Aktivarum

Volvo Lastvagnar med Jean-Claude Van Damme i The Epic Split! Årets reklamfilm!! | november 15, 2013

Om målet med reklamfilmen ”Epic Split” var uppmärksamhet? Mission accomplished.

Pitchen låter som rena ungdomsfantasin: Den där splitten som Jean- Claud Van Damme gjorde mellan två stolar. Vore det inte coolt om han gjorde den mellan två fordon i rörelse? Ta exempelvis ett par Volvo-lastbilar. Han kunde stå med benen på backspeglarna!

Betänk sedan brainstorming där man lägger till motljus under en spansk solnedgång. Två identiskt målade lastbilar i matchande färg samt att lastbilarna inte skall köra fram utan backa. Det sistnämnda reagerade Jean-Claude Van Damme själv tydligt på.

Sedan lägger vi till att stuntet skall börja med JCVD i stående position.

Vi har en lasbil med släp och en utan. Den med släp backar helt rakt medan den utan släp står för precisionsstyrningen som krävs för att mjukt styra ut och hamna parallellt på det exakta avståndet av Van Dammes utsträckta ben filmen ut.

Det låter galet men det funkar över förväntan. Antalet medier som uppmanat sina läsare att se filmen är fler än jag orkar räkna. För närvarande 5 miljoner visningar på youtube, 40.000 tummar upp, över 9000 kommentarer. Och då pratar vi om reklam för lastbilar.

För en påfallande stor del av tittarna är det mer reklam för Van Damme själv.

Att överhuvudtaget göra stuntet mellan två backande lastbilars backspeglar är en sak. Men att göra stuntet vid 53 års ålder! Där ökar respekten rätt ordentligt och frågan är om inte Van Damme kommer att bli Volvo tack skyldiga för idén som kan bli en comeback till rampljuset.

Målgruppen för en lastbil typ Volvo FM torde vara långt mindre än antalet personer som sett, kommenterat och delat filmen men där är också det fantastiska med internetformatet. Det uppenbara syftet är att skapa en ”snackis” en video som ”goes viral”

Det är bara att gratulera Volvo och reklambyrån Forsman & Bodenfors.

Faktum är att reklamfilmen är så väl genomförd att det i sig får vissa människor att tro det är fejk och att bilarna i själva verket körde framåt. Det är dock en mängd detaljer i filmen som bekräftar att bilarna kördes bakåt testa gärna hur många ni kan upptäcka.

Enligt reklambyrån gjordes bara en enda digital ändring. Van Damme hade någon sorts ”safety gear” som redigerades bort. Knappast en deal breaker i förhållande till allting man kunde göra. Sist men inte minst bör påpekas Enyas musik. Intressant val.

Uppdatering: 6,6 miljoner visningar på Youtube…  De första 5 filmerna hade ca 17 miljoner visningar totalt…… senare på dagen och 7,6 miljoner visningar.

10 miljoner visningar!

 

Annonser

Publicerat i Genus

9 kommentarer »

  1. Fick ont i ljumskarna bar jag såg den, fantastiskt skickligt utfört.

    Kommentar av Fugen — november 15, 2013 @ 6:38 f m

  2. Wow, det där skulle inte manga gyminstruktörer i 20-arsaldern göra om. JCVD är belgarnas Hollywood-stolthet.

    Kommentar av Maria — november 15, 2013 @ 8:55 f m

  3. Genusperspektiv på detta?

    Lill Lindfors krävde tyvärr så högt gage att Volvo inte hade råd. Annars gick hon faktiskt ner i spagat under ‘Stjärnorna på Slottet’, utan extra avlöning.

    Kommentar av bashflak — november 15, 2013 @ 10:53 f m

  4. SAAB funderar som värst på hur de ska bräcka detta med hjälp av Chuck Norris och ett par Gripen-plan

    Kommentar av bashflak — november 15, 2013 @ 1:28 e m

  5. Kul inlägg Erik och alltid lika uppskattat med lite Aktivarum-inlägg – här började min resa 🙂

    Kommentar av Kim Jong Skill — november 15, 2013 @ 5:13 e m

  6. Epic Split. Världens mest delade video, alla kategorier. Delad 400.000 gånger, 10,4 miljoner visningar på youtube

    http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3787423.ece

    Kommentar av Aktivarum — november 15, 2013 @ 10:59 e m

  7. @Aktivarum,

    Ur artikeln,

    Ballerina stunt som fick sån stor uppmärksamhet tidigare i år hade endast 84,000 delningar på sina 7,5 miljoner visningar vilket ger en share rate på 1,1 procent att jämföra med Van Damme som ligger närmare 6 gånger högre på sina nästan 6 procent”, skriver Lance Traore.

    Ha! Ännu ett bevis på Patriarkatet. 🙂

    (Jag gillade Ballerina stunt, men den förlorade en del på att det var så många klipp, vilket föranledde misstankar om att det var lite fusk inblandat. Nu verkar fusket varit begränsat till hastighetsmätaren som visade 80 km/h, när det egentligen var ”bara” 50 km/h.)

    Kommentar av Ulf T — november 16, 2013 @ 6:57 f m

  8. Den här var bra. Nördens svar på Van Damme:

    Jag vill nog påstå att detta, på sitt sätt, är ungefär lika ‘manligt’ som det JCVD gör – en annan sida av manligheten. 🙂

    Kommentar av Ulf T — november 16, 2013 @ 7:19 f m

  9. Över 36 miljoner views numera. Det är ju en bit kvar till de riktiga hitsen (PSY – Gangnam Style är väl värst med ca 1.8 miljarder views), men ändå… Inte illa.

    Kommentar av Ulf T — november 20, 2013 @ 5:41 e m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 199 andra följare

    Arkiv

%d bloggare gillar detta: