Aktivarum

Feministisk debattör kunde inte ens skilja på statligt och privat ägande i debatt om WoW | januari 11, 2011

Då detta inte är första gången jag sett denna miss från allehanda tyckare så passar jag på att ge den ett eget inlägg.

Följande kommentar gjorde Pär Ström på Genusnytt i debatten om tjejer i World of Warcraft. ”Det finns väl ingen lag som hindrar kvinnliga programmerare från att utveckla spel? Varför tar kvinnor inte ansvar för utvecklandet av bra dataspel?”

Så här skriver signaturen AS i kommentarsfältet som svar till Pär Ström:

”Ok, och då finns det väl inget som hindrar fler män från att utbilda sig till lärare i för- och grundskolan för att ge killar en mer jämställd skolgång? Varför tar inte män ansvar för våra uppväxande killars skolgång?”

Ja ni såg rätt. AS menar att om privata företag inte skall vara statligt styrda så skall statliga företag heller inte vara det.

Det är någon slags rekord i okunnighet från AS att tro man kan jämställa statliga aktiviteter (som vi alla betalar för vare sig vi vill eller inte) med privata företag som BioWare (som vi kan strunta i att betala) och hävda att om man inte stödjer att staten går in i det ena (Blizzard) så skall staten inte gå in i det andra (skolan) heller.

Poängen är ifall nu någon missat det att vi inte förespråkar staten går in i privata företag som Lego och Blizzard (skaparna av World of Warcraft) alls men OM staten nu skall vara inblandad – vilket gällande skolan redan är fallet – då skall den inblandningen när man utformar sina påhitt ta hänsyn till den halva av skattebetalarna som är män också.

Vidare så tycks feminister ständigt strunta i att ta hänsyn till ekonomiska faktorer när de påpekar dessa saker.

”När det väl finns kvinnliga karaktärer blir de ofta objektifierade; det är mycket ögongodis och hjälplösa tjejer. Jag menar inte att branschen är mansgrisig, men man tänker inte särskilt långt, säger Angelica.”

De här spelen som tjejerna gillar de började tjejerna gilla när de blev riktigt bra. När branschen redan var helt dominerad av killar som hade gjort grovjobbet på den tid då spelen inte var riktigt bra. Var tror dessa tjejer att pengarna för att skapa dessa spel kom ifrån?

Utan ögongodis så hade det inte funnits något World of Warcraft! Vilket precis alla människor med den minsta inblick i databranschens utveckling från PONG till WoW redan känner till. Och om Angelica Norgren som skall föreställa skribent i en dataspelstidning (LEVEL) inte ens vet den detaljen så hur fick hon jobbet?

Kanske för att tidningen efter att ha etablerat sig behövde det där ögongodiset som hon klagar på?

Det vet jag inte. Jag vet däremot vems plånbok vi har att tacka för att spelen finns alls och jag att en stor del av den utvecklingen av dataspelande skedde när SONY via CD-formatet skapade förutsättningar för grafiskt mer avancerade spel.

Spel vars kvinnliga karaktärer – oavsett hur små deras roller i spelen var – gärna drog in några miljoner extra genom att förekomma på bilder i reklam. Pengar som användes till att skapa mycket bättre spel och det är DE SPELEN som är populära bland tjejer idag. De spel som betalade kalaset var det aldrig.

Utan bilder och grafik med bystiga kvinnor hade spelen de gillar inte funnits.

Precis som skvaller om relationer säljer till kvinnor så säljer bilder av sex till män. Så enkelt är det och har någon en invändning vill jag höra en bättre motiverad retorik än

”Men jag gillar inte det är så”

Och för övrigt, än idag är det rätt ofta bystiga och tillfixade kvinnor på framsidan av tjejtidningar som Cosmopolitan och Veckorevyn så uppenbarligen är det inte alltid som snygga tjejer skrämmer iväg tjejer som konsumenter eller?

Annonser

20 kommentarer »

  1. ”När branschen redan var helt dominerad av killar som hade gjort grovjobbet på den tid då spelen inte var riktigt bra.”

    Å vad är det för fel på Amigaspel, C64 och 8-bitars Nintendo? 😉

    Kommentar av AV — januari 11, 2011 @ 9:53 e m

  2. De här kvinnorna har inte mycke gemensam med vanliga kvinnor, du vet, de kvinnor som vi vanliga män lever med, arbetar med och över huvudtaget har dagliga interaktioner med. Jag är från Iran och det kommer några (väldigt få)kvinnor där i från som också hakar på den här trenden. Resultatet är densamma; vanliga Iranska kvinnor och män flyr från de. De problem som vi har mellan könen försöker vi också bearbeta utan att ta till Talibanism. (vi bortser alltid i från diktaturen syn på kvinnor som är helt sjukt i en modern samhälle)

    Kommentar av Dan — januari 11, 2011 @ 9:54 e m

  3. Dan:

    Problemet är att i Sverige börjar de här kvinnorna bli allt vanligare för kvinnor som är på det här sättet får i statsapparaten höga betyg och välbetalda tjänster i ”diskursbildning” (förra inlägget)

    Beträffande Iran så är det ju inte vem som helst från Iran som bor i Sverige. Det är tvärtom övervikt av intelligenta, välutbildade liberala människor i gruppen Svensk-iranier.

    Ibland tror jag större delen av Irans forna elit bor i länder som Sverige. När Muhammed Omar och hans gäng var på plattan så blev de ju helt överröstade av liberala exiliranier. Se nedan

    Det fanns utöver alla iranska flaggor fler svenska flaggor hos Exiliranierna på plattan 20 september än det brukar finnas i svenska demonstrationer.

    Dock är Masoud Kamali från Iran så bara ros får ni inte 🙂

    Kommentar av Erik — januari 11, 2011 @ 10:32 e m

  4. ”Utan ögongodis så hade det inte funnits något World of Warcraft! Vilket precis alla människor med den minsta inblick i databranschens utveckling från PONG till WoW redan känner till.”

    Nämen, hela vägen sedan Pong alltså? Det är sexualiseringen och objektifieringen som banat väg för den tekniska utveckling och marknad vi har idag? H Nog för att jag är grafiknördig, men jag hade ingen aning om att de tidigare generationerna såldes genom sex! Där ser man! Jag trodde de främst marknadsfördes som coola tekniska innovationer och roliga sätt för hela familjen att umgås! Men vad vet jag, jag har ju bara en examen i reklam och jobbar dagligen med spel!

    Jag vet absolut ingenting heller om att Playstation, som första ordentliga CDROM-konsol, hade en unik marknadsföringskampanj där man försökte rikta konsolen till en vuxnare publik, inte genom att sexualisera kvinnor utan genom att skapa ett varumärke och lansera en cool livtstil sammankopplat med konsolen. Både kvinnor och män förekom i lanseringen, men inte som sexobjekt utan som aktiva deltagare.

    I samma generation lanserades också Nintendo 64, Atari Jaguar och gameboy Colour. Ingen av dem anspelade på sexiga kvinnor, utan med grafik och tekniska specifikationer.

    Men som sagt, jag förstår att du menade att sexualiseringen BANADE VÄG för CD-romtekniken och den femte generationen. Så vi kan ta oss en titt på marknadsföringen på PONG (som förövrigt inte är den första spelkonsolen, men det är ett vanligt misstag).

    Här ser vi en vi en bild av marknadsföringen på en version av Pong till hemmakonsol: http://4.bp.blogspot.com/_37xkOHRSJcg/S9L7O7CkNUI/AAAAAAAAArI/bn7NYFBm-O8/s1600/pong4.jpg
    En kvinna med i bilden som aktiv spelare?! Så galet! Jag antar att hon bara tar en paus på väg in i köket för att göra en macka åt sin man, medan han kåtar upp sig på två pinnar och en boll.

    Överlag har de flesta konsoler under årens lopp sålt på teknik, inte på sexualisering. och med undantag av Nintendo har de alla hållit sig lagom könsneutrala.

    Så att säga att spelmarkanden inte existerat utan ögongodis (som jag här likställt med sexualisering med tanke på det citat du valt) är ett hån. Inte mot marknaden, inte mot Angelica Norgren, utan mot den manliga publik som du påstår konsumerat spelen. Du kan inte ha något vidare högt anseende om män om du på allvar tror att teknisk landvinnig inte kunnat göras utan hjälp av ett par (oerhört pixliga) tuttar i vart och vartannat spel.

    Nej, nu måste jag verkligen ge mig här.

    Kommentar av Malin Söderberg — januari 11, 2011 @ 10:51 e m

  5. Malin Söderberg:

    ”Nämen, hela vägen sedan Pong alltså?”

    Nej långtifrån men hade TV-spelsmarknaden stannat på den nivån den hade på den tiden kunde du se i månen efter spel som ”World of Warcraft” idag.

    ”Det är sexualiseringen och objektifieringen som banat väg för den tekniska utveckling och marknad vi har idag?”

    Nej, det är sexualiseringen och objektifieringen som betalat för den tekniska utvecklingen vi har (precis som skvaller betalat utvidgningen av nyhetsmedierna)

    ”Nog för att jag är grafiknördig, men jag hade ingen aning om att de tidigare generationerna såldes genom sex!”

    Det är inte en rak jämn utveckling vi pratar om! Den egentliga TVspelsmarknaden började med Nintendos grå låda NES och länge var Nintendo helt ensamma på marknaden. Men några år senare när Nintendos första generation hade växt några år utan att Nintendo hängde med så hade Nintendo öppnat för konkurrenten SEGA som hade en tekniskt mer avancerad, låda. Tuffare och vuxnare i såväl spel som image.

    Nintendo hade familjespels-image. SEGA Megadrive däremot samlade massor av unga killar i turneringar i framför allt bilspel, sportspel och de första riktiga slagsmålsspelen. Länge såg Nintendo ut att bli kampens förlorare men när de sent omsider släppte en egen 16 bits-konsol (Super-Nintendo) hade många spelare växt ur trotsåldern och det fanns då utrymme för mer story-drivna spel.

    Sedan var det öppet lopp mellan SEGA och Nintendo vilken av dem som skulle släppa nästa tekniskt utvecklade (32-bit) konsol och dominera marknaden. Det var alla tvspelsskribenter helt överrens om. Men ödet slog in. SEGA:s nästa satsning SEGA-CD var en teknisk mardröm för speltillverkare vilket fick Nintendo som då hade en expert på det formatet (SONY) som partner att dra åt sig öronen. Nintendo beslutade sig för att experterna hade fel, Nintendo rätt och sade upp samarbetet med SONY.

    Det skulle de aldrig ha gjort.

    Nintendo var vana med att bossa med sina speltillverkare och erbjuda dem halvdåliga avtal. När det var dags för en av dem NAMCO att förnya sitt avtal fick de ett sådant skambud de vägrade. Nintendo trodde NAMCO skulle krypa till korset men istället så slutförde SONY ”Nintendo-CD” spelaren och gav NAMCO ett guldkantat avtal för spelutveckling. Nintendo försökte stoppa SONY i domstolen och misslycakdes helt. 1994-95 hade den generation som började spela Nintendos grå låda åter växt några år och hade nu passerat den magiska 18-års åldern. De som var med vid denna tidpunkt vet redan vad som hände.

    Först släpptes SONY Playstation och blev den ultimata partylådan.. Sedan skapade CORE/Eidos Lara Croft för Tomb Raider 1996 Och resten är historia….

    ”Men vad vet jag, jag har ju bara en examen i reklam och jobbar dagligen med spel!”

    Vad visste de som förvandlade TVspelsbranschen från töntar i en källare till mainstreambransch med filmlicenser och E3-galor?

    ”Jag vet absolut ingenting heller om att Playstation, som första ordentliga CDROM-konsol, hade en unik marknadsföringskampanj där man försökte rikta konsolen till en vuxnare publik, inte genom att sexualisera kvinnor utan genom att skapa ett varumärke och lansera en cool livtstil sammankopplat med konsolen.”

    Har du överhuvudtaget SPELAT spelen du pratar om? Urringning, svart läder, piska ring a bell?

    ”Både kvinnor och män förekom i lanseringen, men inte som sexobjekt utan som aktiva deltagare.”

    Vid lanseringen så hade de flesta tillverkare inte lärt sig använda ens 30% av Playstations kapacitet och de spel som den skulle bli känd för (Tekken, Tomb Raider etc) fanns inte ens då.

    ”I samma generation lanserades också Nintendo 64, Atari Jaguar och gameboy Colour. Ingen av dem anspelade på sexiga kvinnor, utan med grafik och tekniska specifikationer.”

    Och sålde därefter…. till skillnad från Playstation.

    ”Men som sagt, jag förstår att du menade att sexualiseringen BANADE VÄG för CD-romtekniken och den femte generationen.”

    Vad jag menade var att sex säljer.

    ”Överlag har de flesta konsoler under årens lopp sålt på teknik, inte på sexualisering. och med undantag av Nintendo har de alla hållit sig lagom könsneutrala.”

    Överlag säljer konsoler på spelen, inte på tekniken. Det råkar bara vara så att ett av spelen som utvecklades till PlayStation hette Tomb Raider, Ett annat hette Tekken.

    ”Så att säga att spelmarkanden inte existerat utan ögongodis (som jag här likställt med sexualisering med tanke på det citat du valt) är ett hån. Inte mot marknaden, inte mot Angelica Norgren, utan mot den manliga publik som du påstår konsumerat spelen.”

    Nej det är inget hån. Det är ett faktum att sex säljer (särskilt i kombination med glamour). När TVspel blev värda stora pengar ja då blev TVspel mainstrem och det var då som tjejer började bli intresserade för då var det inte töntigt längre.

    Men på den tid då TVspel inte var värda pengar och status så hur många kvinnor tror du fanns i branschen? Ge mig en siffra.

    ”Du kan inte ha något vidare högt anseende om män”

    Har du hört talas om evolutionspsykologi nån gång? Jag har den åsikt det finns belägg för. Inte en krona mer, inte en krona mindre.

    ”om du på allvar tror att teknisk landvinnig inte kunnat göras utan hjälp av ett par (oerhört pixliga) tuttar i vart och vartannat spel.”

    För teknisk landvinning behövdes det pengar. Poängen som du missat är att tjejerna kom först när det fanns pengar i branschen.

    Som statistiken visar är det inte så att företag går bättre för att tjejer är mer i ledningen. Vad statistiken visar är att när ett företag redan är framgångsrikt ökar sannolikheten de bästa tjejerna vill jobba där.

    Vad detta innebär är att Wikipedia som idag knappt har kvinnor skulle få ett rejält uppsving i kvinnliga ansökningar om de såldes till nåt företag för miljardbelopp. Vilket såklart alla som kan evolutionspsykologi redan vet.

    Kommentar av Erik — januari 12, 2011 @ 3:09 f m

  6. Det du säger är kanske inte osant, men du har en frutktansvärt förenklad bild på spelmediets utveckling.

    Kommentar av KaffePetter — januari 12, 2011 @ 6:47 f m

  7. @Erik
    Nintendo skulle, och gjorde rätt i, att säga upp sin relation med Sony därför att det ursprungliga kontraktet var skrivet så att Sony mer eller mindre fick rätten till allt Nintendo ägde.

    Det som gjorde N64 till en mardröm för Nintendo var inte att de valde stå över CD-skivorna. Det var att de behandlade andra utvecklare som skit. Sony däremot tog emot alla med öppna armar.

    Jag får erkänna att för en gång skull tycker jag verkligen att du förenklar lite väl mycket i din analys, samtidigt som du har rätt i vissa frågor.

    Sex och våld säljer, det är bara att kolla på några av de bäst säljande spelen i världen för att inse att det är rätt. Det är dock inget som säger att det skulle behöva vara det enda som säljer, tv-spels branschen gjorde antagligen sitt största fel någonsin när de valde att inte försöka växa marknaden utan att besluta att marknaden just bestod av pojkar. Idag blöder några av de största utvecklingshusen och det mesta tyder på att det är för många bolag som jagar samma marknad.

    Däremot är jag fullt med dig om att WoW får göra vad fan de vill, och om det inte uppskattas av kvinnor eller män rösta med plånboken! Det finns massor av indie spel eller mindre bolag som ger ut bra spel som man kan spela istället.

    Kommentar av robjoh — januari 12, 2011 @ 7:40 f m

  8. robjoh:

    ”Nintendo skulle, och gjorde rätt i, att säga upp sin relation med Sony därför att det ursprungliga kontraktet var skrivet så att Sony mer eller mindre fick rätten till allt Nintendo ägde.”

    Även om Nintendo gjorde rätt i att avsluta det kontraktet så skulle de ha skött det betydligt snyggare. Den japanska kulturen ser ut som den gör och Sonys Playstationchef tappade ansiktet fullkomligt. Just detta att det var företagets heder på spel var en av anledningarna Sony skulle genomföra projektet alls (som långtifrån var populärt hos Sonys ledning). En novis på japansk kultur kunde ha förutsett resultatet av Nintendos handlande.

    ”Det som gjorde N64 till en mardröm för Nintendo var inte att de valde stå över CD-skivorna. Det var att de behandlade andra utvecklare som skit. Sony däremot tog emot alla med öppna armar.”

    Det var en kombination av att de pressade priserna hos framför allt NAMCO och hade en spelmaskin som ärligt talat var riktigt dålig. Det var framför allt prestanda som fick Squaresoft att välja SONY för Final Fantasy VII, världens då största spelproduktion.

    ”Jag får erkänna att för en gång skull tycker jag verkligen att du förenklar lite väl mycket i din analys, samtidigt som du har rätt i vissa frågor.”

    Jag förenklar ofta i mina analyser. Jag har aldrig utgett mig för att vara perfekt och det skulle ta en hel del mer tid och arbete för mig att komma närmare perfekt. Vad jag utgett mig för är att tala sanning och ge bättre alternativ än oppositionen.

    ”Sex och våld säljer, det är bara att kolla på några av de bäst säljande spelen i världen för att inse att det är rätt.”

    Det är nog huvudsakligen så att sex säljer våldsspel 😉 Sex inom spelen har aldrig varit någon storsäljare och ärligt talat tror jag inte våld i marknadsföringen skulle uppskattas heller 🙂

    ”Det är dock inget som säger att det skulle behöva vara det enda som säljer, tv-spels branschen gjorde antagligen sitt största fel någonsin när de valde att inte försöka växa marknaden utan att besluta att marknaden just bestod av pojkar.”

    Nu är det allt du som förväxlar. Det var inte branschen som bestämde marknaden bestod av pojkar det var pojkar som köpte fler av spelen på den tid då de flesta spel handlade om att några färgklickar skulle krocka eller undvika några andra färgklickar. (Typ Ice Climber)

    Problemet var inte att tjejerna inte ville spela Nintendo. Problemet var att många av tjejerna åkte hem till killar för att spela Nintendo. Det omvända var desto ovanligare så även om det var många tjejer och killar som spelade så sålde inte spelen lika bra till tjejerna.

    De flesta spel på den tiden var sällskapsinriktade. Det var först senare som spelen fick story som man skulle ”klara av” (spel som spelas ensamma) Det enda storydrivna spel som fanns i början till Nintendo var Legend of Zelda och då var det en unik spelide.

    Kom också ihåg att det redan fanns en publik för tv-spel. Innan Nintendo släppte ”grå lådan” så stod folk och spelade Arkadspel på stan. Vill du göra en genusanalys på vilka som brukade stå och stoppa pengar i automaterna?

    Killarna spelade, tjejerna kollade på och killarna försökte gissningsvis imponera på tjejerna. Känns det kulturella mönstret igen?

    ”Idag blöder några av de största utvecklingshusen och det mesta tyder på att det är för många bolag som jagar samma marknad.”

    Ja IDAG är det så. Men utan att killarna skapade popularitet först så hade de inte fått tjejerna att betala pengar för spel oavsett vad de gjorde. De gjorde helt rätt som satsade på de som betalade. Tjejerna är mycket mer svårflörtade.

    Men när något är trendigt, mode, hippt, lyxigt , högstatus, rapporterat i tidningen och därmed tryggt – då behöver du inte ens göra reklam för tjejer då gäller snöbollseffekten.

    ”Däremot är jag fullt med dig om att WoW får göra vad fan de vill, och om det inte uppskattas av kvinnor eller män rösta med plånboken! Det finns massor av indie spel eller mindre bolag som ger ut bra spel som man kan spela istället.”

    Poängen är inte att WoW får göra vad de vill: Poängen är att WoW inte KAN göra vad de vill för vad som helst säljer inte i de summor som krävs för att kunna ha så stora projekt igång.

    Däremot när de redan har gjort rollspel med den sorts karaktärer som inbringar de stora pengarna Då kan de starta en mindre division som fokuserar mer på tjejer också…. Men att göra det omvända är omöjligt. Innan tjejerna har sett att det är nåt framgångsrikt så kommer de inte att öppna plånböckerna.

    Så det är löjligt tjejer klagar för att killarna är först. Det visar bara de saknar insikt om sitt eget generella beteende. De vill ha trygghet, de vill ha nåt som stöds uppifrån, något som har godkänd-stämpel redan.

    De har alltså samma konsumtionsvanor för TVspel som de har gällande pojkvänner.

    Kommentar av Erik — januari 12, 2011 @ 8:33 f m

  9. KaffePetter:

    All vetenskap, alla beskrivningar innehåller förenklingar. Det är en fråga om hur mycket tid man har och hur viktigt det ämnet är att berätta allt. Jag försöker inte vara perfekt, jag försöker hålla mig till sanningen och vara ett bättre alternativ. En rättvisande invändning här skulle sålunda vara att kalla min text grovkornig.

    Det finns såklart mycket mer att berätta om spelbranchen men vill du ha de riktigt stora milstenarna så har jag räknat upp det mesta i min text.

    Tilläggas kan att om något någonsin kommit i närheten av att vara lika övervärderat och urdåligt som konsolen Jaguar så är det Virtual-Reality TV-spel och Nintendos Powerglove. Där kan du snacka om Epic Fail!

    Kommentar av Erik — januari 12, 2011 @ 8:43 f m

  10. […] Fler genusrelaterade nyheter hos Pelle Billing, Matte Matik, Pär Ström, Aktivarum. […]

    Pingback av Lösningen på skolproblemen? « Tanja Bergkvists Blog — januari 12, 2011 @ 6:37 e m

  11. Spel spel.
    Är jag den ende som har en Dreamcast?
    Ångrar så att jag bytte in min Super Nintendo mot en Playstation. SNES hade en helt annorlunda spelupplevelse gentemot Playstation.

    Spelar knappt nåt nuförtiden. Försökt mig på WoW men punga ut så mycket pengar för springa runt runt runt. Tacka vet jag FPS. Starta spelet hitta server skjuta runt. Tröttna stänga ner.

    Kommentar av Andreas Nurbo — januari 12, 2011 @ 8:32 e m

  12. Andreas:

    Nej nej du är garanterat inte den enda som har en Dreamcast men min berättelse om spelens utveckling stoppade vid den tidpunkt då Sony Playstation släpptes 1994. Du kanske lade märke till att jag heller inte pratade om PS2 och senare konsoler? Beträffande SNES så har du såklart helt rätt. SNES var en annorlunda upplevelse än Playstation – Till stor del för att Playstation är rätt dålig på 2D-omgivningar. På playstation så var alla spel av betydelse i 3D.

    Men vill du återuppleva den gamla goda tiden med SNES så finns det ju utmärkta emulatorer på PC nuförtiden för både SNES och SEGA.

    ”Spelar knappt nåt nuförtiden. Försökt mig på WoW men punga ut så mycket pengar för springa runt runt runt. Tacka vet jag FPS. Starta spelet hitta server skjuta runt. Tröttna stänga ner.”

    Hahaha det där är ju som att lyssna på sig själv. Jag kan skaffa Call of Duty, spela det intensivt ett par dagar och sedan hitta på något annat. Men det spel jag spelar mest sedan en tid tillbaka är överlägset Just Cause 2.

    För medan postmodernismens regler för vetenskap är shite i verkligheten så är det himla kul att spela ett spel där naturlagarna verkar följa Foucaults förvirrade tankebanor.

    Natursköna vyer, Galna stunts och total frihet. Enjoy!

    Kommentar av Erik — januari 12, 2011 @ 9:12 e m

  13. ”Det var en kombination av att de pressade priserna hos framför allt NAMCO och hade en spelmaskin som ärligt talat var riktigt dålig. Det var framför allt prestanda som fick Squaresoft att välja SONY för Final Fantasy VII, världens då största spelproduktion.”

    Nej rent prestandamässigt så var N64 likvärdig eller bättre än PS1, däremot var CD skivorna bra mycket billigare.

    Kommentar av robjoh — januari 12, 2011 @ 9:40 e m

  14. @ Erik

    Nej det är inte den gamla Iranska eliten som har flytt till sverige och andra länder som du tror 🙂 det är oftas så folk tror i västländer när man pratar om Iranier. Det är mest (över 95%) vanlig medelklass som har flytt undan diktaturen. De som är kvar och lever under mullornas skräckvälde har det inte så lätt. Men det är få, både män och kvinnor, som accepterar mullornas förtryck av kvinnorna i Iran. Vi har ändå levt civiliserad under några tusen år för att det ska helt försvinna under dessa äckliga mullors korta tid.

    Kommentar av Dan — januari 12, 2011 @ 10:05 e m

  15. […] På Genusnytt blir man trött på att det alltid är så synd om tjejer (”igen!”) och Aktivarum menar på att objektifieringen av kvinnokroppar har varit nödvändighet för att utvecklingen […]

    Pingback av Spelare ett opium för trist mediebevakning « Kaffekopp och cigarettrök — januari 12, 2011 @ 10:30 e m

  16. En bidragande orsak till varför PS1 blev en storsäljare med mycket lång livslängd, var att den blev den första konsollen man relativt lätt kunde spela kopierade spel på.

    Om Sega inte hade kastat in handduken, efter att ha slösat bort otroligt mycket pengar på spelet Shenmue till sin Dreamcast, så skulle de ändå haft svårt att tävla mot Sonys PS1 eftersom antalet sålda basenheter var med god marginal till Sonys fördel.

    …men jag är glad över att fler och fler spelar spel, för det gynnar branschen och spelarna. Det är inte längre som det var för dryga femton år sedan, att bara de med tillgång till en tillräckligt nördig person (som kunde installera spelet) spelade spel på datorn.

    Och ett stort TACK till de som utvecklar emulatorer så att man kan få sig en nostalgisk kick av att återbekanta sig med spelen från förr. Här är ju ett som hade sex och våld som försäljningsargument:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Barbarian_(computer_game)

    …snart 25 år sedan, men de försäljningsargumenten är nog äldre än så. De kanske inte driver utvecklingen, men indirekt blir det ju så genom att de KAN inbringa mer pengar (eller förhoppning om pengar) och det är väl drivande om något?

    Men jag ska väl inte förhäva mig gentemot en evolutionspsykolog, för att sex säljer måste ju vara urgammalt… och välkänt?

    Kommentar av CB — januari 15, 2011 @ 12:09 f m

  17. ”Men jag ska väl inte förhäva mig gentemot en evolutionspsykolog, för att sex säljer måste ju vara urgammalt…”

    Jo… – men likväl åt hållet ”helt okänt” – är jag rätt säker på.

    Kommentar av Josef Boberg — januari 17, 2011 @ 9:27 f m

  18. CB:

    ”En bidragande orsak till varför PS1 blev en storsäljare med mycket lång livslängd, var att den blev den första konsollen man relativt lätt kunde spela kopierade spel på.”

    Också en orsak Nintendo valde bort CD-formatet. Vilket resulterade i att Square flyttade projektet Final Fantasy VII till Playstation. The rest is history…

    #6 Dumbest Mistakes of gaming (Gamespy)
    http://archive.gamespy.com/articles/june03/dumbestmoments/index17.shtml

    ”Om Sega inte hade kastat in handduken, efter att ha slösat bort otroligt mycket pengar på spelet Shenmue till sin Dreamcast, så skulle de ändå haft svårt att tävla mot Sonys PS1 eftersom antalet sålda basenheter var med god marginal till Sonys fördel.”

    PS1? Dreamcast är en sjättegenerationen konsol som tävlade med PS2. Det var SEGA Saturn som tävlade med PS1 och SEGA gjorde bort sig royally från början genom att släppa Saturn för tidigt innan det fanns några bra spel.

    #4 Dumbest Mistakes of gaming (Gamespy)
    http://archive.gamespy.com/articles/june03/dumbestmoments/index21.shtml

    ”…men jag är glad över att fler och fler spelar spel, för det gynnar branschen och spelarna.”

    Nja, det hänger förstås på personligheten hos de som tillverkat spelen. Vissa speltillverkare fick akut storhetsvansinne och sänkte istället stora delar av branschen när det gick för bra för dem.

    Ion Storms huvudkontor exempelvis var galenskapen personifierad. Efter att ha gjort ett fantastiskt jobb på Id Software så hade slutligen Romero förlorat förståndet fullkomligt.

    ”Det är inte längre som det var för dryga femton år sedan, att bara de med tillgång till en tillräckligt nördig person (som kunde installera spelet) spelade spel på datorn.”

    Nej faktum är att konsoler/videospel blev coola och hemdatorer töntiga, sedan kom internet och reverserade hela trenden. Varvid konsoltillverkare började släppa sina spel på PC med effekten att främsta skillnaden mellan PC och TVspel utöver skärmen var att PC-spel kunde patchas och moddas.

    ”Och ett stort TACK till de som utvecklar emulatorer så att man kan få sig en nostalgisk kick av att återbekanta sig med spelen från förr.”

    Ja och vidare ett gigantiskt tack till personerna som fansubbade de engelska rollspel som tidigare aldrig gått att spela för den som inte kunde japanska.

    ”Här är ju ett som hade sex och våld som försäljningsargument:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Barbarian_(computer_game)

    Hahahahaha Barbarian, det var längesedan.

    ”…snart 25 år sedan, men de försäljningsargumenten är nog äldre än så. De kanske inte driver utvecklingen, men indirekt blir det ju så genom att de KAN inbringa mer pengar (eller förhoppning om pengar) och det är väl drivande om något?”

    Vad som driver utvecklingen är vad som drar in pengar. Och sedan Nintendo tappade kronan så har det alltid handlat om samma saker. Exempelvis Doom (våld) Duke Nukem (sex)

    ”Men jag ska väl inte förhäva mig gentemot en evolutionspsykolog, för att sex säljer måste ju vara urgammalt… och välkänt?”

    Jadå… men poängen för evolutionspsykologin är inte ATT sex säljer utan definitioner av vad vi menar med sex och varför just de sakerna säljer.

    Det återkommer vi till. Enjoy länkarna som beskriver hur Nintendo och SEGA serverade marknaden till SONY på ett fat 🙂

    Kommentar av Erik — januari 17, 2011 @ 3:15 e m

  19. @ Erik
    Intressant artikel på Gamespy som du länkar till… några guldkorn som att Atari producerade 12 miljoner Pac-Man kassetter till sina 10 miljoner sålda Atari2600-basenheter. Det krävs nästan politisk matematik för att få ihop den ekvationen!

    Kommentar av CB — januari 17, 2011 @ 4:22 e m

  20. CB:

    Ja det finns många guldkorn i spelhistoriens dummaste ögonblick. Atari tycks dock ha en rejäl överrepresentation i dessa dumheter. Min personliga favorit är retoriken i Sam Tramiels intevju med spelmagasinet ”Next Generation” angående Ataris då kommande spelkonsol Jaguar och hur den stod sig mot Sonys Playstation.

    ”PlayStation, I must say, is a little, little bit more powerful in certain areas — but not in others — it’s a little bit more stronger machine than Jaguar.” That wasn’t enough. He clarified: ”A little, little bit.” A moment later, he seemed to reconsider further. ”PlayStation is a little bit more — not more technology, but PlayStation does have more memory than Jaguar, it’s using more silicon as a solution.”

    #3 Sam Tramiels galna intervju
    http://archive.gamespy.com/articles/june03/dumbestmoments/index22.shtml

    Och för den som undrar om detta är en ”hoax” eller om intervjun faktiskt var på riktigt. Här kan ni läsa ”the whole thing” skannad. Tramiel kallade Sonys deltagande på det årets elektronikmässa en Gorilla i en porslisbutik.

    http://www.atariage.com/forums/topic/90927-sam-tramiel-interview-next-generation-1995/

    Kommentar av Erik — januari 17, 2011 @ 5:57 e m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 197 andra följare

    Arkiv

%d bloggare gillar detta: