Många har redan insett att feminismen är förlorad. Nu riskerar HBT-rörelsen gå samma väg.
Svd rapporterar nu under rubriken ”Pride kidnappas från vänster” att samma sak som skett inom feminismen nu är på väg att ske inom HBT-rörelsen. Radikala vänsterns inflytande ökar.
”Pride vill inte gå in på från vilka håll säkerhetshoten kommer, men enligt uppgifter till SvD handlar det om rädsla för autonoma vänstergrupper som Afa och Ofog.”
Alltså samma sorts människor som under den öppet våldspositiva parollen ”Allt Åt Alla” krashade vår jämställdistiska pubkväll i Stockholm där jag var närvarande.
För dem är den politiskt korrekta ”Godhetsrörelsen” inget annat än en källa för makt och kontroll.
Som jag förklarade i inlägget om hur jämställdism blir en höger-vänsterfråga så handlar dagens vänster inte alls om ”fight for the little guy” Dagens vänster handlar om att utöva makt.
”Under ett seminarium på Pridehouse i fjol hölls även en skenrättegång där handläggare på Migrationsverket stod åtalade för att ha utvisat hbt-flyktingar. Närvarande har beskrivit stämningen som hätsk.”
Att kalla det ”folkdomstol” är skrattretande. Kangaroo Court är en mer rättvisande beskrivning. Varifrån tror ni dessa personer fått sina åsikter? Genom att lyssna på vanligt folk? Knappast.
Sanningen är att de nästan uteslutande fått sina åsikter från nyvänsterns högavlönade akademikerklass.
Men får ni veta det genom att läsa artikeln ifråga? Givetvis inte! Då journalisterna själva ofta tillhör samma ideologi gör de precis som många feminister – De skiljer teorierna från handling.
”Det handlar ofta om ”svarta blocket”, alltså anarkistiska demonstranter, och om autonoma grupper, det vill säga den utomparlamentariska vänstern.”
Vad Tobias Brandel påstår här är rent nonsens. Nyvänstern består inte av personer som är emot makten. Den består av personer som vill deras lärares ord skall vara lag.
”Men de har alla det gemensamt att de säger sig sympatisera med hbt-rörelsen.”
Samtidigt som de trakasserar och hotar de delar av hbt-rörelsen som inte har rätt åsikter?
Precis som ”vettiga feminister” menar alltså Nyvänstern de kan sympatisera med en rörelse samtidigt som de är öppet fientliga mot vad den rörelsen faktiskt sysslar med.
”På förra årets Stockholm Pride höll nätverket Ofog upp skyltar med texter som ”Jag är lika bra på att döda som straighta soldater” intill Homo-, bi- och transpersoner i Försvaret (Hof) under större delen av tåget. Flera av Hof-medlemmarna kände sig kränkta och sa att de aldrig mer tänker gå med.”
Homo, Bi och Transpersoner blev alltså kränkta under medverkan i Pride-Paraden? Å ena sidan är det tragiskt men faktum är att det är helt och hållet deras eget fel.
Ingen har tvingat dem att köpa den nya vänsterns flum om ”heteronormen” eller att inkludera bokstaven ”Q”
”På senare år har det blivit allt vanligare att lägga till ett q för queer i den redan rätt otympliga bokstavskombinationen hbt, som således nu ofta skrivs hbtq.”
Som Knappnytt påtalade redan 2009: Frågan är inte om vi ställer upp på att ”hbt-människor” är som alla andra människor. Den stora frågan är om HBT-rörelsen själva ställer upp på den devisen.
Nu har alltså Knattens uttalande blivit profetiskt då HBT-rörelsen börjat slänga ut bögar, bisexuella och transpersoner helt enkelt för att de är precis som vanliga människor (poliser, militärer etc)
Vilka delar av HBT-rörelsen är det då som börjat trakassera HBT-personer för att de är ”alla andra”?
”Exakt vilka dessa aktivister är och vilka de representerar är ganska diffust.”
Det där är ganska precis hur ”vettiga feminister” svarar på hur de ställer sig till idiotgrejor som feministrörelsen bär ansvaret för. Det finns aldrig koppling mellan ”teorin” och ”handlingarna”
Girlwriteswhat kallar detta försvar NAFALT Själv skulle jag kalla det ”Tanken (med feminismen) är alltid god” TÄAG-försvar. Det tycks baserat på den absurda tanken att god är samma sak som ansvarslös.
”Håller på att kidnappas”? Det skedde för länge sen. Det enda som hänt är att de nya aktivisterna är så vänsterextrema att även en vanlig vänsterpartist, läs journalist, känner sig hotad. Trakasserier mot alla till höger om socialdemokraterna har hållit på länge liksom förnekelsen av alla homosexuella som inte i övrigt är normbrytande och samhällsomstörtande.
Kommentar av Johan Grå — juli 24, 2012 @ 11:12 f m
Visst är det så och som sagt redan 2009 påtalade Knappnytt att denna lilla klick aktivister besatta vid teoretiska begrepp som ”heteronormen” är episkt jobbiga människor. Nu blir alltså majoriteten inom HBT-rörelsen behandlade precis som de förespråkat vi skall bli behandlade. Sent skall syndaren vakna.
Kommentar av Aktivarum — juli 24, 2012 @ 11:27 f m
Bra artikel.
Min mening ær att Jæmstælldhet ej ær en ”høger ”—Vænster ..fråga.
Jææmstælldhetsfrågorna sorterar mer in under ett rættvist liberalt samfunn.
Rættvisa før… Individen…ej før kollektivet.
Per hagman
Kommentar av per Hagman — juli 24, 2012 @ 11:58 f m
Jag tycker queer-begreppet är ganska intressant. Jag läste för en tid sedan om en mamma som hade gett sitt barn ett könsneutralt namn, och vägrade avslöja hens kön för omvärlden, med motiveringen att hon ville ge sitt barn tusen valmöjligheter istället för två.
Hursomhelst, själv definerade hon sig som en queerperson och inte som kvinna, vilket får mig att undra. Under en vanlig arbetsdag möter jag massor av människor, och jag kan inte erinra mig att jag fått frågan vilket kön jag har en endaste gång, och jag har heller aldrig ställt frågan. Men när man lyssnar på mamman i fråga låter det som om folk ofta frågar henne vilket kön hon har.
Två frågor:
1. Vad har hon för bekantskapskrets?
2. Är hon säker på att folk inte driver med henne?
Jag läste en lista med tjugo sätt att driva folk till vansinne för några år sedan (listan innehöll bara nitton sätt, irriterande va?) och där var en av punkterna att man skulle börja fråga folk vilket kön de har. Självklart trodde jag inte att någon skulle ta listan på allvar, men det verkar som om jag misstog mig…
Kommentar av Valeria — juli 24, 2012 @ 1:25 e m
Valeria:
Menade hon inte att det var barnets kön folk frågade om? Ytterst få vuxna kvinnor ser ut som män och vice versa så att vuxna personer kallar sig ”hen” har i regel inget alls att göra med kön. Det är ett politiskt statement att de är PKister som har aversioner mot allting normalt (utom förstås saker deras ekonomi är beroende av, om lönen normalt kommer ett datum och den en gång inte kommer då säger de inte ”så skönt de bröt mot normen” den här gången) Det lustiga är att PK handlar om en miljard regler för vad man får göra och inte göra. Idioterna går sedan runt och klagar över att samhället begränsar dem. De begränsningar deras ideologi har på deras liv pratar de inte om.
Det är samma sak hela tiden. De bara klagar men analyserar man deras eget liv hittar man mer av vad de klagar över i deras eget liv än man hittar hos folk i allmänhet. Är man fixerad vid normer så får man inte mindre av dem. Men får många fler normer som alla krävs för att blir fri från den specifika norm man hade problem med från början. I regel en norm som var mycket mer fri än de regler som måste följas för att slippa den.
Kommentar av Aktivarum — juli 24, 2012 @ 1:48 e m
@Aktivarum
Nej, det stod klart och tydligt i artikeln att hon själv (mamman) definerade sig som en queerperson.
Har du skrivit något tidigare inlägg där normativitet analyseras, förresten? Jag stötte på feminin normativitet hos Fanny Ambjörnsson för ett antal år sedan, och vid första anblicken verkade analysen korrekt. Problemet var bara vad det innebar i ett längre perspektiv.
Precis som du skriver så handlar det egentligen inte att göra sig fri från normer, utan bara byta ut de gamla. Och följer man resonemanget så inser man ganska snabbt att de så kallade normkritikerna hycklar en hel del. För de är knappast utan normer själva, utan tenderar tvärtom att agera i miljöer där man har liknande åsikter och värderingar. Hursomhelst, det vore roligt att läsa ett längre inlägg om frågan.
Kommentar av Valeria — juli 24, 2012 @ 6:53 e m
Jag är lite både och. Jag är också tveksam till queerteorins inflytande – inte minst med tanke på konsekvenserna för HBT-personer som inte känner sig bekväma med queer, och jag är väldigt emot att man blandar in helt andra frågor som inte har det minsta med HBT att göra – exempelvis stänger ut FP, men jag tycker även att festivalen måste få vara HBT-personernas. Om det finns HBT-personer som känner sig illa behandlade av polisen så är det inte polisen som ska sätta agendan för hur seminariet ska gå till, och polisens agerande i Regnbågsparken var verkligen under all kritik. De och tjänstepersoner inom Migrationsverket måste faktiskt inse att de är på bortaplan en sådan dag. I annat fall får de själva bjuda in till seminarier någon annanstans. Jag tycker även att det vore hyckleri om KD eller SD dök upp för att ”stödja” Pride med tanke på deras HBT-politik. Däremot ska de självklart ha rätt att få delta i partiledardebatten.
Kommentar av Joakim — juli 24, 2012 @ 9:28 e m
Tja detta med att ”krascha in ” førsøka støra , ta øver utvecklingen , vrida temat , skapa skendisskusioner har många ”ansikten”.
— Hær norge lyssnar jag på en radiointervju om att den ena førældern nekar den andra førældern, att låta det gemesamma barnet , efter skijlsmæssa , vara med den tidigare andra partnern under dennes semester.
Problemet ær ej nytt ,men aktualiseras eftersom det ær sommmar.
Den intervjuade ær en kvinnlig genusforskare.
— Den kvinnliga genusforskaren undviker noggrant att ta upp att det ær ….Kvinnor som vægrar att låta barnet umgås med sin far under dennes semester , utan talar i allmænna termer kring …problematiken.
— På intervjuarens direkta fråga om det ær kvinnor som ej samarbetar i ovan …problematik…svarar den kvinnliga genusforskaren ..att… det ej finns någon statistik.
… på intervjuarens fråga om inte kvinnor i synnerhet har vårdnaden efter skilsmæssa och dærfør kan anses vara den vilken ej vill samarbeta…svarar den kvinnliga genusforskaren…med tystnad.
— Hær i norge framhålls ofta mannen med Misandriska karaktærsdrag …som i svergie.
— Samma ”misandri” / klander riktas ej mot kvinnor.
Død åt genusvetenskapen…
Per Hagman
Kommentar av per Hagman — juli 25, 2012 @ 11:54 f m
[…] ivrigaste förespråkarna av jämstyrdhet (som de kallar jämställdhet för det associeras till godhetsrörelsen) är för övrigt ofta främsta förmånstagare av kvoteringen de vill ha. – Ja, ni på DN-kultur […]
Pingback av Emmaboda nobbar Jämstyrdhet – Inte Jämställdhet « Aktivarum — juli 25, 2012 @ 1:12 e m
HBTQ är såååå outdated. Läste i DN idag att det ska vara HBTQL (som i Lesbisk). Lesbiska är nämligen inte Homo, de är ju Lesbiska.
Det här påminner faktiskt om extremvänstern på 60-talet som verkade tävla om vilka som hade flest bokstäver – KFML(r). Så gick det som det gick också.
Kommentar av Togga — juli 25, 2012 @ 9:12 e m
HBTQL?? hahaha Du har rätt det låter precis som extremvänsterns fabless för bokstavskombinationer har återupplivats men med symboliska minoriteter istället för ideologiska distinktioner (Främsta orsaken till kombinationerna förr i tiden var ju att skilja en extrem vänsterkommunistgrupp från en annan). Men menar de seriöst att lesbiska inte är homo? Är bögar inte heller homo då?
Kommentar av Aktivarum — juli 26, 2012 @ 9:23 f m
[…] som började med påpekandet att HBT-rörelsen går samma väg som feminismen och övriga “Godhetsrörelser” har utvecklat sig till en debatt om […]
Pingback av Queerdebatt – Måste alla med HBT-läggning stödja radikalvänsterns PK-åsikter? « Aktivarum — juli 26, 2012 @ 1:50 e m
[…] de vill bedöma kvinnor: Dvs inte efter vad de väljer utan efter vad de säger sig vilja uppnå: TÄAG-principen*. *Tanken Är Alltid […]
Pingback av Monica Antonssons stollerier om Statsfeminism är grundade på Feminismens TÄAG-princip « Aktivarum — augusti 6, 2012 @ 1:59 e m
[…] är TÄAG-principen som ger dessa människor luft under vingarna. Om man bara verkar i det godas och finas tjänst är […]
Pingback av Rättviseförmedlingens affärsidé verkar vara att sitta på två stolar « Aktivarum — augusti 7, 2012 @ 10:46 f m
Angående kidnappning av ”Godhetsrörelser”, är ”James Burnham: Suicide of the West” en bra verifering av det som ”Johan Grå” säger. Alltså att detta har skett för längesedan. I själva verket så länge sedan som på trettiotalet, och då först i USA. Händelseförloppet reds ut bra i ovanstående bok.
Mycket förkortat så visar boken i fråga består hur en “liberal” (socialliberal eller socialdemokrat med svensk terminologi) talar, tänker och resonerar inifrån ett slutet tankesystem som i sig själv är en ouppnåelig idealvärld, vilket givetvis aldrig kan uppnås, och vilka konsekvenser det får för USA:s och västvärldens inrikes och utrikespolitik att dessa “liberals” dominerar arenan. Inte bara när det gäller politik, utan även inom media och utbildning. Och att detta i slutändan faktiskt leder till västerlandets upplösning i sina väsentliga beståndsdelar.
Jag nämner det i sammanhanget här eftersom jag tror att det är viktigt att så många som möjligt lyckas skapa sig lite överblick över sammanhangen när det gäller alla de politiska korrekthetsrörelser, som enligt min mening, alla har samma ursprung. Nämligen det som nämns ovan, de amerikanska ”liberals”.
(Numera har de knoppat av sig i Neo eller postmarxismen. Om detta kan säkert andra ge bra litteraturtips.)
Burnhams bok är för övrigt från 1964…
Kommentar av Den Väldige — augusti 13, 2012 @ 9:04 f m
[…] ljuga om spelets handling i en recension när det är i feminismens tjänst? Glömde jag att säga TÄAG? “Protagonisten Bryce är en 500 år gammal förruttnad man som tvingas rädda spelets […]
Pingback av Misandri i Spelsrecensioner Del 1 – Kulturkritiken vill ha makt över Spelbranschen « Aktivarum — augusti 28, 2012 @ 3:51 e m
[…] A+ och ägnar sig åt den sorts kritik som påpekades i Del 1. Likheterna mellan dem och Queer-gänget som försökte kidnappa Pride för att införa sin egen agenda är dock […]
Pingback av Girlwriteswhat om Ateism Del 2 – Feministers försök att kapa rörelsen = A+ « Aktivarum — september 12, 2012 @ 10:45 e m
[…] A+ anser sig stå för “the greater good”. Alla som inte håller med skall mobbas ut. Påminner detta möjligen om någonting från […]
Pingback av Hen-ivister från Social Justice League protesterar mot Gunilla Herlitz DN-policy « Aktivarum — september 13, 2012 @ 9:50 f m
[…] hålla föreläsning på University of Toronto om pojkars situation. De av extremvänstern kapade godhetsrörelserna dök upp och försökte stoppa talet, se resultatet […]
Pingback av Feminister attackerade polisen på Toronto U – Försökte stoppa föreläsning om pojkars situation « Aktivarum — november 18, 2012 @ 11:56 f m