Aktivarum

Bra artikel om tjejers grillande försvagas av dålig rubrik | augusti 9, 2010

Ett problem med diskussionen om jämställdhet idag är att bristen på klara linjer gör att till och med personer som delar åsikt hamnar på skilda sidor.

Det senaste exemplet på denna totala förvirring är den Expressen-artikel som Karin Adelsköld skrev. Artikeln gavs olyckligtvis den usla rubriken ”Tjejer vi måste ta över grillen” vilket formligen saboterar en i övrigt helt lysande artikel som Karin Adelsköld förtjänar beröm för. I en kommentar hos Pelle Billing tar hon dock även på sig riset för att ha godkänt den missvisande rubriken.

”Jag har funderat på varför så många misstolkat. De flesta som kommenterat kallar mig sur feminist när det ju är just sura feminister jag kritiserar. Jag satte inte heller rubriken. Men godkände den så jag är absolut skyldig.”

Med det ansvarstagandet blir det såklart ännu mer pluspoäng från Aktivarum. Men var finns då den tidigare nämnda konflikten? Jo i rubriken så förutsätts grillen vara en manlig domän som kvinnor skall ”erövra” från de motsträviga männen. Sålunda så framstår artikeln vinklad åt det rakt motsatta hållet den är skriven.

Sålunda blir också svaren och kommentarerna vinklade därefter.

Detta leder till att Grovt Initiativ skriver ett lika vinklat och förvirrat inlägg (som alla andra på ämnet) där han klagar på att Adelsköld inte fick mer positiv respons i kommentarer och på bloggar. Ärligt talat, även om han själv gör precis samma fel (för inte ger han Adelsköld det beröm hon förtjänar) så har han rätt i sak. Så här säger grovis.

”Och inte en käft i kommentarerna har grundläggande läsförståelse, men det är ju bara som vanligt.”

Javisst är det som vanligt. Men vad är mest produktivt grovis? Att klaga över att vad som står i rubriken påverkar hur folk uppfattar texten eller att skriva bättre rubriker som inte är lika ”säljande”? Om man faktiskt vet att folk är sådana hur meningsfullt är det då att klaga?

Grovis fortsätter med en beskrivning av sina egna förväntningar (människosyn)

”Men jag hade aldrig förväntat mig annat än dumjävlar som antingen gnäller om att kvinnor försöker ta makten på nytt område, att det är ett oviktigt i-landsproblem eller att det minsann finns biologiska skäl till att kvinnor inte kan sköta eld och att kvinnor är ganska dåliga och korkade. Det omaskerade kvinnohatet ni vet.”

Vi börjar bemöta hans argument bakifrån med det sista först.

3) Nej, Grovis det finns inga biologiska orsaker att kvinnor inte kan sköta eld. Det finns däremot sannolikt biologiska orsaker för att det krävs en hel avlönad samhällsapparat för att få dem att vilja göra det medan ingen institution med avlönad personal och massmediaunderstöd någonsin behövts för att få en man att vilja ställa sig vid grillen.

”Så vad är problemet? Jo, kvinnor kan, men vill inte. Vi är osäkra, lata och skyller helt enkelt på att vi är mindre lämpade. Hellre bråka om disken än ta ansvaret för bilen. Feminister och kvinnorättskämpar därute, varför är det alltid så mycket prat om kvinnors rättigheter men så sällan om våra skyldigheter?”

2) Ärligt talat är det ett I-lands problem. Poängen är att Adelsköld menade grillen symboliskt vilket hon också själv säger. De som kritiserar grilltjatandet i sig har dock rätt och detta är inte den första artikeln som skrivs på ämnet mäns grillande. Bara den första vettiga artikeln som skrivs på ämnet.

1) Om det är jobbigt med folk som motsätter sig retoriken att kvinnor skall ta över, erövra och ta makten över manliga domäner så har jag ett tips åt de människorna.

Sluta envisas med att använda den usla retoriken i den offentliga debatten då! Enkelt!

Låt mig nu förklara var någonstans Karin Adelskölds artikel har rätt.

Ju mer vi satsar på kvinnor ju mindre lär de sig göra saker utan hjälp. Ju mer blir kvinnor vana att nån annan gör saker åt dem – inlärd hjälplöshet. Det är rätt talande att när Fi skall elda pengar så är det de två männen som står för notan som också gör jobbet och tänder grillen åt Gudrun “pengabrännaren” Schyman. (se bild)

Låt mig även förklara var Karin Adelskölds artikel har fel (Jo det är faktiskt så det funkar att vi vetenskapligt tar upp både fördelar och nackdelar innan vi bestämmer oss)

Det brukar ju inte vara jag personligen som tänder grillen när vi grillar.

Det brukar faktiskt vara så att om vi är 10 killar som grillar så är det samma 1-3 personer som tänder grillen varje gång. Iden bakom detta när vi träffas är att om personerna som kan det bra gör det så blir det bra. Dessutom så finns det många andra saker som behöver göras förutom att tända grillen – saker som alla inte är lika bra på. Precis som med ett fotbollslag.

Så ärligt talat. visst kan det ingå kvinnor i det lilla gäng killar som brukar tända och sköta grillen (det handlar om träning, inte kön). Men kom ihåg att de flesta i gänget oftast inte är den/de som tänder grillen oavsett kön eftersom de flesta är upptagna med att bli bra på andra saker – saker som grillarna inte är lika bra på. För att citera Anders B Westin

”Det brukar benämnas rationella komplementära resurser.”

Men om vi behöver en gigantisk samhällsdebatt för att några kvinnor skall våga sig fram till grillen då är det löjligt in absurdum att hävda könens likhet.

För en sak är säker: Det har aldrig funnits eller behövts en massa debattörer, forskare och politiker som pushat och uppmuntrat män att ställa sig vid grillen. Det betyder inte att alla män har stått vid grillen. Det betyder att de flesta som visat mest intresse för det utan att behöva en hel arme ”stödterapi” bakom sig faktiskt var av manligt kön.

Själv är jag av manligt kön och har aldrig varit överdrivet intresserad av att vara en av dem som står vid grillen och sålunda undrar jag hur det känns att ha samma brist på intresse som mig men att pga kvinnligt kön plötsligt ansättas av en hel arme av självutnämnda experter som säger jag pga deras helt obevisade politiska teorier bara måste ställa mig där ändå.

Det verkar som om vi behöver en mansrörelse för de kvinnor som är intresserade av kvinnliga saker.

Det är med insikten att dagens kvinnorörelse är full av dessa välmenande experter som vill pusha folk lite extra (helst mot betalning) bort från deras intressen som jag förespråkar en mansrörelse för de kvinnor och män som faktiskt vill bestämma själva vad de är intresserade av istället för att styras av personer som Hanna Fahl som inte ens har smarta argument. Varför lyssna på henne?

En rörelse för dem som vill bestämma själva vilken färg på kläderna de har. Inte styras av obevisade teorier vars enda basis är betalda anhängares egen energiska tro på saken. För om vi slutar betala denna arme av proffstyckare hur många kommer att fortsätta ”pusha” och hur många upptäcker plötsligt att de gärna avstår från att ”pusha” folk? Vill Hanna Fahl göra jobbet om hon inte får betalt? Jag gissar att hon slutar tycka detta är så viktigt samma sekund Sveriges Radio slutar skickar lönecheckar till henne.

Mellanskiktet, Mansrörelsen, Om manrörelsen


7 kommentarer »

  1. Tack snälla. Det var väldigt bra skrivet. Nu förstår jag tom själv bättre vad/varför det blev som det blev med det jag skrivet.

    Karin

    Kommentar av Karin Adelsköld — augusti 9, 2010 @ 3:15 e m

  2. Karin:

    Jo jag ramlade nästan i samma fälla jag också då det var via Pelle Billing jag hamnade på din artikel och som sagt, GI:s kritik av Pelle var delvis välgrundad. Pelle kunde kostat på att ge dig lite beröm också, inte bara känga Expressens dåliga rubriksättning (vi får fler chanser att känga expressen än att berömma bra skrivna texter tyceker jag). Själv har jag har den här åkomman där jag behöver läsa källor innan jag drar slutsatser men det är som sagt inte alla som är retoriknördar precis som det inte är alla som grillar🙂

    Kommentar av Erik — augusti 9, 2010 @ 4:09 e m

  3. Erik, tjusigt utbenat – som vanligt! Karin, du sätter fingret på intressanta grejor, jag blir väldigt glad när kvinnor själva tar upp dessa saker. Det jag har problem med är att du får det att låta som att män stänger ute kvinnor från de ”manliga domänerna” just för att de är kvinnor, jag tror faktiskt inte det är så idag.

    Har för övrigt varit ute och åkt husvagn en del i sommar. Vem tömmer porta-pottin? Vem är det som sätter sig in i hur man slår på gasen, fyller på vattnet, kopplar in spillvattenkärlet, byter säkringar, sätter upp förtält och vevar upp stödbenen m.m. m.m. tror ni? Inte för att det gör mig något att det är på det viset, jag är bara trött på att det är sånt gnäll om disken och dammsugningen. Lugna grejor jämfört med det andra om ni frågar mig.

    Kommentar av Matte Matik — augusti 9, 2010 @ 4:30 e m

  4. Vad gäller punkt 3 i ditt bemötande av ”Grovis” påståenden, så tror jag faktiskt att ni är ganska överens där.

    ”Grovis”:”Men jag hade aldrig förväntat mig annat än dumjävlar som antingen gnäller om […] att det minsann finns biologiska skäl till att kvinnor inte kan sköta eld och att kvinnor är ganska dåliga och korkade.”

    Erik: ”Vi börjar bemöta hans argument bakifrån med det sista först.

    3) Nej, Grovis det finns inga biologiska orsaker att kvinnor inte kan sköta eld.”

    Jag ser inte riktigt motsättningen. I övrigt ett bra inlägg.

    Kommentar av vikke064 — augusti 9, 2010 @ 7:04 e m

  5. Men Erik, det är ju precis det jag INTE menar. Ni killar får alltid skit för att ni inte släpper in oss. Men jag menar att tjejer inte tar ansvar för att lära sig och ” bli insläppta”.

    Som jag skrev i artikeln:
    Vi är osäkra, lata och skyller helt enkelt på att vi är mindre lämpade. Hellre bråka om disken än ta ansvaret för bilen. Feminister och kvinnorättskämpar därute, varför är det alltid så mycket prat om kvinnors rättigheter men så sällan om våra skyldigheter?

    Kommentar av Karin Adelsköld — augusti 10, 2010 @ 9:51 f m

  6. vikke064:

    Jo jag poängterade också i inläggets början att folk som borde vara på samma sida blir oense pga vinklingen i rubriken.

    Förtydligande, jag och grovis är överrens om att det inte beror på att kvinnor är medfött dåliga på att hantera eld utan att det är en fråga om övning (en övning som för övrigt alla killar inte har). Jag undrar dock om jag och grovis också är överrens om att det finns biologiska orsaker till att kvinnor tycks behöva en hel arme av konsulter och stödjare för att vilja skaffa sig den övningen medan män aldrig haft den pressen. Jag är inte säker på om Grovis är beredd att erkänna biologin har betydelse, bara inte just den betydelse som angavs.

    Kommentar av Erik — augusti 10, 2010 @ 4:08 e m

  7. Karin Adelsköld:

    ”Men Erik, det är ju precis det jag INTE menar. Ni killar får alltid skit för att ni inte släpper in oss. Men jag menar att tjejer inte tar ansvar för att lära sig och ” bli insläppta”.”

    Javisst har du rätt där Karin men feministisk genusteori beskriver sådana val från kvinnor som icke-val där det helt enkelt alltid skylls på samhällsstrukturer att kvinnor väljer som de gör (fri vilja finns ju inte, bara strukturer). Därmed så finns den perfekta ursäkten för kvinnor att fortsätta i samma stil. Christina Hoff Sommers undertitel på boken ”Who stole feminism?” säger en hel del.

    http://www.amazon.com/Who-Stole-Feminism-Women-Betrayed/dp/0684801566/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1281457750&sr=8-2

    ”Som jag skrev i artikeln: Vi är osäkra, lata och skyller helt enkelt på att vi är mindre lämpade.”

    Jo där har du rätt och som jag sade var det på många sätt en lysande artikel av dig, big creds. Problemet är att genusteoretiker (dvs feministisk forskning på universiteten) skyller att ni kvinnor gör dessa saker på strukturer. Strukturer som de hävdar är skapade av manssamhället/patriarkatet och så är vi där igen med att allt kvinnor gör är vi mäns fel, om inte direkt genom diskriminerande beteende så indirekt genom manssamhällets diskrimerande behandling.

    ”Hellre bråka om disken än ta ansvaret för bilen. Feminister och kvinnorättskämpar därute, varför är det alltid så mycket prat om kvinnors rättigheter men så sällan om våra skyldigheter?”

    Det är en mycket bra fråga som jag spenderat en hel del tid med att försöka hitta svaret på och utifall du undrar vad jag kommit fram till (i den händelse frågan inte var enbart retorisk) kan till del sammanfattas med det svar som Elin Eriksson gav mig på genusnytt.

    ”Skälet till att så få kvinnor driver mansfrågor är att de har så lite att vinna på det. Med andra ord, samma skäl som så få män driver kvinnofrågor. Väldigt få kvinnor funderar över det paradoxala i att man vill ha en rik och perfekt man men att det sedan ska finnas lika många kvinnor som män på alla positioner i samhället.”

    http://genusnytt.wordpress.com/2010/08/07/varje-man-tvingas-ge-kvinnor-1-miljon/#comment-15431

    Likadant blir problemet i alla dessa debatter. Det är helt enkelt ingen som VÅGAR påtala paradoxen mellan att vi å ena sidan vill lika många kvinnor som män skall grilla, å andra sidan vill de flesta kvinnor deras pojkvän skall vara den som grillar för det är ju manligt och ger henne status hos andra kvinnor.

    Den enkla anledningen det är så lite prat om kvinnors skyldigheter är att en skyldighet är beroende av någon som ser till man följer den och det finns ingen statlig myndighet som kontrollerar att kvinnor gör sin del av avtalet. Alla gör samma sak – försöker kontrollera män.

    Faktum är att det finns knappt ens någon debatt om detta. Dock med undantag som den finska sociologen Henry Laasanen som skrev boken ”kvinnans sexuella makt” där han påpekar just sambandet mellan hur samhället ser ut och hur vilka faktorer de flesta kvinnor vill skall stämma på deras egen pojkvän.

    Samt den svenska sociologen som skrev ”Spelets regler” och påpekade att könsrollerna inte alls har ändrats på krogen. Killar raggar och tjejer väntar. Men det är ju ingen i den offentliga sfären som pratar om detta. Man pratar om symptomen (andelen män som grillar, andelen män som är chef på Scania)

    Men orsaken pratar man inte alls om.

    Kommentar av Erik — augusti 10, 2010 @ 4:46 e m


Kommentera

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 1 067 andra följare

    Arkiv

