Aktivarum

Schymans perfekta samarbetspartner | juli 7, 2010

Ibland så blir det så rätt fast tanken var så fel. Schyman har i PR-företaget Studio Total hittat en perfekt partner.

foto:imageshack

När Feministiskt Initiativs Gudrun Schyman vill sätta fokus på den påstådda löneskillnaden mellan män och kvinnor (Pelle Billing nyanserar den bilden) så eldar hon upp 100.000 kronor som hon fått från två malmökillar med en PR-firma. Därmed sätter hon oavsiktligt fokus på den traditionella samhällsordningen. Män arbetar ihop pengarna och kvinnor bränner dem.

Kanske ännu bättre med samarbetet är att Studio Total mest är kända för att jaga uppmärksamhet på vilket sätt som helst. I Resume berättas om dem: ”För ett par veckor sedan gjorde SVT:s Kobra ett inslag om Studio Totals arbetsmetoder, som innebär att man tänjer på sanningsbegreppet. Sanningskravet i en reklamkampanj är ungefär lika viktig som sanningen i en pjäs, förklarade byråns creative director Tomas Mazzeti.

En kvinna som bränner andras pengar och en reklambyrå som vill sprida osanning för att skapa uppmärksamhet.

Det måste vara en match made in heaven. Samtidigt är det lite symboliskt av det nya samhället de skapar. Varför lägga flera år av ditt liv för att träna, bli bra på något och exempelvis gå på lina över niagarafallen när du kan få lika mycket uppmärksamhet genom att ha mensvärk i TV? Hade schyman filmat sina eskapader på en viss biograf så kunde ju Studio Total ha använt det materialet också för att få ”uppmärksamhet”´

En annan rolig detalj är hur de båda killarna från Studio Total poängterar det är deras egna pengar. ”Det är Tomas Mazettis och Per Erikssons pengar som ska eldas upp. De har skänkt femtiotusen var, säger de. Inte reklambyråns pengar utan deras privata.”

Det får mig att minnas en scen med Julia Roberts i filmen Erin Brockovich. Erin (Roberts) jobbar på en advokatbyrå och behöver ett förskott på lönen för att klara sig men administrativa personalen som har hand om sådant har gått hem för helgen. Hennes chef tillika advokatbyråns ägare Ed Masry (spelad av Albert Finney) plockar upp sin plånbok

(Masry) För Guds skull, här. Jag har bara hundradollarsedlar.

(Brockovich) Jag vill inte ha era pengar.

(Masry) Var tror du din lön kommer från?

Ytterligare en bonus får vi tack vare en kvicktänkt journalist på Sydsvenskan.

”Per Eriksson säger att han ska åka hem till Malmö nu. Han kom till Gotland enbart för att se sina pengar brinna – Tomas och jag tjänar mer än hundratusen på ett år mer än vad kvinnor gör, för att vi är män, säger han. Är det så? Är lönediskrimineringen i reklambranschen så stor? – Nja, jag talar inte om oss som just reklamare, utan som genomsnittsmän.”

Det här är ett genomgående tema med den svenska feminismen. De talar aldrig om sig själva, Paolo Roberto har redan påpekat detta faktum. Intressant hur de hela tiden gör sig till talrör för någon annan ospecificerad mystisk teoretisk existens som de själva inte alls motsvarar. Medelmannen har inte statusjobb på en reklamfirma. Eriksson och Mazetti vill ha kvar kakan och äta upp den. De är heller inte intresserade av politiken, när reklamstuntet är över åker de hem.

Och fick de då valuta för pengarna är den stora frågan? Ja bedöm själva.

Här är en summering, Hos DN enbart finns i detta nu 50 bloggar som länkar och 444 kommentarer. Artikeln har fått 42 rekommendationer. Hos SvD har artikeln fått 576 rekommendationer och inte mindre än 86 blogglänkar

Man kan läsa om pr-kuppen alla tänkbara bloggar. En av de mer tänkvärda bjuder Matte Matik inspirerad av Dr Jonsson.

”Därför går Margareta, Mona och Wanja ut varje första Maj och är arga på ”någon” som inte vill ge kvinnor en skälig lön. Däremellan sitter samma personer på båda sidor om förhandlingbordet och kommer överens om lönerna i vård-skola-omsorg där de flesta kvinnor jobbar.”

Det var inte bara Gudrun Schyman som fick använda Aftonbladet som sin privata megafon. Även de bägge killarna i PR-företaget fick reklamplats i Aftonbladet. Aftonbladet rapporterar att Schymans trick är en världsnyhet.

”Turkiska Hürriyet, amerikanska Forbes, NPR och Yahoo, franska Le Figaro, australiensiska Herald Sun, brittiska Belfast Telegraph, finska Talous Sanomat och ryska Lenta Ru har alla uppmärksammat tilltaget. …Bara för att nämna några. Hur mycket det skulle kosta att få annonsplats hos dem alla är okänt.”

Här kommer via Louise Persson en kommentar från twittervärldens EsterAnais: ”Men varför eldade inte Gudrun upp sig själv? Det hade givit ännu större genomslag. Det hade nått ut internationellt.” Ester underskattade dock dumheten i massmediesystemet. Gudrun nådde ut internationellt. Turkiet kan sålunda läsa att vissa svenska politiker är vrickade.

Nu får vi i DN via två professorer i nationalekonomi veta att Schyman egentligen eldade för de rika. Behövs det verkligen en professor i nationalekonomi för att förklara något så uppenbart? Har de inte bättre saker att göra? Saken är ju den att pga den extrema utspädningen så var det ingen som vann någonting ( exempelvis 0,00000000000000001% på en 50-öring gör ingen rikare) däremot så snuvade Schyman någon som jobbar med  affischering på dennes lön. Istället så lät hon svenska folket betala via kommersiell massmedia.


8 kommentarer »

  1. Ohohoh! Studio Total låg f ö bakom den omtvistade reklamfilmen för Arvikafestivalen, där en tjej onanerar framför kameran (man får bara se ansiktet dock).

    Kommentar av Matte Matik — juli 7, 2010 @ 2:11 e m

  2. Bra analys! Klockren!

    Jag har för övrigt aldrig hört om eller sett att en kvinna tjänat sämre än en man om de haft exakt samma tjänst.
    Man hör dock talas om det i media hela tiden, men aldrig ett konkret exempel har jag sett….Bara i generella drag.

    Kommentar av EZP — juli 7, 2010 @ 2:27 e m

  3. Väl talat, och glasklart utrett, Herr Erik =)

    Problemet med smygkommunisten Gudruns lögnaktiga PR-eldande, som jag ser det, är att det möjligen kan driva några genusreligiösa som sitter på staketet: från de extrempatologiskt genusfanatiska Fi till den patologiskt genusreligiösa, RödGröna, falska offerkofteröran.

    Kommentar av Liberal — juli 9, 2010 @ 1:44 e m

  4. Tackar!

    Och jovisst kan hon driva folk bort från Fi.

    Kommentar av Erik — juli 9, 2010 @ 3:07 e m

  5. Om det finns någon symbolik i Gudruns uppeldande av pengar måste det väl ändå vara det faktum att män tjänar pengar och kvinnor bränner dem.
    Som vår husgud Warren Farrell förklarar så är käpphästen för män ungdom och skönhet medan det för kvinnor är status och pengar. Vilket i sig, något nedkokat, handlar om hela problematiken med jämställdhet förutom då att det börjar luta redan vid kvinnans rätt till abort (vilken jag är för).

    Samband, symbios, samverkan och reciprocitet är nyckelorden för att åstadkomma att bett första kreativt samtal ska kunna föras.

    Premisserna är fel och du är väl medveten om detta.

    Kul inlägg och fantastiskt att du är så högfrekvent numera, kudos!

    Kommentar av Adam Weisshaupt — juli 9, 2010 @ 5:05 e m

  6. S. Novella skriver tänkvärt:

    ”When dealing with those advocating anti-scientific and ridiculous claims, treating them respectfully gives their views respect they do not deserve. Ignoring them grants tacit approval. This is quite a dilemma.”

    Kommentar av Liberal — juli 9, 2010 @ 9:54 e m

  7. Måste bara dela denna video 🙂
    http://www.youtube.com/user/manwomanmyth#p/u/4/SOpOSdMaJpI

    Kommentar av Adam Weisshaupt — juli 10, 2010 @ 12:06 f m

  8. […] Ju mer vi satsar på kvinnor ju mindre lär de sig göra saker utan hjälp. Ju mer blir kvinnor vana att nån annan gör saker åt dem – inlärd hjälplöshet. Det är rätt talande att när Fi skall elda pengar så är det de två männen som står för notan som också gör jobbet och tänder grillen åt Gudrun “pengabrännaren” Schyman. (se bild) […]

    Pingback av Bra artikel om tjejers grillande försvagas av dålig rubrik « Aktivarum — augusti 9, 2010 @ 3:00 e m


Lämna en kommentar

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 1 383 andra, prenumerera du med.

    Arkiv