Aktivarum

Vad Säkerhetsläckan hos Transportstyrelsen säger om PK-Sveriges ledarskap | juli 28, 2017

Så har det slutligen hänt. ”The smoking gun”. Efter alla års varningar för vad som skulle bli konsekvenserna av den kultur av politisk korrekthet (PK) som råder hos Sveriges ledarskap så har vi nu nått den punkt när konsekvenserna av PK-kultur visar sig tydligt.

Både Inrikesminister Anders Ygeman och Försvarsminister Peter Hultqvist hade informerats om brottslighet på Transportstyrelsen och tydligen så har de antingen varit för inkompetenta för att förstå vad de informerats om eller skyddat Statsminister Stefan Löfven genom att varken informera honom eller det ansvariga statsrådet: Infrastrukturminister Anna Johansson så att de bägge när/om härvan rullades upp skulle kunna stå där i TV och förklara sig oskyldiga på basis av att total okunnighet.

De regeringsmedlemmar som informerades var inte ansvariga och de regeringsmedlemmar som var ansvariga blev aldrig informerade – Välkommen till den galenskap som är Sveriges Regering

Vi hade en föraning om hur illa det såg ut när högsta chefen för Myndigheten Svenska Institutet satt med sin personal och fantiserade fram egna regler som ledde till att myndigheten indirekt anklagade över 10.000 personer inklusive Bill Gates för att vara nazister eller liknande genom att upprätta blocklista för Sveriges officiella twitterkonto. Bakom detta beslut låg en absurd kultur av tisslande och tasslande internt,  Lagstöd saknades däremot helt, Då precis som nu var chefernas lösning att inte göra någon affär av det och agera i det tysta

Vår nuvarande IT- säkerhetsskandal #Transportgate #TSgate #Transportstyrelsegate handlar på exakt samma sätt om att Maria Ågren, högsta chefen för Myndigheten Transportstyrelsen har suttit med sin personal och fantiserat ihop egna regler. I den parallella postmoderna fantasiverklighet som rådde hos myndighetens chefer så var Sveriges lagbok något helt valfritt. När man behövde bryta mot TRE namngivna lagar så var det helt enkelt bara att skriva under att myndigheten gjorde AVSTEG mot dessa tre lagar.

Fråga: Varför använder myndighetschefer överhuvudtaget ordet AVSTEG? Dög det inte att skriva LAGBROTT? Nej givetvis inte. I PK-Sverige så är förskönande ord numera något jätteviktigt. Problem behöver inte lösas, i postmodern anda behöver de bara omdefinieras och beskrivas med nya ord. Det är ju enligt samma princip som Sverige inte har några problem med invandring, bara utmaningar, Massinvandring blir därför vad Ekonomen Tino Sanandaji kallar ”Massutmaning”.

Vad hände då på Transportstyrelsen? Jo vad som hände var att den tidigare chefen Staffan Widlert 2012 hade sett nackdelar i att Transportstyrelsens driftades hos Trafikverket. Dels så ansågs driften otillräcklig och dels så skulle all data förloras om en olycka vara framme hos Trafikverket. Slutligen så fanns det enorma pengar att spara, Cirka 200-300 miljoner kronor billigare ansågs det vara att outsourca driften,. Det är bara ETT problem med dessa resonemang:

Transportstyrelsen är en av ett fåtal myndigheter som har särskilt skyddsvärd data. Men det är inte ens det värsta. Vad som framgår av SÄPOs förhör är att knappt någon av Transportstyrelsens chefer eller anställda vet vad de har som är värt att skydda. De förstår att körkortsproduktionen är skyddsvärd men i övrigt är inkompetensen total om vad de själva är satta att förvalta. Som konsekvens av detta så görs ingen säkerhetsanalys inför upphandlingen och detta har följden att de företag som deltog i upphandlingen inte ens kunde veta vilken data som var skyddsvärd och vilken som inte var det.

Åter till det så kallade ”AVSTEGET”. Det är IT-säkerhetschefen på Transportstyrelsen som efter att inte fått gehör för sina invändningar kräver att svstaget upprättas. Varför fick han inte gehör för sin invändning? Jo för enligt Maria Ågren har han en PERSONLIGHET som gör att man inte kan ta det han säger på allvar ”allt han för fram blir jättestort”. Här har vi kvinnlig vs manligt ledarskap i ett nötskal (observera att inte alla kvinnor har kvinnlig stil och inte alla män har manlig). Han försöker få fram sakfrågan .Hon berättar i SÄPO-förhör att det är formen (HUR han gör det,) som avgör vad hon lyssnar på. Han berättar hon begår brottsliga handlingar, HON tycker han är jobbigt till sättet.

IT-säkerhetschefens lösning är att säga åt henne att skriva på ett AVSTEG från gällande lagar. Detta borde väl få henne att fatta allvaret? Men nejdå, Maria Ågren fattar ingenting. Hon är nämligen inte jälv jurist berättar hon. Lustigt argument. Hon är myndighetschef och det finns givetvis en chefsjurist på Transportstyrelsen som hon kan vända sig till gällande det juridiska. Det är bara ett litet problem: Maria Ågren struntar i att konsultera juristen och skriver istället på ”avsteget” från gällande lagar. När väl detta är klart så SEKRETESSBELAGS avstaget (alltså lagbrottet) varefter myndighetscheferna börjar hänvisa till avsteget för att rättfärdiga de läckor för rikets säkerhet som de nu beslutar att orsaka.

I detta skede så stiger säkerhetsavdelningen själva åt sidan. De vill inte vara med längre. Det är dock ingen i Transportstyrelsens ledning som protesterar den saken. Säkerhetsavdelningen ansågs enbart vara jobbiga och det är skönt att slippa dem. Så nu har Transportstyrelsens chefer brutit mot säkerhetslagstifting utan att bry sig om vad säkerhetschefen säger och de har skrivit på juridiska dokument utan att bry sig om vad chefsjuristen säger. Enligt den absurda PK-kultur som råder har de klarat av två problem och kan nu fokusera på vad de tycker är det viktiga dvs dataöverföringen. Nu kommer dock ett tredje hinder i form av deras Revision.

När chefsrevisorn får kännedom om avsteget så ser hon till att protokollföra att både Genderaldirektören och styrelsen har informerats varefter ansvarsfrågan för Avsteget/Lagbrottet i alla fall är klar. Skall man gå på övrig information så ansåg Transportstyrelsens ledning att även detta var en jobbig person som utgjorde ett hinder som man framgångsrikt hade klarat av. Nu uppstod dock ett fjärde hinder för de stackars cheferna och detta fjärde hinder skulle visa dem övermäktiga. Säkerhetsavdelningen återkommer med nya invändningar. De informerar cheferna att det är deras ansvar att delge SÄPO om avstegen. Även om detta ifrågasätts av Transportstyrelsens ledning så visar det sig att de inte vågar gå Maffia fullt ut och förhindra att kopior skickas till SÄPO.

Till skillnad från Transportstyrelsens ledning så tar SÄPO uppgifterna på allvar, I November 2015 så skickar SÄPO en rekommendation till Transportstyrelsen om omedelbara säkerhetsskyddande åtgärder. Dessa skulle dock innebära att hela projektet skulle stoppas och det vill inte Transportstyrelsen så de skiter i SÄPO, de skiter också i att formellt informera regeringen om vad SÄPO har delgett dem. Det är först när SÄPO inleder förundersökning om brott som de börjar bry sig om något annat än sig själva. Det är också då Genderaldirektör Maria Ågren rapporterar det hela till sitt departement. Men inte till chefen Infrastrukturminister Anna Jonasson, nej nej det vore för enkelt.

Naturligtvis är det till Anna Jonassons jorden-runt-resande statssekreterare Erik Bromander som Generaldirektör Maria Ågren vänder sig. Är det inte kul att se vilka högkompetenta personer som regeringens system placerar vid toppen?

De som vet någonting har inget formellt ansvar – De som har det formella ansvaret har åt sig själva skapat situationen att de vet ingenting – och använder om och om igen detta som ursäkt för att hävda de inte gjort något fel.

Kan det bli mer absurt?

Hur sjutton kan det finnas personer som anser att det går att kombinera att 1) vara högsta chef med formellt ansvar och 2) att vara totalt okunnig om vad som pågår och 3) Förlita sig på ej ansvariga personer att göra jobbet åt en för att sedan 4) Hävda man på fullaste allvar inte gjort något fel?

Bara det faktum att man som chef har sådan noll koll på vad som pågår är väl en rätt tydlig indikation på att man gjort allt fel? Stefan Löfven skall föreställa statsminister. Inte ens hans egen inrikesminister Anders Ygeman ger honom den information som han behöver känna till för att kunna göra annat än säga att han inget visste. Det är inte annat än att man undrar om inte Ygeman avsiktligt höll tyst för att förhindra att Löfven fick ansvar.

Slutligen har vi en absurd diskussion i samhällseliten där man gång på gång demonstrerar man inte ens förstått VAD som gör skandelen till ett sådant stort problem. Man förstår inte vad en säkerhetsläcka är för någonting Låt mig lite snabbt förklara i språk som även okunniga människor förstår.

När man tappar nycklarna till ytterdörren så sitter man inte i TV-soffan och argumenterar för att allt verkar ligga kvar på sin plats så det är förmodligen ingen som hittat dem? Vad man gör är tar en ekonomisk smäll och byter lås eftersom bara risken att någon annan har nycklarna är tillräcklig för att tryggheten skall vara borta. Är det dessutom passerkortet till jobbet så är det dubbelt så viktigt för risken att upptäcka någon stulit prylar för en halv miljon och använt det borttappade passerkortet förstår precis varenda människa.

Ingen – absolut ingen om upptäckte passerkortet var borta skulle reagera på det genom att hålla tyst i ett år och hoppas inget händer.

Regeringens beteende är helt sinnessjukt

De ansvariga ser till att inget veta – De som vet ser inte till att ansvariga är informerade. Alla är totalt inkompetenta å högsta nivå och ser noga till att ingen kan ta ansvar. Regeringen vet inte vad regeringen vet.

VAD HÅLLER NI PÅ MED? NI ÄR JU HELT GALNA ALLIHOP

AVGÅ!!!

Inlägg ursprungligen publicerat på Genusdebatten.se

Annonser

Publicerat i Okategoriserade

Kommentera »

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 197 andra följare

    Arkiv

%d bloggare gillar detta: