Aktivarum

Den Andra Stora Genuslegodebatten – Fortsättning av analysen av den problematik som finns kring Tjej-Legot ”Friends” | mars 28, 2012

I denna andra del så menar Anita Sarkeesian det inte är av tillfällighet som Lego blev så könsuppdelat.

Här hittas första delen. Legos historia börjar på 50-talet. Under de första tre decennierna var fokus hos Lego på ”Creative play, Cooperation & Imagination” Sarkeesian menar att detta var ett universaltema där hela familjen kunde vara med och leka vilket beskrivs som positivt.

När det väl var dags för 80-talet hade dock flickorna försvunnit från marknadsföringen. Istället var det ”Zack the Lego Maniac” som gällde. Sarkeesiaan delar upp sin argumentation i tre delar.

1. Marknadsföring till Pojkar

Nästkommande tjugo år följde teman som Riddarlego och Technic. Här bryr sig Markeesian inte ens om att argumentera utan kommunicerar sin avsmak med mimik. Hon berättar att år 2011 så körde Lego en build together-kampanj för – hör och häpna – Pappa med son. Däremot så var det ingen där mamma, syster eller liknande byggde Lego med dottern.

2. Manligt identifierade och centrerade teman och platser.

Här uppstår samma problem som med Hollywoodfilmer. Kvinnor är fredade från en mängd teman och har därför begränsat narrativ.

Detta innebär en stor skillnad i ratio mellan manliga och kvinnliga karaktärer. I Lego-universumet beräknas skillnaden vara 18:1 till mäns favör. Problemet blev bara alltför uppenbart när Lego byggde teman utifrån storfilms-varumärken som Stjärnornas Krig, Indiana Jones och Pirates of the Caribbean. Sarkeesian anger orsaken ”those films are male centered/ identified”

Detta är dock knappast sant. Även om du skulle ta kvinnornas favoritfilm Titanic skulle den bli mansdominerad. Frågan är om inte Lego baserat på Sex & The City skulle bli mansdominerat. Det är väldigt  många manliga karaktärer som snurrar runt medan narrativet är fyra kvinnor. Varför dominerar män historierna? Svar: För man får inte behandla kvinnor hur som helst!

3. Scenarior Stereotypa för pojkar

Här kommer vi in på vad som verkligen fungerade hos pojkar i kamp med dataspelen: Scenarior baserade på konflikter, krig och action

Sarkeesian berättar att Lego själva bytt fokus från ”education benefits” till ”combat & aggression” vilket känns mer som GI Joe (Action Force i Sverige) från 80-talet än Legonyheter. Dessa förändringar har även skett i Legos Stadstema med scenarior som ”tjuv och polis” Här drar hon till med feministrövaren ”i patriarkala samhället är egenskaper associerade med män högre värderade”

Hon går vidare med idén att ”Boys miss out” gällande leksaker som ”help develop, cooperation, relationship building, nurturing and caregivning” som är värden hon personligen skulle vilja se hos leksaker avsedda åt ”all genders” (alla två?) Hon menar dock dessa är värderingar som i media och leksaker främst är för flickor och ”wrapped up in harmful gender stereotypes”

Själv skulle jag vilja prata om Anita Sarkeesians egna ”Harmful Science Stereotypes” det är mycket påståenden och lite bevis här.

Hon menar följderna kan bli allvarliga där ansvaret för positiva värderingar som att bygga sunda relationer och kommunikationer läggs på flickor (enligt iden leksaker behövs för att skapa relationer och kommunikationer?) medan pojkar får lära sig våld är en praktisk möjlighet för att lösa konflikter (åter som om leksaker behövdes för detta) Vidare så menar hon att Friends ”for girls” betyder resten av Lego är ”not for girls”

Hon tar även upp skillnaden att byggandet är centralt för berättelsen i Lego allmänt men inte för berättelsen i Tjej-Legot friends där leken börjar efter att byggandet är klart. Hon summerar det hela att Legos forskning efter vad flickor gillar resulterade i ännu ett ”Barbie Wasteland” och menar att Legos forskning låter som en ursäkt att reproducera stereotyper.

Själv undrar jag varför Lego skulle behöva någon ursäkt. Vill de göra stereotyper varför skulle de inte få det?

Som Sarkeesian beter sig kunde man tro att stereotyper är olagliga men faktum är någon sådan lag existerar inte. Vidare så undrar jag vem som har gett Sarkeesian rätt att bestämma vilka värderingar och relationer som är sunda och vilka som inte är det. Vad baserar hon alla sina påståenden på egentligen?

Det enda hon sade som jag tyckte gjorde nytta var att Lego är dåliga på att inkludera kvinnliga ”minifigs” i ordinarie Lego. Detta problem gäller inte bara Lego utan även varumärken som Stjärnornas Krig och Pirates of the Caribbean. Men varför är det då så få kvinnliga karaktärer i dessa scenarior?

Min gissning är att det beror på att en kvinnlig karaktär måste ha en viss grad av status och det begränsar antalet kvinnor.

Samma resonemang finns i USA angående svarta karaktärer på TV. Om en svart karaktär på något sätt visas negativt så finns risken att det blir en negativ bild av svarta och då råkar TV-bolagen ut för deras lobbyorganisationer som kräver bot och bättring. Sålunda är det en begränsad mängd av karaktärerna som kan vara svarta.

Ta exempelvis en populär TV-serie som Seinfeld. Föreställ er att slackern Kramer skulle vara svart. Svarta lobbyorganisationer skulle protestera vilt över stereotypen av svarta slackers. En roll som Kramer kan alltså inte vara svart. Paradoxalt nog innebär alltså antirasisters engagemang att det finns färre roller tillgängliga för svarta skådespelare.

I det senaste avsnittet av tv-serien Breakout Kings blev fenomenet ännu tydligare i följande ordväxling:

Ray: Patience, young Jedi. It’s Yoda.

Shea: (Svart karaktär) Yeah… I got that.

Ray: Star Wars marathon last night. Finally got cable in my apartment.

Shea: Only one black guy in that whole movie and they make him a traitor.

Lloyd: Calrissian, please.

Avsaknaden av kvinnliga/svarta karaktärer kan alltså ha en hel del att göra med hur begränsade dessa karaktärer är. Detta medan det är fritt fram att framställa vita män i olika grader av negativitet eftersom inga mäktiga lobbyorganisationer för vita män kommer att klaga på hur stereotypt vita män framställs.

Nästa gång ni ser en film eller serie. Testa om ni kan hitta karaktärer som bolagen inte kan göra svarta eftersom de skulle löpa risken att anklagas för att framställa svarta på ett negativt och/eller stereotypt sätt. Gör sedan samma experiment med kvinnor, finns det manliga roller där feminister skulle protestera om karaktären vore kvinna?

Med dessa begränsningar på politiskt korrekta offergrupper hur kan det bli annat resultat?

Pelle Billing skriver bra om våld och manlighet.

Uppdatering: Charlotte som är genushistoriker och skriver på bloggen ”Hit och Dit och tillbaka igen” har kommenterat teorin jag lagt fram angående ratio manliga/kvinnliga figurer.

”I sagornas värld finns det knappt en enda berättelse utan en ondskefull kvinna. Även i flera hjälteberättelser förekommer kvinnor med synnerligen oroväckande syn på moral. Listan på mer eller mindre elaka kvinnokaraktärer kan göras lång: Catwoman, Sirenerna, Cleopatra, häxan i Oz, Pruseluskan, madame de Winter, Belatrix Lestrange, Cruella De Ville… En kvinnlig karaktär behöver inte ha en viss status. Kvinnliga karaktärer täcker hela skalan (det är bara se på Star Wars för att konstatera det).”

Min kommentar: När jag pratar om status menar jag inte moralisk status utan rang. Faktum är att när man tittar på leksaker från 80-talet (nutida sagor) hittar man ofta 1-2 goda kvinnor och 1-2 onda kvinnor. Oavsett om de kvinnliga karaktärerna är goda eller onda är de vanligen någon form av intelligent ledarfigur.

Stjärnornas Krig är ett undantag för det förekommer inga onda kvinnliga karaktärer alls i originaltrilogin.

Den enda roll Lucas gav kvinnor där var att vara goda ledare. När författaren Timothy Zath 1992 återupplivade Stjärnornas-Krig varumärket med boken ”Heir to the Empire” skapade han även sagans första tvivelaktiga kvinnliga karaktär. ”Mara Jade” som sedan blev en av de viktigaste karaktärerna.

Så ja, det finns onda kvinnliga karaktärer. Men frågan var inte om det fanns onda kvinnor, frågan var alltså om det fanns kvinnliga karaktärer av låg rang. Testa att föreställa er Seinfeld med den mest patetiska karaktären (enligt många förmodligen George) som kvinna eller svart.

Annonser

34 kommentarer »

  1. Jag byggde enormt mycket lego när jag var liten (70-talet). Jag hörde aldrig talas om någon tjej som gjorde det. Jag är förstås övertygad om att det fanns någon tjej som gjorde det men om Sarkeesiaan har rätt i att lego var lika stort bland tjejer som killar när jag växte upp måste jag säga att det är en stor besvikelse att ingen avslöjade det för mig.

    Jag vet inte heller om jag var unik men jag byggde upp stora legovärldar, befolkade dem med de plastiga små gubbarna och där utspelades många berättelser (en del innehöll till och med samarbete).

    Jag håller med om att det är sorgligt att lego har delats upp i flick- och pojkversioner men jag tycker det är pinsamt att de som beklagar sig över det inte kan hålla sig till sanningen. Det gamla generiska legot gick dåligt i konkurrensen. Därför gjorde lego det häftigare genom att göra det mer specifik, piratskepp, borgar och dylikt. Sådant man fick fantisera ihop förut. I och med det blev det också mer könsspecifik och de får därför bredda det med nischer för båda könen.

    Om barn lekte med det klassiska legot hade förstås inte Lego ändrat konceptet. Det är märkligt att skylla på Lego för att föräldrar slutar köpa klassiska leksaker men helt i linje med den verklighetsfrämmande analys samhällstyckare av idag tycker om att slänga sig med.

    Kommentar av Johan Grå — mars 28, 2012 @ 7:27 f m

  2. Som Johan Grå.

    Att föräldrarna ratade Lego för konkurrenterna (Playmobil mfl) kan ha att göra med att fluffiga heltäckningsmattor var populärt då.

    Orelaterat: Själv hade jag då på det mest maskulina vis lärt mig bygga splitterminor av Lego och postens extra starka gummiband som briserade på de mest spektakulära vis när man rörde vid dem.

    Kommentar av Grodan Boll — mars 28, 2012 @ 8:02 f m

  3. […] Aktivarum konstaterar sedan att anledningen till att det finns så få kvinnliga figurer “beror på att en kvinnlig karaktär måste ha en viss grad av status och det begränsar antalet kvinnor.” Han förklarar det med att samma fenomen går att applicera på mörkhyade: “Om en svart karaktär på något sätt visas negativt så finns risken att det blir en negativ bild av svarta och då råkar TV-bolagen ut för deras lobbyorganisationer som kräver bot och bättring. Sålunda är det en begränsad mängd av karaktärerna som kan vara svarta.” […]

    Pingback av LEGO Star Wars och kvinnliga karaktärer | Hit och dit och tillbaka igen — mars 28, 2012 @ 8:50 f m

  4. Ett problem för Lego är att deras grundpatent har gått ut, så det är fritt fram för plastfabriker i Kina och Vietnam att tillverka kompatibla klossar av det grundläggande slaget, som de sedan säljer för en bråkdel av priset. Alltså de fyrkantiga bitarna som används till att bygga vad som helst från grunden, som genuspedagogerna uppenbarligen gillar bäst.

    Så om Lego ska kunna tjäna pengar, måste de hitta nya vägar. Där kommer de olika tema-byggsatserna in i bilden. Och om de ska kunna tjäna pengar på sina teman, måste de sälja vad kunderna vill ha. Tydligen är det så att genuskodade teman säljer bättre än neutrala. Människor i allmänhet, barn inkluderat, trivs bäst i sina könsroller, oavsett vad genuspedagogerna tycker om det.

    Man måste komma ihåg att Lego inte har några som helst förpliktelser gentemot genusdebattörer eller journalister. Legos uppgift är inte att uppfostra barn, deras uppgift är att tjäna pengar. De finns till enbart för att deras ägare ska bli rikare. Nöjda kunder är inte syftet, utan ett sätt att nå målet. Vad genusjournalister tycker, kan och ska Lego strunta i.

    Journalisternas uppgift är att öka sin egen tidnings vinst och det gör de genom att skriva korkat provocerande artiklar som gör läsarna arga och ökar antalet läsare som vill veta vad som står på.

    Sådan är kapitalismen.

    Kommentar av Bashflak — mars 28, 2012 @ 8:56 f m

  5. Min syster och jag älskade lego som små på 80-talet, jag tyckte om att bygga världar, vi hade en rymdvärld och en stad och syrran hittade på lekarnas handling. Vi hade en massa äldre lego också som varit vår mammas när hon var barn.
    Det är synd om det faktiskt är sant att flickor inte leker med lego nuförtiden, men varför i såfall, för visst gillar flickor också Happy Potter och stjärnornas krig?

    På tal om tevekaraktärer reagerade jag på att ala kvinnokaraktärer i Game of Thrones hade gjorts mycket sympatiskare i teveserien jämfört med vad de var i böckerna.

    Kommentar av Siiri — mars 28, 2012 @ 9:01 f m

  6. ”Problemet” är som vanligt inte Leksaker, Lego, Pojkens, eller Flickans intresse, talanger och olika preferenser.

    Problemet stavas: Våra könshatande, förklädda kommunister, ”socialister”.

    Problemet stavas verklighetsförnekande småpåvar, som lider av ett sjukligt kontrollbehov, förklädda i sin könsideologiska genusdräkt.

    Problemet är att dessa våra småpåvar tilldelas problemformuleringsprivilegiet, istället för att behandlas som de världfrånvända stollor och stollar som de bevisar, och bevisat sig vara.

    Kommentar av The Tech Guy — mars 28, 2012 @ 9:56 f m

  7. Det avklarat skulle jag vilja påpeka ett antal fel Sarkeesiaan gör i sin argumentation:
    1, Hon kan avsky hur Technic Lego marknadsförs, men produkten i sig är en naturlig fortsättning på de klassiska byggena. Alltså en produktserie som ger just det hon eftersträvar.
    2, Anledningen varför Lego teman uppkom, det är redan nämnt tidigare men anledningen till Riddarlego, Piratlego osv var att den klassiska klossen inte sålde.

    Till detta kommer hennes avslutning där hon försöker få Lego att göra leksaker som hon tycker är de rätta. Jag anser att hon inte förstår Lego, och vad Lego försöker åstadkomma.

    Hon anser att Lego Creator är en bra serie men menar inte att den har någon högre prioritet. Det är bara ett litet fel i det resonemanget, Lego Creator och Lego Mindstorm NXT är en produkt skapade under de svåra åren genom stöd från fansen. Creator marknadsförs alltså inte av Lego därför att fansen redan gör detta själva. Mindstorm utvecklingen skedde nästan till 100% från input av fansen:
    http://www.wired.com/wired/archive/14.02/lego.html

    När det gäller Lego Creator finns det i USA rätt stora fanklubbar och utställningar är inte ovanliga. Om ni vill se tuffa byggnader så är det bara att söka på Brickfair på youtube. Lego Creator är alltså mycket för att få äldre personer att stanna kvar i Lego världen och köpa mer Lego.

    Legos hela plan är rätt enkel: Först får man in barnen i Lego världen genom t.ex. pirates, riddare och nu Friends osv. sen när de blir äldre får man dem att gå över till Lego Creator, Technic och mindstorm, alltså få in barnen i Lego världen och sen när de växer upp, se till att de inte lämnar. Det är därför inga av dagens Lego produkter är lika enkla att bygga som de i början av 2000-talet. Äventyret är där för att göra barnen intresserade av leksaken, komplexiten i leksaken är där för att få dem intresserade av att stanna kvar. Grunden i Lego Creator finns alltså redan i varje produkt de säljer, antagligen även i friends. Lego trycker dock inte på det i de serierna för de serierna är drogen som leder till creator.

    Kommentar av robjoh — mars 28, 2012 @ 10:56 f m

  8. Ursäkta mitt språk, men vilket j*vla trams.

    Hade Lego tjänat mer pengar på att sälja
    genuscertifierade ”hen-klossar” så hade de redan gjort det.

    Man kan ju inte låta bli att undra, vad det är för fel i huvudet på de som inte fattar detta.

    Kommentar av Daniel — mars 28, 2012 @ 11:37 f m

  9. Lägger in den här. Du kan moderera bort den om du inte tycker att den passar in. Men eftersom jag vet att du tidigare har svarat på frågor av vetenskaplig karaktär oavsett ämne så lägger jag in den här. Artikeln är 4 år gammal.

    http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/vackra-kvinnor-vill-ha-allt_1012461.svd

    Resultatet enligt artikeln

    ”Resultatet visar att kvinnor väger in sin egen grad av attraktionskraft när de ställer krav på en framtida partner. Ju vackrare kvinnan själv är desto högre krav ställer hon. Ser hon sig själv som mindre attraktiv är hon också beredd att sänka kraven på den partner hon letar efter.

    Männen däremot väger inte in sina egna egenskaper på samma sätt när de söker efter en partner utan utgår bara från vad de vill ha – inte vad de har att erbjuda. ”

    Hur är det då med fulare kvinnor som är högutbildade och har bra betalt. Kommer dessa kvinnor att sänka sina krav på män eller riskerar vi en framtid där en stor andel kvinnor hellre förblir singlar än att sänka kraven?

    Kommentar av Torstensson — mars 28, 2012 @ 12:31 e m

  10. Dvs frågan är, hur långt är de mindre attraktiva kvinnorna som är högutbildade berädda att gå i sina kravsänkningar?

    Kanske kan du ge något svar.

    Kommentar av Torstensson — mars 28, 2012 @ 12:32 e m

  11. Angående de svarta i USA, här är en intressant betraktelse:
    http://amerikareportage.blogspot.com/2012/02/fortsattning-om-black-history-month.html
    (om svarta lärare som sparkades och svarta skolor som stängdes pga dålig kvalitet, varpå den ansvariga fick sparken (röstades bort))
    som föranleddes av:
    http://amerikareportage.blogspot.com/2012/02/dags-att-avskaffa-black-history-month.html
    (om att asiatisk basketspelare kan man skämta om men inte om svarta basketspelare)

    Kommentar av Maria — mars 28, 2012 @ 12:47 e m

  12. Charlotte:

    Uppdatering: Med status menade jag alltså inte huruvida den kvinnliga karaktären var ond/god utan vilken rang hon hade. En armé kan inte bestå av 20 officerare och 10 soldater så om man bara sätter kvinnor i viktiga ”officersroller” så blir antalet kvinnor extremt begränsat jämfört med antalet manliga roller.

    Thelma och Louise då? Mängder av kvinnor i Bond? Ishäxan i Narnia?

    Till och med filmen ”Thelma & Louise” har många fler manliga än kvinnliga karaktärer.
    http://www.imdb.com/title/tt0103074/

    James Bond-filmerna sätter 10 skurkar vid ett bord, hur många av dem är kvinnor?
    Ishäxan i Narnia liksom Häxan i den oändliga historien II är onda ledarfigurer.

    Observera att det finns två stora undantag: Vår tids två största populärkulturella händelser: Stjärnornas Krig (Originaltrilogin) och Sagan Om Ringen. Där är det inte bara brist på kvinnor i antal. Varken Tolkien eller Lucas lät kvinnor ta plats hos ”the bad guys”. Endast män och monster fick vara onda i dessa sagovärldar.

    Kommentar av Aktivarum — mars 28, 2012 @ 12:54 e m

  13. Torstensson:

    Moderera??? Att länka till svenska artiklar som nämner David Buss får man tvärtom pluspoäng för här.

    Kommentar av Aktivarum — mars 28, 2012 @ 12:57 e m

  14. Som du vet så är jag väldigt genusmedveten och vill att mina barn ska kunna leka med leksaker utan att påverkas av stereotypa tankegångar och normer. Jag vill helt enkelt att de ska välja själva.

    Och eftersom att det inte verkade som om att det står ”för tjejer” på paketet så har jag inget problem med att låta han se paketet och öppna själv. Alltså jag kommer säkert köpa lego från de olika (köns-)målgrupperna. Han kommer troligtvis inte associera färgen lila med ”tjej” ännu på ett tag åtminstone.

    Men att kolla på reklamerna vet jag inte… de verkade alldeles för ”uppdelat”.

    Men gick det att blanda bitarna? Om man köper ”friends” och ”harry potter”. Kan de användas med varandra helt och hållet? Det såg ut som om att figuerna var olika stora? Men de kanske går att fästa på samma sätt ändå? Med varandra alltså

    Kommentar av Mariel — mars 28, 2012 @ 6:10 e m

  15. @Mariel
    Figurerna är vad jag anser är skit med hela friends serien. De skiljer sig från standard gubbarna. En review som sågar figurerna men ger bra kritik är annars:

    Alla andra bitar går att kombinera hur du vill, det är standard komponenter.

    Och annars rekommenderar jag som alltid standard boxarna, samt Lego creator när det kommer till att få en massa bitar.

    Kommentar av robjoh — mars 28, 2012 @ 7:45 e m

  16. @robjoh: Men skiljer de sig såpass mycket att de inte ens går att fästa på de vanliga plattorna??

    Kommentar av Mariel — mars 28, 2012 @ 7:50 e m

  17. @Mariel
    De är större än standard. De går att ställa på plattorna men de kan inte sitta ner. Funderar personligen om de får plats på hästarna. Jag är inte förtjust.

    En varning: Om du inte har noterat det, som om det går att missa, så är jag ett rätt stort Lego fan. Köper en hel del till min brorsdotter, men även till julklappar att spela om (tradition i familjen). Jag är helt enkelt konservativ och därmed kanske du inte ska lyssna på min sågning av figurerna.

    Recensionen som jag skickade en länk till gav dock mycket bra kritik till de delar som man fick med.

    Kommentar av robjoh — mars 28, 2012 @ 8:04 e m

  18. @robjoh: okey. Jo jag tycker du har en poäng. Tittade på videon du skickade med nu, och det är verkligen tråkigt att de inte kan sitta ned! Det förstör rätt mkt. Men man kan ju ta legofiguerna från de andra grejerna och låta dem sitta där kanske. Fast på stolarna fanns ju inte sånna där man kan sitta på… =/

    Kommentar av Mariel — mars 28, 2012 @ 9:11 e m

  19. Lego…. Minns hur min (8 år äldre) syster blev vansinnig på mig när hennes killkompisar hellre lekte med lego med mig än att hänga med tjejerna. 🙂

    Kommentar av Björn 2 — mars 28, 2012 @ 11:54 e m

  20. @Björn 2
    Yngre barn är en bra ursäkt för att få bygga med Lego, förstår din systers killkompisar.

    Kommentar av robjoh — mars 29, 2012 @ 5:30 f m

  21. Håller med robjoh om problemet med figurerna. Om man vill låta ”Emma” åka i en Tie Fighter får hon helt enkelt inte plats och så kan hon inte sitta. Hade ”flicklego” haft samma byggtekniska möjligheter hade jag inte blivit lika arg. Färgerna bryr jag mig inte om, och egentligen inte heller så mycket vad figurerna gör på förpackningens omslag. Enligt min erfarenhet hittar barn ändå på helt egna användningsområden. Problemet med LEGO Friends är alltså att användningsområdena för de minifigurer som är riktade till flickor är begränsade.

    Och jag kan för mitt liv inte fatta varför. Vitsen med LEGO är ju just att det ska gå att skapa efter eget tycke.

    Kommentar av Charlotte — mars 29, 2012 @ 9:52 f m

  22. @Charlotte: Precis! Och det är därför jag inte kommer köpa det till mina söner heller, för jag vill att bitarna ska fungera med de andra också! Möjligtvis att man köper paketet men tar bort personerna. Gillar inte att de hade kort-kort-kjol heller…. tycker det spär på budskapet om hur man ska se på tjejer. Annars gillar jag absolut att lego-personerna kan laga mat och sånt.

    Kommentar av Mariel — mars 29, 2012 @ 10:34 f m

  23. @Charlotte
    ”Och jag kan för mitt liv inte fatta varför. Vitsen med LEGO är ju just att det ska gå att skapa efter eget tycke.”

    Vill bara påpeka att resten av delarna har fått rätt bra kritik ifrån Legonördarna. Det är bra delar som du kan bygga vad du vill med, även om jag kan tycka att det är lite för likt de stora bitarna man fick i början av 2000-talet (då Lego förlorade massivt med pengar). Problemet är som sagt figurerna.

    Det intressanta är att figurerna måste ha inneburit nya verktyg och tillverkningslinjer. Jag har en känsla över att figurerna borde vara de dyraste i hela förpackningen, särskilt i och med att de är mycket mer avancerade när det kommer till utseende än standard figurerna. Så frågan måste vara:

    * Vad exakt har, eller tror sig, Lego ha upptäckt i sin undersökning som tvingade fram den investeringen?
    och:
    * Varför inte bara göra som man har gjort tidigare och anpassat med löshår samt lite andra tryck?

    Rent ekonomiskt kan jag inte förstå varför Lego gjorde det valet, särskilt i och med att vid sin stora omstrukturering 2004 gick ifrån 12400 till 7000 unika delar för att minska kostnader.

    Åtta år senare skapar de alltså nya figurer som du så korrekt påpekar:
    ”Om man vill låta “Emma” åka i en Tie Fighter får hon helt enkelt inte plats och så kan hon inte sitta.”

    Tar man en titt på deras figurserie, se länk nedan, finner man att de redan producerar klassiska figurer som är kvinnor.
    http://minifigures.lego.com/en-us/default.aspx

    Någon på Lego måste alltså ha känt sig tvingade att ta en stor kostnad för att uppnå sina försäljningsmål, för de borde redan ha kunnat leverera kvinnliga figurer (om det nu var problemet).

    Kommentar av robjoh — mars 29, 2012 @ 10:47 f m

  24. Fel på länken, ska vara:
    http://minifigures.lego.com/en-us/default.aspx?icmp=COUSFR22Minifigures

    Kommentar av robjoh — mars 29, 2012 @ 10:49 f m

  25. @Erik
    Helt OT men jag är för lat för att maila.

    Det skulle glädja mig om du kunde skriva något om den roll som testosteronet spelar hos oss män.

    Jag menar, hos en en nyfödd pojke är halterna lika höga som hos en tonåring som genomgår puberteten fast i en kortare period.
    Detta fenomen har man inte observerat hos flickor, man tror att det sker en maskulinisering av hjärnan.

    Blir man pappa så minskar halterna av testosteron.

    Manliga atleter får förhöjda halter precis innan en tävling, förlorar man så sjunker testosteronhalten.
    Samma sak ska tydligen ske bland män som blir dominerad av en annan man.

    Hormonell obalans -> aggressivitet?

    Min slutsats: testosteron styr i hög grad hur vi män beter oss och våra egenskaper.

    Som sagt det finns en del att ta upp och det skulle vara skitkul om just du kunde göra det, om du inte har gjort den redan dvs.

    Kommentar av Daniel — mars 29, 2012 @ 11:01 f m

  26. Riktigt intressant diskussion detta. Mina Lego-erfarenheter är nog lite för gamla för att mäta sig med proffsen.

    Beträffande Testosteron

    https://aktivarum.wordpress.com/2010/07/10/dokumentar-om-mannens-biologi/

    Kommentar av Aktivarum — mars 29, 2012 @ 1:52 e m

  27. robjoh:

    Säljs ännu de där helt basic legobitarna? Brukar gå i leksaksaffär och söka ibland, men har inte sett dem. Jag går i ivrig förväntan på att min gudson ska komma i legoåldern.

    Kommentar av Siiri — mars 29, 2012 @ 3:30 e m

  28. @Siiri
    Självklart:

    http://www.webhallen.com/lek_och_gadgets/lego/lego_klossar_tillbehor/

    Är faktiskt förvånad över att du inte har sett dem i affären, standardkloss lådorna hittar jag till och med på ICA.

    och för övrigt börjar Lego åldern vid ca 1 minut efter födsel 😉

    @Aktivarum
    ”Riktigt intressant diskussion detta. Mina Lego-erfarenheter är nog lite för gamla för att mäta sig med proffsen.”

    Tro inte du kommer undan så lätt! Du kan allt få gräva i dina arkiv av vetenskap och se om du har någon förklaring varför det var så viktigt att skapa nya figurer.

    Barn brukar annars vara en anledning till varför man kommer in i Lego byggandet igen. Om man vill se tuffa konstruktioner:

    Kommentar av robjoh — mars 29, 2012 @ 5:06 e m

  29. Min leksaksaffär är antagligen dålig i så fall för där brukar bara finnas de senaste serierna, så jag har undrat lite.

    Min mamma talar ännu om vilka fantastiska saker hennes bror byggde när de var små. Han blev ingenjör naturligtvis. Synd att de inte tog foton.

    Angående de nya legofigurerna: För endel flickor är det viktigt att deras ”dockor” är söta och nätta och jag gissar att de vanliga figurerna känns tråkiga för dem vare sig de är kvinno- eller mansfigurer. Jag kann lätt föreställa mig att just den nya figurerna lockar en ny typ av kunder.

    Kommentar av Siiri — mars 29, 2012 @ 5:33 e m

  30. En liten anekdot, på det kommunala dagiset som jag gick på så blev vi förbjudna att bygga vapen av Lego.

    Då gjorde jag en kulspruta (i stil med en TEC-9) som i en handvändning kunde förvandlas till ”borrmaskin” hehehehe.

    Denna ”borrmaskin” blev snabbt mycket populär bland de andra barnen och strax därefter så slopades förbudet.

    Kommentar av Daniel — mars 29, 2012 @ 7:01 e m

  31. @Siiri
    ”Angående de nya legofigurerna: För endel flickor är det viktigt att deras “dockor” är söta och nätta och jag gissar att de vanliga figurerna känns tråkiga för dem vare sig de är kvinno- eller mansfigure”

    Det hade kunnat vara förklaringen, kanske inte gick att kombinera med att få figuren lika stor och med samma funktioner som de klassiska figurerna.

    Kommentar av robjoh — mars 30, 2012 @ 5:50 f m

  32. @robjoh: de här originalbitarna, finns de inte i affärerna längre? skaffar man de bäst på nätet eller?

    Kommentar av Mariel — mars 30, 2012 @ 6:51 e m

  33. @Mariel
    I göteborg har jag hittat standard bitarna på min lokala ICA, Toys R Us och hos BR. Siiri verkar inte ha haft samma flyt, så det beror antagligen på vart du bor.

    Kommentar av robjoh — mars 31, 2012 @ 1:10 e m

  34. […] Exempelvis barntidningar där Egmonts tidningar fick sitt innehåll utdömt av konkurrenterna Olika Positiv förlag och Olika förlag. Och sedan har vi Genuslego del 1 och del 2. […]

    Pingback av Rättviseförmedlingens affärsidé verkar vara att sitta på två stolar « Aktivarum — augusti 7, 2012 @ 10:46 f m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 198 andra följare

    Arkiv

%d bloggare gillar detta: