Aktivarum

Professor i Pedagogik: Undervisning handlar inte om att lära elever nya saker! | december 20, 2010

Hjärtligt välkomna skall ni vara till ett nytt avsnitt av Genusgalenskapens Sverige.

Tanja Bergkvist har roat sig med några fler citat från genusindustrins ledning i Sverige. Det är ingen högoddsare den här gången. Det rör sig om en gammal kändis i dessa sammanhang, Moira von Right Wrong.

Det fascinerande med folk som försöker hävda genuskunskap är bra är att de inbillar sig att genuskunskap är ett separat fält. Genuskunskap är inget separat fält utan härskarfältet, ”one field to rule them all” Vilket tydligt visas i höjdarcitaten från Professor von Wrong von Genus.

”En jämställd skola arbetar utifrån en respekt för elevens egen livsvärld och världsbild, och en demokratisk undervisning kan då inte handla om att ersätta elevens ”vardagsförståelse” med en ”vetenskaplig” sådan.” (sid 7)”

En demokratisk undervisning kan bara lära ut saker eleven redan vet. Inte saker eleven inte redan vet. Vore ju respektlöst att rätta fel. Allt enligt von Wrong.

”Faktabaserad, objektiv kunskap utgör vad man i ett feministiskt perspektiv brukar kategorisera som ”manlig” kunskap. Kravet på objektivitet anses ofta utgöra själva grundkriteriet för vetenskaplighet.” (sid 59)”

Nja kravet på objektivitet anses snarare utöva grundkriteriet för att inte vara en lögnhals som fantiserar ihop saker och presenterar dem som om de faktiskt hänt. Det anses inte vara manligt att följa denna premiss. Mer om detta längre ner.

”Påbjudandet av snäv kunskap med en given mening är inte förenlig med skolans jämställdhetssträvanden.”

Den här argumentationen är kanske bättre känd som argumentet: ”Det där berget var inte på samma plats på kartan, hördudu ni måste flytta på berget annars stämmer det inte! Dvs skolan får isåfall skapa mer realistiska jämställdhetssträvanden.

När vi ändå diskuterar den ”manliga” iden att kunskap skall vara objektiv så kan vi visa exempel på Moiras ”kvinnliga” kunskap också.

Efter att ha gått igenom mängder av material på området har jag kommit fram till att den överlägset bästa representanten för det som Moira von Genus beskriver som ”kvinnlig kunskap” är en man. Baron von Münchhausen

Münchhausens vardagskunskap bestod av hans berättelser som enligt en viss Raspes redogörelser bland annat skall ha inkluderat att rida på en kanonkula över turkiska armen, han skall även ha färdats till månen (på 1700-talet) samt besökt en ö av ost omringad av mjölk.

Utifrån Moiras premisser var detta alltså kvinnlig kunskap.


Publicerat i Genus, Jämställdhet

8 kommentarer »

  1. Efter att ha gått igenom mängder av material på området har jag kommit fram till att den överlägset bästa representanten för det som Moira von Genus beskriver som ”manlig kunskap” är en man. Baron von Münchhausen

    Borde det inte stå ”kvinnlig kunskap”?

    Kommentar av Andreas Nurbo — december 20, 2010 @ 4:03 e m

  2. Andreas:

    Först tänkte jag skriva alternativ till manlig kunskap men sedan ändrade jag mig och skrev fel. Fixat nu. Tackar!

    Kommentar av Erik — december 20, 2010 @ 4:56 e m

  3. Egentligen är det helt galen att en sådan rapport skrivits, ännu mer att den lyfts fram av Skolverket, sedan att författaren blir rektor för en högskola, och att författaren är en professor. Detta säger verkligen något om tillståndet i landet. Ska man skratta eller gråta? Jag vet inte längre…

    Kommentar av Tanja Bergkvist — december 20, 2010 @ 6:44 e m

  4. Jag menar ”galet”

    Kommentar av Tanja Bergkvist — december 20, 2010 @ 6:44 e m

  5. Tanja: Håller med. Men tyvärr verkar inte professor vara nåt att komma med längre kolla bara på LTHs rektor. Professor är ungf som hedersdoktor😉.

    Kommentar av Andreas Nurbo — december 20, 2010 @ 8:29 e m

  6. Andreas Nurbo/Tanja B:

    Det finns två möjligheter att tjäna pengar som intellektuell/akademisk. 1: Popularitet (hos personer med makt) 2: Funktionalitet

    Problemet med de förstnämnda är att de inte kan producera någonting. De måste leva av pengar som de sistnämnda har skapat och när de flesta professorer är det förstnämnda så kommer hela professorkårens ställning som kritiska granskare att vara ett skämt.

    Den ena halvan är då köpt av privata företag (vars pengar kommer från den andra halvan), den andra av statliga myndigheter (vars pengar också kommer från andra halvan. Därefter så är det bara rundgång, några nya pengar skapas inte och man lever på det gamla systemets rikedomar.

    Som bolånekrisen i USA visade så är det nya systemets rikedomar byggda på ingenting. Skulle sålunda åsikten att något (exempelvis husen) är värda mindre få fäste så är det inte bara värdena i sig som försvinner. Hela grunden för värdenas existens försvinner också.

    Om man inte producerar någonting i resultatväg så kan vem som helst när som helst sänka priserna. Vad händer då med pengarna som folk trodde verksamheten var värd? Tja vi kan som exempel ta ett företag som skulle sälja kläder via internet.

    De tjänade 100.000 dollar i veckan, de kostade 4 miljoner dollar i veckan.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Boo.com

    Om man skall resonera som de nya Moira-professorerna så var Boo.com en framgång då den genererade mängder av pengar och uppmärksamhet. Problemet var förstås att alla pengar kom inifrån och all uppmärksamhet kom från när man använde de inifrån genererade pengarna för att visa framgång utåt. Enligt affärsplanen skulle det kosta 100 miljoner dollar innan man började gå med vinst.

    Det var ju ett praktiskt sätt att få blåaa 100 miljoner dollar utan något resultatkrav.

    Kommentar av Erik — december 20, 2010 @ 10:05 e m

  7. Haha det här är ju riktigt sjukt. Så sjukt.

    Kommentar av Torstensson — december 20, 2010 @ 10:13 e m

  8. Man är faktiskt lite fundersam till tillsättningen av rektorer och professorer.

    Är detta ett resultat av den avmagring i skolkunskaper som mäts, eller är avmagringen av skolkunskaperna ett resultat av högskolornas ignorans av kunskap.

    Tanja kan säkert skriva något roligt om det också.

    Kommentar av Kristian Grönqvist — december 20, 2010 @ 10:22 e m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 068 andra följare

    Arkiv

%d bloggare gillar detta: