Aktivarum

Skillnaden mellan Roller och Normer | oktober 30, 2013

Det här inlägget började som kommentar men blir nu befodrat till blogginlägg.

Följande fråga ställdes i ett kommentarsfält adresserad till någon av personerna på Genusdebatten.se

Är ”mansroll” och ”maskulinitetsnorm” synonyma, eller är det två olika saker? Hur definieras dessa?”

Så här lyder mitt svar (lätt redigerat).

För det första är norm och roll inte samma sak. Roller är beteenden. Normer är beteenderegler. För det andra så är rollteori i allmänhet bullshit avsedd att skapa intrycket att människor är plastiska och allt som behövs är rätt sorts samhälle för att skapa rätt sorts människa dvs Sovjetmodellen för ursäkt av förtryck (förtrycket är nödvändigt för människor vet inte sitt eget bästa, de saknar först klassmedvetenhet, sedan genusmedvetenhet och nu babblas det om ras igen)

Om allt som behövdes i människans liv var rätt sorts samhälle fanns dock ingen orsak för människor att vara selektiva gällande partnerval. Särskilt inte de människor som inte vill deras partner skall vara lärare åt deras barn (separation där barnen används som vapen). Deras partnerval är då 100% en fråga om gener vilket bevisar att de anser sig ha orsak att tro gener är enormt viktiga för barnets varande.

Så frågan är inte vad folk säger. Frågan är helt och hållet om personer som säger de sakerna följer sina egna råd och beter sig i enlighet med den ideologi de hävdar sig tro på.

I konflikt till ”rollteori” står vad vi kan kalla ”personlighetsteori”

Där handlar det inte om vilka roller människor tillfälligt går in i utan om vilket förhållande de har till sin egen kärna. Personlighetsteori innebär att man försöker passa ihop olika människor som kompletterar varandra mer eller mindra bra. Den mest kända metoden för denna bedömning heter Myers-Briggs Type-Indicator (MBTI) vars kontraster ser ut så här:

Extraversion – Introversion
Intuition – Sinnesförnimmelse
Tanke – Känsla
Bedömning – Perception

PS: Den svenska wikipedia har kritik mot MBTI som är helt värdelös eftersom den är negativistisk. Forskarnas respons på  uppmeningen ”Gör bättre själv då” är det klassiska relativistiska negativistsvaret grundat på uppfattningen att: Världen är jättejättekomplicerad, människor är jättejättekomplicerade, vi vet ingenting. Ingen kan veta någonting.

Så här lyder det rätta svaret på dylika påståenden:

Ursäkta mig här men om saker för dig är så komplicerade hur kan DU veta vad andra vet? Dina uttalanden om världen – så negativa som de är – är precis lika mycket sanningsutsagor om världen! Den som tror man inget kan säga – skall heller inget säga. Givetvis hittar man med denna logik väldigt få personer som klarar av att leva som de lär.


Publicerat i Genus, Jämställdhet

6 kommentarer »

  1. Viktig att påpeka att det här bara är Aktivarums privata tyckanden och personliga tolkningar men ganska lite substans i. Det är för övrigt ett klassiskt exempel på manligt nonsens när urspårade människor slänger in lite termer i sitt snurriga resonemang för att själva kunna hävda och inbilla sig att det är vetenskapliga (till skillnad då från kvinnliga akademiker som håller på med tex. genusvetenskap)

    Det här med gener… : Deras partnerval är då 100% en fråga om gener…” är tex. bara fria fantasier.

    Kommentar av Stina — oktober 31, 2013 @ 7:44 f m

  2. Stina:

    Det är inte privat tyckande eller tolkande. Det är saker som man lär sig på universitet när man läser riktiga ämnen istället för politisk pseudovetenskap. Låtsasvetenskap är lätt att känna igen eftersom ingen riktig vetenskap har ordet -vetenskap med i namnet typiska exempel på låtsavetenskaper är konstvetenskap, filmvetenskap, genusvetenskap och litteraturvetenskap Dessa kan jämföras med riktiga ämnen som Etnologi, Etologi, Psykologi, Sociologi, Fysik, Kemi, Retorik, Medicin… kort sagt ingen som sysslar med vetenskap behöver ha vetenskap med i namnet.

    Kommentar av Aktivarum — oktober 31, 2013 @ 10:39 f m

  3. Stina:

    Ifall du missade det så failade din kommentar samma test som jag beskrev i inlägget. Kom du med något bättre själv jämfört med mitt alternativ? Nej du ville klaga på mitt alternativ men något eget bättre presenterade du inte.

    Typiskt negativisten. Tycker att folk som producerar ingenting skall ha rätt att gnälla på dem som producerar.

    Kommentar av Aktivarum — oktober 31, 2013 @ 4:56 e m

  4. Feminism: The idea of making both sexes equal by only focusing on the problems of one of them.
     

    Kommentar av John — november 2, 2013 @ 12:00 f m

  5. ”Jag vill alltid ha någon som sover bredvid mig varje natt, någon som tittar på teve bredvid mig, någon som äter frukost med mig VARJE MORGON. Som lagar mat till mig, eller som man lagar mat till. Som man kan prata med, dygnet runt. Som man garvar med. Som kan trösta mig. Som bara är där.

    Jag vågar inte ens tänka på hur trist vardagen skulle bli utan en kille. Alla andra är uppbokade och man själv får sitta ensam framför teven och ruttna.
    ”Men jag hoppas att slippa dö singel”, skriver Zübeyde i Expressen. Det hoppas jag med.

    http://www.lindaskugge.se/cldoc/432.htm
    Aldrig mer singel, aldrig mer singel!

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article473742.ab
    Läsarna: Vi är ensamma Eftersnack om ”Världens modernaste land”
    Är svenskarna världens ensammaste folk?
    Fredrik Lindström diskuterade singellivet i kvällens ”Världens modernaste land”.
    Och läsarna på aftonbladet.se känner sig ensamma – men singellivet råder det delade meningar om.
    Sverige är det land som har flest singelhushåll i hela världen. Över 40 procent av svenskarna bor för sig själva.
    I Stockholm bor hela 60 procent ensamma – vilket gör vår huvudstad till den ensammaste storstaden av alla.
    Det fick tittarna veta i kvällens ”världens modernaste land”.
    Och vi är verkligen ensamma – åtminstone om man frå tro läsarna på aftonbladet.se.

    ”Saknar en man”
    53 procent av de som röstade på nätfrågan svarade att de känner sig ensamma.
    ”Jag är singel sen fem år och känner mig oerhört ensam. Jag är inte skapt att vara det, tror jag. Jag saknar en man, en samhörighet, en gemenskap något oerhört. Att kunna ge och få en kram, att somna och vakna tillsammans, all den enkla vardagsnärhet som ett liv tillsammans skapar skulle jag ge hur mycket som helst för.”, skriver signaturen Dagliljan.

    Andra hyllar singellivet:
    – Jag bor ensam! Känner jag mig ensam? Absolut inte! Självständig känner jag mig. Jag får vara ensam när jag behöver det, och kan umgås med människor när jag vill… Nära vänner har jag och sex kan man ju fixa på egen hand eller med en tillfällig partner😉 Jag är helnöjd med mitt liv!, skriver ing.en.
    Johan Edling

    Känner du dig ensam? Ja: 53,0 % /// Nej: 47,0 % /// Antal röster: 5791

    http://fof.se/tidning/2005/2/drommen-om-den-ratta
    Drömmen om den rätta / Kraven ökar på hur rätt partner ska vara / Text: Kristina Engwall

    http://www.iffs.se/ — Drömmen om den rätta
    http://www.iffs.se/publikation/drommen-om-den-ratta/
    Typ av publikation: IF-rapporter | Kristina Engwall Institutet för Framtidsstudiers skriftserie: Framtidsstudier nr 14, 2005 Ställer vi för höga krav på vår idealpartner idag? Är detta en bidragande faktor till att barnafödandet skjuts på framtiden? I den här jämförande studien mellan år 1960 och 2000-talet diskuteras synen på idealpartner, parbildning och barn. ”Hellre singel än ett halvbra förhållande” säger flera

    http://www.fokus.se/2007/04/de-barnlosa-var-sjatte-kvinna-kommer-inte-att-fa-barn-2/
    De barnlösa – var sjätte kvinna kommer inte att få barn
    Text: Lisa Bergman Foto: Maria Steen/moment april 20, 2007 nr 14
    Svenskarna betalar ett högt pris för att de väntar så länge med att bilda familj. Trots alltmer avancerade medicinska behandlingar blir det för sent för många.

    Kommentar av Claes-Peter — november 2, 2013 @ 4:26 f m

  6. Underbart att läsa dig för det mesta, du sätter ord på det man känner. Det kan vara svårt att slå sig igenom ”patriarkatet”, ”normer”, ”roller” och man blir ofta med såna ord förminskad till en myra i en myrstack, och har vårt att attackera detta. Ansvaret finns inte för individen eller enskilda problemet. Utan det är den uppfostran och samhällskulturen som jag har fått som leder till allt det här onda, men jag känner inte så. Härligt att du kan visa empiriskt på skevheten i dessa argument och denna sätt att se världen. Genusvetenskap är en kyrka och patriarkatet är den platta jorden som denna kyrkas verklighet anser sig leva i/på. Scientologerna släng er i väggen!

    Kommentar av Petter — november 2, 2013 @ 9:20 f m


Kommentera

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 067 andra följare

    Arkiv

