Aktivarum

Vill lura mannen sterilisera sig för att sedan skilja sig från honom | februari 19, 2013

Jag har insett att det inte alltid är nödvändigt att skriva långa kommentarer.

Vissa inlägg förklarar sig själva. Som exempelvis tråden på familjeliv med rubriken ”Har fått honom att gå med på att sterilisera sig (Vill inte att mitt barn får halvsyskon)” Så här lyder dagens I-lands problem.

Jag och min man har ett barn tillsammans som är vårt allt och jag vill inte ha fler barn, speciellt inte med min man som jag planerar att skilja mig ifrån inom en snar framtid. Han vet inte om detta.

Det han vet om är att jag inte vill ha fler barn och vi har diskuterat detta med sterilisering ett tag nu och han har äntligen gått med på det.

Jag vill absolut inte att mitt barn ska ha några halvsyskon så detta är egentligen mer för mitt barns skull men även mitt då jag inte vill ha det i mitt liv.

Den här kvinnan verkar tämligen förvirrad för hon skriver att det är för hennes barns skull när det är hon själv som absolut inte vill barnet skall ha halvsyskon. Barnets åsikt i den frågan nämner hon inte ens som relevant faktor.

Jag tänker att om min man träffar någon i framtiden som redan har barn är det ju helt okej och på det sättet tar jag inte ifrån honom det med barn helt och hållet.

I filmen ”Tomten är far till alla barnen” var det pappan som inte ville ha fler barn och hade steriliserat sig.

Här är det mamman som vill lura mannen att sterilisera sig, Vilket han skall göra i tron att de skall vara en familj när hon inte har en tanke på det. Hon tänker skilja sig men först skall hon se till att han inte har möjligheter som singel att börja om.

Det jag undrar nu är om det är något mer jag bör tänka på? Och om någon har en man som har steriliserat sig och hur det fungerat. Skulle vara jättebra att få höra erfarnheter av andra om hur ni gjorde.

Jag kommer självklart inte skilja mig från min man direkt efter att han steriliserat sig, kommer vänta ett tag innan så det blir en smidig övergång.

Det här är nästan bäst av allting. Hon tänker fortsätta leva som om inget hänt samtidigt som hon beslutat sig för att skilja sig. Alltså det är smidigast om han inte vet att hon stannar kvar enbart för att se till han steriliserar sig före skilsmässan. Inga lösa trådar alltså.

Publicerat i Genus, Jämställdhet

24 kommentarer »

  1. Familjeliv.se kallas ju ibland för ”kvinnornas flashback”. Man får vara lite på sin vakt att det kan vara fejk. Låt oss hoppas det…

    Kommentar av Fredrik — februari 19, 2013 @ 3:50 e m

  2. Det där var bland det mest lömska jag läst. Man får hoppas det är ett troll.

    Kommentar av bashflak — februari 19, 2013 @ 4:55 e m

  3. ska vi på feministiskt manér klistra på alla kvinnor den här läskiga individens tankar? 😀

    Kommentar av Patrik — februari 19, 2013 @ 4:58 e m

  4. Hon har enbart fått negativa kommentar hittills …
    Luktar som ett troll …

    Kommentar av Kristian — februari 19, 2013 @ 4:59 e m

  5. Men vadå ”lura” sin man att sterilisera sig? Har män inget eget ansvar alltså? Varför har män inget eget ansvar för sitt eget liv och sina egna beslut? Varför är ni män så snabba på att göra er själva till offer? Det är ju bara att säga ”Nej”. Får vi kvinnor skylla ifrån oss helt och hållet när vi genomgår skönhetsoperationer också då? Oavsett skälet till varför en kvinna ber sin man sterilisera sig så är det väl mannen själv som har ansvaret och måste fatta beslutet om han vill ha fler barn. Eller?

    Kommentar av Stina — februari 19, 2013 @ 7:29 e m

  6. Mmmm jag har för mig att man behöver vara två för att skapa barn……så då borde man för att eliminera risken för halvsyskom göra samma lika för ”hustrun”…..Men sterilisering är väl också att skära i en man….som professorn sa till den unga flickan: ”Vilken typ av flicka du är vet vi redan nu diskuterar vi bara ”priset””

    Kommentar av oldman94 — februari 19, 2013 @ 8:07 e m

  7. Stina:

    ”Men vadå ”lura” sin man att sterilisera sig?”

    Lurendrejeriet ifråga beskrivs här:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lie#Lying_by_omission

    ”Har män inget eget ansvar alltså?”

    För beslut som görs på basis av information som är avsiktligt falsk eller ofullständig? Nej, där har de inget ansvar. Bästa exemplet på det är mannen som frikändes för mord eftersom hans dåd föranleddes av att flickvännen skrek hon var våldtagen vilket var falskt men han trodde på henne dum som han var och tog en oskyldig människas liv. Det var dock hon som hamnade i fängelse – eftersom han handlat i god tro.

    ”Varför har män inget eget ansvar för sitt eget liv och sina egna beslut?”

    I just detta (och liknande) fall saknas ansvar eftersom beslutet fattas på avsiktligt falsk grund.

    ”Varför är ni män så snabba på att göra er själva till offer? Det är ju bara att säga ”Nej”.”

    Varför är ni kvinnor så snabba att göra er själva till notoriskt opålitliga? Det är ju bara att tala sanning!

    ”Får vi kvinnor skylla ifrån oss helt och hållet när vi genomgår skönhetsoperationer också då?”

    Om läkarna ljuger och beslutet innebär något helt annat resultat än vad kvinnan efterfrågat? Javisst! De skall tala sanning!

    ”Oavsett skälet till varför en kvinna ber sin man sterilisera sig så är det väl mannen själv som har ansvaret och måste fatta beslutet om han vill ha fler barn. Eller?”

    Ok då har jag en fråga till dig.

    Skall du ha eller inte ha? Du måste svara ja/nej och jag utelämnar givetvis vad svaret gäller

    Kommentar av Aktivarum — februari 19, 2013 @ 8:43 e m

  8. Det är definitivt en hel del näthat i den där tråden. Jag har inte sett någon hittills som är på trådstartarens sida, och den kommentator tror sig känna hennes man…

    Kommentar av Ulf T — februari 19, 2013 @ 9:25 e m

  9. Den här var också bra från trådstartaren:

    Jag tycker om honom, men jag älskar honom inte.

    När han vaknar upp en morgon och vill skilja sig kommer jag fälla en tår men sedan packa mina väskor med ett leende med vetskapen om att jag styrde honom till det beslutet.

    Ahh, är det kanske vår egen Stina som ger sig in i debatten vid 20:25 idag (kommentar #357) och som enda person efter över 300 hatiska inlägg tycker att TS tänker rätt? 😀

    Det är för övrigt inte givet att en sterilisering går att reversera. Det kan gå, men det är inte säkert.

    Om mannen eller paret ångrar sig går det i vissa fall att sy ihop sädesledarna igen. Detta ingrepp, vaso-vasostomi som det också heter, utförs inte inom det allmänna utan det får man bekosta själv.

    Viktigt att tänka på innan beslutet: Ingreppet är mer eller mindre permanent dvs möjligheten att få barn igen med nuvarande eller en framtida partner är ytterst begränsad.

    (http://urologdirekt.wordpress.com/)

    Kommentar av Ulf T — februari 19, 2013 @ 9:49 e m

  10. Det stämmer kanske att fina killen inte ska vara något offer. Utan föreslås bli rationell och börja dumpa. Ett tidigare obesvarad fråga dyker upp ifall kvinnor föredrar machomän

    http://www.svtplay.se/klipp/1021815/panelen-ar-oense-redan-i-forsta-avsnittet

    Kommentar av Feminist shaming tactics — februari 19, 2013 @ 11:23 e m

  11. Hoppas det var ett troll. (Att provocera fram ‘näthat’ är ju populärt nuförtiden). Alternativet är för groteskt.

    Kommentar av Hjalmar — februari 20, 2013 @ 12:30 e m

  12. Efter 314 st kommentarer så får t.s. nog, och överger tråden… minst 300 var negativa eller väldigt negativa. Tack för det! Bland det snällare omdömena var ”hobbytaliban” (#348). Instämmer.

    Ett vassare citat: narcissa skrev 2013-02-19 12:30:36 följande: ”men jaja. fittan från helvetet lixom.” 🙂

    Läst 45.000 ggr, 407 kommentarer ‘and counting’…

    Kommentar av Hjalmar — februari 20, 2013 @ 5:00 e m

  13. Troll är det nog men intressant i alla fall.

    Naturligtvis är mannen en komplett idiot om han steriliserar sig utan att tänka efter ordentligt. Jag håller med Stina. Så länge inte våld eller extrem psykisk terror och rena bedrägerier används som påtryckningsmedel är man som vuxen personligen ansvarig för sina handlingar. Jag hoppas Stina resonerar likadant när det gäller kvinnor som ”luras” att göra saker. Billy Butt? Knutby?

    Kommentar av Adam Bek — februari 20, 2013 @ 9:30 e m

  14. Intressanta trådar där på familjeliv…

    Oralsex (avsugning) med inte kyssar (#5):

    Jag har varit på flera träffar med trevliga killar (mest män), som inte känts helt rätt. Jag har inget som helst problem att som tack för en middag, eller en trevlig, helg suga av någon så långe de är rena och fräscha. Ibland brukar vi tjejer använda avsugningstricket för att hålla kvar en man medan man letar något bättre. Men är han inte rätt så ligger vi inte. Jag kan bara svara för mig och mina vänner som alla idag är i 30 års åldern, och jag suger hellre av en kille än kysser honom.

    Helt plötsligt känner jag mig väldigt gammaldags. 🙂

    Kommentar av Ulf T — februari 20, 2013 @ 9:57 e m

  15. De är pragmatiska men samtidigt romantiska. Kyssen är beviset på kärlek.

    Vad man skall hålla kvar en en kille för om det enda man gör är att suga av honom begriper inte jag, men det kan ju kvitta. Han kanske är bra på något praktiskt och får betalt för besväret. Nästan olagligt i dagens Sverige.

    Kommentar av Adam Bek — februari 20, 2013 @ 10:03 e m

  16. @ Ulf T
    Haha! Ja, det är bara att inse fakta. Vi är inte 30 år mer. 😀

    Kommentar av Ninni — februari 20, 2013 @ 10:29 e m

  17. @Ulf T
    Nu känner jag mig gammal…

    @Adam Bek
    Nästan olagligt, olagligt blir det bara om man vänder på det – d.v.s. mannen betalar kvinnan… Logik? Nej, feminism.

    @Ninni 🙂

    Kommentar av Hjalmar — februari 21, 2013 @ 8:52 f m

  18. Nu förvånar du mig faktiskt Erik. Du som brukar vara vetenskapligt lagt, nästintill professor-petig med fakta. Och så hugger du på en uppenbar trolltråd på WT hänget Familjeliv? Du skojar va?

    För övrigt så tycker jag att vasektomi förtjänar att diskuteras sakligt i samhället. Som ett alternativ för de män som inte vill sätta fler barn till världen. Det viktiga är väl att samhället ger dem adekvat information ang ev risker/reversibelitet osv.

    Kommentar av Emma — februari 21, 2013 @ 2:17 e m

  19. Emma:

    Hahaha om jag är professor-petig kanske det är bra att jag bjuder på lite omväxling. Ingenting som jag sagt i det här inlägget förutsätter dock att tråden på familjeliv är ”äkta”. Snarare vore att trolla ett sådant här ämne ett bra sätt att starta en diskussion av typen ”what if”

    Kommentar av Aktivarum — februari 21, 2013 @ 2:59 e m

  20. LOL…undrar hur aktuell man reagerer ner han oppdagar att han er …rundlurad.

    Per Hagman

    Kommentar av per Hagman — februari 24, 2013 @ 1:27 e m

  21. Kommentar nr 5 heroven av ….Stina… ær skræmmande. Helt ….i avsaknad av empati før individen.
    Typisk kvinnlig sociopatisk tankeværld.

    Per Hagman

    Kommentar av per Hagman — februari 24, 2013 @ 1:31 e m

  22. Skulle vara intressant att se Anna Laestadius Larsson, Mona Masri eller Maria Sveland kommentera detta. Kan tänka mig att de först skulle hylla kvinnan i fråga som en djärv brud som gör uppror, för att sedan – om reaktionerna blev för negativa – svänga till att ja, där ser ni ju vilka paranoida manliga troll som uppfinner den sortens historier för att förtrycka kvinnorna…

    Kommentar av Robert — februari 25, 2013 @ 11:48 e m

  23. Jag tycker synd om män som sätter fittan på en piedestal…

    Kommentar av QuasiModo123 — februari 26, 2013 @ 2:31 f m

  24. Var på opera i helgen och såg Verdis Rigoletto, i HD från New York – med miljön snyggt omplacerad till det tidiga 60-talets Las Vegas. Fittan Gilda får leka med den coole Hertigen (en Frank Sinatra-gestalt, typ) och är naiv nog att tro att de har en framtid tillsammans. När hennes far visar henne att den rikeplayboyen – som också är hans chef – inte har några känslor alls för henne och dessutom är ihop med en annan kvinna skulle hon kunna välja att hjälpa till att röja Hertigen ur vägen, men se det vågar hon inte. Istället väljer hon att låta sig mördas i hans ställe, till på köpet av sin egen rival. helt klart fixar hon inte att se sig själv fristående från någon man hon ska klänga på.

    Kommentar av Max Thrax — februari 26, 2013 @ 4:11 e m


Kommentera

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 119 andra följare

    Arkiv

