Aktivarum

Anna Wester, Göteborgsposten eller Massmediekulturen som helhet? | oktober 23, 2012

Så har det blivit dags att dokumentera den röda tråden misandri i massmedia igen.

Anna Wester har skrivit en artikel i Göteborgsposten vars budskap tycks vara att marknadskrafter inte existerar, att festivaler får lika många besökare oavsett artist och bokar gubbar för nöjes skull.

”Teddybears och Thåström stod högst upp på Popagandas affischer. Det säger allt. Svenska festivaler älskar trötta män.”

Nej det säger inte allt! För det första är Teddybears och Thåström bra band som publiken älskar och för det andra är det snarare rubriken i Anna Westers egen artikel som säger allt: Gubbröra!

Vad innebär det egentligen att vi åter ser massmedia försöka göra mäns kön till problemet i världen?

Vill massmedia kanske förespråka Kristas ”The final solution”? Eller handlar det om att journalister inte kan lösa tidningskrisen genom att bli populära så de måste bli avskydda istället?

Är det åsikten att mäns åsikter är kommersiellt oviktiga som spökar eller handlar det om det faktum att journalister blir allt mer lika medan de ifrågasätter andras brist på mångfald?

Förmodligen var det inte Anna Wester som skrev rubriken så minst två personer på GP tycker så här.

Göteborgsposten var nyligen i hetluften. Är det tidningen specifikt som har ett särskilt högt mansförakt eller är Anna Westers absurda artikel tecken på en djupare problematik i media?

”Se på våra största festivaler. Hultsfred bokade The Cure och The Stone Roses som huvudakter. Ett gäng gubbar som var gamla redan innan jag kunde gå. För att inte tala om Kraftwerk på Way out West.”

Ser ni vad som saknas fullkomligt i Westers artikel om musikfestivaler? Musiken! På Göteborgspostenm verkar det viktigare vem som står på scenen än vad som kommer ur högtalarna.

Eller rättare sagt, vad artikeln egentligen säger är att det är viktigare vem som INTE står på scenen.

”Tanken på att Sveriges största festivaler skulle boka lika legendariska band med bara kvinnliga medlemmar är på många sätt orealistisk.”

Det viktiga är alltså inte ens att fler kvinnliga artister deltar – det viktiga är att det bara är kvinnor. Detta är en idiotisk mätmetod som ignorerar band typ Lambretta, Nightwish och No Doubt. 

”…Att artisterna dessutom skulle ha samma ålder och vara lika kommersiella som de här männen är näst intill omöjligt.”

Detta är ett ännu mer korkat argument. Läs Trollans genomgång av äldre kvinnliga artister. Tina Turner, Cher, Madonna, Bangles, Vixen och – på tal om kommersiell gångbarhet – Spice Girls.

De sistnämnda sjöng om vänskapen bland tjejer medan de snackade skit bakom ryggen på varandra.

Har Anna Wester eller någon annan på Göteborgsposten begrundat det kan vara mycket svårare för ett ”all-girl-band” att hålla ihop under lång tid? Beträffande den kommersiella gångbarheten…

”Men vad Anna Wester missar i kråksången när hon diskuterar diskrimineringen av kvinnliga artister är att de har större valmöjligheter. Och kanske är inte Sverige så här jätteintressant för alla kvinnorna?”

Det är ett ev0lutionspsykologiskt faktum att kvinnor oftare än män tackar nej till allt från sexuella one nights stands och romantiska dejter till humorprogram och höga chefstjänster.

Det är också ett faktum att ju mer eftertraktad man är ju mer råd har man att tacka nej.

Genusnytt: Mats Olsson om förskolans feminina värderingar

Pelle Billing: Misandri i media utöver det vanliga


37 kommentarer »

  1. På tal om ”trötta män”, så kom ju ”The Boss” till Sverige i somras. De av mina vänner som var där hade inget att klaga på…

    Kommentar av Ulf T — oktober 23, 2012 @ 10:00 f m

  2. Ytterst få artister – oavsett kön – kan tävla mot superstjärnor som Bruce Springsteen. Det är inte bara det att deras musik är fantastisk. Det är även alla år som de byggt fanbase. Madonna har för övrigt samma fördel men hon vägrar att använda den. Hon siktade istället på nyare yngre fans och det fick hon betala dyrt för – Skall hon tävla med sin tids stora manliga stjärnor så har hon inte råd med sådana utsvävningar

    Å andra sidan är det bara i den tävlingen hon inte har råd. Rent praktiskt är hon rik nog att kunna spela den musik hon gillar på mindre arenor om hon vill. Vad hon INTE kan är fylla stora arenor med sin gamla publik – utan att spela sin gamla musik. Men det kan ingen annan artist heller.

    Kommentar av Aktivarum — oktober 23, 2012 @ 10:14 f m

  3. Har precis beställt GP för 30 kr i 30 dagar, hade tänkt göra en liten undersökning över hur mycket mansförakt jag kan hitta under en månad. Ska bli mycket intressat…

    När det gäller musiken verkar inte vissa kulturpersoner ha svårt att förstå hur mycket jobb det går åt att bygga ut en samling av fans som kan fylla Ullevi.

    Kommentar av robjoh — oktober 23, 2012 @ 1:20 e m

  4. […] Aktivarum har återigen analyserat en text som aldrig borde publicerats. Det verka vara en trend att […]

    Pingback av Mycket höns nu « Toklandet — oktober 23, 2012 @ 2:12 e m

  5. […] oktober 23, 2012 4 kommentarer […]

    Pingback av Misandripatrullen » Misandri i massmedia — oktober 23, 2012 @ 2:34 e m

  6. Men du tolkar fortfarande Göteborgspostenfrågan fel, då du skriver att det handlar om mansförakt. Det skulle nämligen vara väldigt lätt att påstå att det tvärtom handlar om kvinnoförakt. Men det vågar jag inte göra, för då blir jag kallad radikalfeminist (helt fel) och måste läsa att jag fått för lite k*k , vilket är helt rätt. Jag har inte fått någon k*k alls, utan är i egenskap av kvinna begåvad med en ”snippa”.

    Kommentar av Anna — oktober 23, 2012 @ 4:55 e m

  7. Anna: är det verkligen kvinnoförakt? Jag tror jag förstår din poäng; att kvinnor inte anses kunna tävla på jämlika villkor utan måste lyftas fram, men är det verkligen vad som sägs? (Och jag ber om ursäkt om jag missförstått dig, utveckla gärna i så fall.)

    Jag läser artiklen mest som att Thåström et al bokas ofta mest för att de råkar vara (trötta) män. Dvs. de förfördelas i egenskap av (vita) män och de duktiga kvinnorna som är (minst) lika bra bokas inte i alls lika stor utsträckning.

    Hur är det kvinnoförakt istället för mansförakt?

    Det är ju männen som anses få fördelar som går utanför deras meriter. Inte kvinnorna.

    Utveckla gärna.

    Och jag hoppas att ingen tycker att du har för liten kuk bara för att du har en annan åsikt. Eller hur det nu var.

    Kommentar av Chade — oktober 23, 2012 @ 5:11 e m

  8. Anna:

    ”Men du tolkar fortfarande Göteborgspostenfrågan fel, då du skriver att det handlar om mansförakt. Det skulle nämligen vara väldigt lätt att påstå att det tvärtom handlar om kvinnoförakt.”

    Det är klart jag skriver att det handlar om mansförakt när de skriver Gubbröra i rubriken! För att inte tala om hur de sedan försöker reducera stora individuella musiker till vad som kan sammanfattas:

    ”trötta gubbar som var gamla innan jag kunde stå”

    Med sådana beskrivningar av män och inga beskrivningar av kvinnor så är nog det mest påtagliga kvinnoförakt jag hittar det som riktas mot alla kvinnor som faktiskt gillar de här bandens musik. Eller möjligen hennes totala brist på exempel på vilka kvinnliga musiker hon ville se istället för Kiss och Eldkvarn.

    Kommentar av Aktivarum — oktober 23, 2012 @ 5:13 e m

  9. Jag menade här länken ”Göteborgsposten” som leder till ett tidigare inlägg som handlar om hur man resonerar när det gäller kvinnor och män på Namnsidan, eller vad den heter.

    Kommentar av Anna — oktober 23, 2012 @ 5:39 e m

  10. Chade: Som sagt, jag talar fortfarande om länken i inlägget, länken som heter ”Göteborgsposten”.

    Kommentar av Anna — oktober 23, 2012 @ 5:41 e m

  11. @Anna,

    Det är iofs riktigt att man envisas med att behandla kvinnor som offer. Samtidigt blir ju effekten att man med det som ursäkt lyfter fram kvinnor på männens bekostnad. Ett genomgående drag tycks vara att män skall kunna klara sig själva utan att klaga. Just denna egenskap kallas med nyspråk för ‘privilegium’.

    Förolämpande för båda könen…

    Kommentar av Ulf T — oktober 23, 2012 @ 5:52 e m

  12. Ulf T: Absolut, männen blir lidande av detta och det är en rätt absurd inställning att det skulle vara okej att denna sida domineras av kvinnor i så hög utsträckning. Men tanken bakom handlar om att man vill visa upp en ”snygg och jämlik statistik” så att ingen ”feminist” kan komma och klaga på könsfördelningen i tidningen. Samtidigt som jag misstänker att väldigt få läser ”namnsidan” i jämförelse med nyhetsartiklarna.
    Om sedan nyhetsartiklarna och övrigt material visar ”hur verkligheten ser ut” eller om de visar män i ”överdriven omfattning” kan jag inte uttala mig om.

    Kommentar av Anna — oktober 23, 2012 @ 6:10 e m

  13. Jag undrar om Madonna verkligen skulle kunnat fylla en arena med sina äldre låtar. Nu vet jag inte så mycket om de manliga artisterna det står om men Madonnas tidiga låtar anspelar mycket på kvinnlig ungdomlighet som jag minns dem. I den åldern hon är idag tror jag en sådan föreställningen skulle bli märklig.

    Kommentar av Johan Grå — oktober 23, 2012 @ 6:16 e m

  14. Johan Grå: Lyssnar du på TEXTEN i låtar?!🙂 Det gör inte jag. Och inte bara Madonna, utan t ex Abba, ska nog vara glada för det, i vissa fall. Jag kan uppskatta låten ”When I kissed the teacher” men när man ser Abbas video med dessa vuxna kvinnor med magar som vittnar om tidigare graviditeter, så blir det som sagt märkligt. I alla fall med dagen ideal. Men det gör inget, för det är musiken som räknas.

    Kommentar av Anna — oktober 23, 2012 @ 6:23 e m

  15. Johan Grå:

    ”Jag undrar om Madonna verkligen skulle kunnat fylla en arena med sina äldre låtar. Nu vet jag inte så mycket om de manliga artisterna det står om men Madonnas tidiga låtar anspelar mycket på kvinnlig ungdomlighet som jag minns dem. I den åldern hon är idag tror jag en sådan föreställningen skulle bli märklig.”

    Jag kan garantera dig att Madonna kan fylla en hel Arena med sina äldre låtar (om hon vill) och det spelar ingen roll vad låtarna handlar om för föreställningens syfte vore att skapa Nostalgikänslor hos publiken och ge dem chansen att uppleva låtarna de redan kan i ett format mäktigare än vad som någonsin existerat. Ju större ju bättre.

    Beträffande de mest ungdomliga låtarna är det bara att ironisera kring dem precis som Hollywood gör i nyversionen av Dallas. Ingen tror väl att en serie som Dallas med överdådig lyx hade gjorts idag om det inte fanns en 80-tals serie med samma namn att skylla på.

    Kommentar av Aktivarum — oktober 23, 2012 @ 6:30 e m

  16. Anna:

    ”Jag menade här länken “Göteborgsposten” som leder till ett tidigare inlägg som handlar om hur man resonerar när det gäller kvinnor och män på Namnsidan, eller vad den heter.”

    I det inlägget poängterade jag att Göteborgspostens policy inte bara stred mot jämställdisters utan även mot genusmedvetna feministers åsikter. De förstnämnda för att de är emot kvotering och de sistnämnda för att kvoteringen i detta fall även cementerade de gamla könsrollerna.

    Å andra sidan tycker jämställdister de nya könsrollerna i genusordningen – med kvinnor som ständiga offer och män som ständiga förövare – inte är ett dugg bättre!

    Kommentar av Aktivarum — oktober 23, 2012 @ 6:34 e m

  17. Aktivarum: Jag ser att jag missat att du faktiskt tog upp detta själv. Men jag vill fråga dig ändå vad du menar med ”genusmedvetna feministers åsikter”. Betyder detta att du själv tar avstånd från dessa åsikter?

    Kommentar av Anna — oktober 23, 2012 @ 6:57 e m

  18. Ana: Jag läste din komentar angående Göteborspostenlänken men den handlade ju om en helt annan sak. Där ansåg man ju att män prioriteras på nyhetssidan och alltså borde kvinnor kompenseras på namnsidan.

    I fallet som gäller i detta inlägg så anser skribenten i alla fall implicit att kvinnor bör få gå före (mer populära) män vad gäller festivaler. Jämförelsen är alltså inte likadan eftersom det i så fall vore att GP kvoterade in ”kvinnliga” nyheter till nyhetssidan.

    Så hur menar du att det är kvinnorförakt när skribenten vill se fler kvinnor i festivaler?

    Kommentar av Chade — oktober 23, 2012 @ 8:50 e m

  19. Anna:

    ”Aktivarum: Jag ser att jag missat att du faktiskt tog upp detta själv.”

    Jupp, men ingen fara. Det är tillåtet att göra missar. Men bra för mig att veta den delen av argumentationen kan behöva göras tydligare.

    ”Men jag vill fråga dig ändå vad du menar med “genusmedvetna feministers åsikter”. Betyder detta att du själv tar avstånd från dessa åsikter?”

    Det jag menar med genusmedvetna feminister är de personer som lägger fokus på normkritik där man försöker försvaga eller byta plats på de traditionella könsrollerna – ofta med socialkonstruktivism som alias. . Eftersom det är en metod (och ingen åsikt) är frågan inte om jag tar avstånd från den utan om den fungerar.

    Och där är svaret: Nej, den fungerar inte. Mansfrågeforskare har överallt sett samma mönster där kritik av könsroller (eller könsskillnader som Ninni börjat kalla dem) leder till två saker enligt NMS

    1. Öppet mansförakt (Misandry)
    2. Tomhetskänslor hos män.(Emptiness)

    Inom några år kommer Manshatet att ha nått sådana nivåer att bara en blind dåre skulle fortsätta lova att manskritik går att hålla på en strukturell nivå utan att skapa omfattande manshat. Det finns listor på 100-tals reklamer med budskap av denna sort.

    Budskapet är att om bara män blir ännu vidrigare behandlade så blir de bättre människor till slut. Så ge inte upp tjejer fortsätt sparka på det manliga könet – det är för hans ”eget bästa” Eller hur?

    Kommentar av Aktivarum — oktober 23, 2012 @ 9:18 e m

  20. Och sedan så har vi debatten om vilket kön som kör bil bäst. I krig och kärlek är allt tillåtet så vad kan det finnas för problem med denna reklam som förklarar varför de bara försäkrar kvinnor?

    Kommentar av Aktivarum — oktober 23, 2012 @ 9:39 e m

  21. Hmmm, undrar om de skulle tänka likadant i reklamen om de sett denna först?

    Kommentar av toklandet — oktober 23, 2012 @ 11:14 e m

  22. Din lilla stackare du skapar själv det mansförakt du skriver om med ditt vidriga beteende och dina egna påhittade falska signaturer!

    Har du hittat någon terapeut ännu? Ta med dig satmaran Maria. Du vet signaturen som sitter du sitter bakom och som sysslar med förtal över mig i dina tidigare inlägg, liksom fega människor som du själv. Jag kan förstå varför folk blir mördade men till skillnad mot de störda människorna har jag lyckligtvis en spärr. Skönt va?🙂

    Slicka inte allt för många i baken nu för att ditt patetiska blogguppehälle ska kunna fortsätta med din falska propaganda för att elda upp de redan hatiska bittra männen du har omkring dig som inte inser att deras problem inte finns hos några feminister. Hälsa övriga falska signaturer som Backflash, Toklandet, Trollan, Hamstr (Tanja. B) och Törnrosa, och alla andra du tillåtit ditt äckel få hoppa på mig för att sedan anklaga mig för att vara den som förstört på din vidriga blogg!

    Hat är något DU själv skapar omkring dig på grund av DITT beteende och har inget med några sjuka feminister eller något statskick att göra. Eller hör du även röster från kontakterna? Vidrigt, vidrigt, vidrigt med falska oärliga typer som dom är så fega att de lever i en stor fet lögn.

    Och din blogg med mina inlägg/kommentarer du säger dig ha skapat är ju så j..a sjukt, korkat, respektlöst att du måste vara totalt bakom flötet. Men mamma Törnrosa kommer väl in och säger duttig ponke ka köpa din kommande bok, nu hotar vi Lena lite mera..Sick!

    Kommentar av Lena Lillie — oktober 24, 2012 @ 7:41 f m

  23. @Aktivarum,

    Jag fastnade på den här videoserien, som tycks kunna fortsätta i oändlighet:

    Misandry in the Media, Part 1 (av 9, tror jag)

    Flera av exemplen är obegripligt misandriska, och skulle uppenbart vara otänkbara om rollerna vore omvända.

    Kommentar av Ulf T — oktober 24, 2012 @ 8:40 f m

  24. Jag skrev,

    Misandry in the Media, Part 1 (av 9, tror jag)

    Uhm, det verkar vara uppe i 15. Faktiskt är det svårt att slita sig, även om speciellt allt kvinnligt våld och hån mot män – avsett att vara jättekul – får blodet att koka.

    Kommentar av Ulf T — oktober 24, 2012 @ 11:29 f m

  25. Ulf T:

    Jo, som jag påpekade är det inte engångsfall utan systematiskt mansförakt. Genom att ge alla minoriteter varsin lobbygrupp som förbjöd negativ porträttering så blev resultatet att all negativ porträttering börjkade ske mot den enda grupp som saknade lobbygrupper.

    Toklandet:

    Compilationen ”Women drivers” visar enstaka förare som uppenbarligen är helt ovana med bilen de kör. Reklamen 1st For Women förespråkar ett arrangerat beteende med enstaka män som ursäkt att vägra ALLA män försäkring. Dessutom säljer de till kvinnor på basis av antagandet att kvinnor köper mer av företag som porträtterar det manliga könet så negativt som möjligt.

    Det finns alltså inte ett utan två budskap.

    1. Om några få män kör dåligt är det ok att vägra alla män försäkring (alla män år potentiella bildrullar)

    2. Vill man sälja mer till kvinnor skall man ge pungsparkar till män.

    Kommentar av Aktivarum — oktober 24, 2012 @ 12:28 e m

  26. Ulf T:

    Som jag påpekade, det finns sajter som listar reklamer de betraktar som misandriska och det blir inga små listor med enstaka exempel utan en djup omfattande bevisning på systematisk och institutionell misandry.

    Faktum är att jag nog kommer att skriva ett inlägg om det här eftersom vi hamnade på ämnet. Det finns många sådana här ämnen jag borde ha skrivit om redan men där jag behövde en orsak för att komma igång.

    Kommentar av Aktivarum — oktober 24, 2012 @ 12:34 e m

  27. Chade: Som jag skrev var det den länken jag kommenterade, och inte det övriga innehållet i inlägget.

    Kommentar av Anna — oktober 24, 2012 @ 3:58 e m

  28. Anna:

    Nästa bloggpost kommer att handla om Mansförakt/Misandry. Där kan du själv bedöma om den värld som genusmedvetna feminister försöker skapa med ”könsrollskritik” är ett dugg bättre än den kvoterade värld som Göteborgsposten försöker skapa.

    Kommentar av Aktivarum — oktober 24, 2012 @ 4:42 e m

  29. Ok, jag ska läsa det. Men jag måste fråga en sak: har du börjat moderera din blogg? Alla ”hatkommentarer” verkar som försvunna, i alla fall mot mig men även annars vad jag kan se.

    Kommentar av Anna — oktober 24, 2012 @ 5:24 e m

  30. Såg nu att jag glömde denna🙂 till länken med kassa bilförare

    Kommentar av toklandet — oktober 24, 2012 @ 5:53 e m

  31. Nytt inlägg. Fortsätt gärna diskusionerna (som inte rör Anna Westers artikel) under det nya inlägget. Det är mer relevant för framför allt diskussionen om reklamfilmer.

    https://aktivarum.wordpress.com/2012/10/24/misandry-for-dummies-ny-blogg-mansforakt-i-reklamen/

    Kommentar av Aktivarum — oktober 24, 2012 @ 8:53 e m

  32. Anna:

    ”Ok, jag ska läsa det. Men jag måste fråga en sak: har du börjat moderera din blogg? Alla “hatkommentarer” verkar som försvunna, i alla fall mot mig men även annars vad jag kan se.”

    Nej jag har inte modererat kommentarer mot dig. Däremot kan du kasta ett öga uppåt för att se Lena Lillies kommentar som VAR modererad men som jag nu släppte igenom bara så folk kan se vilken sorts inlägg jag vanligen blockar.

    Bland annat kallar hon mig ”lilla stackare” och anklagar flera av oss för att skriva under falsk flagg. Sådant trams är jag inte så pigg på att släppa igenom som du kanske förstår men i övrigt så är denna blogg nästan helt omodererad.

    Kommentar av Aktivarum — oktober 24, 2012 @ 9:11 e m

  33. Ja givetvis släpper Aktivarum igenom en kommentar när han under lååång utförlig och planerat tid före med sitt beteende provocerat mig tillsammans med sina sektmedlemmar. Seriösa kommentarer från mig lät han tidigare sin pöbel av norsk och svensk härkomst sköta av sig själv när han samtidigt satt bakåtlutad och njöt sjukligt. Är det inte hycklande att en man snackar om misandri och diskriminering när han själv sysslar med samma skit!?

    Kommentar av Lena Lillie — oktober 24, 2012 @ 9:31 e m

  34. LL:

    Du kan uppleva dig hur provocerad du vill jag kommer ändå inte att acceptera vilket beteende som helst från dig eller andra! Att känna sig provocerad eller kränkt är banne mig ingen ursäkt som du verkar ha inbillat dig.

    Kommentar av Aktivarum — oktober 24, 2012 @ 10:31 e m

  35. EW: Är du samma Aktivarum som tidigare skrev härinne eller har ni något rullande schema? Tycker inte jag känner igen din skrivstil. Hur som helst har jag redan sett igenom ditt spel och att du vill få mig som ett exempel på din misandri-teori du själv provocerat fram. Dessutom måste du ju själv inse att du inte först kan ”acceptera” Marias lögnaktiga påhopp och sedan endast säga till mig.Men det är väl den wedianska rättskänslan. Adjö.

    Kommentar av Lena Lillie — oktober 24, 2012 @ 10:37 e m

  36. LL:

    Misandri handlar inte om enskilda personer. Det handlar om synen på könet i allmänhet. Det är heller inte min teori det är forskning från flera oberoende personer som alla har insett manshat har kostsamma och destrutiva effekter på samhället, såväl för män som för kvinnor.

    Kommentar av Aktivarum — oktober 24, 2012 @ 11:26 e m


Kommentera

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 067 andra följare

    Arkiv

