Aktivarum

Boksläpp av Pär Ström – Mansförbjudet – Könsdiskriminering av Män och Pojkar | september 18, 2012

Mansförbjudet är den första boken i Sverige som tar upp könsdiskriminering riktad mot män.

Därmed blir Pär Ströms ”Mansförbjudet” en svensk motsvarighet till David Benatars  ”The Second Sexism” . Den första engelska bok som på allvar tog upp könsdiskriminering av män.

It is worth pre-empting the joke that a book about discrimination against males must be a very short book.” David Benatar

På Genusnytt handlar två inlägg om boken. Det nyaste presenterar bokens innehållsförteckning. Det tidigare tipsade om debatten mellan Pär Ström och Kawa Zolfagary på TV4 imorse.

Länk till debatten på TV4 Nytt inlägg på Genusnytt.

I det här inlägget kommer jag att under dagen att skriva och länka om saker relevanta för boken.

För nya läsare så kan jag berätta vi redan blogat om Kawa Zolfagarys Vita Kränkta Män under rubriken ”Peka finger som argumentationsrubrik”. Där kommenteras ovita kränkta hen.

Observera: Debatten handlar nu till stor del om hur personer positiva till att diskriminera män för fram sina egna obevisade antaganden om verkligheten under etiketten strukturell diskrminering.

Uppdatering: Jag och David Holman blockade av Admin på ”Vita Kränkta Män”

Jag gick in på Facebookgruppen Vita Kränkta Män och erbjöd mig svara på frågor. Just som en bra diskussion kom igång så blev jag blockad av admin. (Bilder kommer eventuellt)

Uppdatering: Jag stängde aldrig ner mitt andra webbläsarfönster. Alla kommentarer som ”Vita Kränkta Män” ansåg känsliga nog att föranleda censur och blockering är nu sparade som bilder.

Pär Ströms bok kommenterar hur svenska samhällets institutioner bevisligen diskriminerar män.

Å ena sidan ett obevisat antagande. Å andra sidan ett bevisat och konkret presenterat skattefinansierat övergrepp som till stor del begås mot just skattebetalarna ifråga.

”ideological feminism is silently reshaping law, pubic policy, education, and journalism”

Citatet kommer från ”Legalizing Misandry” av Katherine Young och Paul Nathanson. De har i åratal forskat på manshat (Misandri) och diskuterar sina upptäckter i New Male Studies #01

Sakta men säkert skapas allt mer känslan det är ok att behandla män på sätt som mot andra vore oacceptabelt.

Det här inlägget kommer att uppdateras

Adlibris

Bokus

I övrigt: Nästa vecka släpper Pelle Billing sin bok: Jämställdhetsbluffen. Senare kommer även jag att släppa en bok. Den kommer att summera arbetet med bloggen inklusive detta inlägg.

Aktivarumboken (svensk titel ej klar) är fortfarande under arbete. För att göra den mer läsvänlig så har jag länkat och sorterat bloggens 401+ inlägg. Sålunda blir det nu temabaserade kapitel.


25 kommentarer »

  1. Har du någonsin gjort en sammanställning av litteratur du rekommenderar? När jag läser vad du skriver så låter det som att du plöjer kulturkritiska böcker i snabb takt. Finns det några du rekommenderar särskilt starkt? Stolpskott man ska undvika?

    Kommentar av Johan Grå — september 18, 2012 @ 10:06 f m

  2. Johan Grå: Jag har sammanställt den mest relevanta litteraturen för de ämnen som jag tagit upp på Aktivarum. Det är långtifrån en fullständig lista mest en kom-ihåg åt mig själv som blev bra nog att publicera.

    http://aktivarum.wordpress.com/referenser-bocker/

    Det är dock flera olika ämnen så vill man jag skall rekommendera mer specifikt är det bästa om man preciserar vilka ämnen man är mest intresserad av att läsa. Daphne Patais ”Heterofobia” exempelvis är en kanonbok om man vill veta sanningen om sexuell diskriminering.

    Kommentar av Aktivarum — september 18, 2012 @ 10:12 f m

  3. ADMIN FÖR VITA KRÄNKTA MÄN = FEGT CENSURÄLSKANDE KRÄK

    Kan upplysa alla läsare att jag prövade att diskutera ämnet på Facebookgruppen Vita Kränkta Män. Minst en person visade uppriktigt intresse att ställa följdfrågor och lyssna på svaren.

    DÅ BLOCKADE ADMIN MIG FRÅN ATT KOMMENTERA!

    (Även David Holman blockades)

    Om det fortfarande går att se inläggen så kommer jag att ta screenshot på allt jag skrev så kan vi diskutera om något jag skrev gav giltig orsak för blockning.

    ELLER OM DE BLOCKAR ALLA SOM INTE HÅLLER MED A LA SOVJETMETODER

    Kommentar av Aktivarum — september 18, 2012 @ 10:40 f m

  4. Tack, fantastiskt. Det är böcker som Sowells jag främst letar efter, och har svårast att bedöma själv.

    Rekommenderar du Baumeisters bok förresten? Han är en gigant inom psykologin. Jag hade ingen aning om att han klivit in på detta fältet också.

    Kommentar av Johan Grå — september 18, 2012 @ 10:42 f m

  5. Visst rekommenderar jag Baumeisters bok. Jag köpte den så fort den kom och han berättar i inledningen att boken trots att den tog ett decennium att slutföra långtifrån är ett färdigt arbete. Han ser glatt flera personer fortsätta arbetet han påbörjar.

    En intressant sak med Baumeister är att han som du säger är en gigant inom psykologin. Jämför då mottagandet hans ”Is there anything good about men?” fick jämfört med hur hans nästa bok ”Willpower” hamnade på topplistan och diskuterades av de viktiga mediapersonligheterna.

    Samma författare, samma komptens. Men så snart det handlar om något som inte är feministiskt så gissa hur stor chans boken har att hamna på New York Times topplista?

    Kommentar av Aktivarum — september 18, 2012 @ 10:53 f m

  6. @Aktivarum

    Vet inte om du läser din mail ofta men kan du ta bort mitt inlägg ovan? Jag skulle uppskatta det.

    Jag ska ta och kolla in den mer. Jag har inte läst Willpower men ofta kommit i kontakt med honom i forskningssammanhang. Förmodligen beställer jag båda.

    Är Sowell ett bra förslag för den genren?

    Kommentar av Johan Grå — september 18, 2012 @ 11:01 f m

  7. Johan Grå:

    Thomas Sowell skriver inte specifikt om män och kvinnor. Han tillhör dock vad vi kan kalla frimarknads-högern och då feministiska argument ofta kommer från planekonomi-vänstern så är Sowell en guldgruva när det handlar om att vetenskapligt-ekonomiskt förklara vad problemen är med de planekonomiska förslagen.

    Sowell liknar i de här frågorna Bernard Goldberg. Han skriver heller inte specifikt om män och kvinnor men pga att han vetenskapligt analyserar medias innehåll så hamnar han i diskussionen nalebashing i media. När han frågar medarbetare vad som skulle hända om de gjorde samma sak mot kvinnor så skrattar de och säger att då är frågan om de hade nåt jobb nästa dag.

    Ingen av dessa skriver böcker specifikt om könsfrågor men såväl i Ekonomi (Sowell) som i Media (Goldberg) är det oundvikligt att ämnet kommer upp vid granskning.

    Kommentar av Aktivarum — september 18, 2012 @ 11:10 f m

  8. @Aktivarum
    Jag är inte förvånad… vi ser det i tidningar, vi ser det på feministiska bloggar. Om någon inte håller med blockera personen så är frågan ”löst”.

    Kommentar av robjoh — september 18, 2012 @ 11:26 f m

  9. Klart han blockar, vad ska han göra när han vet att de kommer att bli ägda? Han vill ju inte att de som häckar där ska få se några fakta om något för då kanske de inser att de blivit grundlurade av bullshit. Du kan ge dig fan på att de varit här och läst många gånger och vet att de blir ägda om de försöker. Fakta kan ju ha den egenskapen även om man får banka med den många gånger.

    Kommentar av toklandet — september 18, 2012 @ 11:55 f m

  10. ‘Pubic policy’?

    Freudian typo? ;)

    Kommentar av Bashflak — september 18, 2012 @ 11:55 f m

  11. Aktivarum: precis vad jag är ute efter :)

    Kommentar av Johan Grå — september 18, 2012 @ 12:19 e m

  12. Någon måste säga det, någon måste säga det….

    http://genusnytt.wordpress.com/2012/09/18/kvinnor-shoppar-karlar-utstallda-i-glasburar/

    Ok jag säger det…

    – Blue Light District

    Kommentar av Aktivarum — september 18, 2012 @ 12:44 e m

  13. Har också blivit blockad nu på VKM, är dock inte särskilt förvånad, efter att ha kommenterat lite lagomt i efterdebattråden tidigare i dag. Åsiktsförtrycket har än en gång visat sitt fula ansikte. Är Kawa Zolfagary ensam som admin?

    Kommentar av Malte Skogsnäs — september 18, 2012 @ 1:02 e m

  14. Omöjligt att veta om Kawa Zolfagary är ensam men det är i vilket fall som helst han som är upphovsman och ansvarig för gruppen Vita Kränkta Män (bestående av Ovita Kränkta Hen vars budskap är att folk på basis av hudfärg och kön skall tänka på vad de säger)

    Kommentar av Aktivarum — september 18, 2012 @ 1:18 e m

  15. Fascinerande. För en stund sedan kunde man se 320 kommentarer under inlägget på sidan ”Vita kränkta män”. Nu är det 305 kommentarer, och då var redan Aktivarum och David Holman bortplockade. Undrar vad mer som rensats bort?

    Kommentar av CaseyJones — september 18, 2012 @ 1:37 e m

  16. Chavez

    ”Att släppa en bok på det här sättet är något som ses med skepsis av oss journalister.”

    http://www.intichavezperez.se/nar-antifeminister-far-graddfil/

    Det är kanske inte så smart att börja prata om journalister som en homogen grupp när man fått kritik just för att man är en alldeles för homogen grupp?

    http://aktivarum.wordpress.com/2012/08/10/medias-bias-annu-varre-mp-kunde-nu-betyda-massmediepartiet/

    Kommentar av Aktivarum — september 18, 2012 @ 1:40 e m

  17. Almestad

    ”Vad det handlar om är naturligtvis att Pär Ström tror att diskriminering endast föreligger om det finns skrivet någonstans”

    http://www.genusfolket.se/nyheter/mansforbjudet/

    Nej vad det handlar om är att det är allvarligare när poliser enligt reglerna har rätt att råna folk än det är när privatpersoner som inte följer några regler gör det.

    Kommentar av Aktivarum — september 18, 2012 @ 1:53 e m

  18. CaseyJones:

    Jadu svårt att säga men jag har plockat regelbundna screenshots från diskussionstråden med lite tur har jag fått med några av de censurerade inläggen.

    Kommentar av Aktivarum — september 18, 2012 @ 1:55 e m

  19. En Vit Ros:

    ”Forskningen på området visar på att det finns könsstrukturer som gör det lättare för könen att ta sig fram inom vissa branscher”

    http://envitros.wordpress.com/2012/09/18/man-som-hatar-kvinnor/

    Kön tar sig inte fram i branscher överhuvudtaget. Individer tar sig fram i branscher. Vad vi ser här är klasskampsretorik som försöker inbilla oss kön är en samhällsklass.

    Kommentar av Aktivarum — september 18, 2012 @ 2:43 e m

  20. Undra vart Inti Chavez Perez har parkerat sin höga häst någonstans? Ska journalister som grupp verkligen slå sig för bröstet och ropa ”vi är bra på källkritik” i dagens läge med tanke på den mängd faktafel och rena lögner som passerar revy i media?

    Nåja, min bokbudget under september månad blir lite större än vanligt. Väntar med spänning på ditt alster också.

    Kommentar av Lorem Ipsum — september 18, 2012 @ 3:46 e m

  21. [...] Först tänkte jag kommentera frågorna i den ordning de dök upp men efter att ha sett allt tjat om vissa enstaka punkter ändrade jag både rubriken och inläggets utformning. Till saken: “Zolfagary: Om man erbjuder de som har läs och skrivsvårigheter extra läxhjälp…” [...]

    Pingback av Därför har Kawa Zolfagary och Vita Kränkta Män-rörelsen fel! « Aktivarum — september 19, 2012 @ 2:11 e m

  22. [...] att uppmärksamma utgivningen av Pär Ströms Mansförbjudet förra veckan. Flera bloggare så som Aktivarum och Billing har givetvis uppmärksammat den, och kravlar bara Tanja Bergkvist ut ur sitt ide [...]

    Pingback av Struktur, struktur i feminismens värld, säg vem som förtrycktast i landet är « Kvinna och antifeminist — september 27, 2012 @ 12:38 e m

  23. Kawa Zolfagary blev totalt ägd och grinig när nån svara på hans Twitter där han skrev:
    ”Istället för ”Hur mycket invandring tål Sverige?” så kan ni väl prova ”Hur får vi bort den svenska rasismen som fryser ute utlandsfödda?””

    Svaret han fick var:
    ”Förmodar att du menar alla dom som inte låter sina systrar och döttrar att vara ihop med svenskar, vilket är många. Intressant!”

    Efter det så censurera han sitt eget Twitter-inlägg så ingen skulle kunna se hur ägd han blev. Känslig kille det där. =)

    Kommentar av Ove Sundberg — oktober 17, 2012 @ 5:53 e m

  24. [...] här ämnet har jag redan tagit upp. När Mansförbjudet släpptes debatterade Pär Ström mot Kawa Zolfagary som sedan intervjuades av Aschberg vilket jag [...]

    Pingback av Sakine Madon och Fredrik Krohnman om Journalisters mobbarmentalitet « Aktivarum — november 2, 2012 @ 5:34 f m

  25. […] att uppmärksamma utgivningen av Pär Ströms Mansförbjudet förra veckan. Flera bloggare så som Aktivarum och Billing har givetvis uppmärksammat den, och kravlar bara Tanja Bergkvist ut ur sitt ide […]

    Pingback av Struktur, struktur i feminismens värld,säg vem som förtrycktast i landet är2:a oreviderade upplagan | Genusdebatten — juni 4, 2014 @ 12:06 e m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 538 andra följare

    Arkiv

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 538 andra följare

%d bloggers like this: