Aktivarum

Kvoteringsförespråkare ger Emmabodafestivalen stormen i vattenglaset | december 21, 2011

Det är svårt att hitta ett bättre exempel på ordspråket ”Storm i ett vattenglas” än påhoppen på Emmabodafestivalen.

Upptakten i dramat skedde redan igår när Genusnytt uppmärksammade bandbokaren Håkan Karlssons uttalanden i DN kultur om hur Emmabodafestivalen ser på genuskorrekthet (kvotering) när artister bokas.

”Vi bokar bara bra artister. Nej, vi tänker inte på handikappade och krymplingar eller något annat. Vi bokar det vi tycker om och det som passar. Vi gör en fest för oss själva. Detta intresserar oss inte ett dugg. Ärligt talat, jag undrar vem det är som bryr sig egentligen. Det är inte vårt uppdrag att titta på sång.”

Reportern frågar: ”Så du håller inte med om att ni som arrangörer har ett ansvar?”. Svaret blir:

”Nej, det tycker jag inte. Jag kan ju inte påverka heller. Jag kan inte boka en bunt med skit och sälja 300 biljetter. Det är en konstig app­roach att ha till musiken. Jag respekterar verkligen jämställdhets­ideal, men det är inget jag kan lägga in i mitt arbete och jag är stolt över att jag inte gör det.

Du har skapat dig själv enorma problem om du ska utgå ifrån kön i stället för musik. Kvinnor är inte sämre på något sätt men det finns ett mycket smalare utbud. Bland kvinnliga dj:er finns det knappt några alternativ. Utan tanke på innehåll så kan man boka jämställt. Men om man vill att det ska vara bra så finns det inte 50/50 att tillgå.”

Frågan tas upp av föreningen Ladyfest som ägnat sig åt bönräkning. Ladyfest presenteras som en ideell organisation men hur ideellt är det att förespråka egna konkurrensfördelar på den kommersiella marknaden egentligen?

De vill ha: ”…ett aktivt tänk hos arrangörerna när de planerar vem som ska spela på festivalen.”

Risken är uppenbar man då får yrkesverksamma kvinnor som förespråkar mindre konkurrens åt sig själva.

Genusnytt har nu fått ett mail som ger svar på frågan vem som bryr sig. Det visar sig vara just en yrkesverksam kvinna. Ghazal Iraandost, Dj och verksam vid den missvisande döpta ”rättviseförmedlingen.” som bryr sig.

Mailet ger också en bra bild av hur PK-gänget i landet Sverige arbetar. Man kontaktar sina kompisar och säger åt dem att spamma. Allt med det uttalande syftet att skapa en ”shit storm” mot Emmabodafestivalens bokare.

Det utpekade offret för trakasserierna ges av Ghazal själv etiketten ”kvinnohatare”

Här ser vi ett kardinalexempel på hur den politiskt korrekta människans hjärna fungerar (eller utger sig för att fungera, min misstanke är att de bara låtsas tänka så här eftersom de är opportunister och gynnas av det)

”jag tycker att det har varit alldeles för tyst kring det här utspelet från deras bokare. det enda rätta vore att skapa en shit storm, som visar att det inte är acceptabelt att vara en kvinnohatare 2011, när man jobbar inom kultur. ingen annan stans heller, förvisso.”

Ghazal hävdar alltså att alla som inte förespråkar kvotering av kvinnor (för henne själv att slippa konkurrensen på den kommersiella marknaden) är kvinnohat. Jag vet inte om det vore värst hon tror på det eller inte.

Faktum är att oavsett om hon och hennes kompisar tror på sig själva eller inte så gör det sak samma.

För som vi kan läsa i Håkan Karlssons kommentar på ämnet så skulle hon automatiskt få enorma fördelar av sitt kön om festivaler tvingades boka en viss mängd kvinnor. Han nämnde specifikt kvinnliga dj:er

”Bland kvinnliga dj:er finns det knappt några alternativ. Utan tanke på innehåll så kan man boka jämställt. Men om man vill att det ska vara bra så finns det inte 50/50 att tillgå.”

Det är lätt att se andra orsaker för Ghazal att storma över Håkan Karlssons uttalanden än att hon tror han hatar kvinnor. En uppenbar orsak är att om folk får tala på det viset ostraffat blir det ingen kvoteringav Ghazal själv.

Som Pär Ström visar är organisationer som Ladyfest och Rättviseföreningen mycket väl medvetna om jävet.

Vad gör de då för att hantera jävsituationen? Svar: sprider ihopljugna sociologiska ursäkter för jävsituationen. Så här säger Emelie Veide på Ladyfest i Malmö om föreningens verksamhet.

Vi vill få arrangörer att inse värdet i att boka jämställt. Sen vet vi att det finns problem i att det kanske inte finns lika mycket kvinnliga musikakter att boka, men det beror ju också på att kvinnliga musikakter inte lyfts fram i samma utsträckning som manliga.”

Observera vi nu fick en dubbel jävsituation. Inte nog med att Ladyfest medvetet förespråkar mer bokning av en grupp som är mycket mindre till antalet (där alltså konkurrensen vore jämförelsevis obefintlig)

Vidare så sitter Ladyfest i och med detta uttalande på två stolar. Först är de aktivister som vill fler kvinnor skall bokas…

Men sedan är de plötsligt forskare och påstår sig veta det finns färre kvinnliga musikakter att boka för att inte fler kvinnliga musikakter lyfts fram. De erkänner alltså att männen är många fler men skyller det på att kvinnor inte lyfts fram.

Vad Ladyfest dock har svårt att fatta är att om de manliga musikerna populära idag har lyfts så är de andra manliga musikerna som de lyftes förbi precis lika diskriminerade som de kvinnliga musikerna.

Med risk att vara repetiv så är det åter Apex Fallacy där kvinnor bara ser de män som hamnade på toppen.

”Mitt intryck är att de allra, allraflesta manliga musiker, sångare och band kämpar i isande motvind i garage och källare – utan ära och utan pengar och utan att någonsin komma upp på en scen värd namnet.” Pär Ström

Organisationer som Rättviseförmedlingen och Ladyfest är snabba att påpeka en framgångsrik man haft lyfts förbi en kvinnor men de är inte fullt så snabba med att påpeka han isåfall lyfts förbi en massa okända manliga musiker också.

”Bandbokaren Anna Storåkers säger i en annan artikel i Sydsvenskan att av de artister som bokningsbolagen erbjuder spelställena är ungefär 7-8 procent kvinnliga.”

Saken är ju den att även bland de musiker som inte är värda femtio öre så kan man se en tydlig dominans av män. På vilket sätt menar då Ladyfest att dessa manliga trashankmusiker skall kompenseras andra män lyfts fram?`

Då är vi åter i Wikipediadiskussionen. Har kvinnor som prisas av Blogg-awards hindrats jobba gratis på Wikipedia?

Men vänta vi är inte klara med denna storm i ett vattenglas ännu. Det är en till detalj som inte uppmärksammats. Inte nog med att Ghazal klagar på Håkan Karlsson och kallar honom kvinnohatare för att han säger utbudet är sämre…

Hon håller även hov på sin blogg där hon berättar hon minsann inte tackar ja till vad som helst – inga dansgolv. Det är inte bara fel på bandbokare utan uppenbarligen är det fel på publiken också.

”jag får rikspanne över ansvaret att ”underhålla” folk. barspelningar är perfekt för mig, där finns inget krav att hålla igång ett dansgolv.”

obs helt autentisk inre monolog, svar ja. hence, spelar ej där jag måste ansvara över dansgolv.

Hängde ni med? Hon klagar på Håkan Karlsson som säger tjejer är svårare att boka, själv är hon svårare att boka!

Starkt jobbat.

Som grädde på moset citerar Ghazal en anonym kvinnlig dj som på några få rader hinner med både Misandry, Apex Fallacy och det sedvanliga sociologiska tramset om vem som haft makten.

”Faktum är att när jag lärde mig taktmixa började jag undra what the fuzz was about, så lätt är det. Alla dessa djkukar jag sett upp till var helt plötsligt inte lika coola längre, faktum är att jag ser ner på alla djs som inte taktmixar.”

Misandry: Djkukar, motivering överflödig.

Apex Fallacy: Tidigare såg hon upp till killa som taktmixade. Så fort hon lärde sig taktmixa började hon se ner på alla som inte gör det.

”Man får inte glömma bort att just djandet varit förbehållet män väldigt länge, och inte sällan understryker dem som har makt just tekniken”

Däremot får man uppenbarligen gärna först glömma bort alla män som inte är dj:er och sedan så fort man blir duktig kan man börja förakta alla manliga dj:er som inte är lika duktiga också. Apex…. too easy!


Publicerat i Genus, Jämställdhet

21 kommentarer »

  1. Lite komisk ironi att en person som bär efternamnet Irandoost (persiska för ‘vän av Iran’) kallar andra för kvinnohatare. Iran och dess Ayatollor är ju inte precis känt för sin kvinnovänlighet. Men Ayatollornas attityd till oliktänkare känns igen även här.

    Kommentar av Backlash — december 21, 2011 @ 10:19 e m

  2. För övrigt – Det första man måste lära sig om man vill bli livemusiker eller DJ är att BÄRA TUNGA GREJER! För ett normalstort gig behövs i regel flera hundra kilo högtalare, förstärkare, stativ, lampor, transportlådor etc. Och du ska upp på ganska hög nivå innan du har råd att dela gaget med några råddare. har man tur kan man komma till klubbar där det finns fasta installationer, men ofta får man harva runt på fritidsgårdar, privatfester och bröllop där man måste stå för hela anläggningen själv.

    Ytterst få tjejer vill ha såna jobb.

    Kommentar av Backlash — december 21, 2011 @ 10:36 e m

  3. Man skulle ju kunna tänka sig att anledningen att Ghazal inte vill hålla igång några dansgolv är att hon helt enkelt inte är bra nog.

    En rätt talande detalj är att hon verkar vara lite av en nobody och tackar *nej* till spelningar. Folk som är riktigt bra på något, vad som helst, älskar normalt det de gör och tackar inte nej till gigg om de verkligen inte har tid (eller är så framgångsrika att de slipper). En annan variant är förstås att hon helt enkelt ljuger och försöker få det att framstå som hon är mer populär än hon är.

    Jag skulle för övrigt tro att dj:ande är lite extra frestande för statushungriga dilettanter som vill kvoteras in till ett glammigt jobb med låga krav. Till skillnad från de flesta andra musikaliska sysselsättningar kan ju trots allt en rätt kass dj låta ok (iaf för en berusad, oinsatt publik), så länge han eller hon bara behöver dra igång en spellista (och den behöver ju förstås inte fixas själv) lite så där i bakgrunden på en bar. Det torde inte krävas mer än några veckors övning för att nå den nivån.

    Kommentar av ADS — december 21, 2011 @ 11:14 e m

  4. Det är enormt vanligt att man får kvinnomobbar efter sig när man debatterar feminism eller jämlikhet. Oftast efter man bett om källor för deras påståenden eftersom de inte har några som tål källgranskning. Dessutom är det enormt förvånande att socionomer får vara hur radikalfeministiska som helst på sin arbetsplats då deras arbetsuppgifter är att skapa trygghet åt både män och kvinnor. Detta är ungefär lika lyckat som att ha en nazist anställd på migrationsverket; alltså ytterligare att exempel på människor som inte passar ihop med sin arbetsuppgift.

    Dock blir man inte förvånad av lågpannelandet Sverige längre.

    Kommentar av Ritsurei — december 21, 2011 @ 11:14 e m

  5. Efter att ha ögnat igenom hennes text är det inte någon som helst tvekan om varför hon dj:ar. ALLT hon skriver handlar om hur människor relaterar till den som spelar musik, snarare om att älska själva musiken eller dansandet. Det som är värdefullt är att de fattar att hon ligger långt framme med vad som kommer bli hett, snarare än att folket på golvet har roligt eller att hon faktiskt spelar bra musik.

    Självklart går det inte att bli bra på något alls om ens enda drivkraft är att andra människor ska se upp till en. Man kan bara motivera sig så länge man får konstant extern positiv feedback, och det tröttnar folk rätt snabbt på att ge. För att bli riktigt bra krävs det att man helt enkelt nöter ihjäl sig och älskar det man gör under tiden.

    Vad jag märkt så är det en jätteskillnad mellan män och kvinnor relativt vikten av extern/intern drivkraft.

    Det är många män som verkligen älskar någon randomhobby så pass att det inte krävs någon som helst extern feedback. Eg, gitarrnördar som nöter irriterande skalor, frimärkssamlare och kalenderbitare av alla de slag. Jag tror nästan alla män har lite av det i sig. Omvänt så kan jag inte påminna mig om någon enda kvinna jag känner som beter sig på det sättet.

    Och med extern drivkraft blir det tvärt om. Det är mycket vanligare att tjejer är helt besatta av att göra en auktoritetsfigur till lags, även om själva uppgiften är helt ointressant.

    Jag tror den skillnaden förklarar varför kvinnor presterar bättre vad gäller betyg i de tidigare delarna av utbildningsväsendet, men sedan faller till föga.

    Hela vägen upp till ett par år in i universitetet gör man i princip enbart ointressant makework som går ut på att passera någon sorts godkännande, utan att det finns någon särskild poäng. Medan man får väldigt lite extern ledning när det gäller att börja forska själv eller på annat sätt prestera något originellt och således måste förlita sig på sin inre drivkraft att slutföra.

    Kommentar av ADS — december 21, 2011 @ 11:30 e m

  6. En kommentar på Ghazals inlägg var

    ”Äckliga gubbsvål. Krossa honom!! Tror Arvika hade officiell jämställddhetspolicy”.

    Om vi bortser från tillmälena så undrar jag ändå lite stillsamt om ingen mer än jag minns hur det gick för Arvikafestivalen till slut… Arvikafestivalen är nämligen nedlagd. Kanske måste man ta hänsyn till fördelningen i utbud innan man börjar tänka och agera 50/50 och fortfarande vänta sig plussiffror i resultatet?

    Kommentar av Starlight — december 21, 2011 @ 11:54 e m

  7. Har själv sysslar med DJing.

    Trodde grejen med det hela var att lyssna på bra musik, få folk att dansa och skapa stämning. Ala, Swedish House Mafia.

    Verkar som jag haft fel….

    Kommentar av hamstrn — december 22, 2011 @ 10:13 f m

  8. ”när jag lärde mig taktmixa började jag undra what the fuzz was about”

    Lie kul också att hon svänger sig med engelska uttryck hon inte behärskar. Det stavas ”fuss” inte ”fuzz”.

    Kommentar av Clabbe — december 22, 2011 @ 10:18 f m

  9. @Clabbe
    Fast hon kanske menade just gittar effecten ”fuzzbox” eller polisen?

    @ADS
    Du ger en väldigt bra, och den mest troliga, förklaringen till varför kvinnor lyckas bra i lägre utbildningar men när man väl kommer till toppen så faller de väldigt snabbt då det inte finns någon extern bekräftelse förens man är klar.

    För männens del (och pojkars) så handlar mycket av framgången på att gå emot tidigare generationer. Man vill slå av kungen från tronen för att ta dess plats. Detta gör att auktoriteter måste vara väldigt starka i skolan (vilket de inte är idag) för att visa att den platsen är upptagen. Det betyder också att de nöter skalor som inga andra för att bli bättre än sina idoler och ta deras plats.

    Detta gör att på högre utbildningar så gör männen bättre ifrån sig för att de ifrågasätter och kritiserar tidigare teorier och forskning som gjorts.

    ———-

    Detta är att göra en höna av en fjäder, som så vanligt är i jämställdhetsdebatten. Storm i ett vattenglas, helt klart!

    Kommentar av David Holman — december 22, 2011 @ 12:43 e m

  10. Feministisk apstadielogik:

    *Djungeltrummor som bakgrundsmusik*

    Alla som inte vill kvotera ut riktiga brandmän, för att kvotera in talanglösa silikonbimbos, hatar silikonbimbos.

    Kommentar av Liberalen — december 22, 2011 @ 2:55 e m

  11. hej era fucking sopor, ghaz här.
    se så, sätt er ner så ska ni få höra.

    1, mitt efternamn är inte ”irandoost”, det är taget för att användas på facebook. för den okunnige – dvs er – så kan jag berätta att det var ett sätt att sympatisera med studentdemonstranterna under gröna vågen.
    är ni beredda på lite kunskap? för håll i er – här kommer den: ett land består inte bara av dess ledare.
    överlevde ni? klarade ni av så stor mängd kunskap?
    bra, då fortsätter vi, håll i hatten!

    2, jag vet inte vilka klubbar eller barer ni går till, men av sandlådan här att döma så är väl enda stället ni släpps in på… dovas. eftersom de enda referenserna ni har till ställen där det bokas djs är ”fritidsgårdar” (oj, är ni så unga?) och ”bröllop”, haha.
    på de flesta ställen, för att inte säga ALLA ställen så behövs inget att riggas upp. allt finns färdigt på plats. allt man bär på är sin skivväska. eran ”expertis” är riktigt komisk.

    3, jag försörjer mig inte som dj, det är något jag med jämna mellanrum blir tillfrågad att göra, eftersom jag är så duktig på det. att jag inte vill ansvara över dansgolv är av den enkla anledningen att jag inte spelar så dansant musik. japp, det finns inget mer att säga om saken.

    4, ja det är skitkul att mobba er. ni är så lätta offer🙂 där ni sitter och frenetiskt trycker på era tangentbord i någon tätort i mellansverige och pillar på era små, små snoppar.

    5, vi kör en gång till; jag spelar inte dansant musik i den meningen att jag kan hålla igång ett dansgolv. jag kör i 70 bpm. inte för att ni vet vad bpm är…

    6, mina läsare är urhärliga! ni har alla ip-ban på er, så inget av det ni skriver kommer att komma fram🙂

    7, lille gobben, har du hört talas om ”genrer”, du som påstås ha varit dj?

    8, ja tänka sig! vi är flerspråkiga! stoppa pressarna, någon kanske bär lite kunskap för en gångs skull!!!

    9, lol på dina amatörsmässiga slutsatser. låt mig gissa, du sitter på noll högskolepoäng?

    10, du har verkligen förstått det rätt.

    Kommentar av ghaz — december 22, 2011 @ 9:49 e m

  12. God Jul & Gott Nytt År

    Kommentar av barfota — december 23, 2011 @ 2:42 e m

  13. God jul erik, men vem bryr sig egentligen förutom dina stärtgossar!

    Jag blev lite lurad ett tag av dig, men det gick över!

    Kommentar av Lena — december 24, 2011 @ 2:51 f m

  14. @Lena
    Hrm-Ad Hominem-hrm!

    Kommentar av David Holman — december 24, 2011 @ 7:33 f m

  15. Ett till bra talesätt som passar är att kasta sten i glashus. Bloggerskan som ”avslöjade” att Emmabodafestivalen tog bort negativa kommentarer har nu rensat bort alla de ca 120 negativa kommentarerna från sin bloggpost om censuren och har bara kvar de 14 positiva kommentarerna.

    Kommentar av MJ — december 27, 2011 @ 11:51 f m

  16. För dem som missat det så har ”Rättvise-Ghazal” kommenterat inlägget ovan. Hon lyckades hamna i spamlistan och sålunda var jag tvungen att godkänna hennes svar manuellt.

    Kommentar av Aktivarum — december 31, 2011 @ 10:49 e m

  17. @Ghaz
    Oj… Här var det saklighet och bra argumentation ja.

    ”lol på dina amatörsmässiga slutsatser. låt mig gissa, du sitter på noll högskolepoäng?”

    Hmmm… Vad är din ”professionella” slutsats då? Och vad har mina högskolepoäng med något att göra? Jag vägrar svara på frågan då det är helt orelevant om jag har högskolepoäng eller ej, men tack för ditt intresse.

    Kommentar av David Holman — januari 3, 2012 @ 8:01 f m

  18. Kan inte ta ”Ghaz” seriöst för fem öre, en typisk person som inte tål kritik och därför tar bort kommentarer om de inte håller med henne men som själv gärna kastar sten i glashus.

    Är som när Feministisk perspektiv postade en debattartikel på sin hemsida i somras där de menade att de svenska festivalerna bara bokar vita män och när de skulle ge exempel på dessa vita artister nämnde Timbuktu.

    Jag trodde att festivalerna och konsertarrangörernas främsta uppgift var att ge publiken de artister de vill se, men tänk så fel jag hade.
    Det finns som sagt en anledning till att t ex Arvika gick åt helvete, de var alltför upptagna med att komma på korkade ideer som ”Hångelgaranti” och att könskvotera in kvinnliga artister istället för att kolla vilka artister deras besökare vill se.

    Det är ett faktum att de allra flesta (och även de största) artisterna är av manligt kön. Jag tror heller inte att många kvinnliga seriösa artister skulle vilja bli bokade enbart pga att dom är just kvinnor och få gå före andra (kanske bättre) manliga artister. Undrar förresten vilka artister festivalerna ska söka efter efter att fått nej från dessa. Schlagersångerskor? Tjejfrontade dansband?

    Att unga killar blir så uppmuntrade som de säger i artikeln är bara skitsnack. Har polare och bekanta som idag spelar i stora band (en del internationellt kända, gick bl a i samma gymnasieklass som nuvarande basisten i Entombed som även spelat med bl a Satyricon) och inga av dem har blivit uppmuntrade utan har valt det själva, och för att bli så bra musiker har de valt bort många andra intressen.
    Om t ex en tjej i 16-årsåldern just har plockat upp en gitarr så är hon av förklarliga själ inte på samma nivå som killar i samma ålder som kanske har spelat i 4-6 år. Men kvinnfolk väljer ofta att låta bli att engagera sig i musik så jag ser inte det rimliga att komma och gnälla efteråt och vill ha upprättelse. Inget hindrar tjejer att börja fila på ett instrument i början av tonåren (eller ännu tidigare) precis som manliga musiker och harva på flera år i replokalen/hemstudion, men då får man också vara beredd på att strunta i många andra intressen och snöa in helhjärtat på musiken istället. Men de flesta tjejer brukar oftast ha flera olika intressen medan killar av någon anledning enklare snöar in på enskilda saker. Om de inte gör detta kan de ju inte heller förvänta sig att det skall finnas några större mängder kvinnliga artister. Kvotering my ass! Börja spela istället brudar så ger det där sig automatiskt så småningom.

    Inom rock, hårdrock och metal (Det är likadant inom t ex goth och synthscenerna) finns det knappt några kvinnliga artister alls om man bortser från de få med en kvinnlig sångerska och resten manliga bandmedlemmar (Som då ofta är tjejer med bra pipa som kallas in av snubbar som har gjort grovjobbet i replokalen i flera år innan).
    Skulle t ex Sweden Rock Festival eller Wacken börja könskvotera så skulle de med det begå självmord då det knappt finns några hårdrocksband med kvinnliga medlemmar och publiken skulle då svika jävligt fort.
    Girlschool tycker jag är ett väldigt få bra exempel på ett rockband bestående av kvinnor som lyckades på samma premisser som de manliga rockbanden från samma tid. Även Sahara Hotnights började som väldigt unga och stod sedan i replokalen och harvade i flera år och gjorde mycket spelningar på massa små skitställen (precis som de manliga banden) innan de blev kända.

    Att se spelningar könskvoterat är för mig lika främmande som att könskvotera min skivsamling. En bra artist är en bra artist, punkt. Varför inte inse att vissa saker inte kan vara milimeterrättvist?

    Kommentar av Joe Black — januari 11, 2012 @ 10:31 e m

  19. […] kanske minns den feministiska stormen i vattenglaset mot Emmabodafestivalens bokare Håkan Karlsson? Det hela började med att DN-kulturs Sofia Juvel […]

    Pingback av Emmaboda nobbar Jämstyrdhet – Inte Jämställdhet « Aktivarum — juli 25, 2012 @ 1:12 e m

  20. […] inte innebär att vem som helst får uttrycka sig. När exempelvis Emmabodafestivalens artistbokare Håkan Karlsson uttryckte så var det ingen som stöttade mångfalden i […]

    Pingback av Rättviseförmedlingens affärsidé verkar vara att sitta på två stolar « Aktivarum — augusti 7, 2012 @ 11:27 f m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 067 andra följare

    Arkiv

%d bloggare gillar detta: