Pär Ströms nyaste bok tar upp ämnet formell könsdiskriminering av män och pojkar.
Varför just formell diskriminering? Helt enkelt för att den allvarligaste formen av diskriminerng är den som är enligt reglerna. Den där man skulle begå tjänstefel genom att inte diskriminera folk.
”Formell diskriminerng av det kvinnliga könet är synnerligen ovanlig i Sverige, eftersom sådan väcker så starka reaktioner. Det finns en väldig rädsla i Sverige för att bli anklagad för kvinnodiskriminering”
Betyder det att kvinnor inte kan diskrimineras i Sverige? Nej, men det betyder att när kvinnor diskrimineras är det mot reglerna. Endast män kan bli diskriminerade i enlighet med reglerna.
Pär Ström har sammanställt över 100 sidor exempel på mansdiskriminering från följande områden:
Lagstiftning, Politik och myndighetsutövning, Offentliga sektorn, Ungdomsverksamhet, Utbildningsväsendet, Karriär och rekrytering, Stöd till företagare, Kultur och Privata sektorn.
”Det finns en särskild förordning om att kvinnor kan få statsbidrag för att organisera sig. Det kan däremot inte män.”
Sverige sägs vara ett av världens mest jämställda länder. Men i det tysta har två grupper krigat om ordet jämställdhet: De som menar lika rättigheter mellan könen och de som menar lika utfall.
”Mansförbjudet” visar hur den sistnämnda gruppen dominerar i det svenska politiska etablissemanget.
När man i officiella sammanhang pratar om jämställdhet har det ingenting med lika rättigheter mellan könen att göra. Vår jämställdhetspolitik står för att kvinnor har betydligt mer rättigheter än män.
Genusåsikten: ”Kvinnor har minsann blivit diskriminerade i tusentals år, så det är faktiskt bara rättvist om kvinnor blir lite extra gynnade nu”
Pär Ström menar detta är en tankevurpa: En kvinna som diskriminerades på 1500-talet får inte upprättelse av att en man diskrimineras 2012. Människor är inte ingredienser i ett könskollektiv.
Med det här med diskrimineringslagen och DO , arbetar inte de med att åtgärda sånt här?
Svaret är nej. Diskrimineringslagen ger nämligen rätt till undantag gällande åtgärder som anses främja jämställdhet och då jämställdhet kan betyda vad som helst så blir godtycklighet dagens regel.
Undantag 1: Förbudet mot diskriminering hindrar inte åtgärder som är ett led i strävanden att främja jämställdhet mellan kvinnor och män.
Undantag 2: Förbudet mot diskriminering hindrar inte att kvinnor och män behandlas olika om det har ett berättigat syfte.
Sedan hittar vi till och med i Regeringsformen att föreskrift inte får missgynna någon pga kön om inte föreskriften utgör ett led i strävanden att åstadkomma jämställdhet mellan män och kvinnor.
Pär Ström förespråkar Jämställdism: Lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter mellan könen.
Men innan han kan göra det måste han visa att Jämställdhet idag förutsätter en åsikt där människor inte alls är lika mycket värda. Vissa människor har för makthavare blivit mycket mer värda än andra.
Genusåsikten: ”Det finns en könsmaktsordning som gör att män favoriseras medan kvinnor diskrimineras” … ”För att kompensera för detta och åstadkomma rättvisa måste kvinnor erbjudas vissa förmåner framför män. Så att det blir jämställt”
Varifrån kommer då denna åsikt? Ström tar upp exempel som ridderliga värderingar, kvinnliga förväntningar att hjälpas åt och den politiska åsikten där 50-50 fördelning blir ett självändamål.
Själv menar han att det är en felaktig definition av jämställdhetsbegreppet som används.
Jämställdhet betyder inte ”lika många av vardera könet” – Jämställdhet betyder ”lika värde, rättigheter och skyldigheter mellan könen.”
Här finns två mycket viktiga frågor som Ström tar upp. Varför anses det från politiskt håll vara så viktigt med lika utfall mellan könen och hur påverkas egentligen människor av kvinnocurlingen.
Det sistnämnda tas upp från tre olika perspektiv: Hur påverkas män och pojkar? Hur påverkas kvinnor och flickor? Slutligen vilken syn på meriter och kompetens är det som sprids?
Pär Ström ger några förslag men målet är att få läsarna själva till eftertanke och diskussion.
Där lyckas han definitivt. Efter 100 sidor fakta är det betydligt lättare att känna sig delaktig i dessa viktiga frågor. Välkommen in i debatten, glöm inte att den finns för att Pär Ström startade den.
Boken rekommenderas varmt till alla av manligt kön, alla mammor med söner och alla som med jämställdhet menar något annat än att kvotera fram kvinnor.
Smålandsposten: Män diskrimineras i jämställdhetens namn
Genusnytt: Om Internationella flickdagen
Pelle Billing: Att ta ansvar handlar om både försörjning och hemarbete
Jag vill bara nämna att Pär Ström är väldigt snabb på att stänga av personer som inte tycker som han själv från sin blogg. Väldigt trist för en person som själv kritiserar andra för censur. Problemet med Pär är att han är för att män ska slippa sin könsroll men för att kvinnor ska vara kvar i sin. Han vill tex inte ha kvotering i arbetslivet men han är absolut för kvotering när det gäller vårdnadstvister.Han är för att påtala mäns fysiska styrka när det gäller yrken som brandmän men absolut emot att man påtala det när det gäller misshandel osv. Listan kan göras lång. Så problemet med Pär är att han hävdar både att det är biologiska olikheter mellan könen när det är till mäns fördel men att det inte är biologiska skillnader när det är till mäns nackdel.
Kommentar av Sara — oktober 11, 2012 @ 12:00 e m
Bra och tydlig sammanfattning,av ett ömtåligt ämne!
Kommentar av gunnarthorell — oktober 11, 2012 @ 12:14 e m
@Sara
Det är inte mycket som stämmer i din kommentar.
Kommentar av ParStrom — oktober 11, 2012 @ 12:20 e m
@Sara
Varför försöker du sprida lögner? Det står var och en fritt att själv gå in på Genusnytt för att se att du far med osanning.
Gör om, gör rätt.
Kommentar av DrKejs — oktober 11, 2012 @ 12:27 e m
Ah, politiska gummiparagrafer. Öppna, odefinierade och skapta att missbrukas.
Favorit i repris, Brottsbalken 16 kap. §10b:
Förbuden i 10 a § mot skildring och innehav av barnpornografi gäller inte den som (…)
Även i andra fall ska en gärning inte utgöra brott, om gärningen med hänsyn till omständigheterna är försvarlig. Lag (2010:399).
Även känd som den goda barnporren.
Kommentar av Grodan Boll — oktober 11, 2012 @ 12:33 e m
@Sara
Den halvan är väldigt väl belyst redan.
Därav hans fokus på det som dyker upp på genusnytt.
Kommentar av Grodan Boll — oktober 11, 2012 @ 12:37 e m
Sara:
Det där stämmer inte. Admin på Genusnytt motiverar alla redigeringar och avstängningar direkt i kommentarsfältet och vanligen rör det sig om fult språk.
Exempel
http://genusnytt.wordpress.com/2012/10/11/ledare-vita-heterosexuella-man-ska-betala-ett-pris/#comment-114932
Det där låter inte vettigt på något sätt. Att kvinnor får mer vårdnad innebär väl tvärtom att de i högre grad hamnar kvar i sin traditionella roll? Att paren har gemensam vårdnad i högre grad innebär på samma sätt att kvinnor blir friare att göra karriär.
Heller inte vettigt. Att påtala den fysiska styrkan hos DE män som är brandmän (ett yrke där man väljs ut på basis av den egenskapen) är inte samma sak som att påtala den fysiska styrkan hos alla män. Att en man är brandman innebär han garanterat är fysiskt stark. Att en man slår sin flickvän säger mer om hur dum han är.
Det är inte listans längd som är problemet. Det är att den ”doesnt make sense whatsoever” som är problemet.
Du har inte förstått vad vetenskapen som Pär Ström utgår från hävdar. Här har du ett av mina blogginlägg som förklarar skillnaden mellan något som gäller alla män och något som bara gäller en liten del av alla män.
https://aktivarum.wordpress.com/2012/10/06/genusfolket-vs-jamstalldismen-del-3-medfott-eller-socialt-konstruerat/
Kommentar av Aktivarum — oktober 11, 2012 @ 12:49 e m
@Sara
Om du har några konkreta exempel på att Pär Ström skulle ha stängt av personer som inte tycker som han själv från sin blogg så får du gärna redovisa dem.
Har du inte det så får vi väl anta att ditt påstående var en s.k. lögn.
Kommentar av Elina — oktober 11, 2012 @ 1:05 e m
”Om du har några konkreta exempel på att Pär Ström skulle ha stängt av personer som inte tycker som han själv från sin blogg så får du gärna redovisa dem.”
Jag instämmer. Sara, för din trovärdighets skull bör du lägga fram exempel på detta.
Kommentar av JustMe — oktober 11, 2012 @ 1:42 e m
Sara, även om du inte har rätt angående Pär så tycker jag faktiskt du kommenterar något jag tycker är intressant.
Jag håller med Pär. Det finns fysiska skillnader som generellt gör män mer lämpliga för vissa yrken, som brandmän. Då talar vi yrken där fysiska förutsättningar gör att nästan bara män når upp till kraven.
Han brukar, om jag minns rätt, formulera det som meritokrati, kvalifikationerna ska avgöra.
Att män, som grupp, har en fysisk fördel är uppenbart och svårt att argumentera emot. Finns det några lika vedertagna kvinnliga styrkor?
För övrigt har du också en poäng i att i misshandelsrelationer finns en skillnad i att mannen ofta har det fysiska övertaget.
Efter att ha träffat många som blivit misshandlade i relationer, av båda könen, måste jag dock säga att likheterna är stora. Ensidiga misshandelsrelationer, vilket är en minoritet av dem, är framförallt psykologiska fängelser. Man stänger in sig själv och förlorar förmågan att försvara sig. Det händer med både män och kvinnor.
Men de är även fysiska fängelser där den andra utgör ett fysiskt hot. Det gäller övervägande kvinnor.
Fast kulturen är en ytterligare faktor. Kvinnor tenderar att i högre grad trycka ner sina män psykiskt, med kritik, och via samhället, med anmälningar.
Sjuka människor använder de maktfaktorer som fungerar.
Kommentar av Johan Grå — oktober 11, 2012 @ 1:43 e m
@Aktivarum
Förresten uppskattar jag att du ger Pär Ström respekt:
”Välkommen in i debatten, glöm inte att den finns för att Pär Ström startade den.”
Han får så många oförtjänta avståndstaganden och tycks alltid få representera en bortre gräns som andra tar avstamp från. ”Jag har ju åsikter men inte som Pär Ström”. Helt oförklarligt med det försiktiga budskap han företräder.
Kommentar av Johan Grå — oktober 11, 2012 @ 2:04 e m
Johan Grå:
”Att män, som grupp, har en fysisk fördel är uppenbart och svårt att argumentera emot. Finns det några lika vedertagna kvinnliga styrkor?”
Kvinnor som grupp har attraktionsfördel gällande att få hjälp med saker från andra människor. Män hjälper kvinnor för att få känna sig överlägsna andra män. Medan kvinnor hjälper kvinnor pga en känsla att det är nödvändigt för kvinnor att hålla ihop.
Kommentar av Aktivarum — oktober 11, 2012 @ 2:19 e m
@Johan Grå
Jag är illa rädd för att jag har svaret och det gäller handlaget med små barn. Det är betydligt större andel kvinnor än män som har den emotionella kompetensen för detta. Det kan vara svårt att mäta denna kompetens men likväl finns den där. För den som händelsevis insiterar på att missförstå vad jag menar, så tillägger jag att det självfallet inte handlar om samtliga kvinnor och samtliga män.
Kommentar av Rick — oktober 11, 2012 @ 2:29 e m
@Aktivarum
Ja, det är sant. Jag var otydlig.
Jag menade egentligen motsvarande egenskap som är en merit i yrkeslivet. Kvinnlig attraktion är det i vissa branscher men används inte öppet i samma omfattning som fysisk styrka. Däremot är jag övertygad om att kvinnor selekteras till vissa tjänster ändå på grund av vad som är kvinnliga egenskaper men det brukar vara mer subtilt.
För all del, jag kanske missar något uppenbart här. Det var bara en tanke som slog mig.
Sådant som traditionellt har ansetts vara kvinnliga egenskaper har ju förövrigt feminister kämpat för att göra till något allmänmänskligt.
Kommentar av Johan Grå — oktober 11, 2012 @ 2:34 e m
Johan Grå:
Jo jag tyckte det var bra att påpeka även de personer som inte gillar de svar de får från Pär Ström skall komma ihåg viken roll han spelar i att frågorna överhuvudtaget ställs. Jag tror personligen att när Pär Ström kritiseras är det ofta en fråga om ”The Perfect Solution Fallacy”. Å ena sidan är de inte nöjda med vad som finns. Å andra sidan kan de inte presentera några alternativ. De blir besvikna för att vad som går att göra i verkligheten inte sker på det sätt de vill det skall ske. De har en utopisk idealbild av hur det borde ske. Jag uppfattar många feministers och journalisters bild av det på samma sätt. Å ena sidan vill de män skall deltaga i debatten. Å andra sidan tror de att de kan styra på vilket sätt det sker.
Kommentar av Aktivarum — oktober 11, 2012 @ 2:37 e m
Johan Grå:
”Jag menade egentligen motsvarande egenskap som är en merit i yrkeslivet. Kvinnlig attraktion är det i vissa branscher men används inte öppet i samma omfattning som fysisk styrka.”
Jag tror du underskattar det förstnämnda och överskattar det sistnämnda. Ett par av mina kompisar har jobbat i restaurangbranschen och det är inte direkt svårt att se tjejer som är bartenders, värdinnor och liknande skall ha ett visst utseende för att dra in mer pengar på stället. Inom pickup arts kallas sådana kvinnor för ”Hired guns” de är perfekta att träna raggning på eftersom de i allmänhet ser bättre ut än de flesta samt får betalt för att hantera sociala situationer utan att för den delen skrämma bort kunderna.
”Däremot är jag övertygad om att kvinnor selekteras till vissa tjänster ändå på grund av vad som är kvinnliga egenskaper men det brukar vara mer subtilt. För all del, jag kanske missar något uppenbart här. Det var bara en tanke som slog mig.”
Tja jag håller med Rick gällande att kvinnor selekteras för hur bra de har hand om andra människors småbarn. En annan tanke är att kvinnor har fördel på män pga meriten att de inte hotar folk högre upp det så kallade ”Don Draper-fenomenet” jag myntade i ett inlägg här på bloggen. Det är i så fall både en fördel och en nackdel. Fördel upp till en viss punkt och sedan inte, vilket rätt ofta är hur kvinnors fördelar funkar.
”Sådant som traditionellt har ansetts vara kvinnliga egenskaper har ju förövrigt feminister kämpat för att göra till något allmänmänskligt.”
Ja feminismen hävdar ju manligt/kvinnligt inte existerar. Allt är då en följd av uppfostran och det är givetvis männen som behöver uppfostras om.
Kommentar av Aktivarum — oktober 11, 2012 @ 3:09 e m
Jag håller inte med Pär i allt,men det han lagt en krutdurk under, det är vårdnadsfrågorna och det är oerhört viktigt. Pappor missgynnas i vårdnadsfrågor och det är barnen som får lida.
Kommentar av Marianne Asp — oktober 11, 2012 @ 3:58 e m
@Marianne Asp
Javisst får barnen lida, men du får inte heller glömma papporna som mister sina barn.
Kommentar av Matte — oktober 11, 2012 @ 4:24 e m
@ Marianne Asp
Det här tycker jag är intressant. ”Jag håller inte med Pär i allt,men” jag har sett det allt oftare… och det är ju glädjande
Men jag är nyfiken på det där inte. Vad är det som du inte håller med om i Pärs budskap? Vad finns under ”inte”?
Kommentar av Ninni — oktober 11, 2012 @ 4:25 e m
Förstår inte varför vissa feminister lägger ned så mycket kraft och tid på att gång på gång trumma in att fördomen om att kvinnor tänker i känslor, inte i fakta – och att det inte bara stämmer utan också är överlägset logiska resonemang! Lise Meitner och Marie Curie roterar i sina gravar varje gång fakta och erfarenhet förnekas, eller när man argumenterar emot ett påhittat påstående som motståndaren inte har fört fram. Men det funkar kanske bra när surfare är för lata för att skrolla i debattrådarna?
Kommentar av Claes-Peter — oktober 11, 2012 @ 4:32 e m
Jag stöttar Pär helt och hållet !
Kommentar av Christoffer Olausson — oktober 11, 2012 @ 5:08 e m
@Sara
Jag har läst Pär Ströms blogg från dag 1.
Han har aldrig skrivit att han är för att:
* ”män ska slippa sin könsroll”.
* ”kvinnor ska vara kvar i sin”.
* ”för kvotering när det gäller vårdnadstvister”.
* ”.Han är för att påtala mäns fysiska styrka när det gäller yrken som brandmän”.
* ”absolut emot att man påtala det när det gäller misshandel”. (fysisk styrka, min kommentar).
* ” Så problemet med Pär är att han hävdar både att det är biologiska olikheter mellan könen när det är till mäns fördel men att det inte är biologiska skillnader när det är till mäns nackdel.”.
Ge exempel på ovanstående.
Annars påstår jag att du ljuger.
Mvh/Roffe
Kommentar av Roffe — oktober 11, 2012 @ 5:41 e m
@Aktivarum
Bra recension av Pär Ströms bok.
Ser fram emot din egen bok så småningom.
/Roffe
Kommentar av Roffe — oktober 11, 2012 @ 7:12 e m
Sara, du gjorde bort dig totalt.
Kommentar av Bittersnippan — oktober 11, 2012 @ 7:26 e m
Bra jobbat med boken. Fler som du behövs Pär! Hälsningar från K. Sekiyama i Tokyo.
Kommentar av K Sekiyama — oktober 11, 2012 @ 7:35 e m
Jättetack allihop! Kul ni gillar recensionen. Det här var ju min totalt andra recension och det är ju en liten annan typ av text än mitt vanliga bloggande. Vi får se om jag kan skriva en text som duger för ex. Newsmill också. Även där krävs att jag arbetar lite annorlunda jämfört med bloggandet. Här är lite exempel på hur skillnaderna ser ut.
Bloggande: Producerar ny information på ämnet och bemöter andras argument.
Recension: Gör folk nyfikna att läsa mer i boken utan att avslöja för mycket.
Massmedia: Introducerar ej insatta i ämnet och presenterar argumenten.
Bokskrivande: Summera bloggandet och skapa en “canon” för materialet.
Kommentar av Aktivarum — oktober 11, 2012 @ 7:44 e m
[…] även Aktivarums recension av Pär Ströms bok […]
Pingback av Varför har Expressen en rasist och sexist som ledarsrkibent? « Toklandet — oktober 11, 2012 @ 10:34 e m
Matte förstod du inte texten när jag skrev ”pappor missgynnas i vårdnadsfrågor”.
Kommentar av Marianne Asp — oktober 11, 2012 @ 11:13 e m
Pär Ström har gjort ett fantastiskt jobb med att lyfta de här frågorna och att utmana feminismen. Kul att läsa den här bloggen också. Den är ett mycket bra komplement till GenusNytt. Önskar att Erik även började skriva debattartiklar på Newsmill och offentligt började bemöta alla vansinniga artiklar av feminister. Erik har förmågan att bryta ner och visa på allt ologiskt hos feminismen. Go Erik!
Kommentar av Torbjörn — oktober 12, 2012 @ 6:41 f m
Bra recension och bra att du lyfter fram Pärs arbete. Hoppas också att du ger dig in i den offentliga debatten, t.ex. på Newsmill. Du skulle bli ett bra komplement till Pär Ström och Pelle Billing med ditt logiska och analytiska resonemang.
Kommentar av Treve — oktober 12, 2012 @ 9:13 f m
[…] Pär Ström – Mansförbjudet – Könsdiskriminering av män och pojkar […]
Pingback av Göteborgspostens agenda och Håkan Bjärsdals absurda argumentation « Aktivarum — oktober 19, 2012 @ 11:42 f m
[…] jag sade i min recension av Manförbjudet, tacka Pär Ström, utan hans engagemang hade frågorna inte lyfts alls. Sedan kan man tycka vad […]
Pingback av Pär Ström lämnar genusdebatten pga mobbningskulturen i media « Aktivarum — november 8, 2012 @ 1:56 e m
[…] de sakerna är dock symptom på vad Pär Ström tar upp i boken Mansförbjudet. Nämligen hur myndigheter kallar det jämställdhetsarbete att könsdiskiriminera […]
Pingback av Kommentar på Hanna Fridéns krönika – Del 1 Pär Ströms påstådda åsikter « Aktivarum — november 10, 2012 @ 9:09 f m
[…] trots lagstiftning i flera europeiska länder är nog sant. I Sveriges fall är det dock lagstiftningen som (också) är […]
Pingback av Våldtäkt som vapen är en viktig fråga | En stilla undran — april 20, 2013 @ 7:12 f m