Aktivarum

#DriveProgress AUDI motbevisar sig själva gällande könsskillnader i lönesättning | februari 6, 2017

Det kan inte vara lätt att vara företagare idag. Ständigt omgiven av risken att ens PR-folk tillhör kulturvänstern vars agenda bevisligen inte är företagets bästa utan egna politiska poäng på företagets bekostnad. Nyligen hade vi exemplet med Tele2 Sweden AB som efter Comviqs påhitt att göra reklam med vänsterikonen Kakan sitter på sociala medier och försöker inbilla folk som tänker säga upp sina Tele2 abonnemang att Comviq är separat från Tele2 – vilket är falskt – Comviq är ett varumärke, Tele2 är namnet på företaget som äger det varumärket och är ansvariga för Comviq.

Nu är det bilmärket AUDI som låtit sig dras ner i det politiskt korrekta träsket igen. Tidigare var det AUDI Sweden som likt Comviq försökte pracka på folk vänsterikonen Kakan som en av de ”coola människorna” som skulle designa bilar. Kulturvänsterfolk i reklambranschen ville såklart ha vänsterfolk och sin politiska ideologi i företagens marknadsföring och mycket riktigt skyllde AUDI Sweden beslutet att använda Kakan i kampanjen på sin reklambyrå Åkestam Holst medan arga journalister attackerade AUDI för att inte ställa upp på vänsteragendan.

Den här gången är det AUDI:s officiella konto som sprider politiskt korrekta floskler under hashtaggen #DriveProgress för att sedan när de råkade ut för mothugg ha stått helt svarslösa gällande sina påståenden. Det började med den sorts PK-påpekanden som de här människorna alltid utgår från, som Professor Jordan Peterson (ovan video) beskriver där en marginaliserad grupp (kvinnor) utifrån sämre resultat beskrivs som förtryckt (har lägre lön) varefter de ansvariga (AUDI) identifierar med den ”förtryckta” parten och tjänar poäng utan egen ansträngning.

Men den här gången gick det inte som planerat. Den där jobbiga allmänheten som tack vare internet numera har en egen röst ifrågasatte legitimiteten i AUDI:s påståenden. Först frågade en jobbig person om AUDI själva betalade sina kvinnliga anställda sämre än sina manliga anställda. visste inte AUDI att det är olagligt att göra så? Givetvis tvingades AUDI nu när det var deras egna anställningar  som diskuterades (och inte struktuuuuurer) erkänna att NÄR ALLA FAKTORER ÄR INRÄKNADE så har de kvinnliga anställda samma lön som männen.

Och varför skulle då någon göra påståenden där alla faktorer inte var inräknade? Ser ni hur oinsatta företagens anställda personal är i de här frågorna? Det är uppenbart att företagen inbillat sig att den här sortens påståenden inta kan ifrågasättas för de är ju helt oförberedda och amatörmässiga när det händer.

Här svarade en annan jobbig person AUDI att det var just det som var poängen. Kvinnor vid AUDI har inte samma lön. Observera hur folk nu kan de där knepen där PR-folk försöker flumma ut i generaliseringar av andra ”ej namngivna” motparter jämfört med vilka de själva skall vara bättre. Här naglar man fast diskussionen kring Audis egen behandling av kvinnor. Svaret blir att Audis kvinnor har inte alls samma löner som männen EFTERSOM  de inte gör samma jobb. Ni (på AUDI) motbevisade just era egna påståenden. Snacka om att skämma ut sig själva.

Men det stannade inte där. Ännu en jobbig person dök upp och ville ha förtydligande vilka professioner som AUDI syftade till och baserat på vilka källor. Nu insåg AUDI:s ansvariga att på internet vet man inte hur påläst den andra parten är. Sålunda försökte AUDI komma undan diskussionen på det mest skrattretande sätt som kan föreställas, De skickade över en länk till US Congressional Study PDF och menade att den frågande parten skulle ”läsa där för att lära sig mer” Observera att detta inte är hur vetenskapliga källor fungerar. Det är NI som skall veta vad det står i den studie som ni använder AUDI.

Inte heller den här gången gick det som planerat. AUDI fick nu svaret ”Ni vet förbannat väl att medianlön för kön är en irrelevant statistik i att bedöma lika jobb för lika arbete AUDI.

Vi har ju diskuterat huruvida företagen blir lurade när de gör sådana här beslut. Jag skulle hävda att det är lite mer komplicerat än så men det kan verkligen vara läge för den av er som vill att ringa upp de här företagens kontor och fråga ansvariga hur det kommer sig att deras officella konto sitter och sprider uppenbara lögner. Tror AUDI på fullaste allvar att varumärket inger trovärdighet med den här sortens uttalanden?

– DET ÄR SÅ OJÄMSTÄLLT MED LÖNERNA  

Betalar ni era kvinnor sämre?

– JA MEN NÄR MAN RÄKNAR MED ALLA FAKTORER ÄR DET JÄMSTÄLLT

Skall den här kovändningen föreställa officiell företagsinformation eller ståuppkomik?

Även publicerat på Genusdebatten.se

Annonser

Publicerat i Okategoriserade

Kommentera »

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 118 andra följare

    Arkiv

%d bloggare gillar detta: