Aktivarum

Sanningen om BDSM-Målet, Del 3 – Jonas ”Sadistisk gentleman” | oktober 3, 2010

När vår historia börjar har det gått 18 dagar sedan polisanmälan gjordes angående kidnappning och grova våldtäkter.

Som jag berättade i del 2 så har polisen upptäckt ett okänt nummer i Emilias mobiltelefon. Då numret tillhör 31-årige Jonas.O så plockar polisen den 28 Januari in honom till Gasklockan i Malmö. Det första ”förhöret” sker mellan 9.45 och 9.55

Snezana Stojavonic meddelar han är skäligen misstänkt för människorov och grov våldtäkt. Jonas.O uppger att det är helt befängt och att det självklart inte är sant. Därefter frihetsberövas Jonas.O tills ordentliga förhör kan hållas dagen efteråt.

Sålunda är det den 29 Januari klockan 11.39 som polisen håller förhör med Jonas.O om hans roll i vad som hänt Emilia.H under helgen 8-10 Januari. Polisen misstänkter nu att Jonas.O är en av de tre männen som kidnappat och våldtagit Emilia.

Förhöret leds av Sara Svensson, närvarande är försvarare Ulf Bragner och Åklagare Ulrika Rogland.

S – Du var hörd igår, kort var du väl?

J – Ja kort

S – Ja, precis

S – Du vet vad det gäller, alltså vad du är misstänkt för?

J – Ja

S – Ehh jag skulle vilja veta vad du gjorde helgen 8-10 Januari?

J – Alltså jag har väldigt svårt att veta datum och så jag kan inte garantera vad som (ohörbart) utan att kolla upp det men eftersom jag antagligen vet vad saken gäller så träffade jag en tjej den helgen tror jag. Om det är nu det jag tror vi pratat om så träffade jag en tjej den helgen

S – Okej, berätta mer

J – Jaa var skall jag börja? Hon raggade upp mig på nätet och vi pratade. Det finns en väldigt tydlig MSN-logg på min dator som ni kan läsa där hon… Ja vi pratar om att träffas, och vad som kommer att hända och allting, Jag har antagligen sagt 100 gånger (ohörbart) och eeh sedan kom hon hem till mig på fredagen och alltså det låter helt befängt att jag skulle ha hållit henne fången eller nåt sånt. Alltså vem…. varför skulle…  , hur gör man det i en 30-tals lägenhet liksom? Så var hon hos mig till Söndagen och så åkte hon hem, inga hårda ord hon var hur glad som helst. Så jag förstår inte alls var detta kommer ifrån, detta är jätte obehagligt.

S – Mmm ok

J – Åhhh, åh ja

S – Mm men om vi börjar om från början och berättar om, vi börjar med er kontakt

Jonas berättar de träffades på en site som heter Klubb Sex, hon sade hej, de började snacka sen flyttade de till MSN.

Sedan pratade de typ varje kväll i en vecka eller mer, hon bad om en massa saker

JSedan, dum som jag var så sade jag väl något i stil med ehh ja du verkar veta vad du ger dig in på och så sade jag att vi kan träffas på Fredag eller nåt och så gjorde vi det.

S – Men den här sidan klubb sex hur var det ni tog kontakt och när

J – I dont know, Sorry men som sagt jag har svårt för namn och ehh och ansikten och så. Men nån person att komma ihåg exakt en dag när några dagar gått är jättesvårt för mig

S – Men på ett ungefär, ni träffades på fredagen

J – Ja som jag sade, nån vecka minst pratade vi, och så övertalade hon mig att vi skulle träffas och jaa eehh vi träffades och

S – Jag tänkte på den här sidan, vad hade du för namn, vad hade hon för namn?

J – Ahh jag kommer inte ihåg vad hon… men … jag hette ju Sadistisk gentleman

S – Det är ditt (ohörbart) gentleman?

J – Ja (ohörbart)  jag antar att detta handlar också om min ehhh min sexuella läggning och sånt men det är inget jag skäms för eller tycker är konstigt. Och det är ju någonting, ja det i sig är ju ingenting olagligt så det får ju ni se över också

S – Berätta om hur ni bestämde träffen och det

Jonas svarar hon berättade sina fantasier, fick skriva en så kallad ansökan där hon skrev vad som hon ville skulle hända.

J – Där hon skriver till mig hon vill komma och vara min slav och sånt och det finns också på min mail som ni kan läsa. Alltså det jag vill ni skall titta på är mailen och logget till msn. Och sedan, alltså hon har ju haft tillgång till telefon hela tiden och SMS:at och sånt hemma hos mig. Hon satt och titta på TV medan jag handlade. Alltså det här med kidnappning.. vad kommer det?  Jag fattar ingenting, Det alltså ja sedan träffades vi, (hänvisning MSN-loggen)

Därefter frågar Sara Svensson om detaljerna för Emilas resa, Jonas berättar de försökte prata men det går inte, alltså oväsen och tåg och sånt så de SMS:ade mest när hon var på tåget. Som Jonas fattade det bor hon i Höör och tog femman till Nobeltroget där han hämtade henne.

Sara undrar vad de SMS:ade om. Jonas berättar att mest ”nu är jag på väg” ”nu är jag här” och sånt och så lite rollspelsgrejs men det blev inget med det för hon träffade en kompis på tåget.

J – Hon åkte tåg med en kompis, sedan åkte hon buss med en kompis, iaf sade hon det till mig, det står i SMS:en också.

S – (tystnad 5 sekunder) ok , så hon tar bussen till dig

J – Ja

S – Mm

J – Vi går in till mig, vi pratar vanligt i minst en timme, sedan frågar jag om det verkligen var det hon ville, om hon ville stanna alltså, Och så sade hon javisst ville hon det, och så sade jag då kan du ta av dig kläderna och sedan….

S – Mm vad händer sedan

J – (suck) Jag kommer inte ihåg exakt men det var ju ett rollspel liksom där hon är slav och jag bestämmer över henne.

Efter detta går samtalet in på specifika BDSM-detaljer, Jonas berättar att de inte heft samlag.

Att han lärt henne hur man suger av en kille. Sara Svensson ber om mer detaljer varefter Jonas sammanfattar

J – Alltså hela vår träff gick ut på att hon skulle visa hon ville det här Så jag ignorerade henne typ. Hon fick stå vid dörren och vänta. Det var liksom en del av grejen. Jag har liksom inte… Det är det som är så sjukt för hela mitt sätt och min läggning. Jag är liksom inte våldsam och så utan jag tycker om frivillig undergivenhet. Och ehh liksom det är helt fel

S – Mmm

J – Liksom, det finns inte att jag skulle göra nåt sånt

Efter denna episod så går polisen in på detaljerna för BDSM-lekarna, ni som vill läsa snuskiga detaljer får dock leta nån annanstans heh.

Det är alltså under detta förhör som Åklagare Rogland inser hon kan rädda ansiktet genom att stryka allt ni läst i del 1 och 2 (helst hemligstämpla skiten) och testa om BDSM-våld är tillåtet alls vilket innebär att hon slipper ett nedlagt fall.

Genom att enbart fokusera på några enstaka detaljerm jag några enstaka minuter av den berättelse som täcker 3 hela dagar så skapas illusionen av konstant lidande för Emilia.H inte helt olikt hennes berättelse om kidnappning och våldtäkter.

Som flera personer på Flashback påpekar är konsekvenserna av detta enorma. Är Ishockey tillåtet? Kan vi vara säkra på att 15-åriga killar som spelar ishockey inte har självskadebeteende? Observera att detta fall enbart gäller smärta och lidande, inte farliga saker som ridning.

S – Nåt jag funderar på, du sade detta är inget som man bara gör, du har gjort detta ett antal gånger

J – Ja alltså jag har ju alltid haft liksom

S – Ok

J – Det är inget som jag – det är ungefär som att vara homosexuell eller heterosexuell. Alltså det är jag liksom, så är det och det accepterade jag redan när jag var 20 liksom och det är ju… Det gör inte mig till en dålig människa. Det är hur många som helst tjejer…. som kan intyga verkligen, det inte är så att jag gör det för att förnedra eller vara elak utan det är ju ett samspel. Allt handlar om ett samspel.

Jonas tillfrågas vad han tycker om att han inte träffat tjejen tidigare. Han svarar att om du läser vår msn-logg som är (ohörbart) lång så ser du precis vad jag tycker om det. Det är ju hela tiden en öppen kommunikation ehh där man liksom pratar med varandra

S – Nu skall vi se vad heter den här tjejen

J – Alltså jag (suckar) jag kommer verkligen inte ihåg. Jag har legat och grubblat på vad hon heter i förnamn. Som sagt jag är hysteriskt dålig på det men hon har ju ett väldigt speciellt efternamn.

Vidare så går de in på detaljer hur de träffades. Polisen frågar hur Jonas fick hennes nummer och han berättar att hon gav det till honom på MSN. Sedan frågar polisen honom vad han kallar sig på MSN:

J – Ingenting, jag tycker det är extremt töntigt med en massa titlar och sådana saker. Ehh ja som sagt jag har inget stereotyp skinnbyxor eller så. För mig är det helt opretentiöst

Därefter kommer de in på detaljer hur de träffades på stationen, Jonas rättar att det var på Nobeltorget de träffades.

S – Du sa på sidan att du kallat dig Sadistisk gentleman

J – Mmm

S – Vad var ditt namn medan ni träffades?

J – Mitt namn?

S – Kallade hon dig sadistisk gentleman?

J – Nej, hon kallade mig ju Jonas, alltså (skratt)

S – Ja, nej jag vill bara förstå liksom

J – Jaja, nej nej nej

S – Ok

Nu återgår polisen till hur de fick kontakt, Jonas berättar att Emilia gick in på hans sida och tittade på bilderna, läste hans historier och att det var helt uppenbart hon visste vad hon gjorde.

S – Känner du till en sida som heter darkside?

J – Jaja jag har konto där också, Hon hade ju ett konto där också, efter att vi träffats typ ett tag så frågade hon om jag hade det också. Åh hon hette typ Soula eller nåt men vi pratade aldrig på den sidan så…

S – Ok när fick ni kontakt på den sidan

J – Nä vi hade ingen kontakt

S – Jaja

J – Hon var inne och tittade på mina bilder och läste mina historier som finns där. Och där är bilder på rottingen och alla grejer så… det är helt uppenbart hon visste vad hon gjorde liksom

S – Mm jam Mm nu är det ju så att du sitter inte själv

J – Ok

S – …för detta ärendet

J – Ok

S – Mm

J – Varför inte det?

S – Neej…. jag vill  bara höra vad du, hur du tänker om det?

J – Alltså grejen är ju att det finns en (ohörbart) på darkside som jag avskyr över allt annat på denna jord och ehh när jag pratade med henne visste jag inte de två hade haft kontakt men det hade de tydligen

När Jonas skall elaborera så säger han att den andra killen är allt som han inte vill vara, abusive liksom.

Han säger att den andra killen slår folk och blir arg medan Jonas aldrig blir arg under spelet och tjejer kan intyga att blir han arg är det ”gå hem med dig!” som gäller. Jonas säger att den andra killen är dålig och förstör tjejer. Han känner andra killens ex.

S – Men hur har det här börjat liksom, att du tycker detta om honom? Vad heter han?

J – Ly….jag på darkside?

S – Mmm

J – Då kallas han för lydnad (kommentar: Marcus heter Lydnad på darkside)

Därefter börjar Jonas berätta en lång historia om varför han avskyr marcus. Han anklagar Marcus för att vara knäpp och berättar att darkside är ett slutet community där ryktena går. Han berättar att flera tjejer gett honom rätt om Marcus.

Efter några fler historier om hur dålig Marcus är för tjejer så tar försvararen Ulf Bragner över.

B – Då är frågan till dig Jonas, den här tjejen hon var hos dig i tre dagar?

J – Ja

B – Ok, ehh och var ni ute vid nåt av de tillfällena, var ni utanför lägenheten?

J – Ehh nä hon ville inte gå och handla så jag gick själv och handla så satt hon kvar och tittade på tv

B – Mm hade hon möjlighet att gå därifrån om hon skulle velat?

J – Alltså hela vår grej… hela vårt spel går ut på att hon skall vara där frivilligt och att hon visar mig hon vill vara där. Så om hon jag sagt jag vill gå hade jag sagt bra gå. Det är liksom hela grundbulten i grejen.

B – Men hon hade möjligt att gå

J – Ja

B – ….ur lägenheten?

J – Ja hela tiden, när som helst.

Efter detta så frågar polisen om droger förekommit. Jonas berättar att absolut inte, jag tar detta seriöst och skulle aldrig göra det när jag var full. Dessutom blir jag bara glad när jag blir full. Avslutningsvis förstår inte Jonas var Marcus har med saken att göra, bara namnet ger Jonas ont i magen.

B – (Ohörbart) han måste få reda på vad som händer, han måste få besked vad som skall hända

S – Mmm

J – Men alltså får jag reda på mer vad det är än jag fått reda på?

S – Nej nu får du inte det

J – Ok

S – Du kommer att få reda på mer efterhand men det som kommer att hända är att jag kommer att begära dig häktad över helgen här.

J – Ok

S – Och så blir det häktningsförhandling förmodligen på Söndag, Så under tiden kontrollerar vi det du sagt, men datorn och så

J – Vill ni ha användarnamn och lösenord och sådana saker

S – Mm jag kan ta det

S – Då avslutar vi förhöret då (förhöret avslutas 12.30)

En utmaning i att förstå detta fall är att hålla koll på vilket förhör som hålls när. Detta säger nämligen när polis och åklagare hade en viss kunskap.

När detta fall hamnade i media angående grov misshandel så var det ungefär som en actionfilm där man klippt ut de tre värsta minuterna och använde dessa som helhetsbedömning på om filmen var lämplig för tonåringar att titta på.

I själva verket så är hur människan uppfattar ord, bilder och liknande helt beroende av andra saker än orden och bilderna i sig. Framför allt handlar det om sammanhang, kontexten. När media skrev om den påstådda sextortyren så skedde det i två former

* Sammanhanget saknades helt

* Sammanhanget återgavs falskeligen

En mängd personer som visste mer eller mindre om detta fall har gett en helt falsk bild av händelseförloppet i media och på bloggar.

Som Jonas sagt så handlade det mest om att han ignorerade henne och hon skulle visa hon verkligen ville detta. Hon spenderade en stor del av tiden med att sova för det är psykiskt jobbigt att inte få göra som man vill. Detta är en träningsak, Jonas har 10 års erfarenhet av hur man gör.

Om detta skall föreställa en ojämställd relation enligt Åklagare Rogland så vill jag att hon berättar vad tusan hon menar är en jämställd relation. Lilla Fridolf eller? För ju mer jag läser om detta fall ju mer undrar jag vad tusan människan pratar om.

Det finns ingen som helst möjlighet – ingen – att den som hade tillgång till detta material uppfattade relationen som ojämställd. Det vore som att det är ojämställt att spela blackjack för banken har fördel i reglerna.

Det vore helt enkelt att klaga över att vi lever i den riktiga världen och inte i en påhittade fantasivärld där ingen har fördel på någonting

Personligen tycker jag att Åklagare Rogland bevisar att det finns kvinnor är helt obenägna att agera objektivt och sakligt när de hela tiden pressas och utsätts för genusideologisk information. De tror att män har makten – och försöker sedan ”motarbeta” detta

Vad de i själva verket gör är diskriminerar män i radikalfeminismens namn. Hur skall man annars utläsa att de gick vidare med fallet efter detta förhör? Då skall ni veta att allt av vikt för fallet som Jonas sagt här kommer att styrkas när polisen tittar i hans dator.

Nu är alltså Marcus och Jonas häktade misstänkta för människorov och grov våldtäkt. Den 30 Januari genomför polisen vittneskonfrontation där Emilia får peka ut gärningsmannen/männen genom att titta på fotografier. Förhörsledare var Sara Svensson.

Efter konfrontationen så håller polisen kompletterande förhör med Emilia. Dessa förhör innehåller mängder av lögner och dem kommer vi att behandla i del 4.

Del 1, Falsk våldtäktsanmälan

Del 2, Marcus ”Lydnad”

Del 3, Jonas ”Sadistisk gentleman”

Del 4, Emilia ”Avslöjandet”

Många har skrivit om detta mål. Här kommer relevanta länkar

Läs mer hos Pelle Billing eller Trollans tankar om stort och smått eller Cattas Bubbla eller No size fits all eller Mårten Schultz juridikblogg eller Kvalitetsbloggen eller LarsIvarsson eller Sydsvenskans Heide Avellan.


8 kommentarer »

  1. […] Del 3, Jonas ”Sadistisk gentleman” […]

    Pingback av Katarina Wennstam representerar iden om det Viktorianska samhället « Aktivarum — oktober 3, 2010 @ 1:05 e m

  2. […] Erik пишет: J – Alltså grejen är ju att det finns en (ohörbart) på darkside som jag avskyr över allt annat på denna jord och ehh när jag pratade med henne visste jag inte de två hade haft kontakt men det hade de tydligen … […]

    Pingback av darkside « Эхо блогосферы — oktober 4, 2010 @ 2:28 f m

  3. ”B – Då är frågan till dig Marcus, den här tjejen hon var hos dig i tre dagar?”

    Eh? Var det inte Jonas som frågades ut?

    Kommentar av Martin — oktober 4, 2010 @ 9:00 f m

  4. Martin:

    Såklart du har rätt där. Det där var ett skrivfel som nu efter konsultation av fup är ändrat, bra påpekat.

    Kommentar av Erik — oktober 4, 2010 @ 1:20 e m

  5. […] på besök hos sig den aktuella helgen (även om hon till honom sagt att hon var 18 år). Han berättar även att de ägnat sig åt BDSM, men att hon har varit fri att avbryta när helst hon så önskar och […]

    Pingback av Sanningen om "sextortyr"-målet | Medborgarperspektiv — september 21, 2011 @ 9:15 e m

  6. […] Sanningen om BDSM-Målet, Del 3 – Jonas ”Sadistisk gentleman”   (Aktivarum) […]

    Pingback av Slipper ta ansvar för sina beslut pga själskadebeteende ? « Ann-Mari's Blogg — september 22, 2011 @ 8:32 f m

  7. […] Ställd inför valet att inför föräldrar berätta sannningen så behåller Emilia den falska anklagelsen. Hon pekar först ut 28-årige Marcus som en av de tre män som skall ha begått våldtäkten. Senare pekar hon även ut den 32-årige Jonas. […]

    Pingback av Åklagare Rogland gick från falsk våldtäktsanklagelse till ogrundat misshandelsåtal « Aktivarum — september 22, 2011 @ 2:15 e m


Lämna en kommentar

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 1 383 andra, prenumerera du med.

    Arkiv