Aktivarum

Öppen fråga till Aktivarumläsarna – Hur går vi vidare? | mars 12, 2011

Ibland känns det som om jag slösar energi och resurser här på bloggen, jag undrar om det går att effektivisera.

Missförstå detta inlägg rätt. Jag pratar inte om att minska och absolut inte om att sluta. Jag försöker förklara att det känns som om jag har så mycket på gång samtidigt att jag behöver hjälp att prioritera.

Jag har skapat den nya sidan ”The story so far… Återblickar” för att det skall gå lättare att överblicka viktiga ämnen och händelser. Nu tänkte jag att ordet skall gå till er läsare så blir det inte jag som pratar mest den här gången.

Har ni Aktivarum-läsare några förslag? Jag lyssnar gärna på dem här. Vad vill vi? Vad gör vi?

Det finns redan några saker på gång men jag skulle vilja få några fler personers perskektiv innan jag bestämmer mig för var jag skall satsa mest energi och tid.

Om ni har förslag som ni inte vill vem som helst skall läsa så går det bra att maila dem till aktivarum@gmail.com eller till den andra hemliga mailadressen om ni har fått den av mig.

Ordet är öppet.

Någon frågade om en knapp för donationer. En sådan finns redan men nu har jag gjort den lite mer synlig. Jag håller nu på att uppdatera GenusLeaks med fler men kortare inlägg och enklare rubriker som gör det lätt att hitta.

Publicerat i Okategoriserade

25 kommentarer »

  1. Måste du ställa så komplicerade frågor på en lördag?

    Kommentar av Tanja Bergkvist — mars 12, 2011 @ 3:01 e m

  2. Ja, till och börja med så vore ett foto på dig riktigt snyggt..! 😉

    Kommentar av JockeH — mars 12, 2011 @ 3:02 e m

  3. Du måste släppa de tankarna – det är vår plikt att göra det här. Blogga och så. Handla först och tänk sedan, du kan inte veta redan nu vad du ställer till med med din blogg. Idé: kom på det här och delta: http://www.freedomfest.nu/programmet

    Du kanske kan samordna föredrag på ett liknande sätt? Du är ju inne på att organisera? Själv har jag över 3000 olästa mail sedan ett år. Det säger ändå något om att det är finns ett behov av att belysa galenskaperna. Jag måste börja läsa min mail snart….

    Kommentar av Tanja Bergkvist — mars 12, 2011 @ 3:13 e m

  4. Det vore intressant om de makthavare som står för galenskaperna kunde intervjuas och sedan publicera detta på bloggen. D.v.s. att ägna dig åt granskande journalistik i frågan. Lägg gärna även en doneraknapp på din blogg så att vi kan visa vår uppskattning och hjälpa till med finansieringen.

    Kommentar av Eric — mars 12, 2011 @ 3:36 e m

  5. Din andra sida GenusLeaks tycker jag att du ska satsa på mera. Samla ihop så mycket personliga historier som möjligt och sen publicera i ett manifest.

    Kommentar av Madelene — mars 12, 2011 @ 4:40 e m

  6. Har sagt det tidigare, målsättning och lobbyverksamhet.
    Vad vill man åstadkomma och när ska det vara klart.

    Kommentar av Andreas Nurbo — mars 12, 2011 @ 5:03 e m

  7. Jag skulle vilja läsa något mer sammanhängande av dig Erik. Typ som att jag har ett manifest som PDF-fil. Du har ju lite annan profil. Kanske en sammanfattning där du beskriver varför evolutionär psykologi måste in i könsdebatten? Då skulle du kunna kombinera:
    1) Berättelse över hur evolutionär psykologi fungerar.
    2) Exempel från verkligheten.
    3) Flera olika källhänvisningar till forskning och böcker så det är seriöst.

    Om det är lagom långt och lagom lättläst tror jag det skulle kunna bli en hit!

    Kommentar av Pelle Billing — mars 12, 2011 @ 5:05 e m

  8. Jag har sagt det förut, och det är väl samma sak som Pelle är inne på. Du går omkring med en del våldsamt intressanta tankar som man har svårt att hänga med på till en början. Sen beror det lite på vilka du riktar dig mot. De som kommer från en uppväxt där man blivit indoktrinerad sen barnsben har svårt att ta till sig de mer avancerade resonemangen du för – det tog ett bra tag innan jag fick något så när grepp om dina grejor – och det har jag definitivt inte än heller, om jag någonsin kommer att få det. 😉

    Hur som helst – du sitter på en hel massa intressanta tankar och skulle det gå att få ner i en kortare text med källhänvisningar tror även jag att det skulle bli en hit.

    Kommentar av Matte Matik — mars 12, 2011 @ 7:44 e m

  9. Tanja Bergkvist:

    Jag tänkte att Lördag är en bra dag att ställa frågor då man har Söndagen på sig att besvara dem 🙂 Det där ”freedomfest” föredraget verkar coolt. Gillar skarpt ämnena som de tar upp. De där 3000 olästa mailen låter som om det kunde vara en guldgruva för oberättade berättelser på ämnet.

    Får återkomma gällande organisationsfrågan.

    Kommentar av Erik — mars 13, 2011 @ 1:06 e m

  10. Eric:

    ”Det vore intressant om de makthavare som står för galenskaperna kunde intervjuas och sedan publicera detta på bloggen. D.v.s. att ägna dig åt granskande journalistik i frågan.”

    Jo det är sant, men makthavare pratar inte med vem som helst och behöver inte prata med vem som helst heller. Man kan säga att det ofta behövs någon form av maktposition för att prata med dem.

    ”Lägg gärna även en doneraknapp på din blogg så att vi kan visa vår uppskattning och hjälpa till med finansieringen.”

    Det finns redan en ”DONERA knapp” på bloggen. Den finns högst upp till höger och används redan av några genererösa personer som jag inte kan tacka nog. Flera böcker jag nu har hemma hade jag inte haft hemma annars.

    Kommentar av Erik — mars 13, 2011 @ 1:15 e m

  11. Madelene:

    Jag har försökt bestämma mig hur jag skall göra med GenusLeaks. För närvarande blir det lite tårta på tårta då det lätt blir precis samma saker finns på GenusNytt. För närvarande är GenusLeaks mer en Word-fil där jag samlar de mest relevanta historierna. En ide som jag har är att publicera historierna på GenusLeaks och sedan göra innehållet till en bok där jag lägger till mina personliga kommentarer. Då blir incitamentet att köpa boken dels att många föredrar att läsa en bok i handen med ordnat innehåll framför att sitta framför en skärm och söka fram saker själva, samt dels att man får ett innehåll jag har redigerat och kommenterat.

    Hur låter denna ide?

    Nackdelar: Jag lägger mindre tid på att göra egna kommentarer (som ändå försvinner med tiden) när materialet presenteras på GenusLeaks

    Fördelar: Mina kommentarer kommer att vara mer omfattande och sammanhängande i boken. Offra lite grann och vinna mer helt enkelt.

    Kommentar av Erik — mars 13, 2011 @ 1:33 e m

  12. Pelle Billing:

    Ett manifest är en bra ide men du har ju redan skrivit ett sådant 🙂 Sedan har jag hållit mig borta från officiella diskussioner av den sorten sedan jag blev personligen attackerad på GenusNytt och anklagad för allehanda galenskaper för att jag inte höll med om det manifest som presenterades då (Där min främsta källa till kritik var att den författaren hade samma negativa syn på traditionell manlighet som feministerna själva – Jag sade då att det skulle bli ingenting och där hade jag rätt – det blev ingenting)

    Får titta lite mer på ditt manifest och fundera över saken. Bra 1-3 förslag du gav.

    Kommentar av Erik — mars 13, 2011 @ 2:22 e m

  13. Jag vet inte om denna kommentar är direkt relevant för din fråga, men vad jag saknar är en solid informationskälla där man kan ta ett påstående som görs i debatten, leta reda på rätt sida, och där se en kort analys om varför detta påstående är riktigt eller falskt, om/hur det brukar missbrukas i debatten, och med vidarförande länkar till djupare diskussioner, källor, och gärna akademiska papers.

    Förr i tiden brukade jag länka till mens-links.net, som i varje fall hade långa artikellistor, men tyvärr är denna site nedlagd (om än delvis bevarad på ”Internet Archive”). Senare har jag av och till skrivet en egen sida för teman jag har sett väldigt ofta, tex http://michaeleriksson.wordpress.com/2010/09/24/the-%e2%80%9c77-cents-on-the-dollar%e2%80%9d-fraud/ Här skulle man dock vilja se en länksammling som innehåller tjugo punkter, inte två, och en djupare diskussion av frågan.

    Kommentar av michaeleriksson — mars 13, 2011 @ 2:47 e m

  14. Du borde synas mer i media!

    Kommentar av Tryggve — mars 13, 2011 @ 9:50 e m

  15. Dessutom kunde du ha en plats där du lägger upp alla dina enormt långa kommentarer så man kan läsa de i efterhand. Eftersom du fokuserar på enskilda frågeställningar och citat skulle det inte bli så rörigt som det kan låta, dessutom har du ju en vana att svara troll (och maror) som inte har något att komma med oavsett så ursprungsinlägget behöver ofta inte vara med (jag läser de oavsett aldrig).

    Kommentar av Tryggve — mars 13, 2011 @ 9:53 e m

  16. Jo det tror jag på. Skulle dina personliga kommentarer innefatta evolutionsbiologi och teorin om social konstruktion? För det tror jag att folk vill läsa om.
    Sen så kanske det skulle vara intressant med historia.

    Kommentar av Madelene — mars 13, 2011 @ 10:33 e m

  17. Jag tycker den här artikeln är så låg.

    http://www.dn.se/ledare/signerat/i-graddfilen-rattvisepanik-om-flicksemlor

    Varför vill han att barn ska känna skuld för allt som händer i världen. Det är sjukt.

    Kommentar av Madelene — mars 15, 2011 @ 10:40 f m

  18. Madelene:

    Jag har visst blivit en DJ som tar requests för den artikeln är nu ordentligt kommenterad här.

    Kommentar av Erik — mars 15, 2011 @ 3:50 e m

  19. Vad kul 🙂

    Kommentar av Madelene — mars 15, 2011 @ 6:01 e m

  20. Du har ställt till med tillräckligt med skada mot oss män redan, så om du verkligen brydde dig skulle du avveckla din verksamhet. Att försöka framställa existensen av lågstatusmän som att det är feminismens fel är en otrolig återvändsgränd, lågstatusmän har funnits och hunsats av högstatusmän i alla tider, vi kan göra någonting åt det, men inte så länge systemets försvarare, precis som du, försöker avleda uppmärksamheten. Enligt dig är det feministernas fel, enligt din polare Solguru är det invandrarnas fel. Bättre villkor för män i farliga yrken åstadkoms bäst genom att man, just det, koncentrerar sig på att förbättra deras villkor, inte på att man gnäller på att det någonstans finns en dum feministisk blogg. Pojkarna halkar efter i skolan, vad gör man åt det? Man bildar nätverk, man hjälper pojkar som har det svårt i skolan, att gnälla på att det finns en genusteoretiker någonstans som man inte tycker om förbättrar inte pojkarnas förutsättningar i skolan en millimeter. I stället för att faktiskt göra någonting åt problemen får du all uppmärksamhet att fokuseras på fullständigt meningslösa symbolfrågor. Det är personer som du som är manskampen i Sveriges enskilt största problem.

    Kommentar av Ingenjören — mars 25, 2011 @ 10:24 f m

  21. @Ingenjören

    Här har jag en radikalt avvikande mening: Det största felet vi har gjort är att i flera decennier låta feminsterna och genus”vetarna” stå oemotsagda, till den punkt att deras (ofta absurda, sällan värdefulla) åsikter har ett nästan-monopol i skolan, i tidningarna, på universiteten, och i politiken. (Ordet ”vi” ovan för att det inte finns en uppenbar beteckning: Mansrörelserna är för nya, män i allmänhet vore ett för brett begrepp, osv.) Det som verkligen behövs är ett mottryck i opinionen, med avslöjanden av tokigheter, rättelser av felaktig eller misstyd statistik, påpekanden om felaktig logik och argumentation, skilldringar av myntets andra sida, osv. Aktivarum, Genusnytt, et co., är här mycket viktiga och deras kamp bör lovas högt.

    Att pojkar har problem i skolan beror åtminstone till del på feminismen (allmänare vänster-/pc-/postmodernist-inflytande) och det är mycket svårt att få en ändring till stånd utan att det först finns ett medvetande och en politisk acceptans för problemet: Om båten läcker svårt räcker det inte med att ösa ut vattnet (bilda nätverk, reagera på problemen som de kommer), man måste täta läckan (stoppa problemkällan).

    (Vad angår låg- och högstatusmän har jag för lite kontext till din kommentar och insikt i Eriks åsikter. Mitt första intryck är dock inte att ditt skäll vore berättigat.)

    Kommentar av michaeleriksson — mars 25, 2011 @ 12:27 e m

  22. Ingenjören:

    ”Du har ställt till med tillräckligt med skada mot oss män redan, så om du verkligen brydde dig skulle du avveckla din verksamhet.”

    Det är intressant att du påstår jag ställt till med skada. Vill du utveckla det påståendet? Du kallar dig ingenjör och då skall du ha koll på det där med bevisbörda eller?

    ”Att försöka framställa existensen av lågstatusmän som att det är feminismens fel är en otrolig återvändsgränd”

    Vad pratar du om? Vänligen precisera! Nu råkar det vara så här att jag har inte sagt saker bara för att du påstår det. Det finns en citatfunktion – lär dig använda den.

    ”lågstatusmän har funnits och hunsats av högstatusmän i alla tider”

    Med precis samma logik: Religion finns idag och har funnits i alla tider.
    Det är en stor skillnad på religionens makt i Sverige för 400 år sedan och religionens makt i Sverige idag. Genom att skriva på det där sättet förmedlar du inte alls information utan tvärtom så döljer du då faktiska sakförhållanden. På samma sätt döljer feminister faktiska sakförhållanden genom att säga saker som ”våldet ser lika ut i alla samhällsklasser” Både du och feministerna har ignorerat GRADSKILLNAD fullkomligt.

    CASE STUDY: Om vi har två lika stora grupper där 50% av personerna i ena gruppen utsätts för våld och 10% av personerna i den andra gruppen utsätts för våld så betyder det visserligen att bägge grupperna utsätts för våld alls. Men det betyder inte det ser LIKA ut i bägge grupperna. Kort sagt, att något funnits i alla tider alls säger ingenting om dess nuvarande förhållande.

    Det är inget argument – det är ett ovetenskapligt tramspåstående.

    ”vi kan göra någonting åt det, men inte så länge systemets försvarare, precis som du, försöker avleda uppmärksamheten.”

    Systemets försvarare? Jag kritiserar svenska staten, EU, FN, etc… vilket system har du inbillat dig jag försvarar? Vänligen precisera. För övrigt: Vi (vita män) HAR redan gjort något åt det. I liberala västdemokratier har lågstatusmän stadigt fått det bättre och bättre i förhållande till högstatusmän. Detta gäller både jämfört med andra kulturer och andra tider)

    Ifall du missat det finns det inget som den moderna feminismen är mer kritisk mot än just den liberala västdemokratin. Alla traditioner som är dess grund vill feminismen rasera. Andra länder och kulturer däremot utanför västsfären där män har det mycket sämre jämfört med andra män gör moderna feminister lyriska. Hur får du det att gå ihop med vad du säger?

    ”Enligt dig är det feministernas fel, enligt din polare Solguru är det invandrarnas fel.”

    1) Solguru är inte min polare, vad är det som får dig att tro du slänga ur dig vilka lögner som helst här? Saker om mig blir inte sanna bara för att du inbillar dig de är det och inte vet bättre än att slänga ur dig saker helt grundlöst.

    2) Enligt mig, shitloads of statistics och mängder av andra insatta personer så är feministerna oerhört kritiska mot just det system som ger lågstatusmän bättre deal i förhållande till högstatusmän. Den liberala västdemokratin. Däremot är feministerna oerhört positiva till länder och kulturer vars system ger män en mycket sämre deal i förhållande till andra män.

    (Fattiga skitländer där lågstatusmän är så värdelösa de spränger sig i luften står oerhört högt i kurs hos så kallade intersektionella feminister. Det är här deras syn på invandring kommer in också. Sådana länders system anser feminister man skall visa ”tolerans” för, det är de demokratiska vita männen de inte tål)

    ”Bättre villkor för män i farliga yrken åstadkoms bäst genom att man, just det, koncentrerar sig på att förbättra deras villkor, inte på att man gnäller på att det någonstans finns en dum feministisk blogg.”

    Poängen med farliga yrken är just att de är farliga (har en gradskillnad i fara jämfört med andra yrken). Ett farligt yrke kan aldrig göras samma sak som ett ofarligt yrke så det finns tre alternativ

    a) Lika många kvinnor som män på de farliga yrkena via tvångskvotering (kvinnor väljer ifall du missat det alltid i lägre grad dessa yrken om de själva får välja)

    b) Bättre behandling av de personer som har de farliga yrkena som belöning för att de åtar sig vad som är farligt, detta helt könsneutralt. Om männen gör hjältedåd så är det inte jämställt det skall hyllas för hjältedåden.

    c) De uppgifter som människor i farliga yrken har idag utförs inte alls, dvs exempelvis vi låter kärnreaktorn fukushima flyga i luften hellre än att skicka in personer (män) som blir hjältar och cementerar den manliga könsrollen.

    Vilket av dessa tre alternativ förespråkar du själv ”ingenjören”? Du kritiserar andras ställning, få se om du ens vågar ta en själv.

    ”Pojkarna halkar efter i skolan, vad gör man åt det? Man bildar nätverk, man hjälper pojkar som har det svårt i skolan”

    1) Att bilda nätverk hjälper kvinnor – inte män (vet du inte varför så kan du bevisligen inte ett dugg om de medfödda skillnaderna mellan pojkar och flickor) Pojkar och flickor är sociala på olika sätt. En skola som belönar de som är sociala på flickors sätt har såklart redan från början diskriminerat pojkar.

    2) Att påstå man hjälper pojkar som halkar efter i skolan genom att hjälpa pojkar som har det svårt är ett CIRKELRESONEMANG och sålunda ren idioti.

    ”att gnälla på att det finns en genusteoretiker någonstans som man inte tycker om förbättrar inte pojkarnas förutsättningar i skolan en millimeter.”

    Nu råkar det vara så här att den där genusteoretikern finns inte ”nånstans” den där genusteoretikern finns i skolan och i de statliga myndigheter som styr skolan. Erin Pizzey kallade redan för flera årtionden dessa personer för politiska aktivister med diplom.

    ”I stället för att faktiskt göra någonting åt problemen får du all uppmärksamhet att fokuseras på fullständigt meningslösa symbolfrågor.”

    Att skolan diskriminerar pojkar är ingen symbolfråga. Men låt oss jämföra – jag förespråkar skolan sluta diskriminera pojkar. Detta medan du förespråkar vi hjälper pojkar dels genom att hjälpa flickor (nätverk) och dels skall vi enlig dig hjälpa pojkar genom att hjälpa pojkar.

    Seriöst du resonerar som en barnunge! Vilken trettonåring som helst har lärt sig upprepa ord som ”nätverk” istället för att säga något med konkret innehåll.

    ”Det är personer som du som är manskampen i Sveriges enskilt största problem.”

    Det finns inget som heter ”manskampen” i Sverige och hade det funnits något som heter manskampen i Sverige så hade den inte gynnats av att män som du tittar på feministiska nätverk och säger ”så skall killar göra”

    Medan män som jag har noga analyserat forskningen på området (exempelvis Alice Eagly om du ens vet vem det är…. och vet du inte det så vad fan får dig att tro du kan rätta mig?)

    …och faktiskt ser till att vad som påstås är vad som är SANT, inte vad än som råkar vara populärt. Din manskamp är sålunda (om den ens finns) grundlurad av feministerna. Anledningen de lyckats lura er är att manskampen inte haft bättre koll på bevisbörda och vetenskaplighet än din text till mig hade.

    Kommentar av Erik — mars 26, 2011 @ 9:21 f m

  23. […] påstod en kritiker (Ingenjören) av Aktivarum i kommentarstråden för inlägget om framtida satsningar att: ”Enligt dig är det feministernas fel, enligt din polare Solguru är det invandrarnas […]

    Pingback av Från politisk korrekthet till demokratisk korrekthet « Aktivarum — mars 29, 2011 @ 4:53 f m

  24. Hej. Nu har jag inte begripit helt vad Wikivarum har för roll men om du kan koppla ihop den med ”the story so far” delen så kan det vara en idé om det inte är två totalt olika saker dvs.

    Kommentar av Oskar — april 11, 2011 @ 2:43 f m

  25. Oskar:

    Hej! Det enklaste sättet att beskriva Wikivarum är att kontrastera den med denna blogg. Aktivarum handlar om att delta i den svenska offentliga debatten utifrån ett vetenskapligt perspektiv.

    Wikivarum handlar å sin sida om att samla och summera vad jag kommit fram till så att jag slipper skriva samma sak om och om igen på Aktivarum. Istället kan jag länka till Wikivarum när välkända ämnen som redan avhandlats dyker upp.

    Sektionen ”The Story So Far” har i grunden samma funktion som Wikivarum med skillnaden att TSSF är en extremt komprimerad version som mest fokuserar på aktuella ämnen medan Wikivarum hittills främst handlat om generella ämnen.

    Kommentar av Erik — april 11, 2011 @ 3:42 e m


Kommentera

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 119 andra följare

    Arkiv

