Aktivarum

Magnus Betner bra men når inte ända fram | mars 17, 2010

Jag skulle så gärna stämma in i hyllningskören av Magnus Betners bidrag i debatten om yttrandefriheten.

Här är Magnus Betners text Väck mig när ni verkligen försvarar yttrandefriheten. Den är bra, rentav riktigt bra och han har med rätta berömts för den. Betner har dock missat några viktiga punkter som jag tycker vi måsta ta upp. Först vill jag dock kommentera de bra delarna så vi får lite perspektiv

Dessa lagar bör plockas bort och yttrandefriheten ska försvaras med näbbar och klor i en sekulär demokrati, men med yttrandefrihet kommer också ansvar.

Det här är precis vad som behövs i Sverige. Kända personer som tydligt markerar att denna fråga inte är till salu. Givetvis kommer med yttrandefrihet också ansvar men två fel gör inte ett rätt. Särskilt inte när det andra felet är så enormt mycket värre än det första. Vad vi behöver i Sverige är samma lagstadgade princip om proportion som redan finns i nödvärnsrätten.

Det är fel av folk att smäda dig men om din respons på det är mordhot eller att bränna ner deras hus är det inte de som begår det stora felet.

Betners teckning missar dock målet helt, de olika grupperna prioriterar olika saker, judarna bryr sig inte om karikatyrer. Det är alltså endast en av krumelurerna på papperet som är av värde i debatten. För att ha motsvarande argument mot judar skulle han ha skrivit ifrågasättande av förintelsen på samma papper eller spekulerat om judisk mediakontroll.

”När vi får se Judisk Krönika med bidrag från David Irwing eller bilder som Piss Christ och Ecce Homo i tidningen Dagen. Väck mig då.”

Jag hade en intressant diskussion med en statsvetare om de teorier som evolutionsforskaren Macdonald för fram i sin bok Culture of Critique. När Betner förutom fula bilder som kallas mohammed diskuterar även sådana böckers innehåll (som är nåt judar faktiskt tar illa upp av) då kan han börja diskutera yttrandefrihet på allvar.

Sålunda är det så enkelt att den rättviseideologi som funkar på papperet inte alls här funkar på papperet.

Folkpartister är varken en etnisk eller religiös grupp så dem är det meningslöst att ha med men Jan Björklund är vit, heterosexuell man. Då det redan som Transgenus visar är vanligt och acceptabelt att trampa på den gruppen skulle en smädelse av dem vara mjukare och tamare jämfört med de texter från UNT om män som redan finns.

”Om män bestämde sig för att agera som kvinnor skulle vi vara på god väg att bemästra klimatproblemen.”

Därmed har Betner gjort samma miss som GW Persson. Han har inte bara missat att det inte går att kränka judar genom att rita karikatyrer en annan grupp upprörs av. Han har även missat att påpeka yttrandefriheten på samma sätt rör grupperna man/kvinna. Till skillnad från exempelvis komiker som Bill Maher och Chris Rock så hör man sällan Betner parodisera kvinnor. Där verkar vi ha hans akilleshäl.

Där ser vi också problemet med när man i dagens debatt diskuterar politisk korrekthet.

Många tror nämligen politisk korrekthet är något en viss person är eller anklagas vara. Sålunda skulle Betner vara mindre politiskt korrekt för han vågar här säga emot och visa att kejsaren är naken. Detta är dock en felaktig förståelse av PK. Den enkla sanningen är att alla (inklusive Betner) är PK. De är det bara inte angående samma saker.

Transgenus visar detta med skrämmande tydlighet. Man kan alltså ta deras artikel, byta ut grupperna de bryr sig om mot grupperna de inte bryr sig om och simsalabim, plötsligt anser de att det är en helt ny åsikt. Plötsligt är de PK dvs emot inte själva åsikten som förs fram utan mot dess framförande i sig.

Politisk korrekthet är när du inte attackerar en annan persons åsikt utan dennes rätt att diskutera frågan.

Där är också den största missen i Betners argumentation. Den lyder som följer.

”Vad exakt är det som är bedrövligt med det? Han är i sin fulla rätt att rita teckningar, men då är i rimlighetens namn alla andra i sin fulla rätt att inte vilja ha med honom att göra.”

Och därmed så blir Betners försvar av yttrandefriheten tyvärr ofullständigt för resultatet blir då samma brist på yttrandefrihet som de grupper Betner kritiserar försöker uppnå med lagar och regler. Vi kan jämföra det med att nån av hans sketcher inte bara resulterar i våldshot (som vi vet att Betner skrattar åt) utan istället har resultatet att arrangörerna slutar boka honom.

Detta med argumentet: Visst du är fri att säga vad du tycker, vi är fria att se till du inte kan föra ut budskapet.

Givetvis funkar inte ett sådant försvar av yttrandefriheten. Det enda försvar av yttrandefriheten som funkar är när vi försvarar folks rätt att säga saker vi inte gillar att höra även genom att faktiskt lyssna på dem och säga vad som är fel istället för att lösa allting genom att aldrig någonsin riskera att exponeras för budskap eller personer vi inte gillar.

Därmed så låter jag mig fortfarande roas av Betners komik även när han går in på de ämnen där jag är fri att inte lyssna alls då jag själv inte håller med. Och de som försvarar inte bara yttrandefriheten utan även de personer som reser sig upp och går så snart de hör nåt de inte gillar. Deras försvar av yttrandefriheten är inget riktigt försvar utan då är det sin image de försvarar.

Dvs de har en bild av att själv vara principiellt för yttrandefriheten eftersom de anser sig vara goda människor.

Genderrorist gör lite parodi på detta när han skall förklara hur det kommer sig han tar upp ämnet.

”Vill jag rättfärdiga mitt avsteg från ämnet kan jag kanske hävda att genusfrågor = jämlikhet = lika rättigheter = rättigheter = yttrandefrihet = Betnérs inlägg.”

Det påminner mig om resonemanget jag tillämpade nedan för att beskriva vad som krävdes för att få massmedia (gammelmedia) att ta notis om den urspårade genusdebatten. Svaret? Att massmedia kopplades ihop med rasism.

Jag såg nyligen Bill Mahers ”But Im not wrong” och där finns ett exempel på folk som inte försvarar yttrandefriheten. Innan han börjar skämta om religion påpekar han att han normalt inte introducerar ämnen men att – tro det eller ej – det fortfarande är folk som reser sig upp och går vid den punkten trots att den är  ”pretty much pre-advertised by now” Detta sker två minuter in i det länkade filmklippet.

Till de som håller med Betner på denna punkt har jag en enkel fråga.

Berätta för mig hur vi skall kunna ha yttrandefrihet om alla som använder den förlorar sin försörjning? På vilket sätt skiljer det sig från våldshot resultatmässigt?

About these ads

6 kommentarer »

  1. Erik!

    Snyggt skrivet. Att stå upp för allas rätt att uttrycka sina åsikter och att inte tillåta att de drabbas av replicarier på grund av detta är att verkligen värna yttrandefriheten.

    Tyvärr är det allt för vanligt att så inte är fallet. Tänk bara på journalisten Ingrid Carlqvist som blev av med sin tjänst på grund av att hon skrev en bok om fallet Valette och bloggade om det. Ett antal anonyma började skicka förtalsliknande mail med hot till Villalivs annonsörer och till ägaren av tidningen. Tidningens ägare stod inte upp för yttrandefriheten, utan föll föga och gav Carlqvist sparken. Skamligt!

    Kommentar av Medborgare X — mars 17, 2010 @ 5:57 f m

  2. Bra skrivet av både Aktivarium och Medborgare X.

    Kommentar av Cuben — mars 17, 2010 @ 6:07 f m

  3. Tackar Medborgare X.

    Jag har skrivit flera artiklar om behandlingen av Ingrid Carlqvist, du hittar dem i kategorin ”Yttrandefrihet” på bloggen. En av dem är länkade i detta inlägg klicka på texten ”förlorar sin försörjning” För enkelhetens skull kommer dock länkarna här.

    Köksföretaget Ballingslöv i yttrandefrihetsskandal
    Utvecklingen i affären rörande Ingrid Carlqvist
    Östgötakorren om Carlqvist-affären
    Ny källa i Carlqvist-affären
    Yttrandefrihet förutsätter människor är fria att yttra sig

    En sak jag märkt är att många av de saker som jag skriver om är relevanta för saker jag skrivit om tidigare. Det är dock en ganska rörig lista för kategorier nu då jag lagt till ett gäng och planerar att ta bort några andra som är lika.

    Kommentar av Erik — mars 17, 2010 @ 6:44 f m

  4. Ska jag tolka din länk som att du ogillar mig som person, rent? Sårande! ;)

    Kommentar av SolGuru — mars 19, 2010 @ 10:12 f m

  5. Solguru:

    Nej inte alls, haha, tvärtom jag har länkat till texter som skapar större föreståelse för det jag skriver om men själva läsartolkningen experimenterar jag nu med att lämna mer öppen. Länkningen skall alltså uppfattas inte i stil med ”detta står” utan ”denna person skriver mer om…”

    Beklagar om det missuppfattats. Som sagt detta är ett experiment för att se om jag kan lämna läsares tolkning mer öppen. Istället för att hela tiden skriva saker i stil med ”person A skriver att….” De som klickar läser förhoppningsvis själva och tänker förhoppningsvis själva.

    Ditt inlägg om demokrati var klockrent, annars hade jag inte länkat dit.

    Kommentar av Erik — mars 19, 2010 @ 10:33 e m

  6. Vilken subtil ironi att även din text missar målet. Magnus poäng är ju just att alla bara försvarar yttrandefrihet de själva upplever som harmlös, alla de som sa att Lars Vilks räddar yttrandefriheten undan ett stort hot trots att han hade all lag och rätt på sin sida(och yttrandefriheten därmed inte alls var hotad) kniper käft när någon döms för att ha tecknade bilder på nakna barn på sin dator: http://www.expressen.se/debatt/1.2072417/my-bergstrom-porrmanga-hotar-inte-vara-barn

    ”politiskt inkorrekt” och alla de andra bloggarna som säger att de säger ”SANNINGEN” som hyllade Vilks som gud är tysta, för de bryr sig bara om yttrandefriheten när det handlar om att få säga exakt det de själva vill säga.

    Kommentar av Ingenjören — juli 22, 2010 @ 5:24 e m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 539 andra följare

    Arkiv

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 539 andra följare

%d bloggare gillar detta: