Aktivarum

Flickförakt att tycka jaga Bieber är sämre än heja på Bajen? | april 26, 2013

Så har genusfolk börjat ifrågasätta folks syn på Beliebers (Justin Bieber-fans) också.

Hittade följande resonemang på SVT-debatt, frågan ställd av Rebecka Hedström. Nedan hittar ni ett svarsförslag från kommentarsfältet skrivet av peter242

”Vad är skillnaden mellan en person som rasar över att ett känslomässigt ”vi” förlorar en match trots att personen själv inte ens rört vid bollen, och att ett Bieber-fan gråter över att en person hen aldrig träffat inte säger hej?”

”Att den ena tror att den deltar i händelsen medan den andre tror att den har ett nära förhållande till händelsens huvudrollsinnehavare.

Menar du att beteendet är typiskt för flickor? Det bör det vara om hånande av beteendet ska kallas för flickförakt. Och varför skulle detta vara ett bra beteende? Hånade av dåligt beteende brukar i regel vara accepterat.”

Ett bra svar tyckte jag, vidare gällande det påstådda flickföraktet…

Skulle det verkligen betraktas som mer positivt om ett gäng sexgalna killar jagade efter ex. Prinsessan Madeleine? Det skulle väl snarare de flesta betrakta som värre?


Publicerat i Genus, Jämställdhet

30 kommentarer »

  1. Apropå SVT-debatt. Hittade den här pärlan i en annan länk

    http://debatt.svt.se/2013/04/26/linda-det-ar-partnervaldet-som-det-handlar-om/

    Från kommentarsfältet:

    ”11 § Till socialnämndens uppgifter hör att verka för att den som utsatts för brott och dennes närstående får stöd och hjälp.
    .
    Socialnämnden ska särskilt beakta att kvinnor som är eller har varit utsatta för våld eller andra övergrepp av närstående kan vara i behov av stöd och hjälp för att förändra sin situation.”

    Kommentar av Aktivarum — april 26, 2013 @ 5:49 e m

  2. Märkligt att dold diskriminering kan få ett så totalt fokus, när det finns öppen, svart på vitt och som i en handvändning hade kunnat åtgärdas.

    Framför allt när den faktiskt påtalas.

    …men jag antar att det ”stjäl” resurser från en viktigare kamp, eftersom det inte är samma kamp och inte samma mål.

    Kommentar av Grodan Boll — april 27, 2013 @ 2:03 e m

  3. Fotbollen får löjligt mycket skattepengar. Det är typiskt i ett manssamhälle att män intresse får kosta hur mycket skattepengar som helst men inte kvinnors/flickors.

    Töntigt att ifrågasätta varför lagstiftningen om våld i nära relationer måste fokusera på kvinnliga offer eftersom män har mer muskelmassa. SÅÅÅ typiskt patetiskt att män gnäller på att kvinnor ska få bli brandmän pga att de är svagare men kräver att samhället osynliggör att män står frö en betydligt större del av våldet.

    Kommentar av Stina — april 27, 2013 @ 4:28 e m

  4. Stina
    vilka intressen har flickor? Jag föreslår att du kollar upp vad hur mycket skattepengar som ges till stall etc etc. Jag vill också ha svar på frågan om hur stor skillnad i procent det ska vara mellan antalet kvinnliga fotbollsspelare och manliga för att du ska sluta tro att det enbart är ett mansintresse, gör ditt bästa.
    Vilka intressen får inte skattepengar som är dominerade av kvinnor? Jag trodde inte det heller….

    Kommentar av Flina — april 27, 2013 @ 5:08 e m

  5. @Stina,

    Egentligen borde jag nog betrakta dig som det troll du uppför dig som, men ändå… I’ll bite.

    Fotbollen får löjligt mycket skattepengar. Det är typiskt i ett manssamhälle att män intresse får kosta hur mycket skattepengar som helst men inte kvinnors/flickors.

    Statligt stöd till idrott rent allmänt är en kanonaffär för samhället. Det är en av de särklassigt största skolorna i demokrati, uppmuntrar ideellt arbete, stärker folkhälsan och ger skådespel åt folket. Skulle man betala alla ledare inom idrottsrörelsen motsvarande en fritidsledares lön. För att citera RF:

    Om vi räknar med att ledarna är aktiva 40 veckor om året innebär det att de sammanlagt lägger ner mer än 140 miljoner timmar om året, vilket motsvarar nästan 70 000 heltidsarbeten.

    Det finns ett egenvärde och en unik drivkraft i det ideella engagemanget, som gör att det aldrig kan ersättas med avlönat arbete. Men för att ändå ge en uppfattning om de ideella insatsernas värde kan man säga att om de ersattes i nivå med outbildade fritidsledare skulle det kosta cirka 20 miljarder kronor årligen.

    Fotboll är för övrigt den idrott med flest antal kvinnor (197 000), även om friidrotten är nästan lika stor (194 000) men har större andel kvinnor (65% vs 24%). Fotbollen är därmed den i särklass största idrotten.

    SÅÅÅ typiskt patetiskt att män gnäller på att kvinnor ska få bli brandmän pga att de är svagare

    Jag vet hur svårt det är det där att förstå vad andra säger, speciellt när man egentligen inte bryr sig om deras åsikt, men – berätta vem som fört fram den åsikten. Det de flesta av oss säger är att kvinnor absolut får bli brandmän, men samma krav skall gälla för dem som för andra.

    …men kräver att samhället osynliggör att män står frö en betydligt större del av våldet.

    Nu talade du om våld i nära relationer, och då är det enligt en stor mängd studier ungefär jämnt fördelat mellan könen.

    Kommentar av Ulf T — april 27, 2013 @ 5:32 e m

  6. April 27, 2013 kl. 10,28 em
    ”sorgligt Tanja Bergkvist att de enda anhängare du har är ett gäng anonyma kriminella människor som inbillar sig att du ska vara ett föredöme utan verklighetsförankring😀 En kvinna som backar upp anonyma manliga bloggare som hänger ut kvinnliga hederliga människor via dataintrång. Kom igen när du kan ta hand om dig själv utan kriminella tattare som Aktivarum, fimpen ovan m.fl. så kanske någon kommer respektera dig ärligt.”

    Kommentar av Fanny — april 27, 2013 @ 9:56 e m

  7. Aktivarum har förövrigt troligen fullt upp med att spela småbarnsmorsan ”Trollan” ;-D

    Kommentar av Fanny — april 27, 2013 @ 10:02 e m

  8. ”Genusdebatten” är för övrigt ett kräkmedel bara tanken på att bimbona Mariel (alias Torstensson) och Ninnitokan (alias Pär ström och Ibland David Holman)falskt visat sig vara transor, ger inte minst Gröna lund ett lyft, men visar ändå hur verkligeheten kan spela oss människor ett spratt när vi minst förväntar oss ett. Det var allt för idag nu och dåtid.

    Kommentar av Fanny — april 27, 2013 @ 10:30 e m

  9. Kommentar ovan av ”Stina” besvaras av signaturen ”Flina” några betänkligheter?

    Kommentar av Fanny — april 27, 2013 @ 10:47 e m

  10. Ok, nollställda? Här kommer ett par förslag:

    1) signaturerna Stina och Flina kan ha SAMMA författare med en torftlig fantasi. (troligen länge sedan författaren fick sex)

    2)Eller så lider ”Flina ” av en osäkerhet så hon likt fårflocken vill efterlikna den föreföljande. Oftast beroende på en taskig självkänsla och/eller taskigt självförtroende.

    Sweet dreams

    Kommentar av Fanny — april 27, 2013 @ 10:53 e m

  11. Bara en liten parentes: Kan Tanja Bergkvist möjligen sitta bakom bloggen Aktivarum?:) jag tror det är högst sannolikt.

    Kommentar av Fanny — april 27, 2013 @ 11:09 e m

  12. Har Lena Lillie bytt Alias till Fanny ?Om inte så finns det tydligen ännu flera foliehattar i den extremfeministiska falangen🙂.

    Kommentar av Pelle2 — april 27, 2013 @ 11:09 e m

  13. haha det roliga med Bieberjakten från tjejer är att jag trodde ”genusmedvetna” skulle reagera på tjejernas könsroll och hur de bidrar till att upprätthålla normer och könsroller. Tji fick jag.

    Kommentar av Markus — april 27, 2013 @ 11:36 e m

  14. Det skulle vara mycket intressant hur herr Pelle2 beskrev mitt deltagande i den ”extremfeministiska falangen” det är så lustigt att Billings kamrater kastar fördomar omkring och samtidgt påstår sig vara högre akademiker.🙂 Är det sådant beteende som kallas för foliehattar?🙂

    Kommentar av Fanny — april 27, 2013 @ 11:40 e m

  15. Och på vilket sätt ges Pelle Billing rätt att förtala Lena Lillie med att hon påstås ingått i någon extrem feministiskt falang!? Kan det ha varit att hon synts med vanliga kvinnor utanför Billings uppväxt i arabemiraten där kvinnorna var tysta och gick med svarta lakan över huvudena och Billing samtidigt inte riktigt acklimatiserats i Sverige?

    Kommentar av Fanny — april 27, 2013 @ 11:59 e m

  16. Jag är ingen kamrat till Pelle Billing även om jag tycker att han har rätt i det mesta han har skrivit.
    Har heller inte påstått att jag är en högre akademiker eftersom det inte stämmer med verkligheten.
    Att jag skrev att du tillhör den extremfeministiska falangen beror på sättet du argumenterar. Du säger att Tanja Bergkvist enda anhängare är ett gäng anonyma kriminella människor som inbillar sig att hon är ett föredöme utan verklighetsförankring .Har du bevis för att hennes anhängare är kriminella ?Annars beter du dig som extremfeminister som tycker att bara för att dom påstår något så är det sant.
    Att du är en foliehatt är ju tydligt eftersom du påstår
    att det i stort sett är en person som skriver på alla feministkritiska bloggar

    Kommentar av Pelle2 — april 28, 2013 @ 12:00 f m

  17. Grejen med Bieberjakten är att 9-13 åriga tjejer gillar honom varför stör den grejen medelåldersäldre män?

    Kommentar av Fanny — april 28, 2013 @ 12:03 f m

  18. ”Att jag skrev att du tillhör den extremfeministiska falangen beror på sättet du argumenterar. ”

    Det är rent förtal!

    Du säger att Tanja Bergkvist enda anhängare är ett gäng anonyma kriminella människor som inbillar sig att hon är ett föredöme utan verklighetsförankring .Har du bevis för att hennes anhängare är inella ”

    Vad säger du om att jag redan ringt snuten!

    Erik dn falska människan som förvrider min text har försvårat så jag inte ksn skriva utan en bricka för så jag inte ser vad jag skriver.

    Jag har bevis för att hon backar upp ert folk som betett sig kriminellt. Ja. hejdå yxskaft.,

    Kommentar av Fanny — april 28, 2013 @ 12:09 f m

  19. @Fanny.
    Wow, Nationella insatsstyrkan har varit i beredskap i åratal i väntan på ett samtal från dig så att de kan slå till mot alla feministkritiker🙂.

    Kommentar av Pelle2 — april 28, 2013 @ 12:39 f m

  20. @Fanny,Lena Lillie, lottaonline.

    Sök professionell hjälp snarast!

    Kommentar av Daniel — april 28, 2013 @ 1:15 f m

  21. Stina:

    ”Fotbollen får löjligt mycket skattepengar. Det är typiskt i ett manssamhälle att män intresse får kosta hur mycket skattepengar som helst men inte kvinnors/flickors.”

    Läs på ämnet bättre! Fotbollen drar in mycket mer pengar till samhället än den kostar.

    ”Töntigt att ifrågasätta varför lagstiftningen om våld i nära relationer måste fokusera på kvinnliga offer eftersom män har mer muskelmassa.”

    1. Muskelmassan är bara relevant om offret försvarar sig. Det finns många män som av olika orsaker varken kan eller vill försvara sig.

    2. Alla män har inte större muskelmassa än de kvinnor som brukar våld mot dem. Som denna video bevisar bryr det inte din sort vem som är störst och starkas, ni är alltid på kvinnans sida.

    3. Kvinnliga förövare vet de är svagare, de kompenserar det genom att beväpna sig med saker de slår med på partnern eller kastar på partnern.

    Se nedan facebooklänk

    4. Det är ingen j-a tävling i lidande. Den individ som behöver hjälp skall ha hjälp.

    ”SÅÅÅ typiskt patetiskt att män gnäller på att kvinnor ska få bli brandmän pga att de är svagare men kräver att samhället osynliggör att män står frö en betydligt större del av våldet.”

    Brandmän inkluderar inte alla män, bara de få som är brandmän. Våldet inkluderar alla män, inklusive alla män som – liksom de flesta kvinnor – inte är starka nog att bli brandmän.

    Kommentar av Aktivarum — april 28, 2013 @ 11:11 f m

  22. ”sorgligt Tanja Bergkvist att de enda anhängare du har är ett gäng anonyma kriminella människor”

    IP-block! Sök professionell hjälp för ditt behov att skriva samma sorts trams om och om igen på min blogg! Jag har inte tid med dina irrelevanta idiotier! Jag orkar inte ens radera skiten jag tänker bara ignorera och fokusera på de relevanta frågor som Stina tog upp.

    Kommentar av Aktivarum — april 28, 2013 @ 11:25 f m

  23. @Aktivarum,

    Som denna video bevisar […]

    Vilken video?

    Kommentar av Ulf T — april 28, 2013 @ 11:40 f m

  24. Ulf T:

    Video uppe nu

    Kommentar av Aktivarum — april 28, 2013 @ 12:06 e m

  25. Tillägg:

    5. Earl Silverman som drev Kanadas enda riktiga mansjour – och själv var offer för partnervåld – begick självmord igår. Han hängde sig efter 20 års kamp i motvind.

    Kommentar av Aktivarum — april 28, 2013 @ 12:08 e m

  26. OT: Läs den här sjuka berättelsen partnervåld:

    Varning för starka bilder.

    Kommentar av Anonym — april 28, 2013 @ 3:13 e m

  27. När en kvinna misshandlar sin manliga partner

    ”21 oktober 2012, en söndag förmiddag. En helt vanlig ledig dag trodde jag. Just innan klockan slår 12:00 sitter jag i en ambulans påväg till akuten, en stor handduk för ansiktet som är fullt nerblodad. Läppen var av, klyven, inte ett smack kvar av den. Jag ringde inte samtalet till 112, det gjorde tjejen i mitt dåvarande förhållande. I samtalet framkommer det att Hon kastade en tallrik i mitt ansikte. Att det är panik hjälp. Soffan jag låg i när jag får tallriken i ansiktet var nerblodad, vardagsrumsgolvet var täckt av ett rött hav av blod. ”

    ”Ingen person kommer och frågar ens varför Hon kastat en tallrik i ansiktet på sin kille, ingen som bryr sig om det. En fråga som går igenom mitt huvud dag ut och dag in. Vad hade hänt om det var jag som hade kastat en tallrik i Hennes ansikte? Om det var jag som ringde in 112 och sa att jag skadat en tjej? Jag tror ni tänker som mig, att det hade inte funnits någon frågan om polis eller inte, polisen hade varit där och jag hade inte fått glida undan som ingenting. Folk säger att samhället är så ojämnställt? Inte i mina ögon. Titta hur man behandlar tjejer när Dom utför ett brott.”

    ”Tandläkarkostnader närmare 50 tusen. Ärrad i ansiktet av dom 40 stygnen som fått ihop min läpp igen. När Hon får reda på att hon är anmäld får jag samtal på samtal där Hon hävdar att hon ska göra allt för att försöka få det här till självförsvar. Jag förstör tydligen för henne och hennes tidigare barn. Men tur att hennes sjuka beteende inte skadade mig då. Jag har aldrig rört människan, det finns inget jävla självförsvar, det finns ingen anmälan på ”kvinnomisshandel” som jag även blir kallad, ”kvinnomisshandlare”. Att sprida falska rykten för att skydda sin egen identitet är ett bra sätt att försöka lura allmänheten.”

    ”Jag vet inte vem jag ska skylla på i detta nu, samhället, polisen, advokat.
    Jag fick veta det mest osannolika jag någonsin upplevt tidigare idag. Rättegången är nerlagd för att det ”finns inte bevis” på att personen som kastat en tallrik i mitt ansikte med avsikt, har gjort det MED avsikt. Det finns alltså inte bevis på att denna händelse har inträffat. Alla bevis jag la upp, alla hot, alla räkningar, alla journaler från sjukhuset, bilderna, SOS samtelet. Jag ser inte hur man ska kunna undgå ett sånt här fall. Hur kan man blunda för händelsen? Är det för att det är en tjej som suttit och gråtit och ljugit i förhören? Sitter man och tycker synd om en tjej som gråter och hittar på att hon blivit misshandlad? Ja det gör man, folk gör det. ”

    Kommentar av Aktivarum — april 28, 2013 @ 5:13 e m

  28. Feminister som hatar män – en valfråga

    http://www.svtplay.se/video/1168779/28-4-21-15

    Feminister som hatar manliga väljare- piskar upp politiskt missnöje
    https://www.flashback.org/t2132132

    Kommentar av Läsare — april 28, 2013 @ 11:41 e m

  29. @Aktivarum

    Hoppas du fick svar på dina frågor till mig på Genusdebatten ang partnervåld och med hänvisning till svt-debatten i första kommentaren här…?

    Kommentar av Mia. — april 29, 2013 @ 8:42 f m

  30. Feministisk skuggbudget
    kvinnor som hatar män i valet 2014, någon mer som noterat hatet och hetsen mot gruppen män. Feminismens ideologi om feministers rätt till jobb på bekostnad av män ( kvotering diskriminering ).

    http://www.vansterpartiet.se/jamstalldhet-bra-for-ekonomin/

    http://www.svt.se/agenda/se-program/tabla/

    Kommentar av Läsare — april 29, 2013 @ 7:43 e m


Kommentera

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 068 andra följare

    Arkiv

