Aktivarum

London Brinner: Massiv brand i Sonys Distributionscenter i Enfield | augusti 9, 2011

Galenskap är det enda ord som kan beskriva vad vi nu ser i London och flera engelska städer.

Efter tre dagar av upplopp, plundringar och mordbränder så höjs nu rösterna mot den engelska polisens politiskt korrekta arbetsmetoder. Polisen är livrädda för att anklagas för rasism eller hårda metoder.

Natten Måndag-Tisdag hade man 1700 extrainkallade poliser i London. Trots att cirka 6000 poliser fanns på plats så kunde rioters anlägga bränder och förstöra allt i sin väg. Kommande natten kommer 16.000 poliser att vara på plats i London men för många är det redan för sent.

Den enkla sanningen är att det inte är politiker eller polis som har kontrollen i London.

The Guardian ”before-after-slides” Fruktansvärda bilder på Londons gator.

Sonys Distributionscenter i Enfield, norra London står under natten i lågor (BBC Video). Enligt uppgift så arbetade 750 människor på dagarna i byggnaden som nu har rasat ihop.

Bilderna på byggnaden talar sitt tydliga språk

Så här såg byggnaden ut igår

Så här såg det ut under natten

Och på morgonen såg byggnaden ut så här

Och här är samma byggnad med utzooming

Den enkla sanningen beskrev jag redan i går i en helt annan debatt om vad jag kallade ”skitländer” Det krävs mycket mer tid och arbete för att bygga upp ett land än för att riva ner det.

De opinionsbildare som brukar prata om att ”tear down society” har nu fått precis vad deras arbete har handlat om. Personer som river ner samhället och förstör allt de ser.

Det här är anledningen jag  numera förespråkar liberalkonservativism.

Konservativ betyder inte man vill konservera saker för alltid. Det innebär att man anser förändringar skall ske gradvis, långsamt i den takt de kan utvärderas och styras i rätt riktning.

Det betyder även minskat statligt inflytande. Om folk får större personlig insats så blir det sociala avståndet mindre. Londonborna skall nu själva gå ut och gemensamt genomföra initiativet Riot Clean Up.

Staten har resurserna, de boende å sin sida får göra en mycket stor del av arbetet.

Men låt oss då titta lite på Sveriges ideologiska överklass. Som vanligt är enligt vänsterbloggar som Röda Malmö och Kommunisternas blogg kriminalitet aldrig fel och allra minst kriminella människors fel.

Kom ihåg diskussionen om Breivik och hur man enligt media skall vara försiktig med att uppmuntra till våld? Kan ni ser något av den försiktigheten i hur dessa bloggar beskriver rioters i London?

”upploppen, kravallerna, protesterna är uttryck för ett i högsta grad berättigat missnöje. Likväl går det, från en vänsterståndpunkt, inte att nöja sig med detta.”

Nej hur kan man nöja sig med att bränna ner en familjeägd möbelaffär (Reeves) som överlevt två världskrig?

Hur kan man nöja sig med att stjäla Jeans, T-shirts och DVD-spelare? Hur kan man nöja sig med att anlägga mordbränder och göra folk hemlösa? Hur kan det räcka med att slå sönder restauranger?

Som Daily Mails Richard LittleJohn kallar det:

This wasn’t a spontaneous uprising of dissent from the downtrodden masses, it was shopping with violence.

Men enligt vänsterbloggarna behövs det mer. Och brittiska vänsterpolitiker såväl som BBC har hängt på trenden.

”Enbart kravaller riskerar att isolera protesterna från övriga arbetarbefolkningen.”

Vilken planet bor dessa människor på? Det är arbetar-befolkningen som har attackerats!

Det är mestadels arbetare som blivit hemlösa, arbetslösa, fått sina egendomar förstörda och har all orsak att be dessa punks dra dit pepparn växer. Och det är heller inte bara ”vita” som är drabbade.

De etniskt dominerade gängen har även gett sig på andra etniskt dominerade grupper.

Hur kommer det sig att vänsterextremister kan attackera såväl arbetare som majoritetsbefolkning och sedan inbilla sig representera ”folket” Vilket folk förutom plundrarna representerar de?

Under tiden uppmanar svenska ambassaden i London de svenskar som är på plats att vara försiktiga (som om de inte såg eldarna redan)

I Woolwich, London så filmades dessa scener som visar hur rioters organiserar sig och driver polisen bakåt.

I Ealing, London så stoppade polisen rioters som försökte bryta sig in i en Bang & Olufsen butik.

Tumblrsidan Catchalooter uppmanar folk att skicka foton av brottslingar som vandaliserar och stjäl. Nu finns även Flickrsidan Operation Withern där fotograferade brottslingar hängs ut för identifering. Och så har vi The Suns Nail the Twitter rioters där ännu fler bilder visar vem som orsakar förödelsen i London.

Nu diskuteras på BBC ämnet family breakdown.

Ungdomar som har lärt sig att prata om rättigheter men inte om ansvar. De känner ingen  tillhörighet och plundrar därför sina egna kvarter.

De rapporterar även om det första kända dödsfallet. I Croydon så blev en 26-årig man skjuten i sin bil. Han har nu avlidit på sjukhuset.

DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, SVD1, SVD2, SVD3, SVD4, SVD5, SVT1, SVT2, SVT3, SVT4, EXPR1, EXPR2, EXPR3, EXPR4,

Advertisements

Publicerat i Demokrati

15 kommentarer »

  1. Jag får en känsla av att det här är resultatet av en kader revolutionsromantiska ”opinionsbildare” som hävdar systematisk diskriminering eller samhällets ”utsugning av arbetarklassen”.

    Kommentar av Virtus — augusti 9, 2011 @ 8:37 f m

  2. Virtus:

    Jag håller med. Jag är en av de personer som inte är rädd för att använda ord som marxism när de är relevanta och jag vill påpeka att detta är enormt enormt populära åsikter att ha hos opinionsbildare idag. Det är den dominanta mediaåsikten. DE VILL ha dessa som verktyg för social (rättvise) förändring (som i Kairo) men de tar inget som helst ansvar för det faktum att de missnöjda massorna bryr sig mer om att stjäla SONY och NIKE-produkter, förstöra bilar och bränna hus. SNACKET om ”arbetarklassen” är ju skrattretande. Det är ju arbetarklassen som arbetar i de butiker som förstörts. Detta är marxismens yttersta logik, eftersom alla inte kan ha det lika bra så nöjer sig marxister med att se till alla har det lika j-igt.

    Skadeglädje och avundsjuka av värsta sort. Ration mellan saker som stjäls och saker som förstörs är kanske 95-5. För varje 5.000 kronor som de stjäl så är det egendomar för 95.000 kronor som förstörts helt och hållet.

    Detta är som att använda Laborghini Diablo (värd miljoner) för att råna en tuggummiautomat genom att köra in i den. Lämna den demolerade bilen och sticka med enkronorna som fanns i automaten.

    Detta är dumhet, ren och skär dumhet!

    Kommentar av Aktivarum — augusti 9, 2011 @ 9:41 f m

  3. Njae, men det här är ju inga problem. Lösningen är Ännu mera vänstersk smygkommunism, multikulti-PK, identitetspolitik, särlagar, och skattefinansierat vit-västerländsk-mans-hat. Så blir det här med samhälls-sammanhållningen så bra så. Jomenvisstserru. Stabilt som faen!

    Kommentar av Liberalen — augusti 9, 2011 @ 9:58 f m

  4. Jag såg just bilderna från Sonys Distributionscenter på BBC, byggnaden är totalförstörd…. Nu är bilder uppe från klippet. Normalt vore enbart denna brand en nyhet men det ser likadant ut över hela London.

    Det är inte bara poliser och affärer som attackerats, brandmän som försökte släcka bränderna har attackerats också (varifrån känner vi igen detta?) och restauranger har attackerats. Nyligen berättade en restaurangägare att deras personal, thailändska unga tjejer blev livrädda när närmare tvåhundra plundrare försökte ta sig in och förstöra.

    Polisen kallas nu in från hela England för rena kriget kommande natten, men samtidigt konstaterar allt fler att det är för sent. Plundrarna har redan vunnit, har redan förstört vad de ville, har redan bränt ovärderliga byggnader, folk har redan blivit hemlösa. Dessutom är plundrarna inte välbärgade vuxna personer utan barn utan inkomst så det enda de har att frukta är en tid i fängelset därefter är allt som vanligt, och frågan är vad som tar längst tid, fängelsestraffen eller att reparera London.

    Kommentar av Aktivarum — augusti 9, 2011 @ 10:07 f m

  5. Jag förstår inte varför överraskning. Livet hänger på en skör tråd.

    Tillgång: ledventure.blogspot.com

    Krönika av dagen: statligt våld.

    http://ledventure.blogspot.com/2011/08/estado-de-violencia.html # länkar

    Låt ditt bidrag, vi försöker att förändra världen omkring oss.

    Kommentar av LeoKelsen — augusti 9, 2011 @ 1:30 e m

  6. Det vi ser i London är helt normalt – i Nairobi eller Lagos… Ett annat sätt att protestera på, helt enkelt. Upplopp inträffar ju även här i landet, vi får vänja oss…

    Andra kulturer är ju så spännande och…berikande… Vi har mycket att lära oss, ”all utveckling har kommit utifrån” heter det ju. Sedan är det ju så synd om dem, de uttrycker bara sin inre frustration! Etc. etc. Suck.

    Kommentar av Svenne Barbar — augusti 9, 2011 @ 1:48 e m

  7. Anarki skulle jag kalla det. Vi ligger inte långt efter, tyvärr. Någon svenne som vill flytta till en förort? 🙂

    De som inte är helt pk-förblindade inser nog orsakerna till dagens problem.

    Kommentar av Hjalmar — augusti 9, 2011 @ 1:56 e m

  8. Svenne Barbar:

    Mark Steyn sade en bra sak i ett av sina framträdanden. Han sade att problemet med förespråkare av multikultur är att de inte förstår att den kan gå åt bägge håll. Men riskerar numera få västkulturella ungdomar att ta efter beteenden som normalt hittas i helt andra länder och kulturer.

    Dvs det blir de som dominerar oss istället för vi som dominerar dem. Allt medan utopiska opinionsbildare, journalister och politiker klagar på ”vid och dem tänket” som om opinionsbildarna själva inte skulle se det som vi och dem om det var deras hem som brändes till grunden.

    Kommentar av Aktivarum — augusti 9, 2011 @ 2:12 e m

  9. Svenne Barbar….
    Du har så rätt så… Pröva att hämta en bil i hamnen i lagos och kör bort den utan att bli rånad… Det är som en rallysport.. Snart kanske vi har det i Göteborg också… Pöbeln rules…

    Kommentar av CG — augusti 9, 2011 @ 3:07 e m

  10. Aktivarum:
    Så sant, så sant – och så tragiskt. Europa kan gå 4-500 år tillbaka i utvecklingen; religionskrig och pogromer, upplopp och allt (o)tänkbart elände.

    I min uppgivenhet kan jag tycka att det vore bättre om polisen inte gjorde något alls…Det vore givetvis synd om dem som drabbades, men sannolikt ett nödvändigt uppvaknande – när överklasstadsdelarna plundras och bränns. Först då skulle politiken ändras…

    Vad är grunderna för ett modernt samhälle? Vad får ett modernt samhälle att hålla ihop och fungera? Det är något politikerna mfl. borde fundera på.

    Kommentar av Svenne Barbar — augusti 9, 2011 @ 3:25 e m

  11. Alltså de journalister och debattörer som kallar huliganerna i London för ”personer som protesterar” bör omyndigförklaras. Några protester har inte skett, däremot har vi sett en kombination av fotbollshuliganism, turboshopping och pyromani

    1. Slå sönder allt som är i synhåll
    2. Bryt dig in och stjäl småsaker av obetydligt värde
    3. Tutta eld på gigantiska värden

    Man kan i stort sett se punkt två som en ursäkt för punkt ett och tre, Om vi bortser från stölderna så är målet att slå sönder saker och tända eld på saker. I en intervju med två tjejer som sitter och dricker stulet rödvin framgår sedan ytterligare en punkt:

    4. För att visa polisen och ”de rika” vi gör vad vi vill

    Jovisst, synd bara att ”vad de vill” är förstöra saker. Där försvinner ju liksom meningen med att ha en dialog med dem. Ungefär som att ha en dialog med gisslantagare.

    Polisen: Vad har ni för krav
    Gisslantagare: Vi vill döda gisslan

    Ok?… Och varför skulle då polisen lyssna på era krav?

    Kommentar av Aktivarum — augusti 9, 2011 @ 3:29 e m

  12. Aktivarum:
    Är det inte närmast gåtfullt hur passiv polisen varit?
    Men det är väl en så kallad mjuk strategi: klappa de kriminella istället för att klappa till dem…

    Efter detta kommer div. polischefer få leta nytt jobb…

    Kommentar av Hjalmar — augusti 9, 2011 @ 3:39 e m

  13. Aktivarum:

    ”Är det inte närmast gåtfullt hur passiv polisen varit?”

    Inte gåtfullt. Bara korkat. På BBC säger de att poliser riskerar sin karriär om de upplevs ”rasistiska” eller hårdhänta” i England (politisk korrekt strangle) Det är ju den där helt inkompetenta Theresa May på Home Office som tjatar om hur ”we dont police that way in britain” sanningen är snarare ”they dont police at all right now”… 3 nätter på raken har plundrare varit de som bestämt på gatorna.

    Däremot blev de stoppade på Kings Street, tydligen är det en starkt Turkisk community där och varenda människa stod plötsligt på gatan i vägen för plundrarna och skyddade sina – och sina vänners – affärer med sina kroppar (och tillhyggen). Plundrarna kom inte fram utan att få stryk.Men det var tydligen vara turkarna som gjorde så. Engelsmän och många andra grupper låste själviskt in sig och väntade ut stormen.

    Tänk om alla hade gjort som turkarna…

    Filmerna talar sitt tydliga språk. Vi ser dels poliser som backar och vi ser dels poliser som gör korta rusher och vrålar fär att rädda B&O. Bränderna är fruktansvärda. Det är nästan skrattretande att höra May babbla om hur de inte vill använda vattekanoner för HADE de haft vattenkanoner hade det varit en god ide att använda dem lika mycket på husen som på plundrarna och mordbrännarna.

    Tim Godwin (stf polischef) verkar också vara av den uslare mjuka sorten som ängslas mer över hur han framstår i TV än över hur gatorna ser ut i TV. Hans vädjan att föräldrarna skall ta hem sina barn är ju bara larv. Som om polisen outsourcade sitt jobb till privatpersoner i vuxen ålder.

    ”Men det är väl en så kallad mjuk strategi: klappa de kriminella istället för att klappa till dem…
    Efter detta kommer div. polischefer få leta nytt jobb…”

    Det är den berömda taktiken strategisk reträtt som Polisbloggaren vi berättade om en gång i tiden kallade SPT (Speciell Polis Taktik) dvs backa backa.

    Huruvida polischefer får leta nytt jobb hänger på om de bedöms efter hur Londons gator ser ut eller om de bedöms efter hur väl de har följt sina instruktioner.

    Kommentar av Aktivarum — augusti 9, 2011 @ 4:09 e m

  14. Intressant att turkarna ställde sig upp mot plundrarna. Det ska tydligen till en annan mentalitet för att göra det. En tidigare kollega till mig menade att i ett Mellanösternland hade en sådan som Breivik inte haft en chans att ha ihjäl så många som han hade innan han hade blivit lynchad och oskadliggjord av hopen. Västerlänningar litar på myndigheter som ska komma och hjälpa dem, i andra kulturer tar man saken i egna händer.

    Kommentar av Maria — augusti 9, 2011 @ 4:56 e m

  15. Vi är i slutet av en cykel. Det moderna samhället var oförmögen att lösa de nuvarande problemen med sina medborgare och de är att återta kontrollen.

    tillgång ledventure.blogspot.com

    http://ledventure.blogspot.com/2011/08/estado-de-violencia.html

    Kommentar av LeoKelsen — augusti 10, 2011 @ 12:35 f m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 115 andra följare

    Arkiv

%d bloggare gillar detta: