Tack för all support. Ni gör mig så glad och hoppfull. Ofattbar glädje! Angående donationer till Aktivarum:
Namn: Aktivarum
Bank: Nordea
Kontonummer: 3839 51 13900
IBAN-nummer: SE4130000000038395113900
Meddelande: Ert nickname
Det skadar såklart inte att sprida denna information varhelst personer som värderar alternativa åsikter i en demokratisk debatt vistas.
Donationerna kommer att användas till först och främst livets nödtorft (mat, hyra telefon.) skulle någonting bli över så går de till första hand skulder, andra hand arbetsverktyg och eventuella resor tydligt relaterade till Aktivarum.
Risken är ännu inte över att jag blir av datorn och om det sker, ja bloggen försvinner inte men jag kan inte skriva lika ofta. Jag lyckades verkligen ramla ner i ett djupare hål än jag någonsin varit i. All hjälp jag får nu oavsett hur liten hjälper mig enormt.
När jag mår som sämst tänker jag på personer som varit i en liknande – fast värre situation där det plötsligt blev en ljusning.
Uppdatering: Jättetack alla som lovat stöd. Jag har svårt att finna orden för hur glad det gör mig att ni ställer upp. De senaste dagarna har varit tokiga, å ena sidan droppade ekonomin ner i en avgrund. Å andra sidan så inträffade årets hittills viktigaste händelse när Assange och Wikileaks drabbades inte av CIA utan av värsta sortens svensk feminism. Något som tog hela världspressen med överraskning.
Trots att jag borde fokusera på egna situationen gick det inte att komma ifrån det faktum att detta är det viktigaste som hänt Aktivarum och Sverige på länge. De mest lästa inläggen placerade bloggen på WordPress-topplistan. Som vissa vet var det heller inte en händelselös helg. Som hintats har jag skrivit en än så länge hemlig text. När jag vet hur mottagandet ser ut beslutas om den texten publiceras här.
Jag kan inte säga mer än att texten är hemlig av två anledniningar.
1) Jag vill de närmast berörda av texten får chansen att läsa den, ge omdöme samt förslag på ändringar.
2) Texten är på engelska så bloggen kan hamna i internationellt blickfång om vi publicerar den här. Sålunda måste vi ta hänsyn till även kulturella skillnader.
Här kommer det ursprungliga inlägget, uppdateringen placerades högst upp eftersom jag inte ville skriva ett nytt inlägg. Donationerna är fortfarande en prioritering.
Alla som vill får sprida hela eller delar av denna text.
Det här är det svåraste blogginlägg jag skrivit. På sistone har många saker på rad gått fel privat och nu är frågan om denna blogg kommer att fortsätta.
Detta är inget skämt! Heller ingen överdrift! Det är tyvärr på riktigt!
Arbetet att motarbeta genusideologi i allmänhet och arbetet med Aktivarum i synnerhet tog alldeles för mycket tid och kraft av mig. Det så kallade riktiga livet började bli lidande för ett tag sedan. Sedan dess har det sakta blivit värre och värre. Skrivandet blev ett sätt att få distans.
Samtidigt har de senaste dagarnas händelser visat att Sverige är värre drabbat än någon kunde föreställa sig. Jag känner ett mycket starkt behov att göra någonting men samtidigt ser jag mina möjligheter att åstadkomma någonting som extremt små. Tudelningen tog sitt pris.
Ju mer jag satsar på jobbfronten ju mindre tid och energi har jag för mans- genus- frågor. Ju mer jag satsar på mans- genus- frågor ju mindre betydelse får jag i riktiga samhället.
Jag är en extremt fokuserad människa som föredrar att sikta på en sak i taget. Nu är jag så tudelad att jag funderar på att sluta helt. Alternativet är att frikoppla sig helt från den riktiga världen och leva på donationer från er läsare. Då skulle jag kunna vara effektiv.
Jag känner obehag bara av att ställa frågan.
Men här kommer den ändå. Hur många personer här kan tänka sig att ”prenumerera” på Aktivarum och vilken summa kan ni regelbundet varje månad tänka er betala för att Aktivarum i allmänhet och jag i synnerhet på heltid gör något åt genusfrågorna?
För dessa eventuella pengar i månaden vad skulle ni isåfall begära i gengäld av oss som jobbar med bloggen i allmänhet och mig i synnerhet?
Som sagt jag känner obehag av att ställa frågan, jag har alltid varit bra på att hjälpa andra människor men jag har aldrig varit bra på att be om hjälp. Däremot så har jag under tiden jag studerade ämnen som media och retorik arbetat som försäljare av diverse abonnemang.
Och ärligt talat jag har ringt till tusentals människor och bett dem betala 150-200 kronor i månaden för fler Tv-kanaler. Varför det känns så obehagligt att fråga om besökare av denna sida som vill se en rejäl ändring i svenska offentligheten kan betala 100-200 kronor i månaden för att få en riktig heltidarbetande representant i verkligheten vet jag inte.
Om det fanns 100 prenumeranter som vardera betalade 100 kronor så skulle jag kunna syssla med detta på heltid…. Det är förståss mindre än en riktig lön men lever man snålt så funkar det.
Gick det att få 200 prenumeranter som betalade 100 kronor i månaden eller 150 prenumeranter som betalade 150 kronor i månaden så skulle resten av pengarna kunna gå till resor till er andra i Sverige. För lets face it, det finns hundratals genusideologer och liknande som har betalt för att göra just detta.
Men mig veterligen så har de flesta av er andra riktiga jobb. Jag har själv vanligen riktiga jobb. Nu funkade inte det sista jobbet (de ville uttryckligen jag skulle lura folk jag sålde till) och sålunda kommer jag antingen nu att tvingas lägga ner och satsa på den riktiga världen.
Detta är inget påhitt och absolut inget jag tar lätt på att skriva. Det är inte ett frivilligt val från mig. Det är helt enkelt den riktiga världen.
Eller så hittar jag det nödvändiga antalet personer som en längre tid kan lova att betala en mindre summa än vad jag för olika företags räkning tidigare begärt för olika tv-kanaler (vad ger er mest?). Och som sagt, skall vi göra detta är det på riktigt. Då satsar jag 100% på er i fortsättningen.
Som sagt, skall vi göra detta är det frågan vad ni vill ha i gengäld av mig. Skulle detta funka så kommer jag i framtiden att använda mitt riktiga namn. Det kommer att göra det i stort sett omöjligt för mig att göra karriär inom någon som helst institution som följer politiskt korrekt värdegrund.
Alla personer jag känner som skall jobba i statliga eller privata nyckelpositioner ljuger om sina åsikter. Det måste de göra, annars skulle deras karriär stanna.
Det är ett mycket effektivt sätt att tysta folk att sätta deras försörjning på undantag. Allt fler människor ger upp. De vågar till en viss gräns men sedan tar det stopp. Detta har fått mig att inse enkla faktum: Detta behöver vara ett heltidsarbete för att göra riktig skillnad.
Här skulle jag kunna räkna upp alla galna lagar och regler. Men jag tror ni vet redan vem jag är och vad jag vill. En amerikansk president sade: Dont ask what your country can do for you, ask what you can do for your country. Men utan ekonomiska förutsättningar vad kan jag göra för er?
De som är vår opposition får betalt för att tycka, de får tilldelat vad de skall tycka och sedan har de inga som helst krav på sig att göra något annat.
Alternativet är att jag jobbar extra med att ringa runt och be folk om 150-200 kronor för produkter jag själv inte ens skulle använda för att jag inte ser något värde med dem och sedan har allt mindre tid för er. Jag ber istället er om 100-200 kronor i månaden för något ni garanterat kommer att få värde av.
Så roligt är det faktiskt inte att arbeta med dessa saker. Jag har gjort det för att jag ansåg det a) nödvändigt och b) såvitt jag förstått finns det ingen annan som kan. Iaf har jag inte under flera års tid träffat på någon som tar denna roll. Jag vill kontakta människor på riktigt, det kräver tid och pengar.
Jag vet inte alls i vilken jord denna landar. Jag beklagar att detta kommer som en chock. Jag vet inget sätt att soften the blow på Fredagsmorgonen tyvärr.
Jag vill satsa 100% på antingen det ena eller det andra. Jag har på sistone mått dålig som tusan av att vara tudelad. Ett tag nu har jag levat snålt och satsat på bloggen och arbetet. Sålunda har ni märkt en kraftig ökning i både antalet inlägg och antalet besökare.
Fallet Assange fick Aktivarum att explodera ut i bloggosfären. En journalist pratade med mig och sade att något måste göras, jag håller med. Och om ni skapar förutsättningarna för det så lovar jag att verkligen försöka. Jag har en mängd ideer som ni inte känner till.
Jag har pratat med en mängd människor ni inte känner till. Alla vill ju att jag inte berättar för de andra eller på bloggen om dessa samtal.
Anledningen till detta är att helt enkelt att det kan drabba deras riktiga liv. Detta är anledningen jag frågar om tillräckligt många av er kan ställa upp – med lite mindre än vad telemarketingproffs begär för något så trivialt som tv-kanaler – i månaden så att det finns en enda person vars riktiga liv inte kan drabbas?
Och då menar jag både ekonomiskt och socialt. Att arbeta med detta tar energi från allt annat. Frågan är alltså, vad är ni villiga att betala för att det inte skall finnas något annat som detta tar energi från? Jag vet flera personer som behöver hjälp. I dagsläget har jag inte resurserna.
I framtiden kan jag både personligen resa till folk, såväl som hålla telefonkontakten, hjälpa till med professionell coaching och dessutom tillhandahålla material.
Jag har fler böcker än jag hinner läsa/lyssna på. Jag skulle sålunda kunna låna ut material och se till fler får den kunskap som krävs för att bemöta det gigantiska problem som bara blev alltför tydligt nu när Assange blev anhållen utan att ens formella förhör hade hållts.
Det är så mycket jag skulle kunna göra att tanken att nu ge mig ut och skaffa ett nytt jobb där jag gör precis samma sak (raggar kunder) fast utan att det bidrar till dessa betydligt mer viktiga saker gör mig deprimerad på riktigt. Jag funderar på att stänga ner bloggarna och lägga ner helt.
Ärligt talat känns det inte som om man finns på riktigt när man kombinerar dessa två saker.
Nåväl, nu har det iaf gott så illa att Aktuvarum kan stängas ner (det är inte garanterat men risken finns). Det är inget frivilligt val från min sida och hade inte den risken funnits hade jag nog inte skrivit detta inlägg. Ideerna har jag haft ett längre tag men det krävdes denna kris för att jag skulle sprida dem öppet.
Vad tycker ni? Kan detta funka? Jag mår dåligt av att göra er delaktiga mina egna problem då jag vet ni har egna. Jag vet inte hur många ni är som menar allvar men this is it – nu kommer vi antingen att öka eller se en tillbakagång. Alea acta est. Tärningen är kastad.
Mvh/Erik initativtagare och administratör.
Svar på denna lämnas antingen i kommentarsfältet eller på mailen aktivarum@gmail.com
Hmm.. Jag såg just att företaget ”dejtingkonsult” säljer coaching på telefon för 1500 kr timmen.
Kanske är i fel bransch?
Kommentar av Erik — augusti 27, 2010 @ 5:37 f m
Byt till blogger istället, där kan du ju tjäna på reklam.. vet inte hur mycket det kan röra sig om dock..
Kommentar av godtyckligt — augusti 27, 2010 @ 6:09 f m
godtyckligt: Jag har funderat på det men med reklamfinansiering så följer krav på innehåll. Ju mer ”ofarliga” ämnen ju bättre. Företagen vill ju inte kopplas samman med något seriöst ämne som kan ge dem mindre goodwill hos någon grupp. Vidare så var tanken med min text att se om man skulle kunna skapa förutsättningar att satsa helhjärtat på ”rörelsen” Det arbete som läggs ner på att få fler besökare till en kommersiell reklamfinansierad blogg skiljer sig inte så mycket från annat arbete. Iden var att få mer tid och energi att lägga på de viktiga sakerna.
Kommentar av Erik — augusti 27, 2010 @ 6:37 f m
Men jag visste såklart när jag skrev detta att det skulle ingå kritik i responsen. Det är ingen direkt vanlig förfrågan.
Kommentar av Erik — augusti 27, 2010 @ 6:38 f m
Jag har en del erfarenhet av tjäna pengar på hemsidor.
Men om du ska börja med sponsring är det inte dags att fixa egen domän och flytta till webbhotell?
Kommentar av Andreas — augusti 27, 2010 @ 7:25 f m
Andreas:
Ingen aning, de där sakerna är inte mitt bästa område. Det vore toppen om man kunde tjäna pengar på hemsidor att finansiera denna sorts arbete med men jag vet inte hur man gör.
Jag är duktig på skrivande, läsande, analyser och föreläsningar.
Datamässigt är det värre. Jag har precis fått veta att anledningen Aktivarum inte länkade dagstidningar var ett ofullständigt RSS-flöd och ändrat den saken. (Aktivarum 2 skapades för att twingly inte funkade här)
Om du vill får du jättegärna summera vad du kan berätta på området och maila. Det enda jag gör nu är kollar hur många som vill stödja en helhjärtad satsning för mig personligen.
Alla former av stöd uppskattas.
Kommentar av Erik — augusti 27, 2010 @ 7:36 f m
Jag förstår din situation precis. Det hopplösa för ”vår sida” i genusdebatten är att vi tvingas göra all opinionsbildning gratis på vår fritid, medan våra motståndare har arméer med opinionsbildare som bildar opinion på betald arbetstid. Ofta betald med våra skattepengar, för övrigt. Jag hoppas verkligen det löser sig på något sätt så att Aktivarum kan finnas kvar.
Pär Ström, GenusNytt
Kommentar av parstrom — augusti 27, 2010 @ 7:37 f m
Jag förstår ditt dilemma Erik. Jag tjänar en del pengar på att föreläsa och utbilda, men min målsättning är att helt försörja mig på att syssla med könsfrågor. Hur man når dit är en bra fråga. Donationer kan vara ett sätt, ett annat sätt är att skapa en marknad där företag och myndigheter inser att det finns ett stort behov av ny utbildning inom jämställdhetsområdet.
Kommentar av Pelle Billing — augusti 27, 2010 @ 11:06 f m
Men om du istället sadlar om till maniskt lögnaktig och verklighetsförnekande, antivetenskaplig kommunistflata som hatar kön, män, kvinnor, manlighet och kvinnlighet, samt attackerar heterosexuell familjebildning, och speciellt hatar vita, demokratiska, västerländska heterosexuella män, så kan du med din talang lekande lätt emotse titeln genusproffessor och försörjning via våra gemensamma skattemedel.
Kommentar av Liberal — augusti 27, 2010 @ 2:39 e m
Ställer lätt upp med en hundring i månaden om det skulle vara så. I gengäld begär jag fler genomarbetade inlägg av den typen du levererat på sista tiden, framför allt blev jag imponerad av det du skrev kring Assange-affären.
Kommentar av Tommy — augusti 27, 2010 @ 3:09 e m
Äsch, sluta babbla, grabben, skriv kortare och på dom igen. Är du här för stålarna eller för äran? Just det.
Har du kul eller inte? Just det.
Kolla Loffe – vem fan vet att han en gång var Europas bästa trummis. Just det.
Kommentar av gotiskaklubben — augusti 27, 2010 @ 5:19 e m
Erik
Jag kan också lägga en hundring i månaden. Mot att du gör som du gjort hittills.
Kommentar av Torstensson — augusti 27, 2010 @ 5:45 e m
Gotiska klubben:
”Är du här för stålarna eller för äran? Just det.”
Ingetdera, jag förklarade varför jag var här i inlägget. Jag försöker åstadkomma någonting! Det är intressant du pratar om ”här för stålarna” när poängen var att gå ner i lön för att få mer tid över att åstadkomma saker för rörelsen ifråga istället för att lägga större del av dygnets timmar på andra saker som kommer ingen till nytta.
Kommentar av Erik — augusti 27, 2010 @ 5:45 e m
Kanon!
Tack Torstensson och Tommy!
Kommentar av Erik — augusti 27, 2010 @ 5:46 e m
Jag ställer upp på en hundring i månaden, lätt. Vore synd om denna sida försvann.
Ha det så bra Erik och ge inte upp!
Kommentar av EZP — augusti 27, 2010 @ 6:18 e m
Erik. Jag tycker att gotiskaklubben har har skön stajl i sitt pepp, och klar poäng.
Håll det hela på en nivå som funkar i längden. Ha kul. Må bra. Rocka! Du tillför, och har tillfört absolut ovärderliga perspektiv och nästan oräkneliga resonemang på diverse kommentatorsfält över nätet och på din blogg.
Detta är ett tungt lastat skepp som måste vändas. Men personalen som håller skeppet flytande är under åratal marinerad i statsfinansierade lögner, och detta kommer att ta tid. Ingen klarar av att fixa detta på egen hand. Och det ser ju trots allt en liten smula ljusare ut nu, än för fem år sedan, tycker jag mig se.
Vad gäller att stödja dig finansiellt så ser jag absolut ingenting konstigt i det. Vem fan behöver inte en inkomst för väl utfört arbete. Fläska-upp en ”donera”-knapp.
Kommentar av Liberal — augusti 27, 2010 @ 6:31 e m
Tack så jättemycket alla som pledgar! Både på mailen och här.
Kommentar av Erik — augusti 27, 2010 @ 6:32 e m
Erik
Det värsta vore om du kommer i en beroendeställning gentemot oss andra. Jag vill tex inte att du ska börja hålla med mig i allt bara för att jag donerar pengar till dig. Jag vill att du ska vara som du är. Påtala fel i resonemang hos de som ger dig donationer. Jag vill inte ha en vinklippt erik ! Du är otroligt viktig för mansrörelsen och jag ser risker med att du börjar få donationer av dom du ibland debatterar med. Hur lyder ditt svar kring detta?
Kommentar av Torstensson — augusti 27, 2010 @ 6:42 e m
Erik, du har mitt stöd. Du har stort kunnande, är väldigt begåvad och vågar ge dig in i tuffa diskussioner. Du är väldigt speciell, och det menar jag på ett mycket positivt sätt.
Kommentar av Matte Matik — augusti 27, 2010 @ 7:03 e m
Torstensson: Kanonbra fråga (såtillvida en bra fråga är den som inspirerar mig att skriva en bra text). Såvitt jag förstår varken kan eller får jag ändra någonting i vad jag gör pga donationer. Det vore att ta betalt för vad jag gör och då behövs företag, skatt skall betalas etc… Vad jag däremot kan göra är fråga vad folk vill och om vad de vill stämmer med mina planer så kan jag fråga om donationer som ett sätt att få ökad möjlighet att genomföra de planerna utan att det känns fel för mig.
Ekonomiskt hamnar man såklart i beroendeställning, så är tyvärr situationen redan nu som jag förklarat. Aktivarums överlevnad är beroende av stöd utifrån. Men detta gäller inte bara Aktivarum utan alla massmedier. Om läsare slutar betala minskar annonsers värde och det blir konkurs. Annonserna i dagstidningar är desutom viktigare inkomst än lösnummerpriset.
Kort sagt, det är inget unikt att skribenter inte kan fortsätta om ingen är beredd att betala för att läsa vad de skriver, för alla måste betala räkningar och mat. Däremot har jag inga som helst planer på att ändra i innehållet. Tvärtom, jag utgår från att den som inte gillar vad jag skriver nu inte kommer att lova att donera pengar för att få mer och bättre av samma sak heller.
Rent logiskt vore det som om jag slutade köpa skivor av ett rockband för att deras sångare hade knäppa åsikter i en politisk fråga. Om vi för det resonemanget vidare så skulle vi bara köpa produkter från företag vars personal har samma åsikt som oss i allting. Hur många som exempelvis köpt en japansk bil kollade upp vilken åsikt företagets ledning har i könsroller?
Om vi bara köper det som görs av de som vi gillar hur mycket som vi har omkring oss blir kvar då?
Jag kan tänka mig att vissa av de radikalfeminister som jag skriver i opposition till skulle vara så fixerade vid sin politiska åsikt att de gör en sådan sak, men det är en grundläggande del av temat i mina texter att OM vi beter oss så får ett helt olidligt samhälle (vilket vi redan ser tecken på), så den ideologi jag föreskriver säger att så gör man helt enkelt inte.
De som sålunda donerar gör det fullt medvetna om att de gör det för att det mesta jag skriver kommer att vara saker de gillar. De vet också att en del av det jag skriver kommer de inte att gilla. Min förhoppning är att de förstår att man inte kan få bara det ena. Det är precis som Thomas Sowell skriver, ”checks & balances”
Det enda sätt jag någonsin kommer att kunna producera exceptionellt bra texter är att jag är fri att ibland också skriva dåliga texter. De som donerar drar slutsatsen de får mer av det som är bra än det som är dåligt. Förhoppningsvis anser de denna text i sig kvalar in i den första kategorin 😉
Kommentar av Erik — augusti 28, 2010 @ 5:47 f m
Jag gör aldrig transaktioner över dator men om du skickar ditt kontonummer till mitt mail så kan jag donera en tusenlapp eftersom jag tycker att detta är viktigt.
Kommentar av michael — augusti 28, 2010 @ 6:56 f m
Michael!
Underbart!, Du (ni) anar inte hur mycket detta betyder. Dels att komma ur den nuvarande sitsen (Jag skrev detta inlägg för att det var/är kris, i vanliga fall skulle jag inte ha gjort det, jag är dålig på att be om hjälp så när jag gör det är det en stor sak) Dels att se att det finns en stark kärna som kan se till det stöd som finns för att föra arbetet framåt.
Jag kan tyvärr inte berätta mer i detalj om de planer som sker men en stor del av det är just nu mailkonversationer och telefonsamtal där jag ombetts inte nämna innehåll eller inblandade personer. Sålunda gör jag heller inte det. Att vi kan lita på varandra kommer att vara A och O när vi detta arbete går bortom internet.
Kommentar av Erik — augusti 28, 2010 @ 7:29 f m
Det vore mycket synd om du tvingas sluta skriva på grund av ekonomin. Jag skall lämna ett bidrag.
Kommentar av QED — augusti 28, 2010 @ 1:54 e m
Dessutom, om du stänger denna blogg kommer jag tillsammans med några hårdföra juggar jaga dig genom hela Sverige och ge dig ansvaret för allt vad genussamhället ställer till med. Hoppas att du verkligen fattade 😉
Du har mitt mail, ska se vad jag kan bidra med i framtiden.
MVH
Adam
Kommentar av Adam Weisshaupt — augusti 28, 2010 @ 2:52 e m
Adam Weisshaubt!
Jag vill inte stänga denna blogg heller, det inlägget skrev jag helt ofrivilligt och under hög press (pressen finns fortfarande, men inte lika stark). Om man känner mig vet man att jag i det yttersta försöker fixa saker. Jag hjälper andra oftare än jag själv ber om hjälp.
Om tillräckligt många andra inte heller vill det så kommer den inte att stängas. Däremot kanske som vissa påpekas jag tvingas skriva lite mindre ett tag beroende på jobbfronten. Vi får se hur det går. Alla pledges jag fått hittills hjälper något enormt. Dels löses den aktuta situation som fick mig att skriva inlägget. Dels skapas manöverutrymme långsiktigt.
Sedan kanske jag hittar något sätt att fixa reklamfinansiering, affiliates eller liknande.
Vidare skall jag försöka få mer personlig kontakt. De som vill kan lämna telefonnummer på mailen. Jag skapar listor med kontaktinformation. Många är vi starka.
Kommentar av Erik — augusti 28, 2010 @ 3:21 e m
Jag kan också tänka mig att bidra lite…
Men hopas att när mansrörelsen startat att man kan ta in medlemsavgifter och på så sätt börja finansiera diverse skribenter mm.
//S
Kommentar av Tupp! — augusti 28, 2010 @ 3:48 e m
Tupp!
Grymt bra.
Många bäckar små räddar mig verkligen ur en svår sits. Visst är det som du beskriver det min tanke ser ut också. Om vi blir stora nog i framtiden kan vi gå ut och söka statliga bidrag, exempelvis som studiecirkel eller som Fi gjorde. Titta även på den där snubben som lurade åt sig 1,6 miljoner genuspengar… och det enda felet var att han sökte för projekt som inte ens fanns. Men för att bli många fler måste vi först vara många.
Kommentar av Erik — augusti 28, 2010 @ 6:48 e m
Jag har läst din blogg en tid nu och jag är ett fan. Jag är beredd hjälpa till ekonomisk men jag har inte så mycket pengar så det kan bara bli 150 kr i månaden. Men det är ju för en bra sak.
Kommentar av madde — augusti 29, 2010 @ 2:32 f m
Har funderat på detta ett långt tag, dvs detta med att ”if u can´t beat them, join them” men det slår mig att de flesta som läser din blogg nog läser den p g a det politiskt korrekta klimatet och hyckleriet. Att då anta genuspengar skulle vara förödande för trovärdigheten. ”Two wrongs won´t make it right” är vad jag kommer fram till. Vi måste helt enkelt se till att börja ställa krav på varandra just genom att be om hjälp. Tycker inte att du ska känna vemod över det faktum att du tycker att det är slitigt att hålla på utan ekonomisk belöning även om du ju får en hel del god feedback mentalt så räcker det ju inte. Vi har ju alltså egentligen 2 olika ekonomiska mål, dels att se till att skribenter/bloggare liknande dig kan försörja sig, dels att se till att rörelsen i sig får en finansiell plattform. Kanske borde man ha ett formellt möte med de redan ”invigda” och sätta upp ett delmål och dela ut arbetsuppgifter till Oss, fotfolket.
Det är ju trots allt så att det finns flera som sliter hårt för att upplysa och informera folket om vad som försigår, problemet är distansen mellan läsarna och bloggarna. I dagsläget så sliter några hund medan några sitter och är förbannade för att de inte vet hur de ska kunna vara behjälpliga. Ett ansikte och en presentation samt en enad rörelse skulle vara ”the icing on the cake” här, vi är ju trots allt väldigt många.
Skönt att höra att din tanke på att stänga ned bloggen var en liten desperationsidé 😉
Kommentar av Adam Weisshaupt — augusti 29, 2010 @ 10:45 f m
madde: Jättetack, och det är inga ”bara” iaf inte för mig. Varenda liten 50-lapp är ett steg närmare tid som jag kan göra nytta istället för ”slösa” på att kontakta folk om helt andra saker som är mycket mindre värda än detta arbete.
Anledningen det tog ett tag för mig att svara var den hemliga texten som jag nämner i uppdateringen. Den är klar och nu väntar jag på få höra vad de närmast berörda av den tycker om den.
Kommentar av Erik — augusti 29, 2010 @ 11:48 f m
Det är klart att jag gärna ger ett månatligt bidrag för att du ska fortsätta sopa banan med feministerna!
Kommentar av Musse Pig — augusti 29, 2010 @ 1:45 e m
Kanske skulle tänka på att fixa en paypal länk också, även om de snyter en del stålar så är det ju bra för de som spontant känner för att bidra.
Bara en tanke..
Kommentar av Adam Weisshaupt — augusti 29, 2010 @ 3:24 e m
Adam:
Jo, jag håller på att titta på det. Jag vet inte hur man gör så jag måste lära mig att göra det innan jag kan göra det.
Kommentar av Erik — augusti 29, 2010 @ 4:01 e m
Du har mitt stöd. Så fort du gjort upp hur finansieringen ska ske så får du en liten slant.
Jag känner väl igen din situation då jag själv antingen vill göra allt eller inget då det är olika saker. Strider just nu med mig själv då jag önskar att jag hade tid att engagera mig mer och lära mig mer då mycket blir halvdant och oseriöst.
Lycka till!
Kommentar av JD — augusti 29, 2010 @ 8:16 e m
En snabb fråga
Finns det några risker någon känner till med att lägga upp kontonummer direkt på nätet? Jag har ordnat ett kapitalkonto i nordea för ändamålet och testat att överföra men jag undrar om jag måste fixa paypal eller om det går lika bra att göra ett kontonummer tillgängligt här?
Såvitt jag förstått så är det bara numret som används, det skyddas av banksekretessen och ditt namn är inte tillgänglig bara via kontonumret – eller har jag fel?
Kommentar av Erik — augusti 29, 2010 @ 8:50 e m
Ja det tror jag stämmer. När jag överför till konton så ser jag aldrig namnet utan det skriver jag in själv.
Men sen så undrar jag varför du inte startar en ekonomisk förening. Man måste vara minst tre. Då får du tillgång till grossister och kan köpa in saker som tex böcker till ett billigare pris som du kan sälja till oss här.
Kommentar av madde — augusti 29, 2010 @ 9:58 e m
det är bara med pgiro och bgiro som man kan söka på namnet.
Kommentar av madde — augusti 29, 2010 @ 10:00 e m
madde:
Varför startar jag inte en ekonomisk förening? Jadu, av en mängd anledningar, en av dem att du ännu inte föreslagit det och mitt huvud är fullt av så mycket annat att sannolikheten jag under de omständigheterna skulle komma på den iden själv är astronomiskt små. Men visst har du rätt i att man borde titta på det här med förening och studiecirklar. Toppentanke, tackar.
Kommentar av Erik — augusti 30, 2010 @ 5:51 f m
[…] Jag är avslutningvis fortfarande i ekonomisk knipa (vilket förmodligen glädjer välavlönade professorer som vill förfalska fakta) men varenda krona som folk lovat mig hjälper. Jättetack till allt stöd. Jag har knappast nått oberoende än men hittar jag rätt tjänst så kanske inte hela dagarna går åt till att ragga kunder för mindre viktiga saker. Postat i Genus, Jämställdhet, Politik, Universitetsgenus, VetenskapTags: Brattström, historieförfalskning, moberg, Ohlander […]
Pingback av Historieförfalskning meddels mjuka ord « Aktivarum — augusti 30, 2010 @ 7:10 f m
Adam Weisshaupt:
Att stänga ner bloggen var inte en ide alls, det var en skrämmande logisk konsekvens om jag blir av med dator och/eller lägenhet och tvingas flytta till familjen (som inte ens har internet) Jag känner å ena sidan jag verkligen behöver bemöta opponenternas påståenden oftare och snabbare, å andra sidan så innebär det att jag inte fokuserar på att hålla mig flytande.
Samma saker som gör mig ovanligt bra i vissa saker gör mig också ovanligt dålig i andra. Det hade onekligen varit lättare för mig personligen att vara mer medelmåttig i allt. Men då hade såklart vissa bra saker jag skapat aldrig skett heller.
Kommentar av Erik — augusti 30, 2010 @ 9:00 f m
Bidrar gärna med en liten slant. Keep it up!
Kommentar av Roffe — augusti 30, 2010 @ 9:02 f m
Roffe:
Tack (för både uppmuntran och slanten)
Just dessa saker är verkligen svåra för mig att skriva om. Det är löjligt egentligen, jag ”skäms” för att be om pengar för något jag vet kommer folk till nytta (då att hjälpa andra mer och mer blir mitt liv) Men jag har bitvis tvingats jobba med att sälja en produkt jag visste inte ens fungerade som den skulle. Jag visste att folk kunde hamna i situationen att de till och med saknade hemtelefon. Jag begärde 150 kr/mån eller så för något som ofta var till skada, för jag var tillsagd av andra jag måste göra det. Och det ansågs ok
Men detta anses mindre ok. Ja kanske det idag, men jag tänker kämpa för att det omvända gäller i framtiden.
Kommentar av Erik — augusti 30, 2010 @ 9:16 f m
Sätt ut IBAN-nr också är du snäll (banken kan ge upplysning).
Kommentar av Maria — augusti 30, 2010 @ 11:12 f m
Erik
ring Nordea omedelbart och fraga om det finns risker med att lagga ut sitt kontonummer pa internet. Jag ar inte helt saker pa att det ar riskfritt!
Kommentar av Torstensson — augusti 30, 2010 @ 11:31 f m
Torstensson:
Bra tips, jag ringde dem. Jag kollade upp det här ordentligt och frågade flera personer. Att lägga upp numret på det här sättet är helt riskfritt. Det värsta som kan hända är att folk sätter in pengar. Det är som att lämna ut ens gatuadress men inte portkod eller hemnyckel.
Kommentar av Erik — augusti 30, 2010 @ 12:03 e m
Erik
jag e kanske förvirrad. Jag tankte pa att man inte ska lamna ut kortnummer. Mitt fel.
Nu far man kanske ta sig lite mat sa hjarnan kommer igang. Annu en dag i mansrörelsens klader kraver energi!
Kommentar av Torstensson — augusti 30, 2010 @ 12:07 e m
Torstensson: Inget fel alls, riktigt bra av dig att påminna mig om att ringa dem också. Jag hade surfat runt och kollat upp det men det skadar inte att dubbelkolla. Jag behövde ändå få veta hur jag hittade mitt IBAN-nr så två flugor i en smäll. Mat låter som en god ide nu.
Kommentar av Erik — augusti 30, 2010 @ 12:38 e m
jag har satt över 150 kr till dig men jag glömde att skriva in mitt nickname. Men du kan ju notera tiden och datumet.
Kommentar av madde — augusti 30, 2010 @ 8:13 e m
Nu har du en peng från mig också. Inte bli av med datorn nu! Är alldeles för nyfiken på den hemliga texten…
Kommentar av Matte Matik — augusti 30, 2010 @ 8:34 e m
madde: Tusen tack, jag har en bra metod för att komma ihåg vem som är vem. Ett extraprogram till Firefox som heter ”Aviery” (funkar mycket bra) som snabbt sparar skärmbilder. Jag skaffade det för ett tag sedan eftersom jag hade hundratals bookmarks (källor, artiklar m.m., många av dem för textfiler. Många webbsidor och onlineartiklar försvinner ju med tiden så jag skall spara de viktiga texterna som skärmbilder tänkte jag. Det går lika bra att göra en skärmbild av internetbanken.
Kommentar av Erik — augusti 31, 2010 @ 2:17 f m
Matte Matik:
Texten är under redigering så den kommer nog inom kort. den är 8-9 st A4 så det blir nog det längsta inlägg den här bloggen sett.
Kommentar av Erik — augusti 31, 2010 @ 2:19 f m
Ett par kommentarer till Assange-fallet. Fler utländska tidningar hakar på Daily’s artikel och skriver utifrån polisförhöret med kvinnorna. Har någon svensk tidning vågat antyda att det kanske kan finnas en alternativ version?
http://mattematiksblogg.blogspot.com/2010/08/assangefallet-i-utlandsk-media.html
http://mattematiksblogg.blogspot.com/2010/08/lattantant-rattsmaskineri.html
Kommentar av Matte Matik — augusti 31, 2010 @ 8:46 f m