Aktivarum

Varför anses feminismen vara extremistisk? – Och andra frågor jag besvarade på Twitter | januari 26, 2014

Detta inlägg är en summering av en diskussion jag deltog i på Twitter.

Det blev rörigt i twittertrådarna när jag svarade på flera olika saker så här presenterar jag mina svar separat i den ordning de skall läsas.

Den här kategoriseringen med två olika ”feminismer”  amvänds bland annat i böcker av filosofiprofessorna Christina Hoff Sommers (Who stole feminism) och David Benatar (The second sexism). En svensk beskrvining skullevara

1. Genusfeminism – Socialkonstruktionism

2. Radikalfeminism – Manshat och identitetspolitik

Man kan ävan prata om en tredje

3. Liberal feminism –  Men oftast rör detta sig bara om en lightvariant av socialkonstruktionistisk feminism och de gånger det inte gör det brukar liberala feminister kallas (anklagas) för antifeminism av de två andra kategorierna.

Med andra ord radikalfeminism har direkta negativa konsekvenser för män medan genusfeminism (socialkonstruktionistisk feminism) har mer indirekta men inte mindre allvarliga negativa konsekvenser för män.

Sfinx19 har sagt att hon tänker besvara mina påpekanden på sin blogg. Hon sade inte vilken blogg men jag antar att hon menar Belamrad där hon bland annat har bloggat om programmet Fittstim.

På tal om insikten att Radikalfeminism praktiskt taget är samma sak som manshat

Se gärna det här citatet från bloggen ”When darkness falls”… som givetvis plockades fram av en feminist i syfte att håna mannen. Här har vi logik på hög nivå. En feminist som besvarar anklagelser om manshat med ännu mer manshat.

De försöker inte ens dölja att den här sortens manshat är vad feminism handlar om. Nu försöker de istället slåss öppet för RÄTTEN att nedvärdera mannen som kön.

Jag ger upp

OK, fuck it – jag har stått med mina medsystrar på barrikaderna, (ja, jag är en man) och alltid försökt stå upp mot orättvisor som kvinnor utsätts för, men vet du vad? Fuck it. Jag får bara skit tillbaka från mina medfeminister.

På senare tid så har jag hört mer och mer om hur befogat manshat är, hur ALLA män är onda, våldtar och förtrycker. Det har gått ifrån att handla om lika vilkår till att handla om manshat och rasism mot vita och hetrosexuella.

Det var precis på grund av sådana orättvisor som jag blev feminist, men nu har själva feminismen blivit en hat propaganda och jag har fått nog, så fuck it.

Jag lägger av – jag tänker fan aldrig igen lyfta fram en kvinna eller en feministfråga. Det har jag gjort tillräckligt i mina dar. Nu är det dags att fokucera på mig och mina närmaste istället. Och alla som FAKTISKT kämpar emot orättvisorna borde istället söka sig en ny grupp som inte bygger på könshat.

Och för att svara på några inlägg här: vad i helvete spelar det för roll någon har som gör något bra för feminismen? Vad är det för sjukt synsätt där du måste syna någon mellan benen innan du ger en komplimang? Tror ni verkligen på allvar att sådant leder till jämlikhet?

Och till det intellektuella kalhygget som jämförde feminister med svarta i usa:

1. Svarta i USA fick och får utstå sjukt mycket värre saker än kvinnor någonsin har.

2. Hur tycker du att den strategin har funkat då? Kolla på vilka som röstade på Obama, hur stor del av alla som sitter i fängelse idag är svarta MÄN, kolla utbildning, inkomstskillnader, drogberoenden, etc, etc. Om du verkligen vill att kvinnor ska behandlas som svarta blir behandlade idag så måste du vara sadomasochist.

3. Det finns svarta människor som pratar precis sådär – dagens ”black panthers”. Förmodligen USA’s näst mest rasistiska grupp efter KKK. Och de sticker inte under stol med att de är rasister. Precis som med svensk feminism så blev de precis det de kämpade mot. De blev rasister och flertalet av er har blivit sexister.

PS: Nu får ni bevisa att ni är starka istället för att kräva att män ger plats. Ta plats själva. Ni får bevisa att kvinnor kan genom att faktiskt göra. Ta ansvar för er själva.

// fd feminist sedan 10 min tillbaka

De feministiska härskarteknikerna började hagla redan i rubriken ”Stackars dig. Mitt hjärta blöder för dig, du kränkta man som fått nog av att hjälpa kvinnor.” Och ja ni läste rätt. Inte ett ord om jämställdhet mellan könen. Feminism beskrivs nu öppet som en ideologi som handlar om att ”hjälpa kvinnor”

Ni vet till skillnad från chivarly som hundratals år tidigare sade precis samma saker. Samma gamla budskap om att kvinnor skall skyddas och män skall trampas på. Fattas vara att feminister börjar förespråka gentlemän åter bär svärd som de kan sticka i män som inte är tillräckligt respekfulla mot kvinnor.


Publicerat i Genus

4 kommentarer »

  1. Skulle nog vilja påstå att radikalfeminismen har direkta negativa konsekvenser även för kvinnor

    Kommentar av Annie — januari 26, 2014 @ 2:48 e m

  2. Annie:

    Givetvis har du rätt i det. Jag skulle dock påstå att det finns en skillnad. Radikalfeminismens negativa konsekvenser för kvinnor är mest oförutsedda biverkningar (Visserligen är radikalfeminister i allmänbhet så korkade att det mesta för dem är oförutsett). De negativa konsekvenserna för män är dock intentionella – dvs syftet med radikalfeminism är att hitta ursäkter att få skada män.

    Kommentar av Aktivarum — januari 26, 2014 @ 2:58 e m

  3. ”When darkness falls” är Maria Engelwinges nya blogg tydligen.

    Kommentar av Anonymouse — januari 26, 2014 @ 3:45 e m

  4. De flesta ær medvetna om att feminism ær hatpropagande inom den marxistiska klasskampsretoriken.
    .
    Per Hagman.
    .

    Kommentar av per Hagman — januari 26, 2014 @ 8:41 e m


Kommentera

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 068 andra följare

    Arkiv

