Aktivarum

Misandri (Mansfientlighet) i Media Del 2 – Kvinnan som kvalitetskontroll | augusti 31, 2012

Så har det blivit dags för andra delen i vår serie om hur män framställs som ”det dåliga könet” i media.

Volvo YCC ”Kvinnobilen”

I första delen tog jag exempel på manligt = negativt. Här skall jag titta på hur kvinnligt = hög kvalitet. Dessa är två olika sidor av myntet misandri. New Male Studies definition lyder:

Misandry is hatred toward men. We refer here not to anger but to hatred. Anger is an emotion and transient; hatred is neither. Hatred is a culturally propagated way of thinking.”

Med rubriken ”Peugeot 508 så bra – att hans fru tar den” förmedlas till läsaren budskapet att en mans åsikt om det mansdominerade fältet bilmodeller är helt oviktig. Kvinnan står för framgång.

Reklamens centrala budskap verkar vara att männen helt enkelt tar vad skräp som helst.

Det är inte första gången biltillverkare framhäver kvinnor som en lyxgrupp och män som skräpet som blir över. Vi har sett samma sak med kvinnobilen Volvo YCC. Man hade följande utgångsläge:

Om du möter kvinnors förväntningar så överträffar du mäns.”

YCC behövde dock inte motsvara någon kvinnas förväntan. Det var en konceptbil skapad att tilltala journalisters bild av moderna kvinnor. Liksom stora delar av feminismen mestadels ett PR-trick

Och det funkar eftersom bilden man har av kvinnan tilltalar hur media vill se på kvinnor.

Vad man siktat på är Sex & The City-kvinnan. Målmedveten och självständig med shoppingkassen i ena handen och laptoppen i andra. Det är bara det att få riktiga kvinnor funkar så.

”Volvos nya konceptbil är en tjejbil, av tjejer för tjejer man aldrig träffar. Sådana som skaparna flyttar växelspaken åt för att göra rum för handväska eller laptop mellan sätena.”

Citatet från Emma Olsson i Expressen är talande. YCC-Bilen är ”för tjejer man aldrig träffar” Den feministiska urbana business-mamman som enligt trendanalytiker vill ha vad män vill ha och mer!

Men som faktiskt försäljning visar saknar YCC helt de egenskaper kvinnor sätter högst värde på.

Nämligen a) Trygghetskänsla och b) Spara pengarna till (för kvinnor) mer intressanta saker. Medan YCC siktar på sportbilskänsla är det Stadsjeepar som Volvo XC90 som är populära hos kvinnor med pengar.

”En majoritet av suvarna körs av kvinnor och ’våra’ damer gav oss fantastisk feedback”, säger Doug Frasher.”

Detta medan YCC-gruppen totalt ignorerade verklighetens kvinnor så att det kvinnliga designteamet blev fritt att skapa en bil åt en fantiserad kundgrupp: Mammor med behov av exklusiva sportbilar.

YCC-bilen har också fördelen att sakna något mäns bilköp brukar prioritera: Köregenskaper.

Konceptbilen är inte tänkt att köras så det är omöjligt att analysera om den baserats på trade-off mellan design och väghållning. (Är det pga brist på kvinnor inte fler bilar har måsvingedörrar?)

”För businessmammor fälls dörrarna uppåt, utåt och insidan blir utsida när det gäller att inte fläcka brallan vid instigning. ”

Istället för en diskussion om vad som är fördelen med dagens bilar kunde Volvo framhäva förändringar som effekten av att kvinnor som tänkt och arbetat. ”En man hade aldrig kommit på det där typ.”

Ett par länktips: Nyss var det Annie Lööf som behandlades elakt. Pär Ström har nu hittat en artikel där även Mona Sahlin påstås ha det tyngre pga att hon är kvinna.

Pelle Billing å sin sida visar bristen på konsekvens i en artikel där det påtalas att jämställdhet idag kan stå för vad som helst.


6 kommentarer »

  1. Jag kommenterade Volvo YCC i våras på Genusnytt:

    http://genusnytt.wordpress.com/2012/03/04/forvirrat-svar-fran-computer-sweden-i-lodkolvsfragan/#comment-100675

    När jag tittar på videon ser jag också mest saker som gjorts tidigare, eller saker som rimligen tagit år av avancerad utveckling – frågan är då: var det tjejgruppen som utvecklade tekniken att bilen skulle hjälpa till med styrningen vid fickparkering, eller valde de bland färdigutvecklade lösningar och poserade framför resultatet och sade “why didn’t anyone think of that before?”

    och i efterföljande kommentar:

    Ok, så i slutet av artikeln från HowStuffWorks, visar det sig att det bara var projektledarroller och övergripande ansvar för designteamen som de 9 kvinnorna stod för. Dvs de tekniska lösningarna, som de speciella tanklocken (lånade från tävlingsbilar), parkeringsassistans (fanns f.ö. i kommersiella bilar några år tidigare), automatisk justering av förarstol, integrering av växelspak i ratten, osv – inget av det var något som teamet av 9 kvinnor hade kompetens att utveckla själva.

    Måsvingedörrar har ju f.ö. funnits sedan 50-talet. Det har funnits en hel del designutmaningar – inte minst att det kan vara väldigt svårt att ta sig ut om bilen hamnar på taket. Mercedes försöker bl.a. med sprängladdningar. Konstigt nog är det bara män på filmen… ;-)

    Kommentar av Ulf T — augusti 31, 2012 @ 3:30 e m

  2. Var det YCC eller nån annan kvinnobil från Volvo som introducerade nymodigheten att motorhuven bara kan öppnas av auktoriserade märkesverkstäder?

    Kommentar av Bashflak — augusti 31, 2012 @ 5:11 e m

  3. Designade de där kvinnorna motorn också? Eller fick de överlåta sådant på sakkunnigt folk?

    Kommentar av Rick — augusti 31, 2012 @ 5:28 e m

  4. Ser ut som en ihoplimmad Volvo 480.

    Kommentar av Peter Benenson — augusti 31, 2012 @ 7:37 e m

  5. [...] Aktivarum [...]

    Pingback av Misandripatrullen &raquo Misandri (Mansfientlighet) i Media Del 2 — september 1, 2012 @ 5:43 f m

  6. Jag har inte sett denna bil på vägarna. Mycket av feminism finns bara i medier och i fantasin inte i verkligheten. Därför borde man kanske inte ägna så mycket tanke åt den.

    Sex and the City är också bara en kvinnofantasi. Snygga yrkeskvinnor med extremt välbetalda jobb som de inte behöver utföra. Annars skulle de knapapst ha tid att träffa varandra för lunch varje dag, shoppa tillsammans på eftermiddagrna och festa på nätterna. Sarah Jessica Parker liknar ingen frilansjournalist jag sett. Förmodligen får hon typ 50 000 kr per krönika hon skriver. Annars skulle hon knappast ha råd med den garderoben. De frilansjournalister jag känner sliter hårt för magra arvoden och har få designkläder på sig.

    Kommentar av Patrik Boman — september 1, 2012 @ 2:50 e m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 622 andra följare

    Arkiv

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 622 andra följare

%d bloggare gillar detta: