Som GWW säger, när man beskriver radikalfeminism är det svårt att ens veta var man skall börja.
Hon väljer att börja med det absurda. Eve Ensler, skapare av ”Vaginamonologerna” var huvudtalare när N.O.W. hade sin årligen återkommande konferens. Enslers tal började med följande utrop:
”Are the Vaginas in the house!”
Varefter virrpannan klämde in ordet ”Vagina” så många gånger i sitt tal att GWW tror en gynekologihandledning skulle använt det ordet mindre ofta.
Som kronan på verket finns ett filmklipp där Ensler gestaltar vad vi kan kalla ”kvinnlig kunskap.”
”deep in my soul, in my heart in my vagina, I know…”
Det här är av allt att döma den kvinnliga motsvarigheten till män som tänker med vad de har ”där nere”. Men medan det talesättet beskriver något negativt är det självklart nåt bra när kvinnor gör det.
Utöver tjat om Vaginor så innehåller Enslers tal även en högst väntad fixering vid våldtäkter. Bland höjdpunkterna var hemska historier om våldtagna kvinnor i Kongo vilket GWW kommenterar så här:
”If its that bad for women and girls, I cant even imagine how bad it must be for men and boys”
Hon konstaterar det är svårt att hitta diskussioner om sexuella övergrepp mot pojkar och män i krigstid
Hon hittade dock trots allt ett antal källor som tog upp ämnet däribland en BBC-dokumentär. En forskare kommenterar mäns situation på det här talande sättet. (Arbitrary = Godtycklig)
”any society where rape of women is arbitrary, the killing of men will be equally seen as arbitrary”
Hon har även hittat föga kända data från The Journal of American Medical Association som säger att i Kongo har 30% av alla kvinnor och 22% av alla män blivit utsatta för sexuella övergrepp.
Till detta tillkommer det faktum att många fler män och pojkar är offer för våld och död.
Det skrämmande är dock att studie efter studier visar att samma hjälporganisationer som tar hand om kvinnor utsatta för sexuella övergrepp struntar i dessa övergrepp när offren är män.
”The research by Lara Stemple at the University of California doesn’t only show that male sexual violence is a component of wars all over the world, it also suggests that international aid organisations are failing male victims.”
Organisationer som skall hjälpa våldtäktsoffer gör det inte när våldtäktsoffren är av manligt kön. Finansiärer som Dutch Oxfam hotar att dra in stödet om inte minst 70% av offren är kvinnor.
”(Chris) Dolan points to a November 2006 UN report that followed an international conference on sexual violence in this area of East Africa. ”I know for a fact that the people behind the report insisted the definition of rape be restricted to women,”
Detta är den röda tråden i diskussioner om sexuella övergrepp, de definieras så de bara gäller kvinnor.
Observera att anledningen dessa enbart-kvinnor definitioner skapas är att för att de ansvariga vet män är utsatta för sexuella övergrepp. Allmänheten vet det inte just pga enbart-kvinnor retoriken.
”when I contact Stemple by email, she describes a ”constant drum beat that women are the rape victims” and a milieu in which men are treated as a ”monolithic perpetrator class”
”International human rights law leaves out men in nearly all instruments designed to address sexual violence,” she continues.The UN Security Council Resolution 1325 in 2000 treats wartime sexual violence as something that only impacts on women and girls ”
Fortsättning följer.
Sist men inte minst Pär Ström börjar blogga på Genusnytt igen. Om några dagar (den 6:e) kommer även Pelle Billing att börja skriva inlägg igen.
Detta får mig att fundera över…
Hur groteskt infesterad av könskommunistiska genus-sagor behöver en människas hjärna bli, för att aktivt och systematiskt börja praktisera feministisk könsdiskriminering mot utsatta och hjälpbehövande barn och vuxna. Och sedan känna sig god.
Kommentar av Liberalen — augusti 3, 2012 @ 7:09 f m
Jag tror att en mer korrekt översättning av ”arbitrary” skulle vara ”chansartad”, dvs inte regelbunden eller systematisk.
http://www.thefreedictionary.com/_/dict.aspx?word=arbitrary
”adj.
1. Determined by chance, whim, or impulse, and not by necessity, reason, or principle: stopped at the first motel we passed, an arbitrary choice.
2. Based on or subject to individual judgment or preference: The diet imposes overall calorie limits, but daily menus are
3. Established by a court or judge rather than by a specific law or statute: an arbitrary penalty.
4. Not limited by law; despotic: the arbitrary rule of a dictator.”
Kommentar av Ulf T — augusti 3, 2012 @ 7:16 f m
Ulf T: Din översättning gör att citatet blir väldigt konstigt. Jag tror snarare att arbitrary i sammanhanget borde vara synonymt med godtycklig eller möjligtvis självsvåldig, om man nu inte vill översätta det enbart till arbiträr.
Innebörden av citatet är ju att då det i princip är upp till individen eller gruppen om man vill våldta kvinnor så är det även upp till individen eller gruppen att döda män, utan att samhället förbjuder det, faktiskt ochh/eller praktiskt.
Kommentar av Chade — augusti 3, 2012 @ 7:57 f m
Ulf T:
Helt rätt. Godtycklig är den översättning som skulle användas i sammanhanget (redigerat). GWW:s video ramlade in överraskande och sent igår natt och jag tyckte ämnet var för viktigt för att inte skriva om. Forskningen som GWW hittat citat från är rena dynamiten.
Flera personer säger alltså rakt ut att såväl hjälporganisationer som finansiärer pushar för att bara hjälpa kvinnor som är utsatta för sexuellt våld. Antalet män som är utsatta för sexuellt våld är långt högre än vad som tidigare trotts. I stort sett alla påståenden om könsförhållanden i övergrepp beskrivs som ljug.
Sexuella övergrepp mot kvinnor underrapporteras. Sexuella övergrepp mot män rapporteras inte alls.
Kommentar av Aktivarum — augusti 3, 2012 @ 7:57 f m
Chade: Jag hade redan bytt till godtycklig när du kommenterade men bra förslag måste man säga.
Kommentar av Aktivarum — augusti 3, 2012 @ 8:07 f m
@Chade: Ja, ”godtycklig” var det ord jag trevade efter, men det var tidigt på morgonen. 🙂
Kommentar av Ulf T — augusti 3, 2012 @ 8:37 f m
Med tanke på att vaginamonologerna innehåller glorifierande av våldtäkt så är det kanske inte så förvänande att upphovskvinnan är fixerad vid våldtäkter.
Kommentar av Annan — augusti 3, 2012 @ 8:56 f m
Annan:
Vaginamonologerna har glorifiering av våldtäkt ja. Helt rätt:
”What happens in The Vagina Monologues? Well, there’s stuff about childbirth, and stuff about sex, and lots of stuff about violence and rape. In one scene that’s gotten particular attention, a twenty-four-year-old woman gets a thirteen-year-old girl (later changed to sixteen) drunk and has sex with her. But, as far as Eve Ensler is concerned, this is not a bad thing. To the contrary, afterward, the girl says, ”If it was rape, it was a good rape. I’ll never need to rely on a man.”
”You know the grinch who stole Christmas? Think of Eve Ensler as the Loon Trying to Steal Valentine’s Day!”
”back in 1998, Ensler set out on a campaign to do away with all the silly stuff like romance and love—especially the heterosexual kind!—and rename it V-Day, dedicated to stopping rape, incest, and domestic violence.”
Citaten kommer från Bernard Goldbergs bok ”100 people who are screwing up America” Eve Ensler är #96
Kommentar av Aktivarum — augusti 3, 2012 @ 9:16 f m
Dom här personerna debatterar alltså genom att försöka smeta skulden för våldtäkter i afrikanska krig, på vita, västerländska män ( eftersom de överhuvudtaget inte diskuterar saken med afrikanska män).
Ironisk nog är sedan samma personer ofta de första att protestera, när vita västerländska män försöker göra något åt problemet. Således blev det stort rabalder i den svenska inrikesdebatten häromåret, när elitsoldaterna i SSG hamnade i eldstrid i Kongo.
Kommentar av Bashflak — augusti 3, 2012 @ 9:59 f m
Bashflak:
100% Kvinnligt perspektiv – Visa förståelse och lägga resurser på att #prata om det.
100% Manligt perspektiv – Fixa problemet, helst i det tysta utan att prata om det.
Gissa vilket av dem som SSG-soldaterna i Kongo fick kritik för att vara representanter för?
PS: Bästa perspektivet enligt mig är när könen kompletterar varandra. När feminister får makt använder de den för att försöka avskaffa det manliga perspektivet helt och hållet, precis i enlighet med GWW:s resonemang om kvinnlig hypoagency.
Kommentar av Aktivarum — augusti 3, 2012 @ 10:15 f m
One-way Communication har skrivit om våldtäkter i krig. Hemsk läsning…
http://www.onewaycommunication.co/?p=26187
Kommentar av CaseyJones — augusti 3, 2012 @ 10:36 f m
Med tanke på ert kriminella förtal över Lena Lillie i förra inlägget, så kanske er erfarenhet av manliga våldtäkter mest kommer från fängelsemiljöer, eller är jag ute och cyklar? 🙂
Kommentar av Carin.C — augusti 3, 2012 @ 5:02 e m
Är det inte lite pinsamt Backflash som tidigare kallade sig för Olle, att du som medelålders vuxen man, med barn sysslar med mobbning mot enskilda kvinnor tillsammans med övriga på den här bloggen!? Likaså RobJoh. Vad ‘är egentligen era problem förutom att ni avundas duktiga kvinnor? Det kan ju knappast ge tyngd till er strävan efter manligt statligt bidrag, eller vad nu era mål är med dessa bloggar!? :-))
Kommentar av Carin.C — augusti 3, 2012 @ 5:09 e m
När Aktivarum skriver att bästa sättet är när könen kompletterar varandra, så menar han troligen med tanke på hur illa han behandlat den intelligenta Lena, att det handlar om att kvinnor ska hålla klaffen om det inte kan spela oskyldiga små bimbos, som han med gelikar kan ta hand om..små värnlösa varelser som vill fråga honom en massa hela tiden..Fick han välja skulle han troligen ta en intervju som ett förspel i sängen.:-))
Kommentar av Carin.C — augusti 3, 2012 @ 5:22 e m
Carin.C:
Tyvärr, bloggen handlar varken om mig, Backflash eller Lena, Hitta ett annat ämne att skriva om eller en annan plats att skriva det på. Detta fält är för kommentarer, inte SKVALLER.
Efter första kommentaren borde du inte förvånas om du hamnar i spärrkön inom kort för ingen smiley i världen gör sådana insinuationer humor. Beträffande min kommentar att män borde komplettera kvinnor så var det grupperna i allmänhet som skulle göra det i samhället. Jag pratade alltså inte om specifika individer. Mitt resonemang är inte beroende av att varenda människa följer det.
Skriv en till skräpkommentar på egen risk. 1,2,3 and you are out!
Kommentar av Aktivarum — augusti 3, 2012 @ 5:40 e m
Carin.C – en klassisk, lådvinsfull vänsterfeminist som sturskt flexar sina intellektuella muskler på Internet… Imponerande. Övertygande. Verkligen… ASG =)
Kommentar av Liberalen — augusti 3, 2012 @ 6:05 e m
Carin:C är ytterligare en som missade läsförståelseni grundskolan. Det finns tydligen gott om sådana i Sverige.
Kommentar av toklandet — augusti 3, 2012 @ 6:20 e m
nä fy fan… hur svårt ska det vara egentligen att vara mot våldtäker, våld osv. utan att specifisera vilket kön det drabbar? det är exkluderande och det låter fler offer än nödvändigt fortsätta vara just det.
Kommentar av Mariel — augusti 3, 2012 @ 6:57 e m
Mariel:
”hur svårt ska det vara egentligen att vara mot våldtäker, våld osv. utan att specifisera vilket kön det drabbar?”
Tja, med tanke på att Chris Dolan blev hotad av att få sitt ekonomiska stöd indraget om hans hjälp till sexvåldsutsatta offer inte gick till en klar majoritet kvinnor finns det bevisligen en och annan mäktig person som gör det svårare än genomsnittet att göra vad du efterfrågar.
För personer som inte har obegränsat med pengar är det uppenbarligen inte lätt att vara mot våldtäkter utan att specificera könet. Alla de stora hjälporganisationerna och politiska intressena tycks ha bestämt att pengarna skall gå till kvinnor. På tal om detta kom ihåg att de också struntar i kvinnor som är inte är utsatta för sexualvåld. (länk kommer) Det skall alltså inte bara vara en kvinna, hon måste vara våldtäktsoffer för att få hjälp.
De som hjälper de andra kvinnorna eller någon av alla männen får inga pengar.
Kommentar av Aktivarum — augusti 3, 2012 @ 7:53 e m
Carin C: Om du läser in de grundläggande kurserna i svenska och engelska på Komvux, och sedan läser mina inlägg en gång till, så ser du att mitt nick stavas Bashflak, inte Backflash.
Den som besitter grundläggande allmänbildning, vet att ‘bash’ är engelsk slang för att ge kraftfull verbal kritik mot något, vilket kan exemplifieras med frasen ‘Feminists are often male bashers’.
Och den allmänbildade vet också att FLAK är en tysk förkortning för Flieger Abwehr Kanone, på svenska ‘luftvärnskanon’. Ordet adopterades av amerikanska piloter under andra värdskriget och kom därför att betyda upplevelsen av att vara under kraftig beskjutning. Senare gled ordet över till att ha en mer bildlig betydelse. I modernt språkbruk betyder flak alltså ungefär samma sak som bash. Det kan exemplifieras med frasen ‘Anyone who is writing an op-ed full of misandry, could expect to receive a lot of flak from MRM bloggers’, vilket din polare Lena uppenbarligen inte begrep.
Kul att du vet var jag bor. Då kan du ju komma över och ta en kaffe eller pilsner här på bryggan. Det är underbart att sitta och titta på solnedgången över sjön efter en hård dag med motorsågen.
😉
Kommentar av Bashflak — augusti 3, 2012 @ 8:08 e m
Carin.C
”Med tanke på ert kriminella förtal över Lena Lillie”
Hejsan hoppsan, kriminellt förtal…ring polisen!!!!
Be att få tala med Kapten kränkt.
Kommentar av Daniel — augusti 3, 2012 @ 11:38 e m
Carin C = Lena……
Kommentar av Anders Senior — augusti 6, 2012 @ 10:08 f m
Daniel och Anders Senior:
Det är meningslöst att spekulera i den här frågan. Det enda säkra är att okända människor om och om igen försöker kapa kommentarsfältet och byta ämne från kommentarer på Aktivarum-inläggen till skvaller och spekulationer om person A och B.
Kommentar av Aktivarum — augusti 6, 2012 @ 12:56 e m
@Bashflak
Ja, efter en hård dag i gruvan så har en man behov…
Av att se ladusvalorna och tornseglarna härja i solnedgången, tex. Avnjutes med valfri dryck.
@Daniel
Eller Kapten Klänning…
Kommentar av Moneymaker — augusti 6, 2012 @ 12:59 e m
[…] att intressera sig lika mycket för att hjälpa icke-gulliga varelser. Vi vet vad som händer när män är offer för sexuella övergrepp. “Dutch Oxfam, refused to provide any more funding unless he’d promise that 70% of his […]
Pingback av Girlwriteswhat om Neoteni – Kvinnor är mer värda än Män av Biologiska orsaker? « Aktivarum — augusti 26, 2012 @ 2:37 e m
[…] bevaka utsatta mäns situation i krig? Vågar vi gissa på att FN inte har någon och struntar i sexuella övergrepp mot män? (Chris) Dolan points to a November 2006 UN report that followed an international conference on […]
Pingback av Misandri (Mansfientlighet) i media – Del 1 Klappturk och Gubbröra? « Aktivarum — augusti 27, 2012 @ 10:17 f m
[…] vid “Sexuella övergrepp mot män i krig” gäller den feministiska jämställdheten inte alls män. Antingen ljuger eller mörkar man antalet […]
Pingback av Genusfolket vs Jämställdismen! – Del 1 Lagstiftning och sexbrott « Aktivarum — september 22, 2012 @ 11:55 f m