Aktivarum

Burgschki 2.0 – Manshat, Vithetshat och Postkolonial omvärldsförvirring | januari 21, 2014

Nu åker silkeshantarna av för vissa dumheter har jag tröttnat på.

Om man är så förvirrad i huvudet att man skriver ett inlägg med rubriken ”Manshat är männens fel” då skall man även besmötas i enlighet med det stolpskott man har skickat iväg. Nåväl ännu ett exempel där de själva erkänner manshatet i alla fall. Lite framåt går det.

 jag fortsätter att undra hur kvinnors manshat överhuvudtaget kan ifrågasättas?

Jag med fast inte riktigt av den orsak som Burgschki menar. Som det ser nu är det en tävlan i vad som är mest bevis på att hjärnan stannat. Att försöka försvara manshat – Eller att hävda misandri inte existerar. Här har vi i alla fall ett exempel på det förstnämnda.

Korkargument 1: När en man gör något betyder det alla män gör det.

Varje sekund blir kvinnor utsatta för våld och skit av män, strukturellt eller direkt pick your choice.

Upplysning: Män är självständigt handlande individer. Inte kollektivt handlande myror. Vidare så är män  funtade på exakt det sätt som kvinnor VALT att funta män i enlighet med det genetiska filter som styr mänsklighetens fortplantning så argumentet är stor idioti.

Vi har kvinnor XX, och vi har män XY, där Y är mänsklighetens laboratorium utan vilka mänskligheten skulle bli lika stagnerad som Nordkorea. Så om nån stolle inte förstått ännu: Vi har män och kvinnor av en orsak. Ideologier med annat budskap är ren lobotomi.

Korkargument 2: Kvinnor rädda för män men män inte rädda för kvinnor

Jag vet inte en enda kvinna som inte varit rädd för män någon gång i sitt liv. För de flesta kvinnor är rädsla för män ett normalt inslag i vardagen (jag har tre burkar NATO pepparspray hemma liksom). Men jag känner inte en enda man som är rädd för kvinnor.

Upplysningsvis så är kvinnor inte rädda för män. Kvinnor är rädda att få sitt skyddsvärde ifrågasatt. På samma sätt är män inte rädda för kvinnor, de är rädda att få sitt prestationsvärde ifrågasatt. Man skrämmer inte en man på samma sätt som man skrämmer en kvinna.

Givetvis är både män och kvinnor rädda för att den andre skall såra dem. Det måste krävas en ovanligt korkad kork för att tro det förhållandet är enkelriktat. Om män inte var rädda för ”shamling language” skulle kvinnor inte använda sådant heller.

Girlwriteswhat förklarar (NYPOSTAD video):

Korkargument 3: Om Ove slår kvinnan, varför skulle hon inte hata Sune och Tage?

”Hur kan män överhuvudtaget tycka att det är konstigt att kvinnor känner hat mot deras kön?”

För att de flesta män inte tar för givet att kvinnan är så oförmögen att använda hjärnan att hon inte förstår att Ove och Sune i ovan exempel är två olika individer. Det är en fråga om huruvida man ser på kvinnor som tänkande individeer eller otänkande småbarn.

Korkargumemt 4: Inte bara män det är fel på utan även de vita.

Jag förstår helt och fullt icke-vitas hat mot vita, vilken jävla skit vi ställt till med och fortfarande ställer till med. Jag skäms.

Ja tänk vad förbannade icke-vita som annars hade varit slavar är för att vita förbjöd slaveriet? Tänk så arga den indiska överklassen är för att vita avskaffade det kastsystem där de flesta indier inte hade någon som helst förmåga att påverka sitt eget liv. Jo icke-vita är så ARGA.

”All right, but apart from the sanitation, medicine, education, wine, public order, irrigation, roads, the fresh water system and public health, what have the Romans ever done for us?”

En kort respons till postkolonialt indoktrinerade människor.

 Inte för att alla vita är onda men bara för att min vithet gör mig till den evige vinnaren i systemet vita tvingat på resten.

Ja de var ju så jättevinnare i sina egna samhällen innan vit liberalism kom dit eller hur? Särksilt de som bodde i samhällen med människooffer. Att få en kniv i hjärtat på ett altare det är verkligen mindre förtryckande. Svante Folin – Krig ur ett antropologiskt perspektiv (Pdf)

”Aztekriket var alltså ett unikt kannibalimperium, där prästerna legitimt kan beskrivas som rituella slaktare i ett statssponsrat system” – Svante Folin

Hur går det till att bli så insnöad som Burgschki egentligen? Det ena hjärnsläppet efter det andra i samma inlägg. Förstå vilken ”skit” det var att spanska äventyrare avskaffade kannibalimperiet 1519.

Jag drar nytta av konsekvenserna denna skit ställt till med.

Precis som varenda Kines drar nytta av samma konsekvenser. Hade väst inte utbildat ”Sun-Yat Sen” så är risken att de fortfarande haft den tvivelaktiga ”fördelen” av att leva under dynastierna. Kort sagt så är anhänagre av postkolonial teori både ”evil and stupid”

Korkargument 5: Endast vita sprider rasism och förtryck, ingen annan.

Vidare, jag förstår mycket väl att ett misstänkliggörande uppstår, det är en naturlig följd av förtryck och rasism men det är inte omvänd rasism.

Nu råkar det vara så att vita har varken uppfunnit rasism eller är ensamma om att ha fenomenet. Det är bara att titta på Japanernas behandling av kineser i Nanking så fattar man att de flesta icke-vita inte blivit mindre förtryckta bara det inte fanns vita att skylla på.

Om en hela sitt liv blivit särbehandlad och utsatt för strukturellt förtryck på grund av att en är svart,  såklart en ifrågasätter varför alla toppositioner i ett land går till vita.

Jag skall ta det här riktigt långsamt så även tröga kan fatta. SVARTA … HAR….FÖRTRYCKT…. SVARTA… MER …. ÄN ….VITA…. HAR…FÖRTRYCKT…SVARTA! Gick det fram eller behöver jag kanske gå in i detalj på vad det för ett svart samhälle innebar att vara granne till exempelvis Zulu-imperiet?

”Shakas krig beräknas ha kostat en till två miljoner liv och de därav förorsakade folkförflyttningarna berörde en tredjedel av Afrika söder om Sahara. Episoden kallas mfekane, som översätts ”den stora oredans tid” respektive ”den stora krossen”.

Förstå vilken stor ondska det var av vita att uppfinna kulsprutor och besegra Zulunationen. Så arga svarta blev över att de inte fick uppleva några hundra år till av underbar svart Zulu-terror. Och då menar jag inte bara grannarna utan även Zuluerna själva.

”Disciplinen var totalitär och baserad på det absoluta
terrorvälde, som Shaka utövade över sina undersåtar. Militära enheter som förlorade eller, än värre, flydde i strid, likviderades till sista man – Svante Folin.

Ja tänk vad de svarta längtar tillbaka till tiden då de kunde slippa den hemska förtryckande västliga liberalismen. Eller hur?

Korkargument 6: Förväxlar helt korrelation med kausalitet.

Och visst utgår jag ifrån att min kollega som tjänar mer än mig för samma jobb trots sämre meriter gör detta då han är en man.

Själv utgår jag från att fler människor dör ju närmare sjukhuset man kommer. Jag skulle dock vara helt blåst om jag av detta drog slutsatsen att människor överlever sämre för att de är i närheten av sjukhuset. Kausaliteter är inte bevisade av korrelationer.

Det är mycket möjligt att kollegan som är man tjänar mer. Det betyder inte att det är för att kollegan är man som dennes lön är högre. Däremot är män mer sannolika att göra en mängd prioriteringar som ger högre lön på bekostnad av annat

Korkargument 7: Tror att ”strukturer” inte ställer individer till svars.

Jag ställer inte enskilda män till svars för skit andra män ställt till med, men jag förväntar mig att de ska ta ett visst avstånd.

Saken är den att det finns inget separerat argument där man kan hänvisa till strukturer utan individer. Det här har Professor Bo Rothstein förklarat redan och då jag inte orkar ännu en text för långsamma människor så får Rothsteins citat på ämnet duga här.

”Strukturella förhållanden är inga organiska fenomen som saknar koppling till enskilda individers handlingar därför att ingen formell eller informell regel eller systematisk ordning i samhället kan existera utan att de enskilda individerna agerar för att reproducera dessa.”

Så här funkar det: Vi har män och kvinnor av en orsak, de är olika av en orsak, kvinnor har XX och män har XY.  ”X” är den stabila egenskapen, ”Y” är den flexibla egenskapen. Män är skrämmande för att kvinnor selekterat män att vara det i tusentals år.

Korkargument 8: Ge inte skulden för känslor, försök förstå känslor.

Jag tror inte att kollektivt skuldbeläggande är rätt väg att gå, jag tror inte att manshat leder till något konstruktivt. Men ge inte mig ansvaret för de känslor ert köns förtryck av mig ger upphov till. Utan försök förstå det istället.

Att argumentera med känslor som bas är fullt likvärdigt med att argumentera utifrån religionen som bas. Så testa att säg samma sak närhelst en mer dogmatiskt religiös icke-vit stat inskränker på kvinnors rätt att köra bil, göra abort eller arbeta.

Klaga inte på religiösa nutcases regler för kvinnor. Försök ”förstå” dem istället. Och flytta gärna till valfritt icke-vitt och icke-liberalt land och se hur bra det går för er nutcases att leva utan dem ni klagar mest på. Här är ett typiskt exempel på ideologins stollighet.

I was held on a rooftop in Haiti and raped repeatedly by one of the very men who I had spent the bulk of my life advocating for. //  I pleaded with him to honor my commitment to Haiti, to him as a brother in the mutual struggle for an end to our common oppression

Här är ännu ett exempel på hur galna människor med Burgschkis åsikter brukar vara. ”Fritt fram i Sverige, i Danmark åker kriminella ut” Eftersom jag inte kan beskriva händelsen bättre än den redan är beskriven så kommer jag att länka.

Vilken karriär du gjorde. Kom hit 2005 och har hunnit med två överfallsvåldtäkter på kort tid. För den första blev du dömd till tre år och sex månader plus utvisning. Men rätten tyckte synd om dig som skulle utvisas så straffet sänktes till tre år. Så ska du betala skadestånd på 103 000 till offret. Men eftersom du inte har några pengar får Brottsoffermyndigheten (vi) står för fiolerna.

Henok våldtog alltså 2007 en kvinna, haffades av polisen åtalades och dömdes till fängelse och utvisning till Eritrea. Tack vare godhetens försvarar  så slapp han utvisas. Efter några år i fängelse för våldtäkt så släpptes han fri 2011. Sedan våldtog han igen.

Människor med vissa åsikter utgör bevisligen en fara både för sig själva och för sina medmänniskor. ”Evil and Stupid”.

Så….korkat

Genusdebatten – Ninni vs Filosofen Nils – Rond 1

Toklandet – Avrätta alla cismän (Korkargument 9 – Sjuttiolelva)


Publicerat i Genus

14 kommentarer »

  1. Tja det var många intressanta argument som døk upp på bordet.
    Ett uttalande talade lite før sig sjælv…næmligen.
    .
    — ”Och visst utgår jag ifrån att min kollega som tjänar mer än mig för samma jobb trots sämre meriter gör detta då han är en man.”

    -Paranoida feministiska kvinnor av denna modell har jag støtt på vid ett flertal tilfællen.
    Feminister varken førstår eller accepterar sællan marknadens / organisationens løne sættning som grunder sig på , ansvar , kompetens ,konkurens och resultat.
    Meriter , som denna feminst snakkar om har int med saken o gøra vid lønesættning , utan er ett konkurens medel vid særskiljning likværdiga søkare.
    .
    Per Hagman.
    .

    Kommentar av per Hagman — januari 21, 2014 @ 8:43 e m

  2. Jag känner mig dummare efter att ha läst hennes inlägg, hon begår kullerbytta efter kullerbytta och verkar inte riktigt förstå vad hon säger.

    Precis som du skriver om allt gott den ”vita kulturen” gett världen brukar jag säga: ska jag stå till svars för allt ont män och vita gjort genom historien ska jag bli personligt tackad med tårta för allt gott den vita mannen gjort för denna världen. Jag vill bli tackad för penicillinet, bilen och psykologin. Jag vill bli tackad för demokrati, att vi skyddat våra familjer och att din far lät dig leva. Jag vill bli tackad för att den vita mannen för atomkraften och för vindkraften, datorn och till slut för toaletten.

    När jag får den tårtan och ett jävligt långt firande ska jag överväga att ta på mig skulden för att män har startat krig. Men firandet kommer vara mycket längre än skulden då det är så det ser ut i tabellen.

    Få har kommit med annat än ”ah, meh!” svar.

    Mycket effektivt retoriskt knep som får folk att antingen inte vilja fortsätta (för rädsla av att de kommer bli övertygade) eller får dem att tänka efter på vad det är de säger.

    Men, en liten sak vill jag kritisera. Det är att du länkar till blogginlägget om eritreanen. Nog för att det han gjort är hemskt och att media och stat betett sig sjukt konstigt (fast ändå inte) åt. Men jag anser inte att man ska outa kriminella alls. Det går emot hela principen med att bestraffa, du sitter ditt straff och sen är du fri och ska ha möjlighet att återgå till samhället. Nu skulle han ju inte återgått till samhället utan utvisats. Men i alla fall.

    Kommentar av David Holmana — januari 21, 2014 @ 9:38 e m

  3. Burgschki borde kanske byta namn till Bullshit.

    Kommentar av Malte Skogsnäs — januari 22, 2014 @ 7:13 f m

  4. David Holmana:

    ”Precis som du skriver om allt gott den ”vita kulturen” gett världen”

    Precis som Monte Python säger om den romerska kulturen (egentligen den grekiska som romarna tog efter)🙂

    ”Det går emot hela principen med att bestraffa, du sitter ditt straff och sen är du fri och ska ha möjlighet att återgå till samhället.”

    Men nu har du missat ett och annat. Det där har han ju fått göra redan, han fick sitt straff, var fri och hade möjlighet att återgå till samhället. 2011 begick han en ny våldtäkt….. som han inte har suttit sitt straff för.

    http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.1030394-kvinna-slapades-in-i-hiss-och-valdtogs

    Han är mig veterligen fortfarande häktad i sin frånvaro av Eskilstuna tingsrätt. Det var Polisen i Södermanland som hängde ut honom med bild pga hög risk av så kallad recidivbrottslinghet. Hans namn och bild fanns både på polisens hemsida och i E-kuriren. Vilket polisen kommenterar:

    ”Polisen har vid en noggrann avvägning, med hänsyn till såväl den misstänkte som hans anhöriga, sammantaget gjort bedömningen att vikten av att kunna fullgöra efterspaningsarbetet väger tyngre än intresset av att skydda den misstänktes identitet. Därför offentliggörs nu bild, namn och födelsetid på den misstänkte på polisens hemsida (www.polisen.se/sodermanland).”

    Mitt syfte är inte att hänga ut mannen (han är redan uthängd av både media och statsmakten) utan att visa hur PK-människor resonerar. Väl värt att påpeka är att det mest uppmärksammade i hela den här historien inte var våldtäkterna (varken offer eller förövare)

    Sedan loggar jag in på Facebook. Där länkar en jag känner till en bloggpost om en man som påstås*** ha våldtagit två kvinnor och därför borde utvisas till Eritrea.

    ***Den första våldtäkten är inte påstådd utan den har han dömts och suttit i fängelset för.

    Nej mest uppmärksamhet gällde först att Lisa Magnusson skrev en idiotisk krönika om hur det inte är konstigt att människor från krigsskadade länder begår övergrepp, MEN sedan ännu mer uppmärksammat var att hon råkade ut för ”näthatare” där en av dem påstås skriva att han hoppades Lisa Magnusson själv råkade ut för Eritreanen hon försvarade.

    http://www.swedenconfidential.info/2012/03/26/uppfoljning-till-lilla-lisas-kronika-om-henok-werie-fre-valdtaktsman/

    Då blev det ett himla liv såklart. För så tokigt har samhället blivit att vi tycker det är värre att en idiot på internet påstås säga att han hoppas Lisa Magnusson råkar ut för ett sexuellt övergrepp än det är att två kvinnor faktiskt utsattes för grova sexuella övergrepp, förövaren var ju icke-vit. Samma tankebanor hittade vi hos Amanda Kijera som våldtogs på Haiti….hmmm hur skall hon förvandla det till en chans att attackera den onda vita mannen/patriarkatet tro?

    ”Women are not the source of their oppression; oppressive policies and the as-yet unaddressed white patriarchy which still dominates the global stage are. Because women–and particularly women of color–are forced to bear the brunt of the Black male response to the Black male plight, the international community and those nations who have benefitted from the oppression of colonized peoples have a responsibility to provide women with the protection that they need.”

    Och nej hon skämtar inte, hon är galen nog att faktiskt resonera på det sättet. När jag säger att postmoderna pk-människor är galna är det inte för att vara elak. De gör och säger saker som beviligen är tillräckligt verklighetsfrånvända för att katgoriseras som galna.

    Kommentar av Aktivarum — januari 22, 2014 @ 9:08 f m

  5. Bra sågning.

    Hur mycket avstånd behöver man ta? Räcker det med att säga ”jag tar avstånd från allt dåligt som någonsin hänt”? Är jag ”god” nu? Omvänt: om en person av visst kön aldrig kan få ”syndernas förlåtelse,” varför skall han/hon ens lägga tid på att försöka?

    Kommentar av Kristian — januari 22, 2014 @ 9:23 f m

  6. Hoppas ni inte missade Girlwriteswhats eminenta sågning av ”patriarkatet” nu när jag inkluderade videon med henne inne i inlägget istället för högst upp.

    Kommentar av Aktivarum — januari 22, 2014 @ 10:52 f m

  7. Hade glömt hur bra Rothstein skriver. Spridda citat:
    ”Det är något konstigt med den omständigheten att samhällsvetare på genusforskningens område (och många andra områden också, vill jag tillägga) så ofta hänvisar till osynliga och dolda förhållanden i sina försök att förklara fenomen av det slaget. Det skulle faktiskt vara rimligt att påstå att samhällsvetares uppgift är att avmystifiera sociala relationer, att göra det som framstår som gåtfullt och dunkelt begripligt snarare än motsatsen, som så ofta är fallet.
    […]
    Vi hamnar till slut i en förklaring som bygger på antagandet att en majoritet av kvinnor […] är oförmögna som individer att förstå och handla i enlighet med sitt eget bästa
    […]
    Det innebär förmodligen att det är få forskare som vågar kritisera de strukturfunktionella teorier som den socialdemokratiska regeringen har gett sitt stöd åt.
    […]
    Problemet med denna analys är att […] män [borde] göra samma sak, det vill säga försöka gifta upp sig för att få ännu bättre resurser. Som ekonomen Lena Edlund uttrycker det: ”Det förblir en obesvarad fråga varför självständighet minskar attraktionskraften på marknaden för kvinnor men inte för män” (Edlund 1996: 2).
    […]
    Fotnot 14: En sådan diskussion återges i den feministiska tidskriften BANG, nr 3 1998, där Nina Björk säger: ”Man kanske faktiskt aldrig blir kär i en man med lägre lön.” Se även Anna Lytsy (1998).”

    Kommentar av Kristian — januari 22, 2014 @ 11:37 f m

  8. Kristian:

    Professor Rothstein finns dubbelt refererad i mitt nyaste GD-inlägg.

    http://genusdebatten.se/nar-feminism-analyserar-jamstalldism-del-3-familjepolitik-och-relationer/

    Kommentar av Aktivarum — januari 22, 2014 @ 11:54 f m

  9. Aha, väldigt ny från GWW. Har inte sett den än.

    Kommentar av Kristian — januari 22, 2014 @ 11:57 f m

  10. Jasså, tack Erik. Missade det och trodde det var någon bloggare som tog saken i egna händer. Har polisen släppt bilden är det däremot en helt annan sak.

    Att han är på frifot ännu är också något som ändrar läget.

    Kommentar av David Holman — januari 22, 2014 @ 9:04 e m

  11. Om argument 1:
    Lägg därtill den historiska 80%-40% obalansen, dvs (för)historiskt sett har 80% av kvinnor fått barn men bara 40% av männen.

    (Försöker hitta bra länkar. de här
    http://lesswrong.com/lw/h4e/differential_reproduction_for_men_and_women/
    fungerar inte alla.)

    Kommentar av Kristian — januari 23, 2014 @ 4:28 e m

  12. Jag håller kanske inte med i precis allt, men på det hela taget: Mycket bra text! Jag ska nog lägga upp en länk till den på min egen blogg.

    (Och den där Monty Python-scenen är ju verkligen helt underbart träffsäker!)

    Kommentar av Kulturkrig — januari 25, 2014 @ 12:55 f m

  13. […] ett bra tag sedan påpekade jag att Burgschki 2.0 utgår från manshat, västhat och postkolonial förvirring. Nu visar det sig att den 25 oktober ramlade det in ett svar på inlägget, men inte från Burgschi […]

    Pingback av Burgschki 2.0 och When Darkness Falls – Konsten att ljuga som en tokfeminist | Aktivarum — februari 3, 2014 @ 6:55 e m


Kommentera

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 067 andra följare

    Arkiv

