Aktivarum

Bloggarna vs Massmedia – Del 1 | oktober 30, 2010

Massmedierevolutionen är här! De nya medierna tar över allt fler av de gamla mediernas funktioner.

De flesta som läser här vet nog vad ”gammelmedia” betyder. Men hur många har funderat över vad det betyder i ett större sammanhang? Om det finns något som är gammelmedia så finns det rimligtvis också något som är nya media. I brist på bättre namn så kallar vi de nya medierna bloggar. Men blogg betyder egentligen en digital dagbok – en loggbok på webben. De flesta webbsidor som vi idag kallar bloggar är inte alls dagböcker.

De är snarare digitala mötesplatser webmeets som kan fungera som bloggar men vars teknik tillåter en mängd andra användningsområden också.

Att vi kallar dessa webmeets för bloggar kan förklaras genom att man ursprungligen förväxlade tekniken och funktionen. Fortsättningvis kallade man sedan tekniken för bloggande och ordet blev så etablerat att ingen brydde sig om att separera mellan de dagböcker som var riktiga bloggar och de de hemsidor som använde bloggtekniken till helt andra saker. När dessa hemsidor blev stora på riktigt blev alltså även de kallade bloggar.

Men hur stor likhet finns egentligen mellan din personliga dagbok och Newsmill? Är det rimligt att beskriva Newsmill som en blogg?

Är Politiskt Inkorrekt en blogg? Är Fria Nyheter en blogg? Och när Företaget Nånting AB skriver reklaminlägg är det verkligen bloggande. Skall det beskrivas med samma ord som när Nisse berättar vad som hände i skolan? Är bloggen det program som vi skriver inläggen med på hemsidan eller är bloggen hur man använder det programmet? Dvs när man skriver dagbok i digital form.

På wikipedia har man löst detta problem på två sätt. Dels med en extremt vag definition och dels med undergrupper av bloggar.

Problemet med det första alternativet är helt uppenbart. Med den definitionen är precis allting bloggar. Alla personer är bloggare och ordet blogg blir helt meningslöst då ett ord som inkluderar allting praktiskt har funktionen hos ett ord som inkluderar ingenting. Exklusion är nödvändigt för att ord skall skapa effektiv bra kommunikation. Det andra alternativet har problemet att många bloggar gör mer än en sak.

En annan viktig skillnad är att gammelmedia utgår från ekonomiska intressen. Nya media som bloggar kan lägga ner verksamheten och ändå finnas kvar.

Jag tänkte på detta när jag läste de senaste inläggen hos Trollan och Medborgarperspektiv. Det visar sig att Medborgare X inte kan blogga mer då tiden inte räcker till och engagemanget tryter. Men behöver det betyda slutet för bloggen Medborgarperspektiv? Givetvis inte. Allt som tidigare skrivits där finns (förhoppningsvis) kvar och kan användas och länkas i framtiden.

Min poäng är att det finns ingen orsak för personer som slutar blogga att plocka bort sitt tidigare bloggande för att de inte orkar mer.

Den enda orsaken som finns att plocka bort en blogg är att man inte kunde stå för innehållet i sig (Det problemet finns dock inte på anonyma bloggar). Jag fick en kommentar nyligen på ett av mina allra första inlägg på Aktivarum. Jag insåg att det inlägget numera är rätt inaktuellt. Innebär detta att jag raderade det inlägget? Nej tvärtom så fräschade jag upp det med en uppdatering där jag även inkluderade en länk till de mer aktuella texterna på samma tema.

Jag kommer att skriva mer om medierevolutionen men när jag såg Medborgare X lägger ner verksamheten så kände jag att jag ville ha dessa saker påpekade.

Det är alltså nya media vs massmedia.

Samhället kanske inte har ändrats men förutsättningarna för att ändra samhället i framtiden har definitivt ändrats. Det är här i medierna som det börjar röra på sig. Och även om inga nya inlägg skrivs så finns massor av fantastiskt bra tidigare inlägg som kan användas till debatten. Jag håller för närvarande på att skapa en ny kategori på Wikivarum (support-bloggen) som ger överblick av bloggars historik.

Länk kommer att finnas här till del 2


4 kommentarer »

  1. ”Den enda orsaken som finns att plocka bort en blogg är att man inte kunde stå för innehållet i sig (Det problemet finns dock inte på anonyma bloggar). Jag fick en kommentar nyligen på ett av mina allra första inlägg på Aktivarum. Jag insåg att det inlägget numera är rätt inaktuellt. Innebär detta att jag raderade det inlägget? Nej tvärtom så fräschade jag upp det med en uppdatering där jag även inkluderade en länk till de mer aktuella texterna på samma tema.”

    Kul att någon mer än jag har kommit på – ”…Nej tvärtom så fräschade jag upp det…”

    Sedan ca två år tillbaka skriver jag inga nya inlägg på min blogg. Men kommentarer tillkommer – och jag fräschar mina 30 blogginlägg flera ggr per år. Som jag ser det så är just det det fantastiska med nätet – att det är så enkelt att ändra det tidigare skrivna = det blir inga dogmer eller ismer av det = någonting som jag måste försvara – fast det är ”fel”.

    När jag jag efter hand som jag förändrar min egen inställning till någonting, som jag har tänkt och skrivit om på min blogg – i inlägg eller kommentarer – så ändrar jag det då, naturligtvis…💡

    Mina interaktiva dialoger = min kommunikation på nätets bloggar mm – gör ju att jag hela tiden får anledningar till att modifiera på min blogg.

    Det är kul, verkligen…😉 – att ändra, när jag kommit fram till något nytt på detta sätt. Genom gammelmedia så finns ju överhuvudtaget hart när ingen möjlighet till nätets interaktiva dialoger = kommunikation, tyvärr tyvärr…😥

    Så visst finns ”den nya framtiden” – bokstavligt talat – i fingrarna och tangentborden hos nätmedborgarna mer och mer – Tack och Löv❗ 🙄

    Kommentar av Josef Boberg — oktober 30, 2010 @ 4:58 e m

  2. En del jämför det som händer på nätet med Gutenbergs uppfinning. Jag tror att det ligger någonting i den jämförelsen. Massmedia hade en mycket stor makt över folks sinnen förra århundradet, men bloggarna (i bred mening) förändrar maktbalansen ganska ordentligt.

    Kommentar av Nordbo — oktober 30, 2010 @ 5:06 e m

  3. Erik

    Jag sticker emellan och undrar en sak. Dina inlägg har varit intressanta och jag läste med stor förtjusning dina sågningar av socialkonstruktivismen och postmodernismen.

    Det jag undrar är något jag ser. Hela tiden och överallt i de länder jag besöker.

    Kvinnor som fullständigt annammar med förtjusning omgivningens seder och kläder. Dom börjar snabbt intressera sig för omgivningens språk och vill hemskt gärna göra avkall på sina egna traditioner eller beteende om man ska kalla det så. Män gör inte detta i samma utsträckning. Vilket kan vara ett påstående som är helt felaktigt och då får ud gärna korrigera mig men jag ser verkligen att kvinnor jättegärna annammar främmande kulturer och faktiskt också stör sig på mig när jag talar om för dom att vi har fina och bra traditioner i europa också.

    Det är som om man varje gång krossar deras illusioner om att dom är en del av den nya kulturen. DOm blir arga av att höra att Tyskland är europas bästa väldfärdsland när dom sitter i en traditionell folkdräkt i västra Iran. Trots att dom själv är tyskar eller liknande.

    Är detta något specifikt för europeiska kvinnor måne? (svår fråga) och varför ser jag inte att europeiska män springer runt i folkdräkter från Botzwana och lär sig några fraser på det inhemska språket?

    Vad är den evolutionspsykologiska förklaring till detta? Finns det något intressant där? Jag är alla öron!

    Tack för en underbar blogg för övrigt.

    Kommentar av Torstensson — oktober 31, 2010 @ 7:14 e m

  4. Helt rätt, bra bloggar behöver inte stängas ned utan bör vara öppna så att det går att länka till bra inlägg.

    Kommentar av Maria — november 1, 2010 @ 4:40 e m


Kommentera

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 068 andra följare

    Arkiv

