Aktivarum

Pensionärer och Småföretagare – AFA-Expressens uthängning sparkar neråt mot vanligt folk | december 14, 2013

Expressen nöjde sig alltså inte med politiker utan hängde även ut privatpersoner.

Man måste verkligen undra vad Thomas Mattson tänkte med när han skickade reporten Jimmy Fredriksson till dörren tillhörande en 67-årig pensionerad docent. Oavsett syftet var det nog inte tänkt att resultera i att själva bli utskällda.

Man kan tycka vad man vill om nämnda docents uttalanden och kommentarer men oavsett vad man tycker om dem är den stora frågan vad sjutton Expressen egentligen har där att göra? Det finns ingen nyhet och man granskar definitivt inte makten.

Journalisten Göran Fröjdh markerade mycket kraftigt mot detta på sin blogg.

Eftersom inlägget sedan dess har plockats bort så kan originalet inte längre nås men cache-länken finns kvar och därmed får vi en unik bild från någon på insidan.

Expressen, en gång en tidning som utmanade makten, sparkar nu istället neråt. Att på fullt allvar hävda att en småföretagare i åkeribranschen är en ”makthavare i näringslivet” är skrattretande och verkar vara ett  tamt försök att sanktionera en publicering som aldrig borde ha gjorts.

Vi kan bara spekulera i varför Fröjdhs blogginlägg inte längre ligger uppe men en förklaring skulle kunna ligga i att han talar klarspråk om vänsterextremismen..

Bakom avslöjandet – eller om det nu är ett hack – står Researchgruppen, vänsterextrema AFA:s egen underrättelsetjänst. I tidningen intervjuas en företrädare för gruppen som själv har en historia av hatbrott bakom sig – han är bland annat dömd för en järnrörsattack (!) – och uppgifter gör gällande att han satt häktad i nära två veckor tillsammans med Gottfrid Svartholm Warg, misstänkt för dataintrånget i Skatteverkets folkbokföringsregister förra sommaren.

Tilläggas kan att AFA knappast bör betraktas som en organisation utan snarare som ett samlingsnamn under vilket personer som vill slippa ansvar får anonymitet.

Niklas Svensson berättar att personer från Expressens redaktion har deltagit i AFA-aktioner.

Han berättar även att det framgick vid sökning i arkivet att Expressens kultursidor upprepade gånger hade hyllat organisationer som AFA. De hittade även frilandsskribenter som själva hade deltagit vid aktioner där människor hade dömts.

Lennart: Men ehh, sympatiserade? Alltså var det någon som var medlem i AFA som hade gått i demonstrationer eller?

Niklas: Vem som är medlem eller inte medlem i AFA är väldigt svårt att säga. Dom har inget medlemsregister och det finns inte ens någon tydlig ledare men vi hittade människor på expressens redaktion som hade varit med vid aktioner som AFA hade tagit på sig.

Skillnaden mellan att vara med i AFA och att delta i AFA-aktioner kan i brist på kritisk rapportering betraktas som obefintlig. När personer vill ha våldets makt är de ”med” i AFA. När de vill slippa ansvar för sina handlingar är de sedan inte längre med i AFA.

Reseachgruppen själva har svarat på rak fråga att de inte tar avstånd från AFA.

Det svaret gav Researchgruppen på kritik från vänster. När Mattias Wåg skrev på SVT-debatt om ”Den antirasistiska rörelsens metoder” så fick han ett kritiskt svar på tal från Torbjörn Jerlerup och Thabo Muso som representerar Motargument.se

Nu när Researchgruppen och Wåg äntligen tagit avstånd från våld, vore det inte annat än passande att de också besvarar den andra fråga vi ställt till dem. Vi frågar igen: Tar ni i Researchgruppen, och du Mathias Wåg, avstånd från AFA och de andra autonoma våldsverkarna som anser att våld kan användas som offensiv politisk metod?

Diskussionen avslutades sedan på Motargument.se efter att Researchgruppen via twitter hade förtydligat att de var där pga AFA och inte tänkte göra våld på sin bakgrund.

(Nej, vi tar inte avstånd från afa)

Vidare så hänvisade de inte bara till AFA utan även till autonoma vänstern i stort.

Sanna Raymans SvD-ledare ”Ändamålet vs. Principen” belyser problematiken ytterligare. Hon påpekar att det här är precis hur rånare, mördare och liknande inte brukar behandlas i massmedia – vilket det finns goda orsaker till.

Oavsett vilket så brukar det normala förfarandet med misstänkta brottslingar inte vara att vi hänger ut dem i tidningen. Den ordningen är värd att bevara.

Statsvetaren Anders Sundell skriver på Politologerna under rubriken ”Att vara demokrat är att vara ödmjuk” att det nu blir svårt att fördöma sidor som Avpixlat för uthängningar av enskilda individer som de anser har förkastliga åsikter.

Jag vill inte ha ett samhälle där folk, tidningar eller webbsajter tar sig friheten att hänga ut och häckla personer som de anser har fel åsikter. 

Att i grunden antidemokratiska organisationer inte håller med om detta är givetvis väntat.

Frågan är dock inte vad gamla AFA-ligister anser är ett önskvärt samhälle. Frågan är huruvida massmedier som Expressen anser Politologerna eller AFA doku har de bästa ideerna om hur samhället skall se ut. Något för Thomas Mattsson att fundera över.

Tanja Bergkvistst blog – Expressen – Från röda jättar till väpnade revolutioner

Aktivarum – Om Researchgruppens (fd. AFA doku) och Expressens Kartläggning och Uthängning

Genusdebatten – Efter inläggen om manshat kommande inlägg om kvinnohat (länk kommer)


Publicerat i Genus

28 kommentarer »

  1. Utmärkt artikel, Erik!
    Jag noterade följande tidigare idag och kommenterade till Nima Dervish följande:
    Jag hörde alldeles nyss en indignerad Frida Boisen bli intervjuad av Erik Blix i P4Extra. Det gällde ett intrång med hot på tidningens redaktions reception. Hon beskrev utförligt hotet och den förfäran hon kände. Men! Eftersom GP publicerat namnet på den som hotade borde väl SR i sin objektivitet och enligt uppdraget även ha gett honom utrymme att ge sin syn på vad som hänt. Eller?

    Kommentar av @Benanderii — december 14, 2013 @ 1:54 e m

  2. […] Aktivarum tar också upp detta ”Om Researchgruppens (fd. AFA doku) och Expressens Kartläggning och Uthängning” och ”Pensionärer och Småföretagare – AFA-Expressens uthängning sparkar neråt mot vanligt folk” […]

    Pingback av Nu vet vi var gränsen går | WTF? — december 14, 2013 @ 2:19 e m

  3. Någon:

    Din irrelevanta goja tillför ämnet ingenting… IP-blockad, grattis, nästa tramskommentar är det ingen förutom jag som kan se. PS: Det gäller alla dina tidigare tramskommentarer också. De är inte borttagna, bara osynliga.

    Kommentar av Aktivarum — december 14, 2013 @ 2:47 e m

  4. […] Aktivarum 1 och 2 […]

    Pingback av Store- och lillebror ser dig | Susanna's Crowbar — december 14, 2013 @ 2:58 e m

  5. Nu är alltså kritik av en f.d. ledarskribent på DN samt av en partiledare och tillika minister att ses som ett så allvarligt tilltag att man hängs ut med namn och bild av media som påstådd hatare.

    Det har blivit riktigt, riktigt kusligt.

    Kommentar av Rick — december 14, 2013 @ 3:50 e m

  6. ”Expressen, en gång en tidning som utmanade makten, sparkar nu istället neråt. ”
    .
    — Expressen er nu så genomkommersialisert att den tappat sin sjæl och blivit en kopia av…Metro.
    .
    Per Hagman.
    .

    Kommentar av per Hagman — december 14, 2013 @ 5:10 e m

  7. Researchgruppen hängde ut oskyldiga?

    http://cornucopia.cornubot.se/2013/12/researchgruppen-hanger-ut-oskyldiga.html

    För övrigt utgör Researchgruppens fynd inte något bevis för att personerna har skrivit på ”hatsajterna”. Det är teoretisk möjligt och kanske även praktiskt möjligt att skapa en ny epost-adress som har samma md5-kod som en given adress. För större dokument är det möjligt att genomföra sådan förfalskningar

    http://www.infoq.com/news/2009/01/MD5-Unsecure

    Kommentar av QED — december 14, 2013 @ 9:14 e m

  8. Ja, jag vet inte vad jag skall skriva längre, utan att ta til svordomar.

    QED:
    tack för länk.

    Kommentar av Kristian — december 14, 2013 @ 11:31 e m

  9. OT:
    Signaturen Magnus nämner Aktivarum här
    http://tystatankar.com/2013/12/13/fran-genuspedagoger-till-raspedagoger/

    Det verkar som om han läst en annan blogg än jag. Känner inte alls igen det han beskriver.

    Kommentar av Kristian — december 14, 2013 @ 11:35 e m

  10. […] försvarbart är uthängningen av folkvalda politiker. När Expressen sedan började hänga ut pensionärer och småföretagare gick de över gränsen. Det hela var dock först inte särskilt genusrelevant och därför skrev […]

    Pingback av Expressens uthängning av kvinnohat – Hatade kvinnor eller hatade för att de är kvinnor? | Genusdebatten — december 15, 2013 @ 2:03 e m

  11. […] Aktivarum; […]

    Pingback av Så många har skrivit så bra,.. | Häxanmexan — december 15, 2013 @ 3:17 e m

  12. Kristian:

    Jag har besvarat kommentaren nu. Den där ”Magnus” beskrivning av min blogg var ju rent skitsnack (inte en enda referens eller exempel) och det märks nog tydligt i min kommentar att jag var förbannad när jag skrev svaret.

    Kommentar av Aktivarum — december 15, 2013 @ 5:16 e m

  13. Aktivarum:
    Svaret från ”Magnus” dryper av härskartekniker/barnsligheter och dålig läsförståelse. Socialdarwinism? ”Moralisk/politisk lagbok”?

    För vissa (säger inte att det gäller ”Magnus”) skulle man behöva lägga till ”om man antar”, ”utan att lägga moraliska aspekter”, ”jag säger inte att det är bra eller dåligt”, ”dit resonemang leder logisk till” och så vidare i varje mening för att göra det tillräckligt salongfähigt och ”snällt och vänligt.”

    Beklagar att jag nämnde det. Slöseri med allas tid.

    Kommentar av Kristian — december 15, 2013 @ 8:07 e m

  14. Postar mitt senaste svar till ”Magnus” här för jag anser det av allmänintresse att förklara skillnaden mellan bloggens inlägg (som jag lägger timmar på) och diskussioner i kommentarsfält (som jag givetvis inte lägger lika mycket arbete bakom)

    ”Jag kan bara uppmana intresserade personer att bläddra litet i hans bisarra blogg (aktivarum.wordpress.com) och t ex närläsa det här inlägget från i våras”

    https://aktivarum.wordpress.com/2013/05/11/evolutionspsykologi-och-jagar-samlar-principen/

    Nämen vad trevligt, ”närläsa” betyder det möjligen vansinnigt vinklade tolkningar där man läser det som styrker vad man vill se men ignorerar det man inte vill se? Annars kunde du ju skrivit att folk skall läsa inlägget eller hur? Nåväl jag presenterar alltså skillnaderna mellan två teorier och påpekar prediktionsvärdet måste användas för att bedöma vilken av antagandena som stämmer. Vilken av dessa saker är det som du har klagomål på nu igen?

    ”och inte minst dess kommentarer av kung Erik och andra.”

    Nu får du mig att tänka på stackars Sveriges PISA-resultat. Om du vill din argumentation skall vara seriös måste du ha koll på grundläggande begrepp. Pratade du om kommentarsfältet skulle du ha sagt det på en gång. Ingen som pratar om Expressens innehåll menar insändare eller redaktionens kommentarer på ditto. Att tro det är helt enkelt bara okunnigt.

    Jag pratar enbart om bloggens inlägg. Kommentarsfältet är inte en förlängning av inläggen om du trodde det,l utan en plats för feedback, diskussioner, att lära sig nya saker jag inte redan visste RELEVANTA för inläggen. Så kommentarsfältet är diskussion, inläggen är slutsatser. Det finns 620+ inlägg. Hävdar du forftarande min blogg säger vad du säger eller tänkte du likt Researchgruppen och Axepressen försöka begränsa och censurera diskussioner från första början?

    http://tystatankar.com/2013/12/13/fran-genuspedagoger-till-raspedagoger/#comment-51883

    Kommentar av Aktivarum — december 15, 2013 @ 8:45 e m

  15. Även om jag håller med om att Expressen är oseriös och att det är beklagligt med media som håller på på det här sättet så kan man inte låta bli att skratta lite åt att:
    Avpixlats skribenter och kommentatorer inte tycker om att bli avpixlade själva.

    Numera är ju avpixlat mest en oseriös nättidning som fungerar som sina kusiner ungefär, en spegelbild av mer etablerad oseriös media. Lite fakta, mycket hittepå och ännu mera vinkling. Men kom ihåg att det började som en sida som enbart ägnade sig åt uthängning av personer som man misstänkte för klandervärda handlingar.

    Kommentar av MJ — december 16, 2013 @ 10:14 f m

  16. MJ:
    Slå upp ”att dra alla över en kam.”
    Det enda de 6200 personerna har gemensamt är att de kommenterat på Avpixlat. Se till exempel här:
    http://meritwager.wordpress.com/2013/12/15/en-uthangd-privatperson-och-ingen-enda-av-mina-kommentarer-handlade-ens-om-invandringen/

    ”av mina 23 kommentarer så handlar de flesta om att jag ogillar SD:s ekonomiska politik.

    Ingen enda av mina kommentarer handlade faktiskt om invandringen!”

    (Jag tror jag förstår vad du menar, och jag har inte tillbringat tillräckligt med tid där för att se vad som skrivs i kommentarfälten. Låter onekligen som GIFT:
    http://www.penny-arcade.com/comic/2004/03/19/)

    Kommentar av Kristian — december 17, 2013 @ 3:28 e m

  17. Kristian:
    Jag har inte försvarat åsiktsregistret, publiceringarna eller intrånget. Jag har bara påpekat att de som gnäller är helt fel personer att gnälla över ”avpixlingar”.

    Så är det ju ofta, att man föreskriver en medicin för andra som man inte gärna tar själv.

    Att försöka slippa uthängning genom att påpeka att man inte begått det påstådda åsiktsbrottet är ju också lite tveksamt. För uthängningen är väl lika illa oavsett skuld eller ej.

    Kommentar av MJ — december 18, 2013 @ 9:42 f m

  18. MJ:
    OK, då förstår jag. Tror vi är i stort sett överens om både grundfrågan och hur många av de inblandade på båda sidor beter sig.

    Kommentar av Kristian — december 18, 2013 @ 10:45 f m

  19. Extra dråpligt blir det nu när Avpixlat gråter om att de avpixlade kommentatorerna risker att utsättas för våld på grund av att de har blivit avpixlade.
    Avpixling är visst det hemskaste terrorbrott man kan syssla med enligt avpixlat.

    Kommentar av MJ — december 18, 2013 @ 11:11 f m

  20. MJ:🙂
    Kanske de kunde sträcka ut handen och säga: ”Skall vi sluta med det här. Vad tycker ni?”

    A man can dream …

    Kommentar av Kristian — december 18, 2013 @ 3:15 e m

  21. MJ:

    Nu är det inte längre ”riskerar” iaf…. En av kommentatorerna har redan utsatts för ett våldsdåd. SD-politiker fick nån form av sprängladdning genom brevinkastet..

    Kommentar av Aktivarum — december 18, 2013 @ 6:52 e m

  22. Aktivarum
    Och hur många har blivit utsatta för brott på grund av att de har avpixlats av avpixlat?

    Kommentar av MJ — december 18, 2013 @ 8:28 e m

  23. MJ:
    Har du hört talas om någon? De hamnar väl på Avpixlat för att de redan har begått brott, medan majoriteten av de som kommenterar på Avpixlat inte har begått brott.

    Kommentar av Maria — december 19, 2013 @ 8:14 f m

  24. Maria:
    Avpixlats affärsidé från början var ju att lägga ut bild, namn, adress och personnummer på personer som var MISSTÄNKTA för brott.
    Ja jag har hört talas om folk som blivit utsatta på grund av detta. Bland annat en utvecklingsstörd tonåring (19) som blev tvungen att flytta efter att han hängts ut av avpixlat, han blev bland annat knuffad och hotad i sin trappuppgång, hans brevfack vid ingången eldades upp och hans dörr vandaliserades flera gånger. Bland annat blev han kallad för pedofil och våldtäktsman. Han hade haft ett ömsesidigt samlag med en 14-årig tjej som var hans vän och blev anmäld av tjejens mamma. Tjejen själv bedyrade att det var hon som hade pressat honom till sex för att hon ville bli av med oskulden, de hade sedan inte haft mer sex eftersom han inte ville. Hon hade också utnyttjat honom för att få tag i alkohol till sig och sina vänner, men det friades han för.
    Han var totalt livrädd och vettskrämd på grund av vad pöbeln som läser på avpixlat hade gjort. Han vågade inte anmäla och när en annan person anmälde så vågade han inte säga något till polisen utan satt bara och grät. Den värste lågpannan i trappuppgången fick dock en omgång som svar på hans avpixlat-fasoner att ge sig på så svaga offer.

    Hela syftet med avpixlandet är ju att de personer som hängs ut ska drabbas av trakasserier. När det gäller den ovan nämnde så passade man ju på att nämna att han fick allt för lågt straff för sin ”våldtäkt mot barn” (det här var före den praxis som finns nu som skulle gjort att han idag troligen hade fällts för sexuellt utnyttjande av barn).

    Sen undrar jag om inte majoriteten av de som kommenterar på Avpixlat har begått brott. De som jag sett har bland annat begått: Förtal, förolämpning, hets mot folkgrupp och brott mot PUL.

    Kommentar av MJ — december 19, 2013 @ 9:01 f m

  25. MJ:
    Ja att hänga ut någon som bara är misstänkt tillsammans med kontaktuppgifter är förstås helt fel. Har inte följt Avpixlat så noga alls och framför allt inte kommentarerna.

    Kommentar av Maria — december 19, 2013 @ 3:39 e m

  26. MJ:

    ”Och hur många har blivit utsatta för brott på grund av att de har avpixlats av avpixlat?”

    Frågan var nog snarare: Hur många politiker har utsatts för brott som innebär ”otillbörlig påverkan” pga att de har avpixlats av avpixlat? Poängen är att personer som Mats Dagerlind inte är hälften så närstående nazistiska stormtrupper som Researchgruppen är närstående motsvarande våldsvänster…. För att motsvarande situation skall uppstå skall avpixlandet ifråga göras av researchrguppens motpart (alltså Info 14)

    Kommentar av Aktivarum — december 19, 2013 @ 7:45 e m

  27. Aktivarum:

    Nu vet jag inte om du är inne på ditt vanliga ”det är inte fascism om vi gör det”-argument, eller om du menar något annat.

    Men om problemet med avpixlandet av kommentatorerna på avpixlat var att de kunde råka illa ut/utsättas för brott på grund av det: Varför är det då inte samma problem med avpixlandet på avpixlat som ju utsätter folk för samma risk?

    Måste det vara politiker som utsätts och måste brottslingarna som gör det ha hämtat sin information från en informeringsgrupp som står nära någon extremism (alternativt bara nazism och dödsvåldspedofilvänstern) ? Om det är vad du menar, varför då klaga i inlägget på att de hängde ut folk som inte var politiker?

    Det sagt så hämtar ju avpixlat många av sina avpixlingar direkt från sidor som info14, nordfront och SMR:s numera nedlagda sida (den kom i vanrykte när de allt för tidigt började hänga ut politiska motståndare som pedofiler, de skulle ha etablerat sig bättre först), när avpixlat drog igång så hämtade de allt material från de etablerade nazist-sidorna som redan hållit på med verksamheten under flera år.
    Men avpixlat är ju inte nazister, de har bytt ut judarna mot identiska fördomar mot muslimer.

    Kommentar av MJ — december 19, 2013 @ 9:32 e m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 068 andra följare

    Arkiv

%d bloggare gillar detta: