Aktivarum

Historieförfalskning meddels mjuka ord | augusti 30, 2010

Hur går det ihop egentligen att inneha en akademisk titel men förakta och attackera hela grunden för just denna titel?

I dagens DN så skriver tjugotvå personer som vill kalla sig kulturfrämjare under rubriken ”skolflickor måste få rätt till sina hjältinnor” I korthet förespråkar de att vi förfalskar proportionerna i historien. Ignorerar vad som fått större och mindre betydelse.

Att det inte fanns några kvinnor bland de krigare som sägs ha dött vid Thermopyle är inget problem för dem. Flickorna behöver sina hjältinnor och då skall de minsann skapas oavsett om kvinnor var med vid hjältedåden ifråga eller ej.

Men är killar gynnade som de påstår? Är det verkligen tjejer som behöver högre betyg?

Men varifrån har de fått iden att flickor har problem med dagens system alls? Det är killarna som får dåliga betyg och inte tar examen på högskolan? Tjejerna har ju enorma fördel med nuvarande system. Vad är det fördel som alla de där hjältarna påstås ge killarna?

Och hur kommer det sig att denna fördel inte visar någon som helst praktisk effekt någonstans i resultat? Vilken vetenskap baserar sig dessa kulturfrämjare på? Någon alls eller är det bara intränad teoretiska antaganden de struntat i att kontrollera?

Och hur många killar blir rockstjärnor? Vad skall alla andra killar som inte passar in på dessa damers mansbild göra?

Visst har de rätt att historieböckerna är fulla av, gällande forntiden kungar, krigsherrar och adelsmän och gällande mer nutida historia rockstjärnor. Men varifrån får de iden att de flesta killar känner nån som helst samhörighet med endera? De flesta killar var inte adelsmän, krigsherrar eller kungar och de flesta killar varken är eller blir rocktjärnor.

Vad jag tänker på är snarare hur dessa kvinnors artikel är döden för jämställdhetsiden. Aldrig förr har det varit så tydligt att en kille som inte är rockstjärna eller adelsman inte ens räknas i en kvinnodominerad samling. Inte ens personer som aspirerar på titlar som utgår från vetenskaplig grund bryr sig det minsta om att göra en vetenskaplig bedömning.

Vad politiker vill ha skall de minsann få som Lisbeth Larsson verkar anse.

Vad gör vi med den riktiga historien? Hur skall vi förhindra att förfalskarskolan utkonkurreras av mer sanningsenliga alternativ?

Skall vi förbjuda att sanningen sägs eftersom Leonidas inte hade några kvinnor med sig? Han hade i och för sig inte några rullstolsbundna och homosexuella med sig vid Thermopyle heller, skall vi kanske skriva in dem också? Eller skall vi bara skriva bort slaget om Thermopyle helt och hållet? Skall riktig historia och riktig fakta vara straffbart enligt svensk lag?

Avslutningvis: Visst damer, förfalska gärna historien men klaga inte sedan på att kvinnoyrken får låg status när kvinnoyrkena avsiktligt saboterar grunden för statusen de aspirerar på. Kalla dig gärna professor Brattström men inbilla dig inte att professor som ord har något som helst värde om du samtidigt förkastar precis allting som skapat professorskap in the first place.

Brattström, Ohlander, Moberg etc, ni är en skam för akademin. Ni är inte sanningssökare, ni är ute efter makt över ungdomar för unga för logisk analys.

Jag är avslutningvis fortfarande i ekonomisk knipa (vilket förmodligen glädjer välavlönade professorer som vill förfalska fakta) men varenda krona som folk lovat mig hjälper. Jättetack till allt stöd. Jag har knappast nått oberoende än men hittar jag rätt tjänst så kanske inte hela dagarna går åt till att ragga kunder för mindre viktiga saker.

Och med tanke på hur tätt dessa angrepp på sanning/fakta/demokrati/västvärlden/män/ickefeministiska kvinnor/folk i allmänhet duggar så behöver man verkligen uppdatera oftare. Hoppas twinglylänken funkar nu så denna syns på DN (Det gör den, tack Medborgare X för uppmuntran att fixa detta). Och tusen tack QED för tipset.


18 kommentarer »

  1. Men hallihallå där, gubbe lilla… Nu måste jag ändå få bidra med en liten kommentar. ”Att det inte fanns några kvinnor bland de krigare som sägs ha dött vid Thermopyle är inget problem för dem. Flickorna behöver sina hjältinnor och då skall de minsann skapas oavsett om kvinnor var med vid hjältedåden ifråga eller ej” skriver du. Intressant.

    Menar du alltså att ALLT AV VIKT i historien endast skapats, skett eller handlar om män? I så fall undrar jag om det inte är dags att fundera litet på vad det är som är just VIKTIG i ämnet historia!

    Jag är övertygad om att det finns lika många kvinnor som män vars levnadsvillkor och handlingar är värda att belysa. 🙂 Dessa ”hjältar” är de Ohlander talar om. Man behöver nämligen inte vara ute och kriga för att vara förebild. Eller förresten… Jo, i läromedel är det nog mest krigsherrar som får synas tyvärr… DÄR kan vi snacka om historieförfalskning eller ”urvalsförfalskning” om du så vill…

    För du vet – det FANNS kvinnor förr även om det är svårt att tro. 🙂

    Ha det gott och hoppas det löser sig med dina ekonomiska bekymmer! /F

    Kommentar av Filippa Mannerheim — augusti 30, 2010 @ 7:26 f m

  2. […] Aktivarum formulerar på ett mycket bra sätt det felaktiga – och orättvisa mot männen – i att […]

    Pingback av Ska Shakespeare kvoteras bort? « GenusNytt — augusti 30, 2010 @ 7:33 f m

  3. För att citera Susanna Popova:”Jämställdhet handlar inte längre om rätten att leva sitt liv som man vill, oberoende av kön, utan att leva som eliten vill, ständigt medveten om sitt kön!”

    Kommentar av Musse Pig — augusti 30, 2010 @ 7:42 f m

  4. Filippa:

    ”Men hallihallå där, gubbe lilla… Nu måste jag ändå få bidra med en liten kommentar.”

    Aha, bara för att göra en sak klart. Betyder det där att jag i jämställdhetens namn får kalla dig och andra kvinnor flicka lilla och lilla gumman eller förespråkar du emot principen om likabehandling?

    ”Menar du alltså att ALLT AV VIKT i historien endast skapats, skett eller handlar om män?”

    Nej jag menar att det mesta av vikt i historien skapats, skett eller handar huvudsakligen om några få INDIVIDER. Saken är ju den att jag må vara man men det betyder inte att George Bush bryr sig om mig eller att jag för den delen känner mer samhörighet till honom än jag känner till fantastiska kvinnor som Katherine Young och Daphne Patai. Eller i Sverige Lousie P och Petra Östregren.

    ”I så fall undrar jag om det inte är dags att fundera litet på vad det är som är just VIKTIG i ämnet historia!”

    Om jag frågar DIG, vilken händelse under WWII är historiskt mest viktig för oss? Bombningen av Pearl Harbor eller Slaget om Peleliu, menar du att det råder någon som helst tvekan om svaret?

    Viktig betyder av större indidivuell betydelse i ett större sammanhang. Om du säger att möjligheten att ha sådan betydelse var orättvist fördelad har du helt rätt. Men det i sig ändrar inte sakfrågan.

    ”Jag är övertygad om att det finns lika många kvinnor som män vars levnadsvillkor och handlingar är värda att belysa. :-)”

    Javisst, i en värld med ”infinite resources” skulle du ha helt rätt. Men om vi måste prioritera är vissa viktigare än andra för vissa har haft mycket större ENSKILD betydelse än andra.

    ”Dessa ”hjältar” är de Ohlander talar om. Man behöver nämligen inte vara ute och kriga för att vara förebild.”

    Du svarar inte på min fråga. Om nu hjältinnor är så viktiga varför har killarna ingen nytta av hjältarna rent resultatsmässigt? Eller tillhör du dem som missat Forbes bedömning att kvinnor i USA styr större del av hela konsumtionen?

    ”Eller förresten… Jo, i läromedel är det nog mest krigsherrar som får synas tyvärr… DÄR kan vi snacka om historieförfalskning eller ”urvalsförfalskning” om du så vill…”

    Nej, det är helt rätt att krigsherrar syns mer. Det är orättvist mot kvinnor på samma sätt som det är orättvist mot killen som putsade generalens skor. Men faktum kvarstår att vi inte kan göra historien rättvis i efterhand.

    För att citera Christer Winberg i historievetenskapliga tidskriften Scandia 1990, ”Varför skriver vi inte romaner istället”?

    ”För du vet – det FANNS kvinnor förr även om det är svårt att tro. :-)”

    Det fanns manliga tiggare och slavar förr också, massor av dem men att fylla historieböckerna med dem gör inte direkt DIG mer kunnig på att förstå hur en västvärld som den du nu varje dag drar nytta av skapas. Och ingen som läser om kungar tror heller att alla män var kungar.

    Fast som fallet Assange visar är dagens jämställda tjejer lika fixerade vid högstatus-rockstjärne killar som de alltid varit. Och lika obenägna att acceptera de aldrig blir det viktigaste i den killens liv.

    ”Ha det gott och hoppas det löser sig med dina ekonomiska bekymmer! /F”

    Tack. Och tack för ditt bidrag till debatten. De flesta löser ju helt enkelt vår kritik genom att låtsas vi inte finns.

    Kommentar av Erik — augusti 30, 2010 @ 7:46 f m

  5. Hej Erik! Gillar din engagerade ton. Synd att du har fel.

    Själv fascineras jag av allt vad historia heter och läser och undervisar mycket gärna om tiggarnas och slavarnas, och inte att förglömma killen (eller kanske tjejen?) som putsade generalernas skors historia. De är nämligen minst lika viktiga för eleverna att läsa om som general Marius och hans små krigsglada legosoldater 110 fkr för att vi ska förstå vårt ursprung och hur världen utvecklats.

    Och om man vågar svära i kyrkan – kanske till och med viktigare, eller vad säger du? 😉 Så tänker jag.

    Ha det gott! Igen! /Filippa

    Kommentar av Filippa Mannerheim — augusti 30, 2010 @ 9:42 f m

  6. ”Hej Erik! Gillar din engagerade ton. Synd att du har fel.”

    Hej Filippa! Kul du gillar engagerade killar, visst har jag engagemang så det blir över. En riktig Assange på det området heh heh.

    Beträffande om jag har fel eller inte skulle jag med bakgrund i retorikens förlovade värld säga att det är mindre viktigt vad man tycker, det viktiga är varför? Vilka argument man presenterar i frågan som andra kan bedöma om de tycker stämmer eller inte.

    Detta i bakgrund i amerikansk argumentationsforskning.

    ”Själv fascineras jag av allt vad historia heter och läser och undervisar mycket gärna om tiggarnas och slavarnas, och inte att förglömma killen (eller kanske tjejen?) som putsade generalernas skors historia.”

    Ok, jag är själv historienörd sedan ungdomen. Redan på den tid man läste kalle anka så var det de historiskt grundade historierna jag gillade bäst (minns än idag de som var grundade på antikens grekland). Som lite äldre så spelade jag historiska rollspel.

    Men detta besvarar inte huvudfrågan, nämligen varför du tycker det.

    ”De är nämligen minst lika viktiga för eleverna att läsa om som general Marius och hans små krigsglada legosoldater 110 fkr för att vi ska förstå vårt ursprung och hur världen utvecklats.”

    Det här som du presenterar här är ett påstående (tyckande). Men Filippa, raring ingenstans presenterar du någon som helst orsak varför du tycker så som jag kan kommentera. Varför menar du att den undervisningen är minst lika viktig?

    Man kan knappast anse det per default

    Om vi reser till exempelvis sydvästasien så har de massor av tiggare och liknande. Sånt ser likadant ut över hela världen. Men om man skall få dem att förstå hur det kommer sig vi har så mycket, som en öbo sade till forskaren Jared Diamond ”Cargo” så funkar det inte.

    Vad skulle de ha för nytta av att få veta att vi också haft tiggare? Jag har en god ide om varför svenska skolan vid en viss tidpunkt började envisas med att förespråka de här sakerna. Tanja Bergkvist har också skrivit om detta.

    ”Och om man vågar svära i kyrkan – kanske till och med viktigare, eller vad säger du? 😉 Så tänker jag.”

    Vad jag säger om det beror ju på hur du motiverar dig. Jag har såklart ideer men jag tänkte avstå från att vara dominant man och ge dig chansen att berätta din egen historia.

    Kommentar av Erik — augusti 30, 2010 @ 10:14 f m

  7. Hoppas min donation kom fram bara så du inte missförstår mig den tusenlappen var ett bidrag nu inte något som kommer en gång månaden

    Kommentar av michael — augusti 30, 2010 @ 2:35 e m

  8. Den typ av politisk styrning som artikelförfattarna förespråkar hittar man ofta i mer eller mindre totalitära stater. Polariseringen av genus i alla sammanhang, pseudovetenskap och oförmågan att se till individen gör att klyftor skapas istället för att överbryggas. Hög tid att kvotera inte lite humansim och klokhet i feminismrörelsen

    Kommentar av Grrr — augusti 30, 2010 @ 4:07 e m

  9. Jag ger upp!

    Det är helvete när dessa makthavare i DN-artikeln vill stärka sin politiska och ideologiska makt över svenska skolväsendet. De som uttalar sig är inga nollor. Det är makten som talar. De skriver inte en artikel för att påverka politiker att fatta beslut. De skriver den i syfte förklara för svenska folket varför och hur de kommer omdana historie-undervisningen i svenska skolor, alltifrån mellanstadiet till högskolan.

    Talen om normer och strukturer går som en röd tråd genom deras analys. Att detta är ett subjektivt och politiskt formbart angreppssätt, ett verktyg i händerna på den som har makten verkar alltför få medvetna om. 2010 är nya 1984.

    Tackar för din sida och dina åsikter. Men jag har fått nog nu och erkänner mig besegrad av dumheten.

    Lycka till //Komplex

    Kommentar av Komplex — augusti 30, 2010 @ 5:26 e m

  10. Michael: Jättejättetack! Visst kom den fram, blev lite förvånad när det stod ”Anomyn” bra du berättade det var dig den kom från, jag måste ju hålla koll på alla jag skall bjuda tillbaka i avlägsen framtid när jag kommit på fötterna och ligger på plus. Och visst förstod jag det var ett bidrag men bra du påpekar ändå.

    Kommentar av Erik — augusti 30, 2010 @ 6:58 e m

  11. MEDDELST?

    Kommentar av null — augusti 30, 2010 @ 7:57 e m

  12. medelst?

    Kommentar av null — augusti 30, 2010 @ 8:04 e m

  13. misstänker att ordet du syftar på är medelst, annars är blogg inlägget guld, rätt skavarätt 🙂

    Kommentar av null — augusti 30, 2010 @ 8:09 e m

  14. Ja =) fast vi båda talar svenska talar vi olika språk du med huvudet å jag med hjärtat så älskar jag när du dissekerar feminismen förlåt även med hjärtat som du gör. Jag är glad att du brinner

    Kommentar av michael — augusti 30, 2010 @ 8:23 e m

  15. Hallå, hallå, hur var det med oberoendet;-)
    I wanna get spanked when I deserve it;-))

    Kommentar av Roffe — augusti 30, 2010 @ 8:32 e m

  16. Roffe: Jodå, not there yet men jag jobbar på det. 🙂

    Kommentar av Erik — augusti 31, 2010 @ 2:07 f m

  17. null:

    meddels, medelst, meddelst, medels.. Jag tror innebörden gick fram iaf. Som vi vet står rubriken kvar i url även om man ändrar så det är ingen mening att ändra.

    Jag fick dock inget svar på min fråga från Filippa. Synd, kunde blivit en riktig debatt där för ämnet är väldig intressant. Varför är vissa saker viktiga att lära ut till barn?

    Kommentar av Erik — augusti 31, 2010 @ 2:11 f m

  18. Filippa

    Jag bara undrar hur Du har tänkt få ihop det här. Om vi skall tala om hur Newton kom underfund med en del fysiska lagar om verkligheten, så hjälper det inte fysikeleverna ett dugg om vi talar om Fru Newton och hennes skicklighet i att ta hand om barn… eller hans skoblankare för den delen.
    Att verkligheten i flera tusen år har varit på ett visst sätt, kan möjligen vara orättvist eller också inte, men omskrivning av historien är inte medicinen.
    Om männen pga sin privilegierade ställning eller större nyfikenhet eller mindre barnpassning har kommit på fler genomgripande förbättringar för människor i allmänhet, så är det inget man kan göra något åt nu.
    Istället för att angripa sanningen, som redan är fastslagen, kavla upp ärmarna och gör något själv för att bli berömd, istället för att hoppas komma med i tv i 15 minuter via en dokusåpa eller att ligga med en kille som gjort sig berömd på egen hand.
    Ditt efternamn förpliktigar till handling, inte trams.

    Kommentar av Kristian Grönqvist — september 2, 2010 @ 6:22 e m


Lämna en kommentar

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 1 383 andra, prenumerera du med.

    Arkiv