Aktivarum

Pelle Billing startar Mansnätverket | december 14, 2009

Ett nätverk vars definition på jämställdhet faktiskt är jämställd?

Jupp, så är det, jämställdhetsbloggaren Pelle Billing slår till igen. Han har skapat en facebookgrupp vid namn Mansnätverket och satt ihop femton punkter som beskriver vad de står för. Pelle kommenterar initiativet så här:

Välkänd klassisk logga

Då och då har tanken väckts på att starta en mansorganisation i Sverige, och jag är själv en av dem som väckt frågan vid ett flertal tillfällen. Förslaget har dock alltid fallerat på att de individer som redan engagerar sig via bloggande eller andra aktiviteter inte har tid för ytterligare aktivism. Men nu har jag hittat en väg framåt som inte kräver särskilt mycket arbete av någon, men som ändå representerar en central mötesplats för alla som bryr sig om mansfrågor.

Eftersom deras definition av jämställdhet faktiskt är jämställd och tacksamt befriad från både identitetspolitik och ideologiskt motiverad ojämställdhet, så funkar den utmärkt med denna bloggs Liberaldemokratiska inriktning. Givetvis är både män och kvinnor välkomna.

Personligen tycker jag det är intressant att man överhuvudtaget behöver mansfrågor och kvinnofrågor när majoriteten av alla män och kvinnor samarbetar i en social enhet som först kallas romantisk relation och sedan ofta går under namnet familj.

2 kommentarer »

  1. Erik,
    För mäns skull ber jag dig att gå in på denna marxistiska sida och kommentera:
    http://www.mfj.se/
    Inte för att jag personligen får kritik utan för att det är så viktigt att bemöta deras dravel.

    Alltså, detta är inte personligt från min sida utan mer en bön om hjälp från någon som kan bryta ned deras argument tydligare. Då jag inte är retoriker utan mer en western-soldat med klara värderingar men icke cementerad i låsta värderingar så skulle detta applåderas. Jag blir upprörd över att deras talan låtsas stå för mäns värderingar, eller kvinnors för den delen.

    Dessutom skulle jag behöva din personliga hjälp om det är möjligt, kontakta gärna Pelle eller Tanja för att erhålla min mailadress.
    Om du skulle tacka nej innebär inte hela världen då jag tycker att din klokhet och ditt engagemang spelar en stor roll för ett gott samhälle!
    Tack
    Adam

    Kommentar av Adam Weisshaupt — december 18, 2009 @ 8:55 e m

  2. Adam:

    Jag skriver som du vet redan inlägg om maskulinitetsforskning under titeln ”Rörelsen mot maskulinitet” så det blir logiskt att skriva om MFJ under den rubriken. Liksom den genusbok jag försökt tvinga mig igenom (även om det för mig är ett under någon kan utbilda sig genom Hirdmans bok)

    Vad du behöver hjälp med personligen kan du ju berätta på min mail. Men visst kan jag fråga Pelle/Tanja också. Tack för de vänliga orden.

    Erik

    Kommentar av Erik — december 19, 2009 @ 9:44 e m


Kommentera

    aktivarum@gmail.com

    Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 496 andra följare

    Arkiv

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 496 andra följare

