Alla känner redan till katastrofen som drabbat kryssningsfartyget Costa Concordia.
Här skall vi dock inte kommentera olyckan utan fokusera oss på debatten som skapades efteråt. Det är nämligen inte orsakerna till olyckan utan hur människor betedde sig efter olyckan som har varit främsta föremålet för debatt.
Innan vi tar upp den debatten vill jag ta upp ett annat ämne. Hur vissa personer försöker diskreditera jämställdister och MRA (Men´s Rights Activists) med argumentet att de verkar extrema, arga och har ett otrevligt språk.
GirlWritesWhat har valt att göra en video på detta ämne med titeln ”Angry misogynists”
Det är ingen tillfällighet att jag plockar med denna video. Den har nämligen redan länkats i debatten som svarsinlägg på just den form av anklagelser som GirlWritesWhat avvisar. Med detta sagt till huvudfrågan.
När Tory Shepherd på The Punch ställer frågan Women and children first, or every man for himself? ställs det moderna samhällets värderingar på sin spets. Har vi lika rättigheter att försöka överleva eller inte?
De av er som läst mina texter om politisk korrekthet kan nog lista ut vad som kommer härnäst.
Ni andra lär nog höja och ett och annat ögonbryn när ni ser konsekvenserna av de senaste årens diskussioner. Costa Concordia må ligga omkullvält på sidan men samhällsdebatten är helt upp-och-nervänd.
Vi börjar med artikelförfattaren, hon är uppenbarligen missnöjd över hur folk betedde sig på skeppet då hon väljer mestadels att återge hur flera personer bröt traditionen och valde att främst se till sitt eget skinn.
“The people that pushed their way on to the boat were then trying to tell them to shut the door, not to let any more people on the boat after they had pushed their way on. “We just couldn’t believe it – especially the men, they were worse than the women.”
Så långt allt väl eller? Artikeln har dock fått över 480 svar där flera påpekar detta är väl bara jämställt?
Inte nog med det, signaturen Good Grief konstaterar att det är ett progressivt beteende. Det är konservativt med män som håller upp dörren och tar hand om kvinnor, alltså är det progressivt med män som tränger sig före.
”I am traditional male when in comes to “Children and Women First”. Judging from the actions of the men on board, they must be progressive since they obviously believe in “equal opportunity between genders” (especially the opportunity to escape alive) ;P. Chivalry is dead! And Feminists killed it.”
Detta är inte enda inlägget av denna typ. Faktum är att mängder av inläggen har liknande innehåll där folk säger att om vi skall sluta vara gammaldags män så kan man inte klaga på de män som inte agerade gammeldags heller.
Logiken är enkel: De män som trängde sig före bröt normer och borde hyllas av feminister.
Pär Ström berättar dock på Genusnytt att flera män hindrades från att bryta normer och tvingades tillbaka till den självuppoffrande mansroll som många politiker, feminister och journalister uttalat sig negativt om.
I en artikel på Newsmill menar han därför att om mäns säkerhet skall prioriteras ner på det sättet borde män få ett lägre biljettpris på fartyg än kvinnor. Alternativt så inför vi internationell jämställdhet ombord på fartyg.
”Hela begreppet ”kvinnor och barn” är fullständigt otidsenligt och måste avskaffas.”…”Man kan inte ha ”jämställdhet à la carte”, det vill säga jämställdhet bara när det passar.”
Pär Ström räknar upp en lång rad exempel på medier som kritiserade just ”jämställda män”
Med ”jämställda män” menas här de män som inte lät kvinnor gå före till livbåtarna. Observera att det är i mångt och mycket är samma medier som brukar klaga på ”unkna könsroller” som kritiserar ”jämställda män”
Exempelvis skriver NRK i kritsk anda under rubriken ”Ska kvinnor och barn räddas först?
Brittiska BBC är inne på samma spår – de påpekar att vissa män inte stod tillbaka för kvinnorna.
Observera att alla män inte var likadana, vi hade alltså fickor av mångfald och normlöshet ombord på det sjunkande kryssningsfartyget.. Precis de saker som progressiva journalister och akademiker brukar förespråka i vanliga fall.
Men alla personer i media som brukar klaga på gammeldags könsroller verkar nu vara puts väck!
Däremot så hörs flera starka röster från jämställdister. Exempelvis signaturen The Brad citerar ingen mindre än Pelle Billing som har skrivit ett inlägg på sin engelska blogg under rubriken Women and Children first.
”we no longer live in historical times, we live in the present. A society’s progress or its safety is no longer determined by the size of the population, it has more to do with having a modern infrastructure, a high level of education and modern defense equipment. Therefore, there is no need to keep on valuing women’s lives higher than the lives of men, as the phrase “women and children first” suggests.”
När man läser sig igenom de nästan 500 kommentarerna så står en sak fullkomligt klart. Epoken då politiskt korrekta människor fick stå oemotsagda i masmedia är över. Kritiken mot a la carte-feminism är massiv.
Låt mig ge ett exempel på hur argumentationen om kan se ut. Här är delar ur replikskiften.
Steve85: “Screaming equality for 60 years …Here’s what you asked for. Enjoy the consequences”.
Danielle: You sound terribly bitter and unattractive. Why the resentment have equal access to education, choices other than ‘wife and mother’, and the right to vote?
ErickL: Danielle – I note that you don’t address the topic of discussion at all, but simply attack TheBrad personally with feminist shaming tactics.
Direct: Danielle, women had the right to vote in Australia in 1902, precisely 1 year after the nation was created.
ChrisL: Danielle – With rights come responsibilities. Welcome to the new world.
Danielle: Erick – you lack comprehension skills, or your bitterness clouds everything, or both.
Parlay: Danielle So how is it that you know he’s ‘bitter and unattractive’ and what does that have to do with his thoughts? Only ugly women are feminists? Is that what you are saying?
Antalet personer som gör personangrepp är litet och antalet personer som bemöter argumenten är obefintligt. Politisk Korrekthet må fortfarande ha makten men de försöker inte längre hävda sig ha de legitima svaren.
Rent praktiskt innebär detta att vi i allt lägre grad kommer att se försök till debatt och i allt högre grad kommer att se den politiska korrekthetens sanna sida där man helt enkelt bygger sina argument på maktmissbruk.
Logiken är enkel, politiskt korrekta människor behöver inga argument – den som har makt bestämmer.
Problemet är att det var just den logiken som de kritiserade när den utövades praktiskt på det sjunkande Costa Concordia. Där är också poängen. Deras ideer funkar bara så länge ingenting händer.
När däremot olyckor och katastrofer inträffar så behöver man plötsligt de gamla normerna, den gamla sortens man, de gamla hierarkiska strukturerna. Massmedier som normalt klagar över gammeldags klagar nu över det nya.
Den mest moderna mannen av alla Kapten Schettino bröt den gamla normen att kaptenen stannar på skeppet.
Det hade varit bra om åtminstone någon av alla akademiker, journalister och politiker som brukar klagar på strukturer kunde komma till hans hjälp och påpeka kaptenens närvaro på skeppet är gammeldags människosyn.
Var håller ni hus alla kritiker av det gamla? De progressiva italienarna som struntade i både befälshierarkier och sexistiska livbåtsordningar behöver er! Personer som klagar på strukturer efterlyses!
Ur ett feministiskt perspektiv är det väl rätt oklart varför ett 4-årigt barn alls ska bedömas som värdefullare än en 65-årig man eller kvinna till att börja med. Det brukar ju gnys lite om FN:s deklarationer och rättigheter i allmänhet, men det är ju inte koncept som har konceptuell grund inom feminismen. Trots allt är det ju bara lite godtyckliga idéer från döda, vita män.
I ett lite vidare perspektiv så är det ju också lite tveksamt varför de förlorande männen i ett feministiskt samhälle med utbredd hypergam polygyny alls ska bry sig om att investera i samhällets barn. Varför ska personer som inte själva kan vänta sig att bilda familj vara med och betala för skola och annat?
Ett tag så drevs ju den sortens frågeställning av homosexuella män, men nu för tiden verkar det rätt tyst på den fronten. Men det är ju trots det en legitim fråga ur det moderna individ-perspektivet.
Kommentar av ADS — januari 17, 2012 @ 7:58 e m
När får vi höra ”negros and muslims first”? De är ju också förtryckta enligt PK-folket som gapar så högt om ”kvinnor och barn först”.
Kommentar av an@n.ym — januari 17, 2012 @ 10:05 e m
Så den nya ordningen bör vara män-kvinnor-barn? Starkast-starkare-stark?
Kommentar av Jenny Kristiansson — januari 17, 2012 @ 11:26 e m
Bygg tillräckligt många livflottar åt alla!
Kommentar av Man & Woman United — januari 17, 2012 @ 11:53 e m
Women and Children First: Nineteenth-Century Sea Narratives and
Amazon.com: Women and Children First: Nineteenth-Century Sea Narratives and American Identity (9780803232587):
http://www.amazon.com >
Kommentar av Man & Woman United — januari 17, 2012 @ 11:54 e m
Nej Jenny. Den nya ordningen bör väl vara barn-feminister-övriga.
Kommentar av JustMe — januari 17, 2012 @ 11:59 e m
@Jenny
Nej men en man kanske inte ska tvingas att splittras ifrån sin familj.
Kommentar av robjoh — januari 18, 2012 @ 6:20 f m
Jenny K:
”Så den nya ordningen bör vara män-kvinnor-barn? Starkast-starkare-stark?”
Jag har ingen aning om vad den nya ordningen skall vara. Det är inte jag som bestämt den gamla ordningen skall bort och sålunda anser jag att någon av alla personer som i åratal byggt karriärer på att klaga på den gamla ordningen går in i debatten och försvarar ignoransen av gamla unkna normativa strukturer på det sjunkande Costa Concordia. Att de inte attackerar det gammelmodiga när folk visat intresse att vilja slippa gamla roller är ju värsta sortens hyckleri.
i vanliga fall har vi ett helt gäng människor så himla ivriga att klaga på allt gammeldags och vilja ha bort alla strukturer…. Var finns de människorna nu?
Kaptenen på Skeppet får ju skit just för att han gjort vad mediafolk och allehanda akademiker i åratal har förespråkat. Förkastat förlegade roller och strukturer. Vidare så tror jag livräddningsdykarna består till 100% av män. Hur jag vet det? Hade det funnits en enda kvinna bland dem hade hon fått lika mycket TV-tid att uttala sig om räddningsarbetet som alla de andra manliga dykarna tillsammans.
Kommentar av Aktivarum — januari 18, 2012 @ 6:55 f m
Man & Woman United:
”Bygg tillräckligt många livflottar åt alla!”
Det har de redan gjort! Problemet är att när ett skepp kantrar och välter så blir alla livflottar större än en badbalja som befinner sig på fel sida av båten oanvändbara (kan inte hissas ner i vattnet). Problemet är inte att det saknas livbåtar utan att många livbåtar på ett sjunkande skepp befinner sig på den del av skeppet som är just ”sjunkande”.
Ett annat problem är att det tar tid att sätta båtar i vattnet och alla kan inte placeras där samtidigt. Sålunda skapas trängsel där personer som går sist löper högre risk att följa med skeppet i djupet och drunkna. I just detta fall hade de tur i oturen. Pga att olyckan skedde på grunt vatten nära land så uppstod inte merparten av de problem som folk på andra sjunkande skepp drabbats av.
Kommentar av Aktivarum — januari 18, 2012 @ 7:08 f m
@ Aktivarium
Dubbla,tredubbla eller konstruera tillräckligt antal livbåtar på styrbord respektive babord fartygs sida för att teoretiskt undvika kamakazi uppdraget för män. Per automatik när män embarkerar passagerafartyget finns det för få operativa livflottar att sätta i havet. Har inte IMO tänkt på det är det skrämmande upplysning för mäns liv samt vilket skört korthus pk,genus och feminismen verkligen är när argumenten kommer fram.
Kommentar av Man & Woman United — januari 18, 2012 @ 7:35 f m
Så som samtliga (s)s radikalfeminister och lena melin mfl köpta journalister hugger Håkan Juholt i ryggen;i ohelig hemlig pakt med nya feministpartiet moderaterna som framgångsrikt cashar in rösterna till följd, visar att feminister är kapabla att kräva normer helt plötsligt vid en passagerarkatastrof som costa concordia. S-kvinnorna skulle kräva det så hårt att de t.o.m sätter kniven i ryggen på gubben som vill ta sig till livbåten.
artikel19.blogspot.com/
tisdag, januari 17, 2012
Up yours, Wikström!
Strax efter att S-kvinnornas ordförande Lena Sommestad huggit Håkan Juholt och Urban Ahlin i ryggen klev Socialdemokraternas ungdomsförbunds ordförande Gabriel Wikström fram och utdelade ännu ett hugg.
Svenska Dagbladet:
”Det är för många vita medelålders män som ersätts med vita medelålders män.
– Vi behöver fler unga, kvinnor och personer med invandrarbakgrund på ledande poster i partiet, säger Gabriel Wikström, ordförande för SSU – Socialdemokraternas ungdomsförbund.”
”…för många vita medelålders män…”. Up yours, Wikström!
Svenska Dagbladet:
SSU: För många vita medelålders män
Tidigare inlägg i samma tema:
Lena Sommestads feministiska härskarteknik
Publicerad av John Berg kl 19:22
Kommentar av Man & Woman United — januari 18, 2012 @ 7:50 f m
Att kaptenen ska stanna på skeppet är ju inte någon människosyn. Han är ju högsta befäl och ska leda evakueringen. Därför lämnar kaptenen skeppet i sista livbåten. Det är inte konstigare än att personalen väntar tills alla passagerare är i innan de själva börjar gå i.
Kommentar av profanum_vulgus — januari 18, 2012 @ 8:10 f m
Lena Sommestads feministiska härskarteknik
Håkan Juholt utnämnde idag Urban Ahlin till ny biträdande partisekreterare i Socialdemokraterna. S-kvinnornas ordförande Lena Sommestad kritiserade utnämningen, se nedan.
Expressen:
”– Från S-kvinnor skulle vi önska att vi inte hade den här typen av frågetecken. Men jag är väldigt tydlig och säger att jag inte kan bedöma allvaret i detta.”
”…den här typen av frågetecken…”? Vilka ”frågetecken” syftade Sommestad på? Jag kan inte se ett enda frågetecken apropå Juholts utnämning. Sommestad borde tala klarspråk och inte mumla om ”frågetecken” hit och dit. Sommestad avsåg givetvis bana väg för en S-kvinna som ny biträdande partisekreterare. Hennes taktik bestod i att hugga Ahlin i ryggen med en gammal anklagelse om sexuella trakasserier som vapen. Klassisk feministisk härskarteknik, med andra ord. Jag blev dock inte ett dugg förvånad av Sommestads utspel, ty Sveriges socialdemokrati torde sedan åratal tillbaka i tiden vara infiltrerad av feminister.
Dagens Nyheter:
”– Den här frågan om de sexuella trakasserierna har lett till att förtroendet för Urban Ahlin har sviktat, förtroendet för honom som en god ledare i partiet, säger S-kvinnors ordförande Lena Sommestad.”
En obevisad anklagelse om sexuella trakasserier ska alltså hindra en man från att avancera i yrkeslivet? Rättssäkerhet, någon?
Ahlin och Juholt borde dra lärdom av aktuell händelse och omgående rensa ut feministerna ur partiet.
Expressen:
S-kvinnor dömer ut Ahlin – på grund av sexanklagelser
Dagens Nyheter:
Ahlin vald trots S-kvinnornas protest
Kommentar av Man & Woman United — januari 18, 2012 @ 8:13 f m
women-and-children-first-or-every-man-for-himself
article
The Punch
1 day ago …
When a boat goes down, should women and children be able to …
Punch on: Open Thread 16/01/2012 » …
“Everybody just shoved and screamed in 15 different …. the first to trumpet it loudly when they don’t get their own way …
http://www.thepunch.com.au/articles/women-
Kommentar av Man & Woman United — januari 18, 2012 @ 8:19 f m
profanum vulgus:
Det där är hur man brukade göra i den gamla sortens samhälle som hade gamla sortens strukturer som garanterade vad man ville också hände. Det finns en orsak jag kallar mig The Culture Commentary.
Man kan inte bygga ett nytt samhälle med nya värderingar och sedan säga ”men vänta det där vill jag ha kvar” om en massa saker. Mänskliga kulturer funkar helt enkelt inte så (har aldrig funkat så heller – läs historia och se all skit man har fått på köpet när man försökt ändra ditt och datt). Med kulturen får man det bra och det dåliga, utan kulturen slipper man det dåliga men många saker man tyckte var bra kommer också att försvinna och man får sedan hitta på nya sätt att hantera saker.
Det är upp till alla som förespråkar avskaffande av kulturella normer att ta ansvar för effekterna. Dessa effekter är automatiska om de trodde att de kunde ändra en sak och ha allt annat likadant är det inkompetens av rang, Skulle så vara fallet förutsätter jag vi aldrig ser de här människorna uttala sig om kulturen eller samhället någonsin. Jag kommer att spara dessa debatter och jag kommer att slå dem i huvudet med dem om de tror de kan smyga fram och låtsas allt är som vanligt när det lugnat ner sig.
Kommentar av Aktivarum — januari 18, 2012 @ 8:26 f m
Den vanliga ”doublebind”-härskar tekniken mot dagens män: ”Damn you if you do, damn you if you don´t”.
Kommentar av Musse Pig — januari 18, 2012 @ 8:29 f m
”double bind
noun
1. Psychology . a situation in which a person is given conflicting cues, especially by a parent, such that to obey one cue is to disobey the other. ”
Kommentar av Musse Pig — januari 18, 2012 @ 8:30 f m
Det var traditionella manliga hiarkier och normer som åsyftades
Hiarki och bestämmelser ombord på fartyg är tydliga för besättningen.
Kommentar av Man & Woman United — januari 18, 2012 @ 8:32 f m
Man & Woman United:
”Hiarki och bestämmelser ombord på fartyg är tydliga för besättningen.”
Om samhällets styrande, tänkare, kändisar, mediapersonligheter och akademiker inte gör annat i flera år än klagar på gamla hierarkier varför skulle besättningen på en båt respektera sådana hiearkier? Man kan inte sitta i flera år och gnälla över normer och mönster för att sedan – så fort något inträffar – vilja ha en befolkning som RESPEKTERAR normer och mönster. De människorna har man ju själv avskaffat. Skolornas lärare har lärt eleverna att de skall tänka själva – nu får de veta att de inte skall tänka själva utan följa order och göra som man brukade. Crazie!
Man får de människor man ber om och på Costa Concordia har de – som flera MRA påpekar – fått precis vad de bett om. Så varför klagar de?
Kommentar av Aktivarum — januari 18, 2012 @ 8:38 f m
Aktivarum:
Det är ju skillnad på ”kvinnor-och-barn-först-regeln” som bygger på att kvinnors liv skulle vara mer värdefulla än mäns liv, vilket motsägs av dagens uttryckta uppfattningar. Det är dessutom en irrationell regel eftersom barn bör hållas ihop med sina föräldrar (omsorgsgivare) för att öka barnens chanser till överlevnad. Där är det riktigt att feministerna inte reagerar för att de bara säger jämlikhet och menar ojämlikhet till kvinnors favör.
Men att personalen på ett fartyg har tilldelade arbetsuppgifter vid ett skeppsbrott är ingen kulturell norm, irrationellt eller beroende av olika värdering av människoliv eller liknande. Det handlar helt enkelt om att räddningsarbetet ska gå så smidigt som möjligt och vara så effektivt som möjligt. Personalen hjälper passagerarna ut och i livbåtarna eftersom personalen vet vart man ska och hur man gör. Personalen rapporterar uppåt så att Kaptenen får en överblick över vilka delar av båten som är tömda m.m. och kan leda arbetet samt rapportera till extern hjälp om läget.
En brandman som kommer till en brand och vägrar hjälpa till, en lärare som vägrar prata med eleverna, ett butiksbiträde som vägrar sälja saker eller en städerska som vägrar skura golv är inga kulturella normbrytare utan arbetsvägrare. Om arbetsvägrandet leder till att folk dör så är de ansvariga för det.
Kommentar av profanum_vulgus — januari 18, 2012 @ 9:22 f m
Håller med Profanum_Vulgus. Kaptenen har ett ansvar för båten. Det ansvaret ska vara detsamma oavsett om det är en kvinna eller en man utan det har att göra med befattningen. Så där håller jag inte med dig.
Sen är då frågan hur man ska göra? Vet att jag tänkte mycket runt detta när Estonia sjönk. För mig är det självklart att familjen ska vara ihop. Ska man skilja en pappa och ett barn? Vad händer med ett litet barn sen när man kommer i land? Och även om mamma och pappa och barnen är tillsammans, är det inte bättre att hålla ihop familjen? Om något händer med mamman, är det då inte bättre att någon annan i familjen kommer in?
Men sen om man då har två vuxna personer som ska få plats, vem bestämmer vem som ska få platsen? Vem är mest värd att få chansen att leva?
Kommentar av trollan — januari 18, 2012 @ 9:57 f m
Tänker nog på samma sätt som Profanum Vulgus gällande ansvarsfrågan. Den bör inte ha något med nya eller gamla normer att göra. Oavsett om det är en chef eller en kapten, så har han det största ansvaret och ska inte frånta sig sina arbetsuppgifter för att det råkar bli lite extra smutsigt på golvet eller blåsa till en aning.
Om det sedan finns livbåtar för alla så är det ju lämpligt föräldrarna tar ansvar för att deras barn får räddning först. Eller sätts ner i båtarna före dem själva. Precis som när vi ombeds hjälpa barnen på med syrgasmaskerna före vi sätter dem på oss själva i ett flygplan vid händelse av olycka.
Kommentar av Lena — januari 18, 2012 @ 10:11 f m
@Lena
Vi ombeds sätta på syrgasmaskerna själva först. Jag har varit uppe i luften tillräckligt många gånger med många byten den senaste tiden för att veta detta.
Om du sätter på barnet först är det risk att du svimmar och ditt barn kanske inte kan hjälpa dig då och din granne kanske inte bryr sig. Sätter du på det först och ditt barn svimmar kan ditt barn alltid få sin syrgasmask av dig.
Svimma av syrebrist, inte av skräck alltså.
—————————
Vad gäller ”kvinnor och barn först” så kan jag informera om att detta inte är något som vi över för i Sverige mig veterligen. När jag jobbade på Stena Line fick vi inga sådana instruktioner under övningarna (som sker en gång i veckan). Där var det bara först på plats mer eller mindre något jag finner vara mest logiskt.
Självklart ska personer med barn få tränga sig före i massan men om man ska hålla på att förhindra folk från att hoppa in i livbåtarna så kommer det ta grymt mycket längre tid än vad som behövs.
Kommentar av David Holman — januari 18, 2012 @ 11:14 f m
Erik,
jag gillar din jämförelse med att i kris återgår vi till gamla hierarkier och metoder.
Om man fortsätter den tankebanan så var väl människorna förr i tiden mycket mer vana vid Kriser? Krig med grannbyn, Pesten, svält, stadsbränder med mera.
Kan det vara så att de strukturer som formades då var mer krisfokuserade och därmed mer…hållbara? Lite evolutionslära fast inom samhällslära. Endast de bästa strukturerna överlevde krisernas test?
Kommentar av Mattias — januari 18, 2012 @ 11:15 f m
SKA FEMINISTERNA INOM (S) HOPPA AV OCH BILDA EGET PARTI?
Feminismen säger sig företräda Männens rättigheter och jämställdhet. Vara emot normer och könsroller. Men varför uppmärksammar inte feminismen kvinnors våld mot män? Varför diskuterar feminister inte att ridderlighet är bra att ha ”ibland” som ombord på förlisande passagerar fartyg. Om feminister är (v) och (s) varför kritiserar inte feministerna inte Reinfeldts miljard satsning på mäns våld mot kvinnor? http://www.newsmill.se/node/6448
http://genusnytt.wordpress.com/2012/01/18/ssu-till-attack-mot-vita-medelalders-man/
Kommentar av Man & Woman United — januari 18, 2012 @ 11:25 f m
Diskussionen om hiarkin ombord på fartyg är fastlagd. Inget tvekan om det! Den bygger på normer och traditionella könsroller som i sin tur bygger på biologi och evolution.
Ta den historiska,evolutionspsykologiska och filosofiska inriktningen på diskussionen som hamnar den rätt. Det blir onödigt att ifrågasätta STCW och IMOs bestämmelser till sjöss som är fastslagen och tydlig idag. Som att Kaptenen ska lämna fartyget sist osv.
Hur kan diskussionens tankar påverka framtiden genom att ompröva feminismens;som säger sig förespråka även mäns rättigheter och jämställdhet; syn på normer,traditionella könsroller och ridderlighet som bra att ha ibland?
Hur kan tankar och idéer om jämställdhet 2,0 och 3,0 upplysa människor irl?
Kommentar av Man & Woman United — januari 18, 2012 @ 11:35 f m
David Holman:
Märkligt med en människa som jagar efter hela tiden. Är du en stalker? Eller vad är anledningen?
Annars var det duktigt av dig att hitta ett fel i det jag skrev. Hoppas det känns bra. Trots att det inte var huvudpoängen i det jag skrev.
Sedan har jag aldrig påstått att någon ska hindra någon annan till en livbåt! Lägg inte ord i min mun.
Kommentar av Lena — januari 18, 2012 @ 11:45 f m
@Lena
Fast nu tolkar du nog in mer i det jag skrev än vad jag menade. Jag håller med dig i allt du sa… förutom det jag rättade då det var petenterat fel av logiska orsaker. Inte för att ditt resonemang var fel, var bara det!
Den andra delen av mitt inlägg var riktat till ALLA! Jag gjorde en avgränsning för att signalera att det inte var riktat mot dig längre utan var ett inlägg i debatten.
Så nej, jag har inte lagt ord i munnen på dig, däremot kanske jag ska vara lite tydlgiare i framtiden. Och stalker beteende kräver att jag aktivt uppsöker dig, så är inte fallet. Jag söker aktivt upp Aktivarum där du råkar befinna dig, det behöver du inte göra.
Och sluta lägga ord i munnen på mig. Jag har aldrig påstått att du påstått att någon ska hindra någon annan till en livbåt.
Vi behöver inte skapa oss konflikter som inte existerar, vi har tillräckligt många som det är!
Kommentar av David Holman — januari 18, 2012 @ 12:31 e m
Erik:
Youtube-klippet var, som vanligt, så bra. Hon beskriver det så väl!
Det är så frustrerande tycker jag att folk bara är så totalt förblindade och stendöva när det skär så hårt i hjärtat på oss kvinnor som ser det här. Det enda man vill är att folk ska lyssna och öppna ögonen, det är allt som behövs… för jag tror faktiskt att majoriteten har värderingen ”alla människors lika värde” men att man bara inte ser verkligheten om kring oss…..
Kommentar av ninnitokan — januari 18, 2012 @ 12:36 e m
Vad skönt det är när det finns kvinnor som vet hur alla andra kvinnor känner, så där kollektivt och mysigt.
Kommentar av Lena — januari 18, 2012 @ 1:59 e m
Lena:
”Vad skönt det är när det finns kvinnor som vet hur alla andra kvinnor känner”
Vad pratar du om Lena? Ninni har aldrig uttalat sig om hur alla andra kvinnor tänker. Så här sade hon (paranteserna är min markering)
”det skär så hårt i hjärtat på (de av) oss kvinnor som ser det här”
Alltså Inte alla andra kvinnor, inte ens de flesta kvinnor… Sålunda finns inget att bråka om här, annat än möjligen vad din svenskalärare hållit på med.
Kommentar av Aktivarum — januari 18, 2012 @ 2:13 e m
Erik:
Ninnitokan skrev:
”..stendöva när det skär så hårt i hjärtat på oss kvinnor som ser det här”
Jag vet inte vad din svenska lärare säger till dig om ovan text. För mig är det en kollektiv bedömning. Och att du sätter in en parentes efteråt har väl ringa betydelse!?
Ni klagar på feministerna och deras kollektiva bedömning men är faktiskt likadana själva! Och hur kommer det sig att du försvarar vissa utvalda men låter andra bete sig hur svinaktigt som helst!?
Sedan var det länge sedan jag hade en svenska lärare. Även om du själv kanske sitter i skolan fortfarande!?
Sedan är det uppenbart att det som slickar och smörar mest får lite kredit av Erik!
David Holman har jagat efter mig hela tiden, dels här och dels på genusnytt men nu sitter han och spelar någon förbannad ärkeängel. Och försöker få det till att jag startar något bråk som vanligt med er typ av intrigerande och falska taktik.
Det är han som i var inlägg här och på Genusnytt ska mästra och rätta mig ständigt!
Och Erik du borde verkligen skruva upp ditt förbannade rättspatos. Folk kan tillåtas säga vad som helst till mig och du sitter fegt och håller käften!
Sedan ska du lägga dig i minsta lilla petitess där andra kvinnor får någon kommentar från mig! Dem ska du försvara.
Nu ska jag få klientbesök så kan ni fortsätta att klia varandra på ryggen och fjäska för varandra bäst ni vill.
Kommentar av Lena — januari 18, 2012 @ 2:39 e m
Ja, nu får pk-folket kortslutning… 🙂
Kommentar av Hjalmar — januari 18, 2012 @ 2:47 e m
Erik!
Hjalmars kommentar ovan bör du inte ifrågasätta den!? Du som har sådant starkt rättspatos!?
Jag tror han försöker insinuera något som är kommet från din hjärntvätt kring ”PK” folk!
Eller vågar Hjalmar själv kanske svara på den frågan?
Kommentar av Lena — januari 18, 2012 @ 2:59 e m
Lena:
Ärligt talar ser jag inte dig anföra någon orsak hans kommentar är felaktig. Snarare stämmer det att pk-folk främst i media nu har drabbats av kortslutning (moralisk härdsmälta) när de insett skillnaden mellan vad de trodde skulle hända när man avskaffar kulturella mönster och vad som faktiskt har hänt. De vill fortfarande attackera västkulturens traditioner (de vet inget annat sätt att leva) men de vill inte ta ansvar för vad som händer när man ser effekterna av det. Jag tror inte ens de kommer att kommentera dessa saker. De kommer snarare att krypa tillbaka, babbla om sina strukturer och låtsas som om inget hänt.
Men faktum är att något HAR hänt, såväl gällande misandry (New Male Studies) som gällande censurdebatten (SOPA-lagen och PIPA-lagen) ser vi en massiv uppslutning mot pk-folket i USA och liknande federala (överstatliga) sammanhang. För att inte tala om det faktum att Ron Paul nu inte längre är en fringe-kandidat utan han har så många anhängare att massmedia bokstavligt talat låter oppositionen deklarera att han inte kan FÅ gå upp mot Obama.
Kommentar av Aktivarum — januari 18, 2012 @ 3:40 e m
Lena:
Det behövs inte något tillägg inom parantes. Erik försökte bara göra det tydligare. Jag ska göra samma sak.
Dagens svensklektion:
Jag gillar äpplen som är goda
Den meningens lilla ”som” utesluter alla äpple som INTE är goda. Och säger dessutom underförstått att jag INTE gillar äpplen som inte goda.
Nu till min mening:
när det skär så hårt i hjärtat på oss kvinnor som ser det här.
”som ser det här” utesluter alla som INTE ser det jag åsyftar med ”det här”
Saker blir inte som du säger bara för att du säger. Jag har inte här eller någon annanstans du påstår det uttalat mig för kvinnor som grupp. En kurs i läsförståelse hade säkert underlättat livet för dig.
Kommentar av ninnitokan — januari 18, 2012 @ 3:57 e m
Ninnitokan:
Dagens svenska lektion:
Jag kan ärligt säga att jag tycker mycket illa om hycklande falska människor som dig!
Du ställer gärna upp på mobbdrev baserat på dina fula obildade fördomar om människor du aldrig träffat. Du är inte mer än en kommunist och rövslickare!
Försök inte belysa dig som en ”godare kvinna”!
Du är bara en falsk människa.
Du deltog tillsammans med Barfota att förljuget och skrattande klistra på mig dina feministteorier och fjantiga studier från socialhögskolan.
Sedan har jag troligen högre utbildning är dig, så bespara mig dina svenska lektioner.
Dina inlägg bevisar bara att du är en människa som ser ner på andra människor! En typisk socialkärring!
Kortfattat – dra åt helvete!
Kommentar av Lena — januari 18, 2012 @ 4:41 e m
Lena:
Det är helt okej att du tycker en massa om en människa(mig) DU aldrig träffat. Jag blir ingen falsk, hycklande mobbare för att du tolkar varje ord som skrivs på ditt sätt. Du får tycka precis vad du vill om mig, det är lugnt för mig. Jag är inte skyldig till hur du feltolkar texter.
Det hjälper inte heller hur många gånger du än påstår att jag (tillsammans med barfota) ”varit dum med dig”.
Jag blir varken dum eller elak som människa för det.
(Här och härkan den som är nyfiken på vad jag gjort bilda sin egen uppfattning om saken.)
Men precis som för dig, så råder åsikts- och yttrandefrihet för mig. Och jag kommer finnas kvar för att här, på dessa bloggar, är platser där mina åsikter hör hemma att debatteras.
Gå i strid med dig är dock under min värdighet.
Kommentar av ninnitokan — januari 18, 2012 @ 5:35 e m
@Lena
”David Holman har jagat efter mig hela tiden, dels här och dels på genusnytt men nu sitter han och spelar någon förbannad ärkeängel. Och försöker få det till att jag startar något bråk som vanligt med er typ av intrigerande och falska taktik.
Det är han som i var inlägg här och på Genusnytt ska mästra och rätta mig ständigt!”
Än en gång jakt indikerar att jag aktivt söker upp dig vilket är patenterat felaktigt. Jag söker inte upp dig utan vi söker aktivt upp samma platser om ingen tvingar dig hit och till Genusnytt vill säga.
Vad menar du med att jag skulle vara någon ärkeängel? Jag försöker knappast påstå mig vara perfekt (om det är det du menar). Jag vill där emot gärna se mig en förkämpe för snanningen där emot… Hemska tanke, inte sant?
Här sträcker jag ut min hand lite och erkänner mitt fel då jag inte var tydlig nog i vad jag menade och att jag höll med dig men ville rätta det du sa.
Sen att jag ständigt vill rätta dig kan ha att göra med att du ständigt har fel på något vis. Säger inte att så är fallet men det KAN vara en indikation på det, tåls att tänkas på!
Kommentar av David Holman — januari 18, 2012 @ 5:50 e m
@
Kaptenen har det yttersta ansvaret för passagerarnas säkerhet. Människans överlevnadsinstinkt/föräldrarnas skyddar och sätter barnen i säkerhet utifrån rådande situation.
Om man ska trä över syrgas mask på sig själv först och sen barnet eller få på kläder och flytväst på barnet först innan sig själv är nog de flesta eniga om enligt gällande instruktion.
Men som det verkar på Estonia och Costa concordia rådde panik och överlevnadsdriften sattes in. Besättning är fiktivt utbildade,avdelade i hela evakueringsprocessen. De ska lösa situationen trots panik och katastrofläge. Om besättningen är väl drillad,agerar den direkt och enligt säkerhets rutin. Tidigare åtgärder är också avgörande som att livbåts utrustningen är underhållen och kontrollerad.
Fartygets Besättningen ska vara avdelad till specifika stationer vid evakuering. både ombord och i livbåtarna vid sjösättning. Den har en specifik uppgift vid brand,man över bord eller överge fartyget som en del av tjänsten.
Det är upp till kaptenen att effektivt följa dessa kontinuerliga och viktiga övningar. Men det förekommer slarv med både översyn och disciplin. Vid sådana här situationer ska sjömansvana och proffesonalism ta överhanden.
Ingen osäkerhet.
Utredningen får visa om något av detta har förekommit eller något annat som har ekonomisk koppling. Fartyget har sådana moderna varnings system att något sådant här inte ska hända.
Har man som passagerare räddat sin familj men
har möjlighet att ge ett handtag för att hjälpa,rädda en medmänniska är det en stor insats. Men besättningen är den som ska ha sten koll och tillsammans med erfaren kapten och officerare leda passagerarna vill trygghet.
Med andra ord ett dominerande manligt,rakt och enkelt system för att rädda liv i en nöd situation som återknyter till normer och fastslagna traditionella könsroller och hiarkier. Tydlig uppdelning med vem som gör vad för att det ska fungera. Återigen en bit verklighet där Beprövat Patriakat och traditionell ridderlighet möter radikalfeministisk åskådning.
Kommentar av Man & Woman United — januari 18, 2012 @ 7:11 e m
@ Lena
”Sedan har jag troligen högre utbildning är dig, så bespara mig dina svenska lektioner.”
Vad är det för fel på svenska lektioner? Eller menar du svenskalektioner? För det är en helt annan sak… 😉
(oj, nu lade jag mer ved på elden, det var inte meningen. Det där var ju högtravat nog redan som det var…)
Kommentar av CaseyJones — januari 18, 2012 @ 11:02 e m
”CaseyJones”
Du kommer säkert komma långt i livet som rövslickare du med! Kanske får du suga av någon genom att fjäska som det simpla billiga får du är nu!?
Oj vad tokigt, lade ja ved på elden nu.;)
Ninnitokan:
Hoppas du får mycket pengar för ditt falska skitsnack! Jag skulle inte sjunka så lågt att jag debatterade med billiga tanter som dig heller!
David Holman:
Nej, det beror inte på att jag har ständigt fel. Det handlar om att du är en ouppfostrad och respektlös ung kille!
Hade du någon pappa när du växte upp? Troligen inte. Utan du blev bortklemad av någon mamma som daltade med dig. Och troligen sade att allt du gjorde var perfekt.
Inse att jag är äldre och har mer erfarenhet. Jag vet inte hur du skulle ställa dig till om en 14-åring kom och mästrade dig!?
Troligen är dock din syn på kvinnor otroligt förlegad, så du tror du kan mästra med alla bara av den anledningen att du föddes med en snopp mellan benen!
Ni har förmodligen blivit hjärntvättade av Erik Wedin med sin förlegade syn. Han själv är troligen en bortskämd kille som ständigt behöver uppmärksamhet. Får han inte medhåll ser han till att försöka trycka ner dem som inte slickar honom i baken med sitt billiga simpla intrigerande falskspel!
Tur att ”smarta” brudar som CaseyJones” och Ninnitokan finns och kan komma in och göra några verbala blowjobs!
Kommentar av Lena — januari 19, 2012 @ 12:40 f m
Det här från Lena är humor på högsta nivå, först till Casey Jones:
och sen till David Holman:
och avslutningsvis
ouppfostrad och respektlös var det ja. Fast eftersom Lena inte är en ung kille, utan en gammal kärring, så är det väl helt i sin ordning.
Kommentar av dolf — januari 19, 2012 @ 1:29 f m
Dolf:
Gud vad duktigt av dig att citera allting som står ovan! Stor bedrift.
Och bara för att du är gammal avdankad knarkare med en fimp i munnen, så är jag knappast en ”gammal kärring”. Annars var det rätt.
Kommentar av Lena — januari 19, 2012 @ 1:41 f m
Slutklämmen är briljant. Kaptenen borde ju ses som årets hjälte av dom som klagar på normer, strukturer, men vi vet ju att det här med att vara normkritisk bara handlar om VISSA normer. I själva verket handlar det bara om att någon (de som låtsas vara normkritiska) vill diktera vilka normer som ska gälla och vilka strukturer som är önskvärda.
Kommentar av Matte Matik — januari 19, 2012 @ 8:03 f m
Kan inspiriationen till inläggets koppling av normer och den fega råttan till kapten kommit av skribentens egen personlighet?
OT: Många killar som skyller på felaktigt strukturerad styrd skola har troligen tyvärr
Adhd mer än något annat.
Kommentar av Sofi — januari 19, 2012 @ 8:36 f m
Nämen tant Lena, min
koleriskastackars feministlurade stolla.Nu hoppar det ju sådana där jättefula fantasi-grodor ur munnen på dig. Igen. Försök skärpa dig.
Kommentar av Sötisen — januari 19, 2012 @ 8:52 f m
Nämen
fabrorsnuskden hjärntvättade arbetslösa ”sötis”-nollan, som aldrig blev något i livet!Nu har den lurade saten tytt sig till Pär Ströms sajt och tror att den ska göra honom gott. 🙂
I själva verket sitter bara Pär Ström, Pelle Billing och Erik Wedin och håvar in en massa lobbypengar! Och skriver rappakalja för glatta livet för lättlurade dårar som dig.
Inte är ni så dumma att ni tror de gör det gratis!? Förmodligen sitter någon rik fet mansgris i bakgrunden och hoppas på att samhället ska ändras så hans sonson får en klassisk fru al´a 50-tal.
Själv flyter du omkring, avundsjuk, bitter med värdelöshetskänslor bland övriga likasinnade. Att ni måste ta ansvar över era egna liv har aldrig slagit er. Det enda satar som dig har att göra är att lalla omkring på nätet och hänga med i drev.
Bra att du visar upp bilden av den klassiska JÄMSTÄLLDISTISKA anhängaren!
Någon som aldrig mött en feminist. Och därför tror att varje kvinna är en feminist, som inte kryper omkring på marken och smörar för män!
Det har ingen betydelse att någon inte tillhör ideologin. Ty dessa idioter är bara korkade medlöpande får, som jamsar med i allting. Och rapar upp samma inlärda trista fraser mot alla de möter!
Inga intelligenta människor utanför hänger med sådana som er! Och ni lär inte bli många. Inga anhängare varken feminister eller ickefeminister hänger med whitetrash folk som er. Just på grund av typer som dig Sötisen!
Du får er grupp att krympa och det kan nog många glädjas åt. Inga vettiga människor vill ha elakt pack!
Förövrigt är Sötis ett otroligt nördigt namn.
Kommentar av Lena — januari 19, 2012 @ 10:09 f m
@Lena
Wow! Du verkar ju ha 100% koll på mig. Grattis! verkligen. Jag måste nog ta en funderare över mitt liv, absolut! Tydligen vet du mer om mig än jag vet om mig själv. Detta är en ögonöppnare!
OBS! Om du inte förstod det så var detta 100% ironi.
Kommentar av David Holman — januari 19, 2012 @ 11:20 f m
@Lena
Låt mig påpeka att påståenden som bara för att du är gammal avdankad knarkare är rent förtal som är åtalbart.
Kommentar av dolf — januari 19, 2012 @ 11:29 f m
@Lena
Kan du förklara för mig varför det ALLTID ballar ur i diskussionerna när du deltar? Det slår aldrig fel…
Jag brukar uppskatta att läsa läsarkommentarerna här på bloggen för jag tycker de ofta är bra men du drar ner det. Du kommer ju faktiskt sällan med något konstruktivt alls. Jag har nog aldrig stött på någon som är så konsekvent i att ge sig på andra med förlöjliganden och härskartekniker. Är du helt blind för ditt eget agerande?
Jag kommer säkert få mig en skopa nu. Oh the irony…
Chill ffs!
@Aktivarum
Ber om ursäkt för att jag inte tillför något till diskussionen med mitt inlägg, men jag har irriterat mig på signaturen allt för länge…
Kommentar av BIgott — januari 19, 2012 @ 11:47 f m
Dolf:
”…Lena inte är en ung kille, utan en gammal kärring”
Du kanske bör sopa rent framför egen dörr först.
Oh,the irony:
Du tråkar bara ut mig.
Kommentar av Lena — januari 19, 2012 @ 11:58 f m
Lena
Gå iväg och tjut på någon feministisk blogg
ditt krossade fläskberg. Nästa gång kom med lite argument istället. Stavningen kan du arbeta på med tills dess.Kommentar av Lenanerpåknä — januari 19, 2012 @ 12:54 e m
Haha..
Kommentar av Lena — januari 19, 2012 @ 1:16 e m
BIgott:
Du har absolut inget att be om ursäkt för, dina åsikter är värdefulla och personligen skulle även jag föredra det pratades mer om inlägget och blev mindre ryktesspridning om personerna som kommenterar inlägget och personerna som kommenterar kommentarerna. Å andra sidan verkar det tyvärr vara fler som kommenterar sånt här än som kommenterar blogginläggen och inga kommentarer alls är ju heller inte roligt.
Nåväl jag försöker lägga mig i så lite som möjligt men jag har gått igenom de senaste 5-10 inläggen och strukit över de värsta övertrampen oberoende av vem som var författare. Det mesta ovan är tjafs som varken tillför eller förstör…. Det är jag tacksam för…. Ofta i sådana här diskussioner slutar det med massor av inlägg fulla av könsord och svordomar.
Här har det mer varit
-Du är dum
-Du är dummare
-Inte lika dum som du
osv
Kommentar av Aktivarum — januari 19, 2012 @ 1:21 e m
You wanna buy some death-sticks?
You don’t want to sell me death sticks.
Ah, I don’t want to sell you death sticks.
You want to go home and rethink your life.
I want to go home and rethink my life.
(Attack of the Clones)
Kommentar av Aktivarum — januari 19, 2012 @ 1:25 e m
Normer, ja. Normerna som social-ingenjörerna rationaliserade bort, de gamla ‘bakåtsträvade’ ideerna om ett fungerande samhälle skulle kastas på historiens soptipp… Samhället skulle byggas nytt från grunden. En medborgare sågs, och ses, som en fyrkantig byggsten.
Men hur blev det?
Vi leds (i huvudsak) av historielösa politiker som styr historielösa undersåtar, utan mening, utan mål. Annat än som valboskap – tänk inte, ni finns till för att rösta på oss! Används ordet ”långsiktighet” så har det med miljön att göra, aldrig människor. Normer omtalas inte alls.
Jag tänker ofta på Finland som ett föredöme. Bl.a. så har de en mycket bättre skola, tydligen världsbäst, och helt befriad från 68-flummare…
F.ö: Lena = troll
Kommentar av Hjalmar — januari 19, 2012 @ 2:43 e m
F.Ö: Hjalmar = tant
Finns det riktiga män bland er överhuvudtaget!? I min värld sitter inte män och skvallrar, intrigerar som små tanter.
Även om jag förstår att du Hjalmar inte är van vid att kvinnor säger ifrån utan kuttrar som små bimbos när de blir påhoppade.
Kommentar av Lena — januari 19, 2012 @ 2:51 e m
Hjalmar är möjligen från 40-talsgenerationen. De kvinnorna pep nog inte så högt.
Kommentar av Lena — januari 19, 2012 @ 2:56 e m
BIgott:
”Jag brukar uppskatta att läsa läsarkommentarerna här på bloggen för jag tycker de ofta är bra men du drar ner det. ”
Jag gissar att dra ner på nivån är just vad Lena är ute efter.
Kommentar av JustMe — januari 19, 2012 @ 2:58 e m
[This comment has been found in violation of H.R. 3261, S.O.P.A. and has been removed]
Kommentar av elchalce — januari 19, 2012 @ 3:08 e m
JustMe:
”Jag gissar att dra ner på nivån är just vad Lena är ute efter.”
Att du är en kvinnohatare är ju uppenbart. Du hoppar ju på så fort det blir tillfälle. Har du haft det bittert med kvinnorna!? Kanske ska springa till gymmet istället för att ta ut din tristess på någon du inte känner!?
Er logiska förmåga tycks vara ganska låg! Min allra första kommentar den 18 januari klockan 10,11 i det här inlägget var knappast mer provocerande än någon annans så spola ditt skitsnack.
Den var helt i linje med Trollans och Profanum Vulgus preferenser i relation till inlägget. Däremot var den inte fördelaktig för Eriks slutsats.
Varför Erik eventuellt startar med en provokation genom att plötsligt försvara Ninnitokan mot mig, som jag inte ens nämnde! Sedan kommer David Holman, min stalker och ska mästra.
Hur menar du själv att någon ska ta en massa påhopp? Kvittra, klappa i händerna och visa tuttarna!?
Lämna mig ifred, så lämnar jag er i fred. Enkel logik!
Kommentar av Lena — januari 19, 2012 @ 3:09 e m
Nämen jösses käraste stackars Lena, mitt allra raraste lilla gullefjun. Seså, stilla dig nu en smula. Vi tyar inte dina privata fantasigrodor om andra på internet längre. Vi tyar icke mer =)
Du måste helt enkelt försöka lära dig att leva med att du även hela återstoden av ditt liv kommer att bli tillrättavisad av andra människor. När du ju faktiskt helt frivilligt så ovanligt ofta visar dig vara ruskigt okunnig om verkligheten, och lika jätteofta skriver så pinsamt korkade saker.
Försöööök lära dig det. Lycka till! Puss =)
Kommentar av Sötisen — januari 19, 2012 @ 3:11 e m
Lena:
Min människosyn är i grunden positiv. Innerst inne finns det säkert något gott i dig också.
Kommentar av JustMe — januari 19, 2012 @ 3:14 e m
JustMe:
Kanske ska testa män istället?
Kommentar av Lena — januari 19, 2012 @ 3:16 e m
Lena:
Ja, du kan ju prova i alla fall. Lycka till.
Kommentar av JustMe — januari 19, 2012 @ 3:30 e m
🙂
Kommentar av Lena — januari 19, 2012 @ 3:37 e m
Suck…
Kommentar av BIgott — januari 19, 2012 @ 3:41 e m
”Sedan har jag troligen högre utbildning är dig, så bespara mig dina svenska lektioner.”
Som någon sa ovan så är det skillnad på ”svenska lektioner” och ”svenskalektioner”. Dessutom heter det ”Högre utbildning än DU”, två fel till alltså, sammanlagt tre.
Normalt sett är det förstås ganska tramsigt att skjuta på sådant här, men eftersom författaren skryter med sin höga utbildning på ett så outbildat vis så blir det ganska roligt 🙂
Kommentar av Johan — januari 19, 2012 @ 7:37 e m
Johan:
Vad roligt att jag kan tillföra lite glädje i ditt liv! Du tror inte att det lätt i heta diskussioner blir så, att vi helt enkelt struntar att skriva vårt yttersta? Det tror jag.
Din tolkning av att jag skröt om min utbildning ligger nog främst i ditt huvud. Kan det vara på det viset att du är en typiskt Jante-toffel? Blir lätt illa berörd om någon har något du inte har i ditt liv. Eller någon råkar nämna något den kan som du inte kan? Jante med en del avund.
Dessutom initierades diskussionen genom den goda och ständigt oskyldiga Erik!;)
Han gav det plötsliga och falska hundbenet till Ninnitokan, om att jag skulle haft problem med svenskundervisningen!?
Något som inte är sant. Hans egen svenska är förövrigt inte perfekt. Det benet tog raskt Ninnitokan och lade ut som någon harang kring goda äpplen och svenska undervisning, som hon nedlåtande insinuerade att jag skulle behöva.
Därför svarade jag att jag troligen hade en högre utbildning än henne. Då jag vet hennes. En hög utbildning betyder dessutom inte att alla skriver fulländat. Har du t ex läst texter från läkare? (Förutom Billing.) Inte alltid det stilrenaste. I mina öron och i det sammanhanget blir det inget skryt. Förutom för extrema jantemänniskor.
Kommentar av Lena — januari 19, 2012 @ 8:46 e m
Summering:
Feministiskt perspektiv utmämner mig till kommentarfältherre
Lena klagar över att jag inte är mer av en kommentarfältherre
Underbart!
Kommentar av Aktivarum — januari 19, 2012 @ 9:22 e m
[…] Här finns Aktivarums förra inlägg om olyckan med Costa Concordia. Där visas att debatten om olyckan är upp-och-ner-vänd. Konservativa förespråkar män skall låta kvinnor gå först, Progressiva måste med samma logik vara personer som Pär Ström som inte tycker kvinnor skall ha förtur eller kvotering. […]
Pingback av Gudrun Schyman om Pär Ström, Elise Claeson om Costa Concordia, Felicia Feldt om Anna Wahlgrens barnabok « Aktivarum — januari 20, 2012 @ 6:47 e m
[…] med om. Å andra sidan skulle jag göra samma påpekande som Girlwriteswhat gör i sina videos: MRA-antifeminismen måste jämföras med NAFALT-ursäkterna angående feministers […]
Pingback av Den nya Vetenskapen för Mansfrågor Del 1 – Kritik från Feministiska Mansforskare « Aktivarum — februari 2, 2012 @ 5:43 e m
[…] Jämställdhet a la carte – Kvinnor och Barn först eller Jämställdhet? När Costa Concordia… 😉 […]
Pingback av Näthittat 120119 - kajak.nu — november 23, 2017 @ 6:19 e m